BEWintersporte is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Live: verse sneeuw in Les Gets in de Portes du Soleil

Live: verse sneeuw in Les Gets in de Portes du Soleil

Rogier op 13 maart 2018 · 15 reacties

Maandag en dinsdag was ik in Les Gets in de Portes du Soleil. Als ik heel eerlijk ben was het maandag een nogal trieste bedoening. Het was grijzig weer en een weekend lang regen had zijn tol geëist. Maar in de middag ging de regen al snel over in sneeuw en heeft het daarna tot dorpshoogte de hele nacht gesneeuwd. De bomen waren weer mooi wit. In het dorp viel zo'n 10 cm sneeuw en op de berg zeker 40 centimeter. Dit mooie pak sneeuw viel op een al flinke laag, en dat maakt dat je ook hier in Les Gets en de Portes du Soleil tot het einde van het seizoen verzekerd bent van een mooi pak sneeuw. En waarschijnlijk nog wel langer dan dat...

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • havana 14 maart 2018 · 10:19
    Het wordt tijd dat ze daar eens een lift bouwen over het dorp heen.
  • Tiny-M 14 maart 2018 · 12:35
    Stuk beter dan de regen in januari....
  • WouterB36 14 maart 2018 · 14:33
    Ik was vorige week nog een paar dagen in Les Gets en kom er al zo'n 20 jaar bijna ieder jaar. Les Gets en de rest van Portes du Soleil ken ik dus aardig goed. Wel jammer dat je niet iets meer van het dorp en het gebied laat zien maar misschien waren de omstandigheden daar ook niet helemaal naar.

    Het gebied van Les Gets/Morzine is op zich al leuk, voor veel mensen groot genoeg en ook kindvriendelijk en geschikt voor beginners. Les Gets is qua bouw een sfeervol chaletdorp maar de echte gezelligheid ontbreekt soms een beetje, hoewel er inmiddels wel iets is dat op après-ski moet lijken. Wat echter een groot pluspunt is, is dat Les Gets onderdeel uitmaakt van Portes du Soleil. Daardoor kun je hier dagenlang steeds maar weer nieuwe delen van het gebied ontdekken. Een mooie dagtocht gaat bijvoorbeeld vanaf Les Gets via Morzine, Avoriaz en Chatel naar Torgon, en terug via Morgins, Champoussin en Champéry weer naar Avoriaz, Morzine en terug naar Les Gets (of ga vanaf Chatel direct richting Morgins omdat er richting Torgon veel verbindende sleepliften zijn, maar wel een gaaf uitzicht op het meer van Genève!). Helaas zijn de verbindingen tussen de deelgebieden niet overal even goed en zijn er ook nog wel veel oude liften maar her en der wordt ook dat verbeterd. Zo kun je sinds 2 jaar met de lift volledig vanuit het deelgebied van Avoriaz richting Super-Chatel en hoef je niet meer met de bus via La Linga of Pré la Joux. In Morzine (treintje) en Morgins is dat echter nog niet het geval, en zoals @havana hierboven al min of meer meldde moet je in Les Gets ook met een treintje tussen Mont Chery en de rest van het gebied. Ik heb eens gehoord dat ze ook nog een lift willen maken vanaf de oostkant van het dorp naar Le Pleney maar ik denk dat dat plan in de ijskast staat.

    Tussen Avoriaz en Zwitserland heb je verder "The Swiss Wall", "Mur Suisse" of gewoon "De muur". Een lange zwarte buckelpiste die vooral in de eerste meters erg steil is. Ik heb 'm in het verleden wel eens gedaan maar ik sla die enorme bulten tegenwoordig liever over omdat ik er weinig lol aan beleef.

    Een nadeel is overigens wel dat delen van Portes du Soleil wel wat te laag liggen. Aan de Zwitserse kant zijn bovendien wat zuidhellingen die nogal te lijden hebben onder de zon. Daardoor is de sneeuwzekerheid de laatste jaren niet altijd enorm goed of heb je al gauw regen in het dal. Gelukkig kun je altijd wel hogere delen opzoeken. Zo rijd je vanuit Les Gets bijvoorbeeld in een kwartiertje naar Les Prodains, waar je de lift kunt pakken (een paar jaar terug vernieuwd en daardoor enorm verbeterd!) die je in een paar minuten midden in Avoriaz aflevert. Daar zit je tussen de 1800 en 2400 meter vaak al beter.

    Het zou mooi zijn als ze zowel in Les Gets als in Morzine eens aan een lift gaan werken om het dorp 'over te steken'. Verder zie ik voor de toekomst nog wel verbindingen met Samoëns/Grand Massif, Le Praz de Lys en Saint Jean d'Aulps (de laatste twee vooral in hun belang, denk ik) maar dat is allemaal waarschijnlijk niet erg realistisch. Ik denk graag groot 😃

    Sorry voor het lange verhaal maar als ik eenmaal aan het typen ben ... 😉
  • Matthias123 14 maart 2018 · 15:26
    @WouterB36 alsjeblieft niet verbinden met het Grand Massief. Dan blijft iedereen uit PDS in het Grand Massief hangen en wordt het daar veel drukker.
    Born to Ride
  • Tiny-M 14 maart 2018 · 15:29
    Kan je garanderen dat ik liever aan de PDS kant blijf.
  • Matthias123 14 maart 2018 · 15:38
    Kan je garanderen dat ik liever aan de PDS kant blijf.Tiny-M op 14 mrt 2018 15:29

    Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar zolang het overgrote deel van de infrastructuur er nog uitziet alsof het nog door Napoleon is aangelegd zal je mij er niet snel zien. Ik vind af en toe een wat oudere lift niet erg, maar de gemiddelde infrastructuur in PdS zou gewoon niet misstaan in een gebiedje ver weggestopt in een ontwikkelingsland. Veel sleepliften, stoeltjesliften met letterlijk houten zittingen en meccano achtige liftpalen waar je lopend nog sneller boven zou zijn is gewoon niet meer van deze tijd.
    Born to Ride
  • Tiny-M 14 maart 2018 · 15:52
    Sja, voor zover ik weet is er nog 1 met een houten zitting, maar die is makkelijk te vermijden. Zo ook de slepers, nog nooit 1 genomen daar. Verhoudingsgewijs stoeltjes & slepers is ongeveer gelijk in beide gebieden. Maar ik vind de pistes altijd nog belangrijker dan de liften in een gebied. PDS vind ik dan toch een stuk leuker. Geniet jij lekker in GM doe ik dat in PDS 😃
  • Forza 14 maart 2018 · 15:52
    Kan je garanderen dat ik liever aan de PDS kant blijf.Tiny-M op 14 mrt 2018 15:29

    Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar zolang het overgrote deel van de infrastructuur er nog uitziet alsof het nog door Napoleon is aangelegd zal je mij er niet snel zien. Ik vind af en toe een wat oudere lift niet erg, maar de gemiddelde infrastructuur in PdS zou gewoon niet misstaan in een gebiedje ver weggestopt in een ontwikkelingsland. Veel sleepliften, stoeltjesliften met letterlijk houten zittingen en meccano achtige liftpalen waar je lopend nog sneller boven zou zijn is gewoon niet meer van deze tijd. Matthias123 op 14 mrt 2018 15:38

    Kijk, dat zijn genuanceerde meningen waar je wat aan hebt!
  • WouterB36 14 maart 2018 · 16:31
    In Les Gets zijn de ècht oude liften inmiddels bijna verdwenen. Er zijn nog steeds wel wat langzame, niet ontkoppelde exemplaren, maar volgens mij zijn de Fys en één aan de zijkant van Mont Chery de laatste liften met houten zittingen. Misschien vergeet ik er nog één. Op zich boeit me dat echt niet zo veel, ik neem aan dat alles gekeurd en gecontroleerd wordt.

    Door heel PdS zijn er nog wel een paar meer maar die ben ik een paar jaar terug in Grand Massif ook wel tegengekomen.
  • Rogier admin 14 maart 2018 · 17:15
    @WouterB36 Die beelden en uitgebreidere review komen komend najaar 😉
    Click. Click. Peace
  • Matthias123 14 maart 2018 · 18:52
    In Les Gets zijn de ècht oude liften inmiddels bijna verdwenen. Er zijn nog steeds wel wat langzame, niet ontkoppelde exemplaren, maar volgens mij zijn de Fys en één aan de zijkant van Mont Chery de laatste liften met houten zittingen. Misschien vergeet ik er nog één. Op zich boeit me dat echt niet zo veel, ik neem aan dat alles gekeurd en gecontroleerd wordt.

    Door heel PdS zijn er nog wel een paar meer maar die ben ik een paar jaar terug in Grand Massif ook wel tegengekomen.WouterB36 op 14 mrt 2018 16:31


    Die in het grand massief zijn eigenlijk allemaal weg. Er zijn daar afgelopen jaren flink wat liften vernieuwd en je kan nu eigenlijk overal via koppelbare liften komen.
    Born to Ride
  • RoteHersentote 14 maart 2018 · 19:38
    Ik ben wel een beetje Telemarkmoe...jouw vriend nog niet?
  • havana 19 maart 2018 · 09:37
    PDS moet inderdaad echt nog een paar stappen zetten op het gebied van liftmodernisatie, alhoewel de laatste jaren ook behoorlijk geïnvesteerd is, ook in het Zwitserse deel waar je vroeger juist de oudste liften vond. Bij Super-Châtel vind je nog talloze sleepliften, zo ook rond Torgon. Het liftbedrijf in Morgins is failliet gegaan, en daar vind je dus ook tamelijk oude liften. Het beste zou zijn de twee stoeltjesliften te vervangen door een grote gondel die ook over het dorp heen gaat. Maar ja, dat kost een boel geld.

    In Avoriaz is de Tour de bottleneck. Die zou je kunnen ontlasten door de naastgelegen vooroorlogse Plateau te vernieuwen en door te trekken de kam over, zodat je naar Lindarets kan skiën.

    Ook in Morzine vind je nog veel oude troep. En ook daar moet je door het dorp lopen of met de trein om de andere kant te bereiken.

    Ook op het gebied van kunstsneeuw is er nog genoeg te winnen.
    *bericht bewerkt door havana op 19 mrt 2018 09:40 (4% bewerkt)
  • Errant 19 maart 2018 · 11:03
    En nu maar hopen dat ze dat allemaal net niet gaan doen. Laat de sleepliften maar blijven achter Chatel, net omdat er daar geen stoeltjesliften zijn is het er zo mooi. En een lift over het dorp van Les Gets zou meteen het einde zijn van het sfeervolle chaletdorp.
    *bericht bewerkt door Errant op 19 mrt 2018 11:04
  • Rogier admin 19 maart 2018 · 11:08
    @Errant Ik ben het met je eens... Ik ben ook een liefhebber van niet al te snelle liften. Vorige week een heerlijke ochtend gehad aan de noordzijde van de Mont Chery, juist vanwege die langzame lift.
    Click. Click. Peace

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.