Hoe je skikleding wassen?

@Harm Gore tex zonder meer.
O’neil durf ik niet te zeggen, maar als de stof niet meer waterafstotend is kun je het zeker proberen (want wat heb je dan te verliezen).

Welke stof gebruikt O’neil in jouw kledingstuk?

Click. Click. Peace

Ik doe tegenwoordig alle risten netjes dicht in de wasmachine.
Had slijtage van zo’n moderne waterdichte rits wanneer ik de risten niet dicht had.

100 procent polyester voor al mijn broeken en jassen, muv een van Gore-Tex…

Heb het gewoon gedaan en impregneer ze van de week voor de zekerheid even…

Zijn in ieder geval goed uit wasmachine en droger gekomen…

Test de waterafstotendheid nu al een keertje. Wie weet is impregneren niet eens nodig.

Click. Click. Peace

Ik ga van de week wel een keertje buiten staan…

Of even met jas aan onder de douche… :p

een paar seconde onder de kraan geeft vaak al een goed idee :-)

Click. Click. Peace

@Rogier , en wat is trouwens de reden dat je door warme lucht de waterafstotende eigenschappen weer activeert?

Gerrit op 7 mrt 2017 08:54

Het is niet de warme lucht, maar gewoon warmte(vandaar dat de strijkbout ook werkt).
Hoe precies, dat weet ik ook niet, dat is hogere scheikunde. Maar er zijn tegenwoordig ook zat impregneermiddelen die NIET door warmere geactiveerd hoeven te worden.

Even voor de duidelijkheid,
De warmte(droger/strijken) is voor het heractivering van de waterafstotende impregnering van de buitenstof.

Het heeft dus geen invloed op de waterdichtheid, die door een membraan of coating wordt bereikt.

Verder is bij een vrij nieuw kledingstuk goed wassen en uitspoelen vaak al voldoende om het weer goed waterafstotend te maken, dan is opwarmen vaak niet eens nodig.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 15:38

@Rogier: Hoe je het hier zo opschrijft klopt niet helemaal:
“Hoogwaardige jassen zijn meestal gemaakt van een membraan, een membraan is een echte waterdichte laag. Dus de stof zelf is waterdicht. Vaak is deze membraan een tussenlaag of de onderlaag van het kledingstuk. Goed onderhoud (wassen) is nodig om te zorgen dat deze membranen waterdicht en ademend blijven.”

Dat moet zijn “gemaakt van een LAMINAAT, buitenstof, membraan en eventueel binnenstof.”
De stof zelf is niet waterdicht. Het membraan is waterdicht.
De meeste (ePTFE) membranen bleven altijd waterdicht. De andere mogelijkheid is een coating.

“ Het waterafstotende effect van de buitenstof is een COATING. Als deze minder waterdicht wordt zal je jas of broek vochtig worden, maar als het goed is komt er nog steeds geen vocht door je kleding heen.”
Nee, het waterafstotende effect is van een IMPREGNERING.

Laten we het zo beschrijven:
Laminaat is een (vreemde)sandwich:
De stof is het brood
Het (Goretex) membraan is vershoud folie. Alternatief een coating ala chocopasta.
En de impregnering is sojasaus.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 15:28

@Slim
Laten we het zo beschrijven:
Laminaat is een (vreemde)sandwich:
De stof is het brood
Het (Goretex) membraan is vershoud folie. Alternatief een coating ala chocopasta.
En de impregnering is sojasaus.

Slim op 28 jan 2019 15:27

Doe jij het vershoudfolie tussen je twee boterhammen? Ik niet, ik doe deze eromheen… ;-)

Wat ik probeerde te beschrijven in eenvoudige taal, is dat het de stof gore-tex of andere vergelijkbare stoffen is die waterdicht is! En dan kies ik voor eenvoudige woorden. Ook niet gear-freaks moeten het begrijpen ;-)

Het gore-tex laminaat zit onder de buitenstof, en soms in het midden van twee stoffen, afhankelijk van drie laags of twee laags…

null
.

Verder het idee blijft hetzelfde. Gore tex/ander waterdichte laag/membraan zorgt voor waterdichtheid.
Impregneren/coaten van de buitenlaag zorgt voor waterafstotendheid welke ook grote invloed heeft op ademend vermogen van de kleding.

Daarnaast heb je ook jassen die slechts een coating gebruiken. Of een geimpregneerde laag. Als deze eenmaal op is, dan zijn deze niet meer waterdicht. Dat verschil moet duidelijk zijn.

Click. Click. Peace

Gewoon voor het seizoen even de technische kleding in de wasmachine. 1 maal met NikWax TechWash en 1 maal met Tx direct voor het impregneren. Werkt goed (wel max 2 stuks tegelijkertijd) en geen problemen met vettige vloeibare wasmiddelen. In de droger doe ik eigenlijk nooit, volgende x eens proberen :)

Ik zie nu dat Nikwax TX Direct geen warmte nodig heeft, waar Grangers Wash & Repel dat wel nodig heeft.
Voor kleding die volgens het wasetiket niet in de droger mag, zou ik dan neigen naar Nikwax TX Direct.
Maar ik weet niet of de warmte-activatie een beter/langduriger effect heeft, dat zou je dan ook moeten weten.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zie nu dat Nikwax TX Direct geen warmte nodig heeft, waar Grangers Wash & Repel dat wel nodig heeft.
Voor kleding die volgens het wasetiket niet in de droger mag, zou ik dan neigen naar Nikwax TX Direct.
Maar ik weet niet of de warmte-activatie een beter/langduriger effect heeft, dat zou je dan ook moeten weten.

Gaston op 29 jan 2019 13:30

Over het algemeen werkt die warmte activatie veel beter. Het probleem zijn die tegensprekende was-adviezen. Zelf tussen materiaal leveranciers (Gore-Tex) en de kledingmerken…

Click. Click. Peace

Ik zie nu dat Nikwax TX Direct geen warmte nodig heeft, waar Grangers Wash & Repel dat wel nodig heeft.

Voor kleding die volgens het wasetiket niet in de droger mag, zou ik dan neigen naar Nikwax TX Direct.
Maar ik weet niet of de warmte-activatie een beter/langduriger effect heeft, dat zou je dan ook moeten weten.

Gaston op 29 jan 2019 13:30

Over het algemeen werkt die warmte activatie veel beter. Het probleem zijn die tegensprekende was-adviezen. Zelf tussen materiaal leveranciers (Gore-Tex) en de kledingmerken…

Rogier op 29 jan 2019 17:10

Ik denk dat dat er mee heeft te maken dat er van meerdere leveranciers stoffen in een jas zitten. Uiteraard houdt de jassenleverancier de eigenschappen van de stof die het minste kan hebben aan wanneer ze de waslabels samenstellen. Als ik kijk naar mijn skijack, dan zitten daar een aantal verschillende stoffen in. De voeringstof van de mouwen is anders dan de voeringstof van het lijf, de binnenkant van de zakken is weer anders dan de buitenkant van de jas en de capuchon is ook weer anders en dan zit er nog elastiek in de sneeuwvanger dat in de droger stuk zou gaan.
Dan kan de jas wel een gore-tex membraam hebben, maar als de voering van de zakken stuk gaat, of m’n capuchon omdat die stof minder kan hebben, is het logisch dat de jas niet de behandeling kan verdragen die voor het goretex wellicht het meest geschikt is.
Neemt niet weg dat waslabels vaak ook een soort ‘het ligt niet aan ons dat de boel verknalt is’-labels zijn.

Ik denk dat het vooral de ritsen e.d. zijn die problemen opleveren. En je laatste opmerking is zeker bijna altijd waar.

Click. Click. Peace

Onze wintersport zit er bijna op en na het lezen van dit artikel @rogier dat wassen goed is voor je skikleding de labeltjes van onze broeken en jassen er op na geslagen.

Voordat ik aan deze uitdaging ga beginnen toch graag wat advies.

Ik denk dat ik zelf niet de beste kwaliteit jas en broek (Icepeak en Falcon) heb gekocht, maar deze voldoen prima, en vooral mijn jas is erg mooi.

Zijn beide lekker warm en ik blijf er lekker droog in, ook als ik weer eens met de berg heb geknuffeld. Ik ben dan ook bang dat deze na het wassen hun waterafstotende functie verliezen.

Ook omdat deze ‘gewoon’ van 100% polyester zijn.

Jas en broek van mijn vriend (Lafuma en Salomon) schat ik van hogere/betere kwaliteit ook door deze volgens de labels al uit veel meer stoffen/lagen bestaat.

Concreet: volstaat wassen op 30 gr. en daarna goed drogen of toch in de droger (op lage temperatuur).

Volgens de labels mag geen van alle kledingstukken in de droger maar wel onder een matig warme strijkbout door.

Wat is een synthetisch fijnwasmiddel? Ik ben nog al allergisch voor van alles en nog wat aan wasmiddelen(en heel veel andere zaken maar niet voor Robijn), volstaat een fijn/wol wasmiddel (vloeibaar).

https://www.robijndoetdewas.nl/producten/wasmiddelen/vloeiba…

Ter info het gaat om deze kleding stukken:

Jassen:

  • Icepeak, 100% polyester, volgens het label wassen op 30 gr.
    (5 week gedragen)

  • Lafuma, Outershell, 100% Nylon, Lining en Filler 100% Polyester, Membrane 100% PU+ Milky Coating, volgens het label wassen op 30 gr.
    (8 week gedragen)

Broeken:

  • Falcon, 100% polyester, volgens het label wassen op 30 gr. met synthetisch fijnwasmiddel 
    (6 week gedragen)

  • Salomon, Onderkant 86% nylon en 14% elastine, Lining / padding / lining insert allen 100% polyester, volgens het label wassen op 30 graden zonder wasverzachter.
    (3 week gedragen)

Graag jullie advies.

*bericht bewerkt door Ilona2 op 29 jan 2019 20:37

⛷🎿

@Ilona2,
Nee, GEEN wolwasmiddel. Daarzitten vaak dingen in om de wol glad te houden.

Het veiligst is een wasmiddel voor technische stoffen, bijvoorbeeld Nikwax Techwash.

Anders gebruik je het beste een vloeibaar wasmiddel vrij van alles(vooral van wasverzachter).

Overigens is het niet zo dat andere wasmiddelen je kleding kapot maken, maar meer dat het afparelentde of ademende vermogen achteruit gaat door achterlating van wasmiddel ingrediënten.

Als dat gebeurt is, kun je door te wassen met Techwash en heel veel spoelen weer terug naar af.

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 20:48

@Ilona2,
Nee, GEEN wolwasmiddel. Daarzitten vaak dingen in om de wol glad te houden.

Het veiligst is een wasmiddel voor technische stoffen, bijvoorbeeld Nikwax Techwash.

Anders gebruik je het beste een vloeibaar wasmiddel vrij van alles(vooral van wasverzachter)

Slim op 29 jan 2019 20:46

Dank voor je reactie!
Ga me verdiepen in Nixwax

(Wasverzachter is mijn grootste allergie)

⛷🎿

@Ilona2,

Nee, GEEN wolwasmiddel. Daarzitten vaak dingen in om de wol glad te houden.

Het veiligst is een wasmiddel voor technische stoffen, bijvoorbeeld Nikwax Techwash.

Anders gebruik je het beste een vloeibaar wasmiddel vrij van alles(vooral van wasverzachter)

Slim op 29 jan 2019 20:46

Dank voor je reactie!
Ga me verdiepen in Nixwax

(Wasverzachter is mijn grootste allergie)

Ilona2 op 29 jan 2019 21:18

Het hoeft natuurlijk geen Niklas te zijn, er zijn tig andere merken. Buitensport winkels hebben het meestal wel, anders online

Na het wassen en drogen van mijn skijas is mijn ultieme nachtmerrie uitgekomen: de jas is niet meer lekker "bol", het lijkt alsof er geen vulling meer in de mouwen zit en op sommige plaatsen voelt het alsof er tussen de binnen- en buitenlaag klonten zitten. Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen en hoe je de jas weer in fatsoen krijgt?

Na het wassen en drogen van mijn skijas is mijn ultieme nachtmerrie uitgekomen: de jas is niet meer lekker "bol", het lijkt alsof er geen vulling meer in de mouwen zit en op sommige plaatsen voelt het alsof er tussen de binnen- en buitenlaag klonten zitten. Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen en hoe je de jas weer in fatsoen krijgt?

FredVteIJ op 13 feb 2019 14:14

Met zulke beperkte informatie kan niemand hier iets zinnigs over zeggen. Geef in ieder geval aan:

  • Merk jas en welk model
  • Hoe heb je de jas gewassen en waarmee
  • Wat heb je na het wassen wel/ niet gedaan
When life gets too complicated.... SKI

Na het wassen en drogen van mijn skijas is mijn ultieme nachtmerrie uitgekomen: de jas is niet meer lekker "bol", het lijkt alsof er geen vulling meer in de mouwen zit en op sommige plaatsen voelt het alsof er tussen de binnen- en buitenlaag klonten zitten. Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen en hoe je de jas weer in fatsoen krijgt?

FredVteIJ op 13 feb 2019 14:14

Een tennisbal in de wasmachine en droger doen tijdens het wassen en drogen. Meerdere tennisballen werkt nog beter. Op de een of andere manier zorgt dat er voor dat de vulling goed blijft. Of het de vulling weer hersteld als het eenmaal helemaal in elkaar zit weet ik niet.

Edit: hier geven ze als ultieme redmiddel om de droger 20 minuten op een koude stand te laten draaien met tennisballen als je vulling eenmaal in elkaar zit: http://www.fiftytoo.be/nl/Doe-eens-een-tennisbal-in-je.html…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 feb 2019 14:38

Born to Ride

Waarschijnlijk TE hard gezwierd bij 't drogen, vulling is gaan klitten, wordt 'n hele klus om dit goed te krijgen denk ik.😥

Born to run. B.S.

Na het wassen en drogen van mijn skijas is mijn ultieme nachtmerrie uitgekomen: de jas is niet meer lekker "bol", het lijkt alsof er geen vulling meer in de mouwen zit en op sommige plaatsen voelt het alsof er tussen de binnen- en buitenlaag klonten zitten. Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen en hoe je de jas weer in fatsoen krijgt?

FredVteIJ op 13 feb 2019 14:14

Een tennisbal in de wasmachine en droger doen tijdens het wassen en drogen. Meerdere tennisballen werkt nog beter. Op de een of andere manier zorgt dat er voor dat de vulling goed blijft. Of het de vulling weer hersteld als het eenmaal helemaal in elkaar zit weet ik niet.

Edit: hier geven ze als ultieme redmiddel om de droger 20 minuten op een koude stand te laten draaien met tennisballen als je vulling eenmaal in elkaar zit: http://www.fiftytoo.be/nl/Doe-eens-een-tennisbal-in-je.html…

Matthias123 op 13 feb 2019 14:37

Prima tip als je vulling van je jas van dons is.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 feb 2019 15:03

May the ski force be with you !!

"Om de dons weer goed los te krijgen raden veel specialisten aan om twee tennisballen bij het kledingstuk te doen in de droogtrommel."

Nee, doe maar lekker niet omdat tennisballen de veertjes kunnen beschadigen waardoor het dons nadien minder goed isoleert.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

"Om de dons weer goed los te krijgen raden veel specialisten aan om twee tennisballen bij het kledingstuk te doen in de droogtrommel."

Nee, doe maar lekker niet omdat tennisballen de veertjes kunnen beschadigen waardoor het dons nadien minder goed isoleert.

KirstenDeLaet op 22 feb 2019 01:28

Als je bang bent dat tennisballen je veertjes al beschadigen zou ik de jas maar niet meer dragen. Wanneer je hem draagt krijgen de veertjes veel meer impact…

Born to Ride

"Om de dons weer goed los te krijgen raden veel specialisten aan om twee tennisballen bij het kledingstuk te doen in de droogtrommel."

Nee, doe maar lekker niet omdat tennisballen de veertjes kunnen beschadigen waardoor het dons nadien minder goed isoleert.

KirstenDeLaet op 22 feb 2019 01:28

Deze tennisballen schudden het dons goed op, dit scheelt echt wel een boel. Natuurlijk draai een wel een licht programma.

Click. Click. Peace

"Om de dons weer goed los te krijgen raden veel specialisten aan om twee tennisballen bij het kledingstuk te doen in de droogtrommel."

Nee, doe maar lekker niet omdat tennisballen de veertjes kunnen beschadigen waardoor het dons nadien minder goed isoleert.

KirstenDeLaet op 22 feb 2019 01:28

Deze tennisballen schudden het dons goed op, dit scheelt echt wel een boel. Natuurlijk draai een wel een licht programma.

Rogier op 22 feb 2019 07:44

Daar bestaan tegenwoordig kunststoffen vormpjes voor die de tennisballen vervangen. De onze hebben de vorm van egeltjes. (met zachte stekels die de dons 'opschudden' in de droger)

Bla, bla, bla.

@bartvwg

haal je die egeltjes er dan terug uit wanneer je hem draagt?🤔

Born to run. B.S.

"Om de dons weer goed los te krijgen raden veel specialisten aan om twee tennisballen bij het kledingstuk te doen in de droogtrommel."

Nee, doe maar lekker niet omdat tennisballen de veertjes kunnen beschadigen waardoor het dons nadien minder goed isoleert.

KirstenDeLaet op 22 feb 2019 01:28

Deze tennisballen schudden het dons goed op, dit scheelt echt wel een boel. Natuurlijk draai een wel een licht programma.

Rogier op 22 feb 2019 07:44

Daar bestaan tegenwoordig kunststoffen vormpjes voor die de tennisballen vervangen. De onze hebben de vorm van egeltjes. (met zachte stekels die de dons 'opschudden' in de droger)

bartvwg op 22 feb 2019 07:58

Werkt waarschijlijk op dezelfde manier, wist ik niet. Heb je een linkje?

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie