Fotografie in de sneeuw: Deel II

Rogier op 29 januari 2011· 14 reacties

null

In het vorige deel van Fotografie in de sneeuw had ik het over gemeen licht. Belangrijk, maar al wel direct behoorlijk heftige materie. Deze keer weinig over instellingen, maar meer over het onderwerp en hoe deze mooi in beeld te krijgen.

null

Dichtbij
Een beroemde fotograaf zei ooit iets in de trant van " Als je foto slecht is, sta je te ver van het onderwerp". Dit is zeker een waarheid. Veel ‘vakantiekiekjes’ in de sneeuw hebben niet echt een duidelijk onderwerp. Zorg dat je ‘op’ de skiër of boarder zit die je wilt fotograferen, de kijker moet duidelijk zien wat het onderwerp is. Je kunt de skiër vlak langs je laten skiën (extreem snelle sluitertijd is dan zeker nodig, alleen goede spiegelreflexen/lenzen zullen dit aankunnen) of een goede zoomlens gebruiken. Het allermooiste is natuurlijk als het lukt om een gezichtsuitdrukking op de foto te zetten…

null

Juist heel ver weg
De bergen zijn groot en uitgestrekt. Dit kun je ook naar voor laten komen in een foto. Een skiër of boarder helemaal alleen midden in de bergen. Een foto als dit is lastig en je moet zeker zijn dat je geen afleidende zaken in beeld hebt. Dit type foto’s werken goed op sneeuwgraten en in ongerept off-piste terrein. Op ski pistes is het moeilijk om zo’n foto ‘goed’ te laten zijn.

null

Kleuren
Zwart, grijs en bruin zijn misschien sjieke kleuren, maar op foto’s werken felle kleuren stukken beter. Groen, geel, rood of oranje zijn de kleuren die weer of geen weer goede resultaten opleveren. Felle kleuren in de kleding van het te fotograferen onderwerp maken het werk van een fotograaf een heel stuk makkelijker. Dus als je ‘model’ felle kleuren aan kan trekken heb je het een stuk makkelijker…

null

Verander van standpunt
Denk creatief en durf van standpunt te veranderen. Probeer eens een foto met de camera op de grond, of maak een foto juist ver boven je hoofd. Durf af te wijken. Denk creatief en gebruik je omgeving om een interessante foto te maken. Door je knieën zakken of iets verder of minder ver weg gaan staan is het minste wat je kunt doen. Ik haal soms de raarste capriolen uit voor een foto, zo heb ik in bomen gehangen, onder rotsen gelegen en wat al niet meer…

null

Bekijk je scherm!
Als laatste tip van vandaag: bekijk je scherm. Check of de compositie van de foto is of je wilt! Zoom in, kijk of de foto scherp is. En bekijk de ‘levels’ het histogram. Hoe deze geïnterpreteerd moet worden, daar volgende keer meer over… En als de foto niet goed is, doe het over tot het resultaat naar wens is.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Hey gast,

Wederom een leuk informatief stukje!

Ik ga volgende week naar Italie, en wil dan mn spiegelreflex eens meenemen de piste op, voor wat vette actionshots.
Nu ben ik redelijk bekend met mijn camera, en gebruik nooit het "groene camera"-standje op mijn Nikkon D80, maar wel bijna altijd 1 van de vooraf ingestelde standen, zoals portret-, landschap-, schemer-, sport- of avondstand.

nu wil ik een stapje verder gaan, en ook eens een voor mij nieuwe techniek "one stop under, one stop over" techniek gaan gebruiken. Ik heb een kerel met een Canon dit een keer zien gebruiken met zonsondergang in de Grand Canyon. Volgens hem maakte zijn camera dan 1 foto met de belichting zo ingesteld als hij zelf wilde, 1 foto die ten opzichte van die stand onder-, en 1 foto die ten opzichte van die stand overbelicht is.
Op die manier zit er altijd wel een foto bij die goed is.

Wat ik nu wil weten is of dit uberhaupt KAN met mijn D80, zo ja: hoe dit dan moet (ik zie er niets van in de handleiding terug), en of dit eigenlijk wel een goed plan is in de sneeuw? Of is dit gewoon een slecht plan en kan ik beter eerst wat anders gaan proberen? (gewoon op de sportstand zetten en maar een beetje raak klikken kan iedereen natuurlijk…)

Grtngz,

Bart de Lepper

IK KAN NOG NIET ZO GOED SKIEEN…MAAR…IK BEN ER KLAAR VOOR DE FOTO’S !!HAHAHAH!!!

@ Bart, ‘Bracketing’ zo heet deze techniek is volgens mij mogelijk met de D80, dat is te vinden in je handleiding (als je die niet meer hebt is die downloadbaar op de Nikon site. Ik denk dat het vooral nuttig is om dit te doen om belichting beter gaan begrijpen. Bracket niet zomaar met het idee, dan zit er zeker wel wat tussen, maar kijk naar het resultaat en leer daar van zodat de je de keren erop beter weet hoe je je camera moet instellen.

Rogier

Click. Click. Peace

Interessante informatie en zekre gebruikbaar in de sneeuw!
Ik gebruik een Sony Cyber Shot DSC-TX5…heerlijke compacte camera met een arsenaal aan instellingen én kan tegen sneeuw en water…en de Burst-modus zorgt altijd voor een goede actiefoto!!

@Bart: Volgens mij bedoel je een HDR. je maakt 3 foto’s inderdaad, met verschillende licht instellingen.
Vooral bij foto’s waar je een groot dynamisch bereik nodig hebt, is dit handig. Je camera heeft namelijk niet zo’n groot bereik als het blote oog. denk maar aan een foto met een hele lichte achtergrond, als het onderwerp in de voorgrond dan niet goed belicht word, dan is dat heel donker.
Met een HDR los je dat op, door met nabewerking de 3 foto’s als het ware samen te voegen. (want van elk deel heb hem met goede belichting)
Zoek maar even op google voor mooie voorbeelden hiervan.

Het enige nadeel van HDR is dat je 3 foto’s moet maken, en het onderwerp moet dan uiteraard stil staan, anders kan je niks samenvoegen. Helaas dus erg waardeloos voor de actie-shots bij de wintersport ;)

Als je toch twijfelt over de belichting, doe dan liever iets onderbelichten dan overbelichten! Bij een onderbelichte foto kun je met nabewerking nog best wat informatie uit donkere delen halen. (en als je een lage iso hebt gebruikt, zie je niks terug van het nabewerken)
Bij overbelichte foto’s blijft het wit gewoon wit. (dus geen informatie terug te halen)

Hey Bart
Als je een mooie foto wil maken op de piste moet je inderdaad niet de “bracketing” oftewel de HDR-functie gebruiken. Dat is HEEL ergens anders voor. Gebruik de belichtingscorrectie (= knopje +/-) en zet deze op +2. Je zorgt er hiermee voor dat de overweldigende belichting die door de belichtingsmeter naar beneden word bijgesteld handmatig weer corrigeerd. Zo krijg je ook mooie witte sneeuw en geen grijze/ grauwe foto’s zoals bij geen correctie.
Voor tips ga dan naar. www 123-fotograferen-leren.nl

marco
Hallo Rogier
ik kijk iedere keer weer met veel plezier naar jou zelfgemaakte filmpjes ikzelf was al een tijd op zoek naar een goede helmcam maar nu heb ik hem ook bestelt de gopro.
heb jij nog tips voor het makkelijk verwerken van een filmpje of een mooi programma. je zou me hier erg mee helpen.met vriendelijk groet marco.

Bedankt voor de tips allemaal!!
Ik ga er volgende week wat moois van proberen te maken…

Bracketing heeft maar weinig met HDR va doen, zoals in de vraag van bart te lezen valt zegt hij ’ dan zit er altijd wel een goede foto tussen’, dus rogier bedankt voor het juiste antwoord :).

Ps in de moderne fotografie is het best mogelijk om hdr te gebruiken in actie shots, de achtergrond en de skiier worden dan los van elkaar gefotograveerd(wel even een statief gebruiken)

@Bart
Zet je camera op raw. Dus niet op jpeg.

Foto’s in raw zijn veel beter te bewerken. Als je toch sta op een jpeg plaatje kan je dat ook met de automatische bewerking in de nikon software doen.

@bouwdewijn. dan moet je er wel rekening mee houden dat na 6 foto’ s je buffer vol zit in het geval van de d80

Heb je nog tips voor een niet trillend filmpje down-piste?

leuk

ik zoek en achtergrond met achtergrond van oostenrijkse bergen in zomer waar ik foto kan op plakken?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie