Alcohol en snelheid zorgen voor veel ongelukken op de pistes

Ik snap niet waarom we na 2 halve liters in de regel niet meer gaan auto rijden, maar wel gaan skieen.
Ik bots toch liever met 80 in mn auto, dan op mn skies met 80.

martijnuiterwijk op 24 okt 2017 10:17

ik denk dat een voetganger of fietser daar heel anders over denkt.

Tja, ook een probleem is dat de populaire aprés ski tenten op de piste staan, zoals bijvoorbeeld Folie-Deux in Val Thorens. Iedereen gezellig feest vieren en daarna onder invloed het laatste stuk naar beneden op de ski’s. Bij de Goasstal in Saalbach-Hinterglemm kun je tenminste door de tunnel te voet naar beneden als het skiën niet meer verantwoord is.

jaapheeringa39 op 24 okt 2017 10:41

Nee dat is het probleem helemaal niet. We zeggen hier toch ook niet omdat de kroeg 3 kilometer verder op ligt, moet ik terug rijden?

echte mannen lopen naar boven,

Ik snap niet waarom we na 2 halve liters in de regel niet meer gaan auto rijden, maar wel gaan skieen.

Ik bots toch liever met 80 in mn auto, dan op mn skies met 80.

martijnuiterwijk op 24 okt 2017 10:17

ik denk dat een voetganger of fietser daar heel anders over denkt.

DrPhil op 24 okt 2017 10:42

Juist, alleen is het nu geen fietser meer, maar een mede wintersporter ;)

echte mannen lopen naar boven,

Tja, ook een probleem is dat de populaire aprés ski tenten op de piste staan, zoals bijvoorbeeld Folie-Deux in Val Thorens. Iedereen gezellig feest vieren en daarna onder invloed het laatste stuk naar beneden op de ski’s. Bij de Goasstal in Saalbach-Hinterglemm kun je tenminste door de tunnel te voet naar beneden als het skiën niet meer verantwoord is.

jaapheeringa39 op 24 okt 2017 10:41

Dit geeft inderdaad aan, dat bij de bestemmingsplannen van de skigebieden hier niet echt over nagedacht wordt.

Click. Click. Peace

Om een duit in het zakje te doen: het is volgens mij een appels-en-peren discussie. Het verkeer is over het algemeen veel onoverzichtelijker. De gevolgen zijn vaak groter. Je rijdt vaak in het donker. Het kan erg slecht weer zijn. Enzovoorts.

Laten we de discussie op de skipistes houden, dat er overeenkomsten zijn met het verkeer staat vast. Maar dat is verder voor geen belang voor het gevaar op de piste.

Click. Click. Peace

aanvaring met een skiër met te hoog alcohol percentage is ook op de piste een strafbaar feit, wanneer de tegenpartij je verwondt en bij het ongeval blijft heeft hij/zij echt een groot probleem. Je behoort gewoon gearresteerd te worden en aansprakelijk te worden gesteld.

In Italië is er wel ski politie die je ook laat blazen wanneer je te hoof alcohol percentage vermoedden, te hoog skipas kwijt.

aanvaring met een skiër met te hoog alcohol percentage is ook op de piste een strafbaar feit, wanneer de tegenpartij je verwondt en bij het ongeval blijft heeft hij/zij echt een groot probleem. Je behoort gewoon gearresteerd te worden en aansprakelijk te worden gesteld.

In Italië is er wel ski politie die je ook laat blazen wanneer je te hoof alcohol percentage vermoedden, te hoog skipas kwijt.

jpbrmn op 24 okt 2017 10:58

Klopt! moet zeggen, de 1e keer dat ik dat zag moest ik enorm lachen en dacht dat het een carnavalsoutfit was. Na navraag bleek meneer toch echt agent te zijn.

echte mannen lopen naar boven,

@RCGrootveld
Ik ben het qua eigen verantwoordelijkheid absoluut met je eens, zo sta ik er zelf ook in. Maar helaas toont de realiteit dat veel mensen hier anders over denken (of gewoon helemaal niet denken). En dus geldt, triest genoeg, net als in de rest van de maatschappij dat de boel zo veel mogelijk dichtgetimmerd moet worden. Ik schets twee voorbeelden van situaties waar iedereen denk wel eens (bijna) klappers heeft zien gebeuren, dus lijkt mij goed om op een creatieve manier naar oplossingen te kijken…

*bericht bewerkt door Shane op 24 okt 2017 11:12

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig sommige reacties hier. Vorig jaar alcoholcontrole en ik had 2 halve liters op tijdens het skien Eentje tijdens de lunch en eentje in de late namiddag. Daarna controle met de auto (± 1u na de laatste halve liter) en resultaat was negatief… Sommigen kunnen ook overdrijven en denken echt dat je dronken bent na 1 liter bier… Serieus? Ik ben absoluut tegenstander van zatten op de piste, maar met 1 biertje tijdens de lunch en nog eentje rond 15u. doe je echt geen vlieg kwaad… Er zijn ook veel mensen die leven van deze (bier)cultuur en dat hoort erbij. Maja tegenwoordig mag niks meer en wordt alles door een idiote minderheid aan banden gelegd…

Alcohol is makkelijk te voorkomen, gewoon niet meer verkopen. Gaat echter niet gebeuren want brengt veel geld op. Snelheid is een uitgekauwde discussie en gaat mis op het punt ‘je eigen kunnen’. Alles aan eigen verantwoordelijkheid ophangen zou op zich horen te werken maar ja, de realiteit is anders. Meer controle lijkt me de enige echte oplossing helaas, al denk ik dat alleen de aanwezigheid al een groot gedeelte zal oplossen.

aanvaring met een skiër met te hoog alcohol percentage is ook op de piste een strafbaar feit, wanneer de tegenpartij je verwondt en bij het ongeval blijft heeft hij/zij echt een groot probleem. Je behoort gewoon gearresteerd te worden en aansprakelijk te worden gesteld.

In Italië is er wel ski politie die je ook laat blazen wanneer je te hoof alcohol percentage vermoedden, te hoog skipas kwijt.

jpbrmn op 24 okt 2017 10:58

Klopt! moet zeggen, de 1e keer dat ik dat zag moest ik enorm lachen en dacht dat het een carnavalsoutfit was. Na navraag bleek meneer toch echt agent te zijn.

martijnuiterwijk op 24 okt 2017 11:01

Ook in Frankrijk ben ik al regelmatig agenten op de skies tegengekomen. Ik weet alleen niet hoeverre die daar handhavend optreden.

Born to Ride

Grappig sommige reacties hier. Vorig jaar alcoholcontrole en ik had 2 halve liters op tijdens het skien Eentje tijdens de lunch en eentje in de late namiddag. Daarna controle met de auto (± 1u na de laatste halve liter) en resultaat was negatief… Sommigen kunnen ook overdrijven en denken echt dat je dronken bent na 1 liter bier… Serieus? Ik ben absoluut tegenstander van zatten op de piste, maar met 1 biertje tijdens de lunch en nog eentje rond 15u. doe je echt geen vlieg kwaad… Er zijn ook veel mensen die leven van deze (bier)cultuur en dat hoort erbij. Maja tegenwoordig mag niks meer en wordt alles door een idiote minderheid aan banden gelegd…

Joy85 op 24 okt 2017 11:23

Nee ben ik niet met je eens, ben echt wel een ver gevorderde bierdrinker om het zo maar te zeggen. Maar simpel weg niet op ski’s oid. Ook na 1 glas bier neemt je reactie vermogen af. De halfwaarde tijd is per lichaam anders, dat jij een prima promilage blaast, wilt niks zeggen. En dat heeft niks met een idiote minderheid te maken. Na 1 liter bier ben je niet dronken, maar wel onder invloed. dwz dat het KAN beinvloedden. Een fractie van een seconde insturen kan het verschil maken tussen net niet raak en net wel raak.

echte mannen lopen naar boven,

Ook in Frankrijk ben ik al regelmatig agenten op de skies tegengekomen. Ik weet alleen niet hoeverre die daar handhavend optreden.

Matthias123 op 24 okt 2017 11:46

Probeer er maar eens les te geven zonder pakje van het ESF 😉.

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

Dat ligt er een beetje aan of ik de afdaling ken en hoe ver van te voren ik er al overzicht over heb. Als ik de afdaling niet ken en ik dus niet weet wat er achter de richel is ga ik er altijd rustiger over. Als ik de afdaling goed ken en ik zie die knik ruim van te voren is vaak aan de reactie van skiers voor me te zien of er wel of niets achter de richel is. Daar pas ik me dan op aan.

Born to Ride

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

In de regel wel. Maar ik zou liegen als ik zei dat ik het altijd doe. Dit is wel afhankelijk van de drukte op de piste zelf. Ook ik heb wel eens een near miss gehad omdat iemand in een bocht onder een talud midden op de piste zat. En ja daar had ik wat snelheid moeten minderen.Maar echt volgas gaan alleen als ik alles kan overzien.

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

Als het niet overzichtelijk is, absoluut. ‘Uitnodigen om te knallen (kots)’ en ‘niet overzichtelijk’ gaan sowieso niet samen.

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

Ik let altijd op! En je kunt door handig in te snijden nog best veel vaart houden en een geweldig overzicht houden. Maar blind over een heuvel of door een bocht knallen op een piste, nee dat doe ik nooit!

Click. Click. Peace

‘Uitnodigen om te knallen (kots)’ en ‘niet overzichtelijk’ gaan sowieso niet samen.

Userd op 24 okt 2017 12:28

1 richeltje en daarna strak als een biljartlaken en vrijwel leeg, op het richeltje proberen wat airtime te pakken… :) Lijkt best uitnodigend.

Ik zie het de betere skiers heel, heel veel doen en eenmaal over het richeltje kan het dan wel eens op een fractie van een seconde aankomen.
@Userd “knallen” vind je geen lekkere woordkeus begrijp ik ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als er geen overzicht is ga ik altijd in de remmen. Puur uit zelfbehoud. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan helemaal stil sta. Soms kun je een lijn maken op de richel en dan zien dat het vrij is en meteen indraaien. Kost niet heel veel snelheid dan.

‘Uitnodigen om te knallen (kots)’ en ‘niet overzichtelijk’ gaan sowieso niet samen.

Userd op 24 okt 2017 12:28

1 richeltje en daarna strak als een biljartlaken en vrijwel leeg, op het richeltje proberen wat airtime te pakken… :) Lijkt best uitnodigend.

Ik zie het de betere skiers heel, heel veel doen en eenmaal over het richeltje kan het dan wel eens op een fractie van een seconde aankomen.

@Userd “knallen” vind je geen lekkere woordkeus begrijp ik ;)

Shane op 24 okt 2017 12:47

Hoewel er niemand achter zo’n heuvel/richel/vergelijkbaar ding zou moeten zijn natuurlijk, kan het zomaar zijn dat de voorgaande ‘betere skiër die dit heel, heel veel doet’ daar nog ligt omdat hij dat richeltje toch iets minder goed had ingeschat en hij toch een iets mindere god was dan gedacht. Je beetje airtime wordt dan onvrijwillig verlengd en eindigt voor twee partijen in auwtime. Onoverzichtelijk is onoverzichtelijk, is niet zo’n lastig concept.

@Userd
Voor de duidelijkheid ik rem altijd!

I can stick uphill ice, on my saucer...

‘Uitnodigen om te knallen (kots)’ en ‘niet overzichtelijk’ gaan sowieso niet samen.

Userd op 24 okt 2017 12:28

1 richeltje en daarna strak als een biljartlaken en vrijwel leeg, op het richeltje proberen wat airtime te pakken… :) Lijkt best uitnodigend.

Ik zie het de betere skiers heel, heel veel doen en eenmaal over het richeltje kan het dan wel eens op een fractie van een seconde aankomen.

@Userd “knallen” vind je geen lekkere woordkeus begrijp ik ;)

Shane op 24 okt 2017 12:47

Ik maak zelf nooit airtime over zo’n richel heen, puur omdat ik doodsbang ben dat er dan iemand toevallig zit en ik die persoon onthoofd.
Telkens als ik mensen vol gas over zo’n richel (met de nodige airtime) zie vliegen denk ik alleen maar over hoe fout het kan aflopen als er toevallig wel iemand net na dat heuveltje zit.

Dat ik mezelf verongeluk heb ik niet zoveel moeite mee, maar ik ben altijd veel te bang om andere mensen te raken.

PS: Ik ben wel een snowboarder natuurlijk.

‘’ zag je me vliegen? ‘’ - Machoman - Mastermovies

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

Dat probeer ik wel. Ik ga graag op zoek naar de grens van wat ik kan, en af en toe eindigt dat wel eens in een yard sale. Als daar dan iemand anders zou tussen zitten is de kans op zware verwondingen voor mezelf groter, om nog maar te zwijgen van de andere…

Als we met vrienden op stap zijn en er is zo’n onoverzichtelijke situatie, werken we weleens met een spotter waarbij de eerste het wat kalmer aan doet, en die vanop een plaats mét overzicht het all-clear teken kan geven.

In beide gevallen kom je situaties genoeg tegen waarin je de gashendel veilig (voor de andere skiërs 😂) kan opendraaien.

@martijnuiterwijk
Gewetensvraag voor jou en veel andere (ver)gevorderde skiers hier. Rem je altijd bovenaan een heuvel waar je niet (goed) overheen kan kijken terwijl die piste toch zo heerlijk uitnodigt om gewoon verder te knallen…?

Shane op 24 okt 2017 12:16

Ja …
Net als op de weg en op het water, probeer ik mijn gedrag zodanig aan te passen dat ik binnen het piste/weg/water vak wat ik kan overzien en wat (nog) vrij is, kan stoppen resp. uit kan wijken.

Sommige zullen dat mietjes- resp. moraalriddergedrag noemen.
Ik noem dat ‘verantwoordelijkheid nemen’, zowel voor je eigen veiligheid als die voor een ander.

Rob

Tja, ook een probleem is dat de populaire aprés ski tenten op de piste staan, zoals bijvoorbeeld Folie-Deux in Val Thorens. Iedereen gezellig feest vieren en daarna onder invloed het laatste stuk naar beneden op de ski’s. Bij de Goasstal in Saalbach-Hinterglemm kun je tenminste door de tunnel te voet naar beneden als het skiën niet meer verantwoord is.

jaapheeringa39 op 24 okt 2017 10:41

Nee dat is het probleem helemaal niet. We zeggen hier toch ook niet omdat de kroeg 3 kilometer verder op ligt, moet ik terug rijden?

martijnuiterwijk op 24 okt 2017 10:47

Komaan, dat is toch geen vergelijk? Uiteraard zijn de gebieden en de bars mee verantwoordelijk.

De skigebieden zelf moeten de moraalridder echt niet gaan uithangen, want er zijn inderdaad in quasi elk populair gebied wel apresskibars bovenop de pistes, waar er hard wordt gefeest en er veel geld wordt verdiend met de sloten alcohol die er worden gezopen. En waarna je geen andere keuze hebt om nog al glijdend je weg naar beneden te zoeken, meestal al in het (schemer)donker.

Ik vind wel dat de stelling “na 2 biertjes is je reactiesnelheid al een fractie minder, dus dat kan je ook als roekeloos bestempelen” echt te hard. Die 2 biertjes gaan er echt niet voor zorgen dat je plots als een halve gare de piste afkomt. Misschien dat 5,10 of 20 biertjes bij sommigen daar wel voor zorgen, maar van 2 biertjes denken de meesten echt niet dat ze plots tomba la bomba zijn hoor.

*bericht bewerkt door Denis op 24 okt 2017 19:21

Ik heb een paar ribben gebroken dus ik moet nu medinicaal bier drinken.

Ja …
Net als op de weg en op het water, probeer ik mijn gedrag zodanig aan te passen dat ik binnen het piste/weg/water vak wat ik kan overzien en wat (nog) vrij is, kan stoppen resp. uit kan wijken.

Sommige zullen dat mietjes- resp. moraalriddergedrag noemen.
Ik noem dat ‘verantwoordelijkheid nemen’, zowel voor je eigen veiligheid als die voor een ander.

RCGrootveld op 24 okt 2017 17:12

Nee, top toch! Zolang je deze moraal ook door trekt naar rekening houden met achteropkomend verkeer, dus niet onnodig de hele piste gebruiken en je lijn houden, niet dringen in de rij en al zeker niet boos worden als iemand dat wel doet en zelf goed nadenkt over plaatsen om veilig stil te staan.

I can stick uphill ice, on my saucer...
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie