In kaart gebracht: Serfaus - Fiss - Ladis

@77steve

Klopt, maar nu wordt het wel hoogdringend tijd voor wat nieuwe liften, vooral de capaciteitsproblemen in het dal van Fiss (aan de Möseralm- en Schönjochbahn) schreeuwen om nieuwe liften, mijn lijstje van topprio’s:

  1. Möseralm vervangen door een 10-persoonsgondel met middenstation op de Möseralm (waar nu dus het bergstation staat) en nieuw bergstation ergens op de Mittl. Sattlekopf zodat er direct naar Serfaus kan worden doorgestoken
  2. Frommesbahn van Ladis naar het Schönjöchl (is al in planning, er is sprake van een middenstation in de buurt van het kunstmeer Frommes) => belangrijk is dat deze lift heel windbestendig is (3S misschien?)
  3. Komperdell- en Lazidbahn vervangen door 10-persoonsgondel (zou ook al in planning zijn)
  4. Nieuwe zetellift vanuit Laustal (ergens in de buurt van de dalstations van de Scheidbahnen naar de Plansegg, zodat je niet steeds terug moet via dat vervelende skipad en die onnozel korte Laustalbahn naar de Komperdell)
  5. Nieuwe Zwölferbahn met dalstation 200 hoogtemeters lager ergens langs de Zirbenabfahrt

Later kan me dan beginnen denken aan:

  1. Schönjochbahn vervangen door windbestendige lift
  2. Verbinding met See

@77steve Ischgl een beperkte hoogte? Het is juist de hoogte die het zo sneeuwzeker maakt. Bijna alle pistes liggen ruim boven de 2000m. Daarnaast ligt SFL voornamelijk zuid georiënteerd terwijl Ischgl veel meer noord georiënteerd ligt wat erg veel uitmaakt in sneeuwzekerheid.

Matthias123 op 6 jan 2019 19:25

@Matthias123 : qua hoogte zijn SFL en Ischgl moeilijk vergelijkbaar, idd door de andere ligging. Mijn punt was dat Ischgl een heel lang seizoen draait. En dat is knap, want zo hoog is het niet. Zeker vroeg in het seizoen ben je toch afhankelijk van temperatuur, of het nou een noord of zuidhelling is.

Maar eigenlijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten tussen Ischgl en SFL. Dat maakt dat je ze beter niet met elkaar vergelijkt.

@77steve Ischgl een beperkte hoogte? Het is juist de hoogte die het zo sneeuwzeker maakt. Bijna alle pistes liggen ruim boven de 2000m. Daarnaast ligt SFL voornamelijk zuid georiënteerd terwijl Ischgl veel meer noord georiënteerd ligt wat erg veel uitmaakt in sneeuwzekerheid.

Matthias123 op 6 jan 2019 19:25

@Matthias123 : qua hoogte zijn SFL en Ischgl moeilijk vergelijkbaar, idd door de andere ligging. Mijn punt was dat Ischgl een heel lang seizoen draait. En dat is knap, want zo hoog is het niet. Zeker vroeg in het seizoen ben je toch afhankelijk van temperatuur, of het nou een noord of zuidhelling is.

Maar eigenlijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten tussen Ischgl en SFL. Dat maakt dat je ze beter niet met elkaar vergelijkt.

77steve op 6 jan 2019 20:12

Niet zo hoog, er zijn weinig skigebieden (in oostenrijk) hoger (geen gletscher gebieden dan) dan ischgl.

  • die ongelofelijk trage stoeltjeslift (moosbahn) tussen pezid en lazid, zo snel mogenlijk vervangen door een moderne snelle comfortabele dopplmayr

*bericht bewerkt door BBijlsma op 07 jan 2019 15:59

vaak bun ie te bang

@77steve Ischgl een beperkte hoogte? Het is juist de hoogte die het zo sneeuwzeker maakt. Bijna alle pistes liggen ruim boven de 2000m. Daarnaast ligt SFL voornamelijk zuid georiënteerd terwijl Ischgl veel meer noord georiënteerd ligt wat erg veel uitmaakt in sneeuwzekerheid.

Matthias123 op 6 jan 2019 19:25

@Matthias123 : qua hoogte zijn SFL en Ischgl moeilijk vergelijkbaar, idd door de andere ligging. Mijn punt was dat Ischgl een heel lang seizoen draait. En dat is knap, want zo hoog is het niet. Zeker vroeg in het seizoen ben je toch afhankelijk van temperatuur, of het nou een noord of zuidhelling is.

Maar eigenlijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten tussen Ischgl en SFL. Dat maakt dat je ze beter niet met elkaar vergelijkt.

77steve op 6 jan 2019 20:12

Niet zo hoog, er zijn weinig skigebieden (in oostenrijk) hoger (geen gletscher gebieden dan) dan ischgl.

  • die ongelofelijk trage stoeltjeslift (moosbahn) tussen pezid en lazid, zo snel mogenlijk vervangen door een moderne snelle comfortabele dopplmayr
BBijlsma op 7 jan 2019 15:58

Dat van de hoogte klopt. Ik denk dat alleen de Gurgl´s nog hoger zijn zonder gletscher.

Dat van de Moosbahn klopt niet. Dat is een nette koppelbare zespersoonslift voor een betrekkelijk klein stukje. Wellicht mis je de kap en stoelverwarming? Of bedoel je de Laustalbahn (die echt maar heel kort is overigens)?

@77steve Ischgl een beperkte hoogte? Het is juist de hoogte die het zo sneeuwzeker maakt. Bijna alle pistes liggen ruim boven de 2000m. Daarnaast ligt SFL voornamelijk zuid georiënteerd terwijl Ischgl veel meer noord georiënteerd ligt wat erg veel uitmaakt in sneeuwzekerheid.

Matthias123 op 6 jan 2019 19:25

@Matthias123 : qua hoogte zijn SFL en Ischgl moeilijk vergelijkbaar, idd door de andere ligging. Mijn punt was dat Ischgl een heel lang seizoen draait. En dat is knap, want zo hoog is het niet. Zeker vroeg in het seizoen ben je toch afhankelijk van temperatuur, of het nou een noord of zuidhelling is.

Maar eigenlijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten tussen Ischgl en SFL. Dat maakt dat je ze beter niet met elkaar vergelijkt.

77steve op 6 jan 2019 20:12

Niet zo hoog, er zijn weinig skigebieden (in oostenrijk) hoger (geen gletscher gebieden dan) dan ischgl.

  • die ongelofelijk trage stoeltjeslift (moosbahn) tussen pezid en lazid, zo snel mogenlijk vervangen door een moderne snelle comfortabele dopplmayr
BBijlsma op 7 jan 2019 15:58

Dat van de hoogte klopt. Ik denk dat alleen de Gurgl´s nog hoger zijn zonder gletscher.

Dat van de Moosbahn klopt niet. Dat is een nette koppelbare zespersoonslift voor een betrekkelijk klein stukje. Wellicht mis je de kap en stoelverwarming? Of bedoel je de Laustalbahn (die echt maar heel kort is overigens)?

77steve op 7 jan 2019 16:33

Klopt, ik keek verkeerd, die bedoel k inderdaad

vaak bun ie te bang

Ik vrees dat de afstand te kort is om daar een koppelbare lift te zetten, vandaar ook mijn idee om een lift vanuit het Laustal naar de Plansegg te bouwen, dat is tenminste al een oplossing voor wie van de Scheid afdalingen komt en terug richting Serfaus en Fiss gaat en dat skipad en de Laustalbahn wil vermijden.

Voor de Lazid afdalingen is dat natuurlijk geen oplossing aangezien die pas onderaan het skipad aansluiten, maar daarvoor zou een loopband onderaan de Laustalbahn misschien een oplossing kunnen zijn om die zo wat sneller te laten draaien.

Hoe bedoel je tekort? Technisch, te duur?

Al zeker te duur voor de beperkte meerwaarde, maar inderdaad ook technisch imho geen zekerheid

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie