Stelling: hoe beter je skiet, hoe kleiner het gebied mag zijn

Maar is het dan ook zo, dat als je van kleinere gebieden houdt, je ook een betere skiër bent? 😜
Mijn eigen ervaring is ook dat ik het leuk vindt om een lekkere piste een aantal keren te herhalen zodat je deze goed leert kennen. En juist op die manier van de piste zo optimaal mogelijk te kunnen genieten.
Mijn ervaring (ook van wat langer geleden, maar dat hoeft niet persé uit te maken) is dat er in grotere gebieden redelijk wat verbindingspistes zijn, die niet zo erg lekker zijn.
Aan de andere kant, als ik lees over de Sella Ronda, lijkt me die wel erg mooi!

@Hulst de noren trainen o.a. in Andalo. 33 km piste.

Wij kiezen meestal voor een combinatie van een aantal kleinere skigebieden (in een rustigere regio). Op die manier leer je toch voldoende nieuwe gebieden kennen, maar heb je de voordelen van de kleinere gebieden, zoals de rust, het hogere skiniveau, de betere pistes,… Als je gemiddeld gezien maar één keer per jaar naar de Alpen gaat, wil je toch graag wat meer gezien hebben dan één middelgroot skigebied, maar je wil ook niet de helft van je tijd verdoen in een wachtrij.

Zo hebben we ons ooit twee- en een halve dag vermaakt in het miniskigebiedje van Hochstein in Lienz. Drie liften en 15 kilometer aan pistes, maar je had soms het gevoel dat je er helemaal alleen was. Daarnaast kon je er ook een hoogteverschil maken van 1500 meter en de pistes bleven de ganse dag geweldig.

@Sndr. Het gaat me meer om het aspect dat velen in Trois Vallees (Les Menuires) kunnen genieten van topsport, in voorbereiding in dit geval op de Olympische Spelen. De Noren zullen dat gebiedje neem ik aan gewoon voor zichzelf afhuren, liefst zonder pottekijkers, al speelt dat bij deze sport misschien wat minder.

Hen48

Toevoeging. In Les Menuires zie ik jaarlijks de Franse skiploeg op training op de olympische skipiste. Een beleving op zich. Ook de jaarlijkse wedstrijden in Val Thorens en Meribel zijn een belevenis. Denk niet dat je dat tegenkomt in de kleine gebiedjes.

Hulst op 6 feb 2018 13:04

Onzin. Boven Pozza di Fassa ligt één verouderde stoeltjeslift met daarbij een zwarte piste en een rode piste. Hier traint het Italiaanse skiteam en worden regelmatig wedstrijden gehouden. Het Noorse skiteam koos voor de Olympische Spelen van Sotsji Paganella/Andalo als uitvalsbasis. Ook niet bepaald een groot gebied.

OT: Ben het wel met de stelling eens. Heb me op een paar pistes boven Vigo di Fassa - (14km piste), nog niet eens alle pistes gedaan daarvan - fantastisch twee dagen vermaakt. Ik heb eerder het gevoel dat de drang naar steeds grotere skigebieden een beetje aan het doorslaan is. Gebieden met horizontale gondel en dergelijke, is toch nergens voor nodig vaak. Om die reden mijd ik ook Les Trois Vallees, Portes du Soleil en Ski Arlberg. Die gebieden lijken mij te druk, te massaal en, ja het kan, TE GROOT. Om die reden heb ik ook nogal een tijdje nagedacht of ik wel naar Val Gardena wilde komende maart. De pistekaart en dergelijke nodigde, mede door de onoverzichtelijkheid, niet bepaald uit om er eens te boeken. Ik denk dat we een mooie vakantie tegemoet gaan en vast wel wat mooie tochten zullen uitproberen, maar volgend jaar gewoon weer naar een wat kleiner gebied zullen afreizen, of een combinatie van kleine gebieden.

Kortgezegd: km piste zegt mij niet zo veel. Er zijn gebieden van 15 of 40 km piste die ik een stuk beter beoordeel dan gebieden die 150km piste hebben.

Sluit me verder bij IkBakErNiksVan aan.

  • edit - Rogier heeft wel wat losgemaakt zo te zien. Terwijl ik dit typte, waren er al weer vijf reacties bijgekomen… waaronder Sndr over Andalo.

*bericht bewerkt door Quick op 06 feb 2018 13:19

Mr. Slow

@Bacchus
De lift start en stopt niet precies aan het begin en einde van de Streif, dus daar gaat je berekening al.

Daar schreef ik al iets over in de opmerkingen eronder, dat zijn inderdaad meters die je moet maken maar niet op topsnelheid kan afleggen.


^Deze vrouw heeft 167 km geskied.

IkBakErNiksVan op 6 feb 2018 12:28

Nee, Katrien heeft een GPS-track van 167 km gemaakt, inclusief liften. Overigens met een gecombineerde gemiddelde snelheid van iets van 5,6 m/s. En om een Belgisch kampioen (ok, geen afdaling) te beschrijven als “geen technisch wonder”, vind ik nogal respectloos.

*bericht bewerkt door Bacchus op 06 feb 2018 13:31

Rogier heeft wel wat losgemaakt zo te zien. Terwijl ik dit typte, waren er al weer vijf reacties bijgekomen… waaronder Sndr over Andalo.

Quick op 6 feb 2018 13:16

Ja @Rogier gefeliciteerd met de kaskraker aan reacties! Ik vermoed dat elke stelling die begint met ‘de betere skier’ flink wat reacties krijgt (80% van de automobilisten vindt zichzelf ook beter dan gemiddeld). On topic de meeste wintertoeristen gaan lekker op vakantie naar één gebied en niet moeilijk doen (pareltjes rijgen, waar moet ik parkeren dan?). En dus naar iets waar ze een week lang nieuwe hoekjes kunnen blijven vinden. Simpel toch.

*bericht bewerkt door Sndr op 06 feb 2018 13:32

Ik bestempel de stelling met “grotendeels oneens”.

De gewenste omvang van een gebied heeft weinig met skitechniek te maken, maar met behoefte:
Ga je om te “genieten van het touren” of ga je om “het uiterste uit je techniek te halen”.
Iemand die er alleen maar op uit is om het uiterste uit zijn/haar techniek te halen of om een zo hoog mogelijke snelheid op z’n app te zien zal eerder behoefte hebben aan een paar “stevige” hellingen in een beperkt gebied dan iemand die gewoon wil touren en wie de snelheid een zorg zal zijn. Er vanuit gaande dat je wel voldoende techniek hebt om het op zo’n tocht te kunnen volbrengen.

Rob

ikzelf zit in de wintersportweek het liefst in een groot gebied, om 6 dagen in een gebied van ca 50 km te zitten dan ben je er wel een klaar mee.
In het geval van Rogier, zie ik hem ook geen 6 dagen achtereen naar Pelvoux gaan om te skiën.
Voor een dag is het natuurlijk perfect en heeft hij daar helemaal gelijk in, maar Rogier heeft het geluk om in zijn omgeving elke dag een ander klein gebied te kunnen bezoeken wat het dus weer een heel groot gebied maakt.
Met andere woorden Rogier woont in het paradijs.

Jaren terug, gezien dat de heer Tomba zich een week lang dagelijks op dezelfde piste prima wist te amuseren, en dat was een piste die echt qua lengte geen naam mag hebben. 1 oude stoeltjeslift en blijven gaan :)

Edwin van Riel

Jaren terug, gezien dat de heer Tomba zich een week lang dagelijks op dezelfde piste prima wist te amuseren, en dat was een piste die echt qua lengte geen naam mag hebben. 1 oude stoeltjeslift en blijven gaan :)

evr66 op 6 feb 2018 13:35

Haha, wat dacht je van Peter Fill die veel op de, volgens velen hier, onskibare (te vlak, te klein) en doodsaaie, SeiserAlm te vinden is ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik bestempel de stelling met “grotendeels oneens”.

RCGrootveld op 6 feb 2018 13:34

Wij van @RCGrootveld adviseren @RCGrootveld?

@Quick. Het gaat er mij om dat een groot publiek kan kennismaken met skiers op topniveau. Zie ze daar elk jaar. Dat gaat simpel samen met het zelf skien. Je skiet er gewoon op de naastgelegen piste en je gaat er met de stoeltjeslift gewoon overheen.

Hen48

Maar @Hulst dat is toch overal? Ook in Carezza (41 km) waar ik een ochtend een Japans skiteam tegenkwam. Ga naar Kaprun (41 km) en de helft van iedereen op de piste is skiteam…

@Sndr. En na die ochtend heb je het dan voor jezelf weg gezien, denk ik.

Hen48

@Hulst hoe weet jij dat? Maar dat was omdat het er steenkoud (-13 en geen zon) was. En verder inderdaad niemand. Na een of ander eindeloos bospad (vast heerlijk in de zomer) even klaar met Carezza en in de auto om op te warmen naar volgend gebiedje :-).

*bericht bewerkt door Sndr op 06 feb 2018 13:51

@stefanski, dat is met alles natuurlijk. 😉
sorry, hele flauwe grap.

@Sndr. Ik verwijs naar het gering aantal km. Daar gaat het hier immers om.

Hen48

@Hulst welke week/maand van het jaar zijn ze in Les Menuires?

@Hulst ik weet dat je L3V helemaal het einde vindt, maar ik ben benieuwd hoeveel andere gebieden je de afgelopen 10 jaar bezocht hebt zodat je daarmee een vergelijking kan maken?

Born to Ride

@Sndr. Ik verwijs naar het gering aantal km. Daar gaat het hier immers om.

Hulst op 6 feb 2018 13:52

Ik vermaak me met gemak een week op 41km hoor @Hulst. Misschien (…waarschijnlijk) heb ik het er zelfs wel meer naar mijn zin dan in L3V ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@superskier, zo was het ook bedoeld.

ikzelf zit in de wintersportweek het liefst in een groot gebied, om 6 dagen in een gebied van ca 50 km te zitten dan ben je er wel een klaar mee.
In het geval van Rogier, zie ik hem ook geen 6 dagen achtereen naar Pelvoux gaan om te skiën.
Voor een dag is het natuurlijk perfect en heeft hij daar helemaal gelijk in, maar Rogier heeft het geluk om in zijn omgeving elke dag een ander klein gebied te kunnen bezoeken wat het dus weer een heel groot gebied maakt.
Met andere woorden Rogier woont in het paradijs.

martin10500 op 6 feb 2018 13:35

Rogier woont in het paradijs, daar is geen woord aan gelogen. Maar ik heb zo’n vermoeden dat indien Rogier een heel seizoen lang alleen maar in Pelvoux mocht skiën, dat hij zich dan nog steeds uitstekend zou vermaken.

En dat is denk ik de strekking van het verhaal van Rogier. Uiteraard vinden goede skiërs grote gebieden mooi vanwege de oneindige mogelijkheden tot het maken van tochten. Maar als vergevorderde skiër kun je je ook uitstekend vermaken in kleine gebieden. Door vaker dezelfde pistes te nemen ontdek je net weer een nieuw doorsteekje, pak je eens een paar keer dat schansje mee, snij je eens een stukje af tussen de bomen door of probeer je net eens wat sneller door een buckelveld heen te komen. En dat vaak in alle rust. En je bent verlost van dodelijk saaie en drukke verbindingspistes en dito liften die in vrijwel ieder groot gebied onvermijdelijk zijn (omdat je anders nergens komt). Kortom, een klein gebiedje voelt vaak aan als een hele grote privéspeeltuin en dat geeft een weekje skiën net effe iets meer dan opgaan in de massa van een groot gebied (gechargeerd).

*bericht bewerkt door paolie op 06 feb 2018 15:36

En ik altijd maar denken dat het om persoonlijke voorkeur gaat. Zelf vermaak ik mij zowel in kleine als grote gebieden.

Jeetje hoe durf je dat te denken DSvier… ik dacht hetzelfde.

*bericht bewerkt door Dinictus op 06 feb 2018 16:22

En dan ben ik benieuwd welke kleine gebiedjes dan zo geweldig zijn. Er zullen er namelijk ook een aantal tussen zitten die niet zoveel aan zijn, ookal zijn ze rustig

Let it snow

@JurrianvanLoo
Kanzelwand --> Heel lekker
Heuberg --> Niet geweldig
Ifen --> Prachtig, zeker nu met de snelle liften
Walmendingerhorn --> Heerlijke afdaling
Nebelhorn --> Oostblok sfeer ;)

Al zijn dit natuurlijk geen onbekende pareltjes ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Matthias123. Ik heb geen enkele pretentie om vergelijkingen te maken. Zolang mijn metgezellen zich daar zonder te skien nog voldoende amuseren en geen andere behoeftes hebben blijf ik in TroisVallees. Ik geloof ook niet dat ik in mijn teksten andere gebieden afval of bekritiseer. Dat is althans niet mijn bedoeling. Ieder heeft gelukkig zo zijn voorkeuren. Maar sommigen hebben kennelijk het idee dat je in Trois Vallees enkel in de rij staat voor de liften. Dat is me alleen in extreme gevallen overkomen, als vanuit Val Thorens bijvoorbeeld iedereen afzakt naar Les Menuires.
Het is overigens wel zo dat er velen zijn die jaarlijks teruggaan naar dit gebied. Ik ben overigens wel 's zomers in vele gebieden gewest, vooral in Zwitserland, dus kennen doe ik het wel, maar dan zonder sneeuw.@Shane. Daar snap ik nou niks van. Had je anders ingeschat.

Hen48

@JurrianvanLoo
Kanzelwand --> Heel lekker
Heuberg --> Niet geweldig
Ifen --> Prachtig, zeker nu met de snelle liften
Walmendingerhorn --> Heerlijke afdaling
Nebelhorn --> Oostblok sfeer ;)

Al zijn dit natuurlijk geen onbekende pareltjes ;)

Shane op 6 feb 2018 16:31

Hahah dit gaan we over een paar weken meemaken;)

Maar gelukkig zijn de Alpen groter dan KWT.

Let it snow

Ik ben dol op kneuterige Gemutlichkeit of La Dolce Vita @Hulst :).

I can stick uphill ice, on my saucer...
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie