Een remake voor L'Alpe d'Huez

Ruud op 25 november 2016· 12 reacties

null

De komende jaren gaat L’Alpe d’Huez fors investeren in vernieuwing en uitbreiding van het skidorp. Bovendien is het aloude plan voor de verbinding met Les Deux Alpes in een nieuwe fase gekomen. En er zijn plannen voor een nog verdergaande uitbreiding.

Oude liefde

Ik heb een zwak voor Alpe d’Huez, het hooggelegen skidorp in de Isère, aan het eind van de beroemde weg met de 21 haarspeldbochten. Ik heb daar namelijk voor het eerst op de ski’s gestaan en ik heb er vlak in de buurt gewerkt en gewoond. Het is misschien niet het meest sfeervolle wintersportdorp, maar het skigebied is top; behoorlijk groot en afwisselend en de uitzichten op het hooggebergte zijn schitterend. Ik vind het skiën er altijd een feestje – in december hoop ik er weer een paar dagen op de piste te gaan staan- en dus volg ik ook altijd zo’n beetje het nieuws over L’Ile au Soleil, zoals het skigebied zich in ronkende reclametaal noemt.

Nieuws

Zo stonden in Frankrijk in juni op de landelijke en regionale sites allerlei berichten over grootse plannen van het skidorp, die een ware upgrade moeten gaan betekenen voor het gebied en waarvoor het startschot binnenkort al gegeven gaat worden. In totaal zal er volgens planning zo’n €200 miljoen gemoeid zijn met de uitvoering van het project dat een jaar of zes in beslag zal nemen. De eerste fase betreft een fikse modernisering van een aantal liften en een remake van het dorp. De tweede fase betreft het realiseren van de al decennia verwachte verbinding naar Les Deux Alpes.

Nieuwe wijken met meer ruimte, minder auto's en meer luxe
Nieuwe wijken met meer ruimte, minder auto's en meer luxe

De eerste fase

Tussen 2016 en 2020 wordt er een behoorlijk aantal liften vervangen waaronder twee liften door “télémixtes” (een combinatie van stoeltjes en cabines). De beroemde mandjes die de lager gelegen delen van het dorp verbinden met de skipistes zullen vervangen worden door de TCSP, een snelle twee kilometer lange verbinding die al zal starten in het lager gelegen Huez. Verder komen er een nieuwe pistes, worden het snowpark en de besneeuwingsmogelijkheden uitgebreid en komt er heel nieuw ticketcenter. Uiteraard belooft het skigebied ons dat alle liften snel èn veel duurzamer zullen zijn, het toverwoord van het moment. In deze eerste fase zal ook het aantal accommodaties met zo’n 30% worden uitgebreid; er zullen in 4 nieuwe wijken met 800 hotelbedden bijkomen en 3800 slaapplaatsen in nieuw te bouwen appartementen. Het plan voorziet vooral in de bouw van grotere en luxere appartementen, want inmiddels is in Frankrijk volop het besef doorgebroken dat de internationale clientèle daarom vraagt. Om de toeristen en hun blik modern te kunnen ontvangen wordt er ook flink geïnvesteerd in de aanleg van ondergrondse parkeergarages. Ten slotte worden ook het dorp zelf en het omringende landschap aangepast. Er worden 2000 dennen geplant en er komen meer autovrije zones en tapis-roulants. Bovendien zullen de bestaande gebouwen voorzien worden van puntdaken en bekleed worden met hout. Een flinke make-over dus.

De tweede fase

Het gaat er dan eindelijk van komen; de verbinding per kabelbaan van L’Alpe d’Huez naar Les Deux Alpes. Er wordt al twintig jaar of langer over gesproken, maar in 2021 zou de verbinding dan eindelijk een feit moeten worden. In plaats van bijna een uur met de auto of een prijzig ritje met de helikopter, zullen de wintersporters in achttien minuten worden vervoerd van het ene skigebied naar het andere. Het vertrekstation zal in L’Alpe d’Huez op de Signal de l’Homme komen te liggen. Bij het project, dat zo’n 60 miljoen euro zal kosten, zijn 10 gemeentes betrokken. Op de diverse fora is het enthousiasme voor de nieuwe verbinding lauwtjes; veel reageerders vinden de skigebieden ieder op zich al groot genoeg en vrezen een forse prijsstijging van de skipas. Ook heeft men twijfels bij de bijna 40 minuten die je kwijt bent om de reis heen en terug te maken en ook bij de landschappelijke inpasbaarheid van de verbinding die hoe dan ook niet natuurlijk zal aanvoelen; de gebieden, die anders van aard zijn, liggen best ver van elkaar en er moet een groot dal worden overbrugd. De gelinkte skigebieden zullen straks samen iets meer dan 300 kilometer piste bezitten.

De derde fase

In de derde fase wordt er pas echt groot gedacht. Het betreft een mogelijke verbinding van L’Alpe d’Huez met Saint Sorlin d’Arves in het skigebied van Les Sybelles. De twee te verbinden gebieden liggen in twee departementen, respectievelijk de Isère en de Savoie en de verbinding zou tot stand moeten komen via de Col de Sarenne en het Vallée du Ferrand. Dit zijn nu ongerepte gebieden. Begrijpelijkerwijs zie je op de fora onder andere vanwege de inbreuk op de ecologie weinig enthousiasme voor dit project dat zo’n 450 kilometer aan verbonden piste zou opleveren. Bovendien vraagt men zich af waarom je dit nu precies zou moeten willen, anders dan uit concurrentiedwang. Zitten wij wintersporters wel te wachten op een gebied dat zo groot is dat je het op één dag niet kan beskiën? Dat het project wel al iets meer is dan een lose flodder, blijkt uit het feit het inmiddels voorkomt in het PLU (plan local d’urbanisme) dat mogelijke plannen een officiële status geeft en dat zowel de gemeentes in de Isère als de zes betrokken gemeentes in de Savoie één en ander serieus willen onderzoeken. Het zal echter nog wel even duren voordat we in de gondels zitten. Naar verluidt zou het project minstens €100 miljoen kosten, nog afgezien van alle ecologische bezwaren.

Lees meer:

Alpe d’Huez wil de allergrootste worden

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Nou eerlijk gezegd deel ik je liefde niet helemaal :-). De kant van Oz en helemaal aan de top zijn leuk en boeiend.
Maar het deel aan het dorp, is toch één gigantische kom, waar men “954 pistes” heeft die zowat allemaal over en door elkaar lopen. Het aantal km aan “echte pistes” vind ik voor AD dan ook een beetje overroepen.

En alles moet duurzamer maar men bouwt wel weer 4 nieuwe wijken met nog eens 4.600 bedden? Net alsof dat geen druk met zich meebrengt?
Dan gaan het toch veel nieuwe en heel duurzame liften moeten worden, om dit te compenseren.
Misschien nog eens een tip voor het overzichtslijstje van de skipassen: een ratio van het aantal km pistes/beddencapaciteit. Of de liftcapaciteit tov beddencapaciteit.

Nu even terug on topic: de verbindingslift doet me inderdaad erg aan Paradiski denken. En als ik in La Plagne richting gletsjer wil, dan denk ik altijd: waarom niet eerst deze museum liften vervangen, voor je die verbinding gemaakt hebt. OK, ondertussen staat dat op de planning.

Ik ben dus vooral benieuwd naar het aantal effectieve nieuwe (vernieuwde) liften

Glij blij door die brei :-)

Ik vind het erg jammer dat ze deze plannen gaan realiseren. In de modernere liften kan ik me nog wel vinden, al vind ik dat ze, zeker voor Franse begrippen al goede liften hebben. Die verbinding met Le 2 Alpes hoeft echt niet van mij. Ik vind sowieso Le 2 Alpes als skigebied vele malen minder dan Alpe d’Huez, dus als die verbinding er straks ligt zal ik echt niet snel die kant op gaan. De verbinding met Les Sybelles zie ik dan nog meer zitten, al moeten ze dan een aantal bottlenecks in dat gebied wel echt opknappen.

Verder ben ik wel benieuwd waar de extra pistes in Alpe d’Huez zelf gaan komen. Zeker in de kom rond Alpe d’Huez is het naar mijn idee al aardig vol.

Born to Ride

@Ruud: Leuk, altijd goed als er geld geïnvesteerd wordt. Vooral als het je favoriete gebied is zoals in jouw geval.
Ik denk wel dat dat de verbinding vooral voor Les Deux Alpes interessant is. Alpe d’Huez zelf is al groot genoeg. Ik ben daar een keer geweest (Oz) maar omdat we toen nog beginners waren en 's ochtend les hadden, hebben we geeneens het hele gebied verkent. Wat leuk was, is dat ik een appartement met balkon op de begane grond had aan de piste. Ik kon bij wijze van spreken zo de huiskamer binnen skiën. Zelfs voor “Franse begrippen” ;) was dit heel dicht op de piste. Ideaal om snel te lunchen in het appartement.
We zijn er eigenlijk nooit meer terug geweest wat meer komt omdat het een beetje een ongeluksvakantie was. Wat overigens niks met het gebied te maken had.

Ook positief dat het dorp wordt opgeleukt en dat er wat luxueuzere wijken komen. Maar mij persoonlijk maak dat niet zoveel uit, ik vind het geeneens zo lelijk als je de foto boven bekijkt. Het is gewoon zakelijk en efficiënt. Als ik voor de architectuur of de authenticiteit zou komen, zou ik wel naar Bonneval sur Arc gaan of zo. Heb ik overigens gedaan maar dan lever je toch in op andere dingen (ski in/out, omvang skigebied). Maar ja dat weet je vooraf.

Fase 3 lijkt mij ook een beetje te veel van het goede en het is vooral erg veel geld. Het is ook niet nodig de gebieden waarover het gaat zijn al zo groot. We zien het wel. Zal plaatselijk ook voldoende weerstand oproepen.

@Marko2
Dat ik er een zwak voor heb wil niet zeggen dat het mijn favoriete gebied is hoor; ik kom er graag en er zijn prachtige afdalingen, maar er zijn ook veel andere gave gebieden ?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Alpe d’Huez… ik ben er maar één keer geweest, maar de Sarenne is nog altijd de mooiste afdaling die ik gedaan heb. Elke dag begonnen we met die afdaling, bleef gaaf om 'm in een keer af te leggen zonder te stoppen. Dan kon je dag bijna niet meer stuk. Op papier zwart, maar alleen het eerste stuk was pittig. Daarna meer een rode piste en aan het einde een lang pad door een kloof, was ondanks het prikken ook mooi.

Peter Pos

@coldfeet zonder die lift tussen la plagne en les arc waren er nu waarschijnlijk veel minder toeristen. en de belangrijkste liften zijn toch snel?

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 27 nov 2016 20:11

Wel een vet gebied dan. Van Alpe d’Huez tot la Grave. Ook al hoop ik dat voor la Grave nog heel lang duurt voordat het opgeslokt wordt door dit gebied.

@jeandeflamand als je het over snelle liften hebt, dan moet je dringend eens richting Oostenrijk gaan :-)
Met alle respect, maar een verbinding tussen twee gebieden maken, terwijl je lift richting gletsjer nog uit de jaren 70 dateert, dan voel ik me bekocht.

Trouwens 18 min. om van het ene naar het andere gebied te gaan? Je moet eerst nog naar die lift, dan moet er al net staan op het moment dat je aankomt en moet iedereen in een fractie instappen. Dat gaat dus nooit gebeuren, reken minstens op een half uur. Dus ben je al minstens een uur kwijt en moet je ook zien dat je op tijd terug bent.
Je merkt dat ook in Paradiski: mensen gaan meestal één dag naar het andere gebied (je hebt daar trouwens een speciale pas voor, met een dag skiën in het andere gebied).

Ik hou van grote gebieden, maar de trend om hele valleien te overbruggen, ben ik niet wild van. Als je echt kan rondskiën met logische verbindingen die je op de ski’s kan maken, dan ben ik wel mee.

Glij blij door die brei :-)

@Coldfeet ben nog niet in Oostenrijk geweest. Heb geen probleem met oude liften zolang het een Tsd is. Ok een ts is een ander verhaal. Maar bon in Oostenrijk word je misschien te verwend en dan wil je waarschijnlijk niets anders meer dan een lift van na 2000 :p.

Nu zijn er mensen die de auto nemen om een dag in een ander skigebied te gaan skieen. Dan vind ik zo een lift toch een betere optie. En vooral drempel verlagend.

@jeandeflamand, zeker eens doen. Ik was vroeger een grote fan van Frankrijk (spreek liever Frans, vind Duits een lelijke taal :-)). Mijn vrouw ging liever naar Oostenrijk.
Nu daar de gebieden een stuk groter geworden zijn (met meestal logische verbindingen per ski), heb ik haar gelijk moeten geven.
En geloof me, ik geef mijn vrouw niet graag gelijk :-)
Qua service, vriendelijkheid, grootte van appartementen, ski infrastructuur…dan komt Frankrijk er maar bekaaid van af.

Hoera, AD investeert 200 miljoen over 6 jaar…laten we even van naderbij bekijken.
Dit wil zeggen een 33 miljoen per jaar. Hiervan is een deel (hoe groot?) voor renovatie dorp en aanbouw van 30% meer bedden.
Dus laten we zeggen dat er nog de helft overblijft voor de piste infrastructuur?
Om te vergelijken Skiwelt Wilder Kaiser, investeert standaard zowat elk jaar +20 miljoen in liften, pistes, etc. alleen.

Kom ik ook even terug op dat bijna 30% meer bedden (mensen dat, is dus één derde meer volk).
Men gaat enkele liften vernieuwen en die verbinding maken, maar geen nieuwe pistes (ik reken L2A niet als nieuwe pistes). In de schoolvakanties krijg dus gewoon een
Ik kan me niet voorstellen dat AD nu buiten de schoolvakanties helemaal vol zit. Dus ga je dan nog meer leegstaande appartementen hebben (waarschijnlijk de oudere).

@rogier heeft hier een tijd geleden een artikel aan gewijd, over het “gebrek” aan investeringen in Frankrijk en het teruglopend toerisme daar. Dus dat verhaal ga ik niet helemaal terug oprakelen.

In Oostenrijk vind ik het niet erg om met de auto een keertje naar een ander gebied te rijden, maar daar zit je en beginnen de liften vanuit het dal. In Frankrijk heb ik het één keer moeten doen wegens te weinig sneeuw, maar daar word je inderdaad niet vrolijk van om pas af en op te moeten rijden.

Glij blij door die brei :-)

En dan dat argument voor duurzamer, sorry maar dat vind ik degoutant.

Je bouwt 4.600 nieuwe bedden, 4 nieuwe wijken, parkeergarages…

Maar je paar nieuwe liften die je zet zijn wel DUURZAAM.

Dat is even duurzaam als een 4x4 hybride SUV waar men geen laadkabels meelevert.

Glij blij door die brei :-)

Nu klinkt het net alsof ik overal tegen ben. Dat is niet zo, hoor.
Ik heb me fantastisch geamuseerd in Paradiski en AD (nou ja hier iets minder, bijna een hele week mist, maar daar kon het gebied niets aan doen LOL).

Glij blij door die brei :-)
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie