Off piste gevaar: vallen

Rogier op 25 februari 2011· 15 reacties

null

Als we het over off-piste gevaar hebben, hebben we het vaak over lawines. Want lawines spreken tot de verbeelding. Maar de kans om een gevaarlijke val te maken moet zeker niet onderschat worden. Dit bovenstaande bord staat vaak niet voor niets op de randen van de skigebieden. Wil je zien hoe zo’n val er in het echt uitziet check dan de video in dit blog.

Elk jaar
Elk jaar zie ik mensen off-piste gaan waarvan ik mijzelf afvraag of zij doorhebben welk gevaar ze lopen. Ik twijfel regelmatig of ik deze skiërs of boarders moet aanspreken. Ik wil ook niet betweterig overkomen. Iedereen moet doen wat hij of zij wilt. Maar het zou goed zijn als iedereen zich van de risico’s op de hoogte brengt. Echter velen gaan zomaar onder de omheining van skigebieden door. Zonder zelfs maar de borden te lezen die vaak mij deze omheiningen staan. Of men leest ze wel maar denkt ‘Het zal wel meevallen’.

null

Mij gebeurt niets
Bijna iedereen heeft altijd het gevoel “Mij gebeurt toch niets”. Dat is maar goed ook want anders zouden we nooit meer in een auto durven te stappen. Maar in off-piste terrein moet je op het ergste voorbereid zijn. Volg nooit zomaar sporen, wees goed uitgerust en vooral weet waar je skiet! Want als je dat niet weet kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Buiten de gemarkeerde pistes en veilig gemaakte hellingen zijn de bergen heel erg gevaarlijk. Een ernstige val vergeeft bijna nooit.

Het zou je maar gebeuren
Het geeft wel aan hoe een ongeluk in de bergen en in off-piste terrein in een klein hoekje zit. Ga dus niet zomaar off-piste, hoe aanlokkelijk de poedervelden ook zijn. Weet waar je mee bezig bent. Lees het lawinebericht, kijk op de kaart en als je daar geen zin in hebt, of als je niet over genoeg kennis/ervaring bezit, ga dan alleen op stap met een gediplomeerde berggids.

Wie van jullie gaat graag off-piste? Wat doen jullie aan voorbereiding voor zo’n afdaling? Of denken jullie ‘het zal zo’n vaart niet lopen’? Wie gaat er juist niet off-piste vanwege deze gevaren?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Heftig. Lijkt "alsof" je zelf valt met de helmcam.

Heeft veel geluk gehad. Hij komt met op de juiste momenten recht met zijn skilatten. Moest hij op die punten op zijn rug zijn gekomen. Kon hij het vergeten.

Krijg er gewoon een naar gevoel van in mijn maag als ik dat filmpje bekijk. Voor mij GEEN off-piste!

Ik ga altijd met een leraar, die kent het gebied het beste.

Ik ga al jaren veel en vaak off-piste, zonder speciale apparatuur. In mijn optiek is kennis van het gebied, het bekijken van de afdaling (op kaart of van een afstand), en een flinke dosis gezond verstand veel belangrijker dan al die high-tech apparatuur van tegenwoordig. Ook het weten van je niveau en het kennen van je grenzen is belangrijk. Ik kom maar al te vaak mensen tegen die technisch nog echt niet voldoende kunnen skiën of boarden om off-piste te gaan.

En de risico’s die er aan kleven is juist wat het leuk maakt, anders zouden er geen mensen meer extreme sporten beoefenen. Het is voor mij onderdeel van the thrill die je er van krijgt.

Dit jaar voor het eerst All Montain skies, maar begin maar eerst even in stukjes poeder naast de piste. Voor het echte werk wel een leraar in de arm nemen!

Hoe heeft hij dat overleefd hey! waanzinnig… is die daarna nog een keer naar boven geklommen? of nie xD

Ga wel off-piste maar dan wel met wat minder rotsen als daar. Maar dat was gewoon onvoorzichtigheid, als je zoiets doet moet je 100% geconcentreerd blijven.

Er is niets zo zaligmakend als een first track zetten op maagdelijke powder, maar het herkennen van risico’s is belangrijk. Het bij je hebben van pieper/sonde/schep en weten hoe deze te gebruiken is toch wel de basis. Verder het lezen van de slope (nadat je het lawinebulletin hebt gezien uiteraard); tussen 35-50 graden het meeste risico, zon of schaduwzijde, potentiële trigger points bepalen, een lijn kiezen en eventuele exit strategies bekijken.

De val in het filmpje is een beetje knullig, maar het is me zelf ook wel eens overkomen, hoewel ik niet zo ver viel gelukkig.

Ik sluit me aan bij Carl,

je ziet dat ie net op tijd op zijn skis terecht komt en zo over de rotsen heen komt, als je daar anders terecht komt: rug, gezicht etc. ben je mega beschadigd, zo niet dood.

Typisch geval overigens van twin tips, ik ben er zelf heel blij mee omdat ik ook achteruit in diepe sneeuw uit een lastig parket weg kan, maar je glijdt ook zo weg als je niet waterpas op de vallijn staat. Het moment dat je op twee ski’s staat ga je glijden.

Vooral een kwestie van goed om je heen kijken, etc. de rust nemen, je ziet dat ie een beetje buiten adem is van de klim en dat breekt hem volgens bij een beetje op. Ik ken Stubai en ik schat dat zich dit voorvaal ruim boven 3000m heeft afgespeeld!

Dit soort ongelukken gebeuren echter ook in de zomer, mensen zijn aan het "bergwandelen", zijn wat vermoeid of zelfs een beetje "high" van de inspanning op hoogte en struikelen, glijden uit, etc.

Ik heb zelf een paar jaar terug tijdens een bergwandeling (Hasenohr in Zuid-Tirol) op 2900m hoogte een man zich zien verstappen in een rotsenveld en die viel gewoon 3m naar beneden tussen de rotsen. Meteen ernaar toe, en eerste hulp geboden. Gelukkig ook goed afgelopen, schaafwonden en blauwe plekken, maar er waren plekken waar je gewoon 100m naar beneden kon vallen.

Je moet de natuur respecteren en je vooral realiseren dat je coördinatie, reactievermogen etc. afneemt op grote hoogte.

Respect the mountain, maar have fun

Wat doet die gast nou fout, vraag ik me af?

@Marcel: zodra hij z’n 2e binding vastklikt beginnen zijn latten te glijden, hij stond dus niet level.

Ik ga wel offpiste, maar eigenlijk alleen naast en tussen de pistes in, redelijk safe dus. Ben nog nooit ergens echt aan de andere kant van een berg naar boven geklommen ofzo. Ik probeer ook wel op de borden te letten, bijvoorbeeld op stukken waar wordt gewaarschuwd voor gletscher spleten. Een neef is daar een keer in terecht gekomen met een lange ziekenhuis nasleep als gevolg. Als je dat een keer van dichtbij meemaakt ga je er ineens heel anders over nadenken.

Maar eens met de rest: first track in een vers poederveld is wel echt top en zal ik dus ook niet nalaten als de omstandigheden 't toelaten.

@Anonymous; Of je hebt heel veel kennis van de bergen (misschien woon je er wel? of je hebt tot nu toe veel geluk gehad. Wat bedoel je met high tech apparatuur? Als je daar een ‘ouderwetse’ lawinepieper, sonde en schep mee bedoelt, dan denk ik dat het onverstandig is om daar niet mee op pad te gaan. Kennis alleen in nooit voldoende, niks is zo onvoorspelbaar als moeder natuur. Waarom denk je dat de pisteurs en berggidsen altijd met piepers lopen? Dat is niet alleen om jouw (of eigenlijk moet ik zeggen ons, want jou vinden ze niet) te vinden, maar vooral ook om zelf gevonden te worden als ze bedolven worden door een lawine.

Ik heb een goeie tip voor jou en iedereen die er dezelfde mening op na houdt; Kom van 5-12 maart naar het Grand Massif, waar we de Freeride Adventures week aanbieden. Een week waarin je 3 dagen op pad gaat met een ervaren lokale gids, vette off-piste afdalingen maakt én veel bijleert over het gebruik van de lawine 3-eenheid. We hebben nog een paar plaatsen vrij en verse sneeuw is in de maak! Check onze AlpAdventures en meld je aan?!

Heb net vorige week met de skileraar een skitour gemaakt, alleen maar offpiste. allemaal pieper om, leraar metsonde, airbag en ander noodzakelijk materiaal en in de groep nodige veiligheidsmaatregelen en regels. Dan durf ik het wel aan.

in je eentje gewoon niet doen als je niet over voldoende kennis beschikt.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie