Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

5 tips die locals je niet graag vertellen

Rogier op 15 december 2017· 24 reacties

Is het je wel eens opgevallen dat locals in een skigebied altijd op het juiste moment op de goede plekken zijn, de beste (en diepste) poeder vinden en altijd sneller ergens zijn dan gewone stervelingen? Ze lijken zelfs korter in een rij te staan. Hoe doen ze dit toch? Graag licht ik een tipje van de sluier op en geef ik 5 local-tips om nog meer uit je vakantie te halen.

1. Neem nooit de binnenbocht in een rij

Binnenbochten lijken sneller. Maar een rij voor de lift is geen formule 1 circuit. De buitenbocht is altijd sneller dan de binnenbocht. Het liefst kies je een plek in de rij waar je gewoon rechtdoor naar de liftpoortjes gaat, maar als er een bocht in de rij zit neem altijd de buitenbocht! Gelukkig weten maar weinig mensen dit en zal niemand boos op je worden als je in de langere ( ;-) ) buitenbocht gaat staan.

2. Laatste in een cabinelift, is als eerste eruit

Veel mensen rennen naar een cabinelift om er als eerste in te kunnen. Of slaan een lift over als deze bijna vol zit. Dat is dom als je veel wilt skiën, want als jij als laatste in een cabinelift stapt dan mag je er boven als allereerste weer uit. In grote gondels levert het als laatste instappen ook het voordeel op dat je vaak meer ruimte hebt, en iets minder lang op elkaar gedrukt wordt. Loop dus lekker rustig de cabine in.

3. Regen in het dal, sneeuw op de berg

Als de regen op de ruiten van het huisje in het dal slaat is het moeilijk om je te motiveren. Maar regen in het dal betekent in de bergen vaak sneeuw op de berg. Terwijl veel wintersporters zich nog een keer zullen omdraaien in hun bed of net iets langer aan de onbijttafel blijven zitten, ligt er bovenop de berg een pak nieuwe sneeuw op je te wachten. Je kunt dus poederen op de pistes of, als je kennis, ervaring en materiaal hebt, ook ernaast. Ik heb zo ontzettend veel geweldige dagen meegemaakt terwijl het in het dal slagregende. Soms vond ik 100 meter erboven al heerlijke poeder! Laat je niet afschrikken door wat daldruppels.

4. Het belang van micro-reliëf

Is het je wel eens opgevallen dat terwijl jij al schrapend een piste afkomt locals al lachend aan elkaar vertellen hoe goed de condities wel niet zijn. Zelf had ik ooit de dag van mijn leven in diepe poeder en hoorde ik een groepje Nederlanders klagen dat er niet genoeg verse sneeuw lag. Dit verschil ontstaat door het goed inschatten van het terrein en reliëf. Sneeuw ontdooit op bergen nooit overal gelijk en in een skigebied valt er aan de ene kant van de berg soms meer sneeuw dan aan de andere kant. Het verschil tussen perfecte sneeuw of ijzige sneeuw, of het verschil tussen slush of stevige sneeuw kan in een paar graden expositie zitten. Het herkennen van dit soort micro-reliëf heeft tijd en ervaring nodig. Let op waar de locals skiën en probeer te begrijpen waarom. Dan zul je merken, vaker en vaker ski je op de meest perfecte sneeuw!

5. Ken de liftcombinaties

Veel vakantie-wintersporters denken weinig na over welke lift ze pakken om omhoog te gaan. Vaak zijn er meerdere wegen die naar de hogere pistes leiden. Soms zijn er zelfs bijna verstopte liften in skigebieden. Door slim liftgebruik kun je rijen ontlopen en sneller op een bepaalde plek komen. Soms is een oude sleeplift veel slimmer dan een moderne lift met rijen ervoor. Zeker in drukkere periodes is het verstandig om precies te weten welke lift waarheen gaat, en hoe je op verschillende manier door het gebied kan toeren. Door het kennen van alle liften en alle pistes kun je uren skiplezier winnen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

tessaneedssnow15 december 2017 · 07:12

Leuk om dit te lezen! Veel wist ik er al wel, behalve 4 maar ik heb dit gevoel nooit gehad. Jammer dat je het opschrijft, nou zijn er meer mensen die de buitenbocht nemen en meer mensen die naar de andere lift gaan. Nou heb ik er geen voordeel meer aan;)

Ski you later!
xx1015 december 2017 · 07:22

Idd @TessaSki. Bijna jammer dat de geheimpjes zijn verklapt. ;)

Xx10
Hessel15 december 2017 · 09:00

Met die snellere buitenbocht ben ik het totaal oneens @Rogier Iedereen weet dat de binnenbocht korter is en dus sneller. Zelf ben ik een geduldig persoon en zal netjes op mijn beurt wachten om een leeg zitje aan de buitenbocht op te vullen :)

Rogieradmin15 december 2017 · 09:04

@Hessel :-)

Click. Click. Peace
Anon571015 december 2017 · 09:25

Punt 2 vind ik toch niet zo belangrijk. Liever even zitten na een stevige zonder te stoppen afdaling. Zo veel tijd win je toch niet met als eerste de lift uit te zijn.

De juiste lift combo’s nemen daar doe ik wel aan mee :) Dan kan je soms de drukte stevig voor zijn.

Veenhoorn15 december 2017 · 09:58

puntje 1 krijg ik altijd zo moeilijk uitgelegd aan mijn reisgenoten. …bij drukke liften kan ik zomaar 10 stoeltjes eerder zijn dan de rest. Moet ik noodgedwongen weer recht voor het poortje wachten op de rest, waardoor hier op het forum iedereen weer boos wordt en zich aan mij loopt te ergeren… oorzaak gevolg. Het ligt niet aan mij, het ligt aan hen!

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 15 dec 2017 09:59 (1% bewerkt)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
roberthoogenboom15 december 2017 · 12:51

Ik denk bij tip 5 aan een specifieke oudere stoeltjes lift met bijbehorende piste(s) in Serre Ché en ik weet zeker dat @rogier dit lezende de lift en pistes al opnoemt 😉

Zimoski15 december 2017 · 13:03

Punt 2 vind ik toch niet zo belangrijk. Liever even zitten na een stevige zonder te stoppen afdaling. Zo veel tijd win je toch niet met als eerste de lift uit te zijn.

De juiste lift combo’s nemen daar doe ik wel aan mee :) Dan kan je soms de drukte stevig voor zijn.

Anon5710 op 15 dec 2017 09:25

Punt 2 geldt vooral voor grote gondels met tientallen of zelfs meer dan 100 passagiers, waarbij je soms lang moet wachten voor ze vertrekken en als haringen in een ton zit als ze vol zijn.

Oftewel een Pendelseilbahn in het Duits: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabelbaan

to ski or not to ski, thats no question
peterpos15 december 2017 · 14:30

Grappig om te lezen over het bochtenwerk in wachtrijen. Het verbaasde mij regelmatig dat de een soms veel eerder in kon stappen dan de ander, terwijl je tegelijk aankwam. Nou ja, als iedereen nu voor de buitenbocht gaat, dan blijf ik de binnenbocht wel nemen ;-)

Peter Pos
Martin718215 december 2017 · 18:56

Punt 3. herken ik wel. Onder de 1500m was het koud en miezerig. Daarboven de hele dag stralend weer:

Als alternatief voor punt 2; sla ook eens een populaire gondel over. Een paar jaar geleden in Les Arcs waren alle pistes perfect. Voor de gondel naar Aiguille Rouge stond een rij van een half uur en eenmaal boven kun je maar 1 afdaling doen. Nou dan sla ik wel een keertje over hoor. Levert toch weer een half uur extra skien op :)

evr6615 december 2017 · 19:09

Die pakken we alleen als het rustig is, maw de “dranghekken slalom” nog niet gebruikt wordt. Genoeg alternatieven in die hoek.

Edwin van Riel
Waah15 december 2017 · 20:39

De buitenbocht lijkt me alleen sneller als de rij niet vol staat? Nu is dat vaak ook zo… Maar toch.

Ralphie16 december 2017 · 11:28

Goeie tips Rogier! De meeste doen we onbewust al, maar we hebben dan ook meestal niet zo’n haast. Misschien dat we daardoor juist altijd de buitenbocht nemen in een rij en dat we als laatste instappen. Ik ben meestal niet zo’n fan van dat duw- en trekwerk bij liften.

Punt 4: ‘Let op waar de locals skiën en probeer te begrijpen waarom.’

En waar herkennen we de locals aan? Of hebben ze een jas aan met ‘local’ er op? 😊

Piefke16 december 2017 · 14:41

Goeie tips Rogier! De meeste doen we onbewust al, maar we hebben dan ook meestal niet zo’n haast. Misschien dat we daardoor juist altijd de buitenbocht nemen in een rij en dat we als laatste instappen. Ik ben meestal niet zo’n fan van dat duw- en trekwerk bij liften.

Punt 4: ‘Let op waar de locals skiën en probeer te begrijpen waarom.’

En waar herkennen we de locals aan? Of hebben ze een jas aan met ‘local’ er op? 😊

Ralphie op 16 dec 2017 11:28

Te herkennen aan de moeizame manier van voortbewegen door het gebied.

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
evr6616 december 2017 · 15:02

Te herkennen aan de moeizame manier van voortbewegen door het gebied.

Piefke op 16 dec 2017 14:41

Op kaarsrechte, te smalle latten van dik 2 meter, als het even kan buiten de piste, zonder helm en rugzak dan natuurlijk.

Edwin van Riel
remcoski17 december 2017 · 17:49

Te herkennen aan de moeizame manier van voortbewegen door het gebied.

Piefke op 16 dec 2017 14:41

Op kaarsrechte, te smalle latten van dik 2 meter, als het even kan buiten de piste, zonder helm en rugzak dan natuurlijk.

evr66 op 16 dec 2017 15:02

Ja, maar dat kunnen ook maar zo landgenoten zijn. Zie je die mensen buiten de piste dan ook klungelen dan zijn het Hollanders met geleende ski’s uit vroeger tijden (want ja, huren is duur, net als een helm).

Noblesse18 december 2017 · 12:25

puntje 1 krijg ik altijd zo moeilijk uitgelegd aan mijn reisgenoten. …bij drukke liften kan ik zomaar 10 stoeltjes eerder zijn dan de rest. Moet ik noodgedwongen weer recht voor het poortje wachten op de rest, waardoor hier op het forum iedereen weer boos wordt en zich aan mij loopt te ergeren… oorzaak gevolg. Het ligt niet aan mij, het ligt aan hen!

Veenhoorn op 15 dec 2017 09:58

Je hóeft toch niet voor het poortje te wachten. Je kan ook vast naar boven gaan en daar op elkaar wachten. Niets is zo ergerlijk als half volle stoeltjesliften omdat de familie anders niet bij elkaar kan zitten.

Rogieradmin18 december 2017 · 12:36

@Noblesse Ik geloof niet dat @Veenhoorn helemaal serieus was ;-)

Click. Click. Peace
Veenhoorn18 december 2017 · 12:55

Precies :D

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
Noblesse18 december 2017 · 13:36

Precies :D

Veenhoorn op 18 dec 2017 12:55

O zeg, ik zat nog in mijn serieuze modus.😜

Maar nu weten jullie tenminste wel wat mijn grote ergernis is. 😁

Sheila18 december 2017 · 14:34

Met die snellere buitenbocht ben ik het totaal oneens @Rogier Iedereen weet dat de binnenbocht korter is en dus sneller. Zelf ben ik een geduldig persoon en zal netjes op mijn beurt wachten om een leeg zitje aan de buitenbocht op te vullen :)

Hessel op 15 dec 2017 09:00

Eens! Zou ook fijn zijn als bij drukte de liftplekken vol naar boven gaan ipv slechts 4 vd 6 stoeltjes bezet omdat mensen wachten op elkaar. Uiteraard geen enkel probleem als het rustig is maar bij drukte zouden de liftbedienden wat actiever moeten optreden. Zo staan we allemaal onnodig lang te wachten terwijl het maar een paar minuten naar boven is dus dat gesprek kun je daarna wel weer afmaken.

Shane18 december 2017 · 14:39

En dan zeggen ze dat mannen vrouwen niet begrijpen… :P

I can stick uphill ice, on my saucer...
antonvm18 december 2017 · 15:02

binominale verdeling …neem het centrum in de rij !

Martin718218 december 2017 · 22:02

Eens! Zou ook fijn zijn als bij drukte de liftplekken vol naar boven gaan ipv slechts 4 vd 6 stoeltjes bezet omdat mensen wachten op elkaar. Uiteraard geen enkel probleem als het rustig is maar bij drukte zouden de liftbedienden wat actiever moeten optreden. Zo staan we allemaal onnodig lang te wachten terwijl het maar een paar minuten naar boven is dus dat gesprek kun je daarna wel weer afmaken.

Sheila op 18 dec 2017 14:34

Ik vind dat meer de verantwoordelijkheid van de klanten zelf. Je hebt trouwens soms ook een zij-ingang om lege plekken op te vullen. Zowel bij stoeltjes- als gondelliften.

Plaats een reactie