Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Verbinding Sölden en Pitztal dit jaar definitief?

Henri op 20 september 2016· 15 reacties

Slechts 2 kilometer liggen Sölden en de Pitztaler Gletscher van elkaar verwijderd

Al meer dan drie decennia wordt er gesproken over de samensmelting van Sölden met de Pitztaler Gletscher. Nadat in Sölden dit jaar de nieuwe Giggijochbahn is gebouwd, staat de verbinding met het Pitztal bovenaan het verlanglijstje van beide gebieden. Een nieuwe liftontsluiting binnen de skigebiedsgrenzen van de Pitztaler Gletscher via de Linker Fernerkogel moet de langverwachte verbinding binnen enkele jaren tot stand brengen. Nog dit jaar moet de kogel door de kerk zijn.

De twee gebieden liggen slechts 2 kilometer van elkaar vandaan. Een samenvoeging van de Retten- en Tiefenbachferner met de Pitztaler Gletscher moet zorgen voor het grootste gletsjerskigebied ter wereld met zelfs in de herfstperiode veel pistekilometers.

Er is ook Sölden veel aan gelegen dat de verbinding er komt. Tot nu toe loopt Sölden vergeleken met andere topbestemmingen in Oostenrijk een beetje achter met ‘slechts’ 143 kilometer aan pistes. In het winterseizoen zal het nieuwe skigebied over bijna 200 geprepareerde pistekilometers beschikken, wat vergelijkbaar is met skigebieden als Serfaus - Fiss - Ladis en Kitzbühel - Kirchberg. De uitbreiding zal er dus voor zorgen dat men nog beter de concurrentie kan aangaan met de andere gebieden.

Doordat de mogelijke samensmelting van de beide gebieden vooral binnen de skigebiedsgrenzen van de Pitztaler Gletscher valt dragen zij verreweg het grootste deel van de kosten, ongeveer 90%. De uiteindelijke bouw van de verbinding gaat circa 120 miljoen euro kosten, en daarnaast is er de laatste jaren al meer dan 2 miljoen euro uitgegeven voor de voorbereidingen en planning van het project.

Hoe ziet het project eruit?

Al in 2005 heeft de Tiroler Raumordnung het gebied bij de Linker Fernerkogel vrijgegeven voor een uitbreiding. Vanuit daar wordt volgens het plan een connectie gemaakt met de Retten- en Tiefenbachferner. Het project voorziet in drie nieuwe gondels.

Voor de verbinding heeft de Pitztaler Gletscher (naast het ondergrondse treintje vanuit Mittelberg) een tweede toegangslift voor het gletsjergebied nodig. Een gevolg van een te kleine capaciteit van het treintje. Dit probleem wordt opgelost door een 3S-gondel te bouwen vanuit Mittelberg door het Griestal, tot iets ten zuiden van de Braunschweiger Hütte.

Middelstation ten zuiden van de Braunschweiger Hütte

Vanuit dit middelstation maken twee 10-persoons gondels de verbinding compleet. De gondel naar Sölden zal via de Linker Fernerkogel de verbinding maken met de Tiefenbachferner. Om van Sölden skiënd weer terug naar het Pitztal te komen, wordt er vanaf de Rettenbachferner en skitunnel aangelegd die aansluit op de pistes naar het middelstation bij de Braunschweiger Hütte.

De tweede gondel verloopt met een middelstation aan de oostflank van de Grabkogel naar het centrale punt van de Pitztaler Gletscher, waar ook het bergstation van het treintje ligt. Het gehele bouwproces inclusief de aanleg van besneeuwingsinstallaties en een besneeuwingsmeer gaat naar verwachting vier jaar duren.

Legenda: De zwarte lijnen zijn de geplande gondels met in het rood het grote middelstation.
De lichtgroene lijnen zijn ongeveer de bestaande liften in Sölden en het Pitztal.
Groen zijn de huidige skigebiedsgrenzen en binnen de blauwe lijnen (nieuwe skigebiedsgrens) worden de nieuwe liften en pistes aangelegd.

Meer overnachtingen broodnodig

De verbinding is vooral voor het Pitztal van groot belang. Men is hier sterk afhankelijk van het toerisme, maar men kampt al jaren met een teruglopend aantal overnachtingen. Veel andere markten zijn bovendien lastig te bedienen in dit lange en vrij afgelegen dal. Het is dus belangrijk om in te spelen op wat wintersporters willen, en dat is meer skimogelijkheden en pistekilometers in een gebied. Het project is dus essentieel voor het Pitztal om het hoofd boven water te houden, en men hoopt dankzij de verbinding een economische boost te krijgen met een herstel van het aantal overnachtingen. Naar verwachting zal het samengaan vooral in sneeuwarme winters meer bezoekers opleveren, omdat beide skigebieden vanwege de gletsjers erg sneeuwzeker zijn.

Weerstand

Naast het flinke prijskaartje dat aan het project hangt, is er echter ook felle weerstand. Onder andere de Deutscher Alpenverein (DAV) en de natuurbescherming laten van zich horen. De Braunschweiger Hütte ligt precies tussen Sölden en de Pitztaler Gletscher en is in de zomer erg in trek bij alpinisten en bergwandelaars, mede door het prachtige uitzicht op de omringende gletsjers en bergtoppen. Liftpalen en een berg-, middel- en dalstation van een grote lift zijn flinke ingrepen die alles behalve gewenst zijn in een gebied met veel bergsportmogelijkheden.

Men vreest dat de aantrekkelijkheid van de Braunschweiger Hütte drastisch zal afnemen door alle landschappelijke ingrepen. Met jaarlijks meer dan 9000 overnachtingen en tientallen opleidingen is het een erg belangrijke hut voor de bergsport. Bovendien ligt de Braunschweiger Hütte aan de beroemde Europese wandelroute E5 van Oberstdorf naar Meran (Merano). Bij de aanleg van pistes en liften is de kans groot dat deze bergsporters uitwijken naar andere gebieden. De natuurbescherming staat alleen achter een verbinding als deze wordt gerealiseerd met alleen een verbindingsgondel en zonder extra pistes. Jakob Falkner (Sölden) en Hans Rubatscher (Pitztaler Gletscher), de managers van beide skigebieden, willen echter geen geld steken in een liftverbinding zonder nieuwe pistes op de Karles- en de Mittelbergferner.

Dit jaar goedkeuring?

Hoe dan ook, het milieuvriendelijkheidsonderzoek (UVP) voor het project is in juni ingediend en men hoopt dat het nog in dit jaar tot een goedkeuring van het project komt. Na deze goedkeuring kan de verbinding eindelijk worden gerealiseerd, maar de kans is groot dat er pas in 2018 kan worden gestart met de bouw. De komende tijd wordt het dus afwachten op officiële berichtgeving vanuit Sölden of het Pitztal voor meer informatie en een eventuele datum van de start van de bouw.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

CJAHulskamp20 september 2016 · 08:50

Zou het jammer vinden als dit project door gaat. Zeker voor de Braunschweiger hutte die in de zomer een mooie startplaats is voor wandeltochten.

May the ski force be with you !!
ThomJ20 september 2016 · 09:32

Je hebt alles mooi overzichtelijk gemaakt!

Weet je misschien waarom ze voor een 3S kiezen? Ze zien er van buiten erg mooi uit, maar ik heb altijd het gevoel dat dit lifttype de capaciteit niet goed benut.

Lars320 september 2016 · 10:11

Ondertussen (in een ander topic haalde ik de argumentatie mbt de overnachtingen in het Pitztal om te overleven ook aan) heb ik nog contact gehad met locals … en die halen die argumenten toch een beetje onderuit (of maken het toch wat minder belangrijk):

  • het pitztal heeft, buiten helemaal voorin (Jerzens) en achterin (de gletscher) enorm te maken met vergrijzing en vlucht van jongere mensen naar de grotere dorpen/steden in bv. het Inntal.
  • dat wordt versneld door het verminderen van de bediening met openbaar vervoer, het sluiten van de laatste levensmiddelenwinkeltjes in het pitztal (eerste en enige is de m-preis voorin), het sluiten van postkantoortjes, etc.
  • daarnaast hebben een paar grote investeerders (ahah) wat land en hotels opgekocht (dat was al in het Ötztal, nu dus ook in het Pitztal) waarbij de constructies niet altijd even helder zijn.

en plots verandert het verhaal een beetje van “we hebben de overnachtingen nodig om te overleven” naar “het sociale weefsel is eigenlijk al stuk” en “een paar grote investeerders willen hun investering zien renderen”.

Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
Lars320 september 2016 · 10:12

Ondertussen (in een ander topic haalde ik de argumentatie mbt de overnachtingen in het Pitztal om te overleven ook aan) heb ik nog contact gehad met locals … en die halen die argumenten toch een beetje onderuit (of maken het toch wat minder belangrijk):

  • het pitztal heeft, buiten helemaal voorin (Jerzens) en achterin (de gletscher) enorm te maken met vergrijzing en vlucht van jongere mensen naar de grotere dorpen/steden in bv. het Inntal. Seizoensovernachtingen zijn geen stabiele inkomstenbron, noch vullen ze de teruglopende inkomsten van hun andere hoofdinkomst (landbouw of bosbouw) nog goed aan. Voor jonge gezinnen is er dus een financiële strop.
  • dat wordt versneld door het verminderen van de bediening met openbaar vervoer, het sluiten van de laatste levensmiddelenwinkeltjes in het pitztal (eerste en enige is de m-preis voorin), het sluiten van postkantoortjes, etc.
  • daarnaast hebben een paar grote investeerders (ahah) wat land en hotels opgekocht (dat was al in het Ötztal, nu dus ook in het Pitztal) waarbij de constructies niet altijd even helder zijn.

en plots verandert het verhaal een beetje van “we hebben de overnachtingen nodig om te overleven” naar “het sociale weefsel is eigenlijk al stuk” en “een paar grote investeerders willen hun investering zien renderen”.

Lars3 op 20 sep 2016 10:11
Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
C4620 september 2016 · 12:05

Pitztaler gletsjer ligt inderdaad wat meer afgelegen. Maar als je ziet wat er aan personen verwerkt wordt in Sölden in het hoogseizoen zou dat een mooiere spreiding kunnen zijn. Het treintje bij Pitztaler is nu ook niet zo ideaal. Mja, je moet al blij zijn dat je op de latten kan staan. Het is eerder een luxeprobleem. Maar dan gaat het juist op de Pitztaler misschien weer drukker zijn, terwijl deze nu net een rustigere gletsjer is.

1 Ding is zeker: als het geld kan opleveren voor de investeerders zal het plan wel doorgaan hoor. Waar geld in het spel is, stinkt het vaak (voor de natuur). Wie weet komt er over een tijd ook nog de Stubaier of Kaunertaler bij.

Wat er zich daar precies lokaal afspeelt weet je niet altijd. Mensen die daar wonen zijn ook meestal op zoek naar een stabiele inkomstenbron en het jonge volk trekt eerder naar de grotere steden dan in het dal te blijven ´hangen´. En alleen de seizoensinkomens zijn tegenwoordig lijken me niet genoeg om rest van het jaar je te kunnen voorzien.
Bovendien zijn er ook vele wintersporters die totaal niet houden van de industriële wintersport en rijden naar een rustiger/ kleiner gebied of ander land bv. (iig waar er genoeg sneeuw ligt en er minder ligt industrie van investeerders).

*bericht bewerkt door C46 op 20 sep 2016 12:08

michelr20 september 2016 · 12:35

Je hebt alles mooi overzichtelijk gemaakt!

Weet je misschien waarom ze voor een 3S kiezen? Ze zien er van buiten erg mooi uit, maar ik heb altijd het gevoel dat dit lifttype de capaciteit niet goed benut.

ThomJ op 20 sep 2016 09:32

De 3S is stabieler dan een gondel op een kabel, als ik het goed heb.

Correct me if i’m wrong.

@HenriS, mooi geschreven en overzichtelijk.

*bericht bewerkt door michelr op 20 sep 2016 12:36

Ferdinand20 september 2016 · 12:54

Misschien een rare vraag, maar wat gaat dit doen met de ticketprijs van beide skigebieden?

fijne adv. site hè, dat wintersport.nl?
Pieter23097620 september 2016 · 20:05

ze gaan ook moeten kijken of het rendabel is , nu 3 j warme winters en gletsjers verminderen ferm , nu hebben ze geluk gehad dat het nog zo laat gedumpt geeft in april ,mei

Arjen220 september 2016 · 22:02

Ik heb een kaart gemaakt met liftplannen in de komende jaren:
Het staat op: http://www.plandespistes.nl/

Er staan inmiddels zo’n 100 te bouwen liften op. Ik probeer nog de kaart aanklikbaar te maken, zodat de achterliggende info ook zichtbaar wordt. (naam, geplande bouwjaar, type, bron)

SkiBeppie21 september 2016 · 14:37

@Arjen2: mooi. ik neem aan dat de oranje strepen de nieuwe liften zijn?

Once you're over the hill, you might as well ski down.
iSKI21 september 2016 · 18:11

Ik heb een kaart gemaakt met liftplannen in de komende jaren:
Het staat op: http://www.plandespistes.nl/

Er staan inmiddels zo’n 100 te bouwen liften op. Ik probeer nog de kaart aanklikbaar te maken, zodat de achterliggende info ook zichtbaar wordt. (naam, geplande bouwjaar, type, bron)

Arjen2 op 20 sep 2016 22:02

@Arjen2
Mooie kaart. Leuk om te bekijken. Top!

Enkele die je nog mag toevoegen:

*verbinding Kappl met Sankt Anton
*verbinding See met Serfaus Fiss Ladis
*nieuwe Breitspitzbahn in Galtür richting Montafon.

*bericht bewerkt door iSKI op 21 sep 2016 18:12

Skiing is a dance, and the mountain always leads.
RoteHersentote22 september 2016 · 18:33

@Arjen2 Briljante kaart, leuk dat je daar zoveel tijd in hebt gestoken.

Niels32222 september 2016 · 22:39

Duizelingwekkend bedrag :o
Ik zie het wel graag gebeuren: maakt een november-ski veel interessanter

Skiwi25 september 2016 · 19:29

De 3S is stabieler dan een gondel op een kabel, als ik het goed heb.

Klopt. En dus minder windgevoelig en bijgevolg minder slecht dicht bij harde wind

BenVanRintel26 september 2016 · 17:22

Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben, het is zaak van beide partijen tevreden te stellen. De verbinding heeft vele voordelen naar spreiding van drukte enz, maar we mogen de natuur zeker niet uit het oog verliezen; ik ga in de zomer ook graag wandelen zonder op elk pad een lift te moeten kruisen, maar de zeer inventieve Oostenrijkers kennende zullen ze de verbinding wel zo inplannen en maken zodat zowel mens als natuur er het minst last van hebben en we onze geliefde hobby nog lang kunnen uitoefenen. :-)

Plaats een reactie