Op wintersport met het openbaar vervoer

Het Kleinwalsertal in Oostenrijk (alleen toegankelijk vanuit Duitsland) is zo’n dal dat bij uitstek geschikt is voor een reis per trein.

In februari 2018 heb ik een shortski in het Kleinwalsertal gedaan waarbij ik op dinsdagavond 18.30 uur in midden-NL op de trein stapte. Alle bagage in een grote rugzak; skischoenen en helm in een rolkoffertje.

Met 3 x overstappen (Utrecht om 19.00 uur, Duesseldorf om 20.30 uur en Augsburg om 05.30 uur; die laatste was geen fijn tijdstip) waren we op woensdagochtend om ca. 9.00 uur in Oberstdorf in Zuid-Duitsland.

Op nog geen 20 meter lopen van het perron stond binnen 5 minuten de skibus die ons in 20 minuten in Riezlern, Kleinwalsertal bracht. 5 minuten een weggetje iets omhoog lopen met de bagage en half 10 ‘s morgens stonden we bij ons pension.

Had al geregeld dat we ons daar konden omkleden en bij tienen stonden we de skipas te kopen en huurden we de ski’s. De rest van de woensdag t/m de zaterdag geskied en op zondag overdag reisden we weer terug met 3 overstappen. Kosten treinretour vanuit NL: Euro 109,90.

Ik vond dit heel goed te doen en qua kosten ook. Met meer dan 2 personen zouden we wel de auto hebben genomen.

Aangezien ik tot nu toe steeds alleen ga skiën en dicht bij Brussel woon, neem ik met plezier de Thalys die van december tot april op zaterdag naar de Alpen rijdt (en gelukkig ook teruggaat). Voor ca. 150 euro rij ik heen en terug. Treinreis duurt ca. 6 uren (rond 8 uur vertrek in Brussel en rond 14 uur aankomst op laatste stop in Bourg-Saint-Maurice), gevolgd door een bustransfer met Altibus van ca. 25 euro. Op deze manier heb ik een hele reeks wintersportplaatsen binnen bereik.

De verschillende vliegvelden in Frankrijk (ik reken Geneve daar voor het gemak even bij) hebben of geen vluchten of geen aansluitend openbaar vervoer in de goede richting.

Vreemd … er zijn meedere vluchten naar Geneve per dag en ik vanaf de luchthaven vond ik diverse transfer opties richting de grote skigebieden in F.
En naar de Zwitserse kant van PdS is het helemaal geen probleem.

Dus ik ben benieuwd, op basis waarvan jij dit (in mijn ogen onjuiste) beeld hebt.

RCGrootveld op 29 nov 2018 11:20

Een vlucht vinden op vrijdagavond heen en op zondagavond terug is geen probleem. Transfer vinden naar de verschillende skigebieden is geen probleem. Maar vrijdagavond aankomen en voor zaterdag 09:00 in het skigebied zijn is wel een probleem. En zondag na 15:00 uur (liefst pas na 16:00) vertrekken uit Val Thorens en een vlucht terug kunnen pakken zodat je maandagochtend weer uitgerust op je werkt bent, dat is wat anders.

Er zijn opties, maar die zijn voor zaterdag-zaterdag vakanties. Andere opties leiden tot het moeten nemen van taxis of taxi-achtige oplossingen. (of autohuur) En dan zijn de kosten van het vliegveld naar de bestemming duurder dan met de eigen auto rijden vanuit NL.

Het is nog niet flexibel genoeg voor mij dus, het vervoer vanaf de vliegvelden. En hetzelfde geld voor de nachttreinen naar Moutiers. Er zijn mogelijkheden, maar het is allemaal gericht op mensen die een week willen blijven, als je iets anders wilt is het erg lastig.

.

*bericht bewerkt door Hessel op 30 nov 2018 11:09

Het is nog niet flexibel genoeg voor mij dus, het vervoer vanaf de vliegvelden. En hetzelfde geld voor de nachttreinen naar Moutiers. Er zijn mogelijkheden, maar het is allemaal gericht op mensen die een week willen blijven, als je iets anders wilt is het erg lastig.

meul op 30 nov 2018 05:34

@meul Dat hangt wel sterk van het vliegveld en je vervolgbestemming af. Als je niet flexibel bent in je bestemming, dan houdt het snel op natuurlijk. Geneve is niet ideaal voor een weekendski naar Val Thorens. Aansluiting met het OV naar de grote Franse gebieden is vanaf Geneve in het algemeen verre van ideaal. Maar zou je naar PDS gaan, dan zijn de mogelijkheden al wat groter.
Ik moet zeggen dat OV in Frankrijk niet uitblinkt in flexibiliteit. Daar waar de TGV je dichtbij kan brengen is het allemaal prima, maar andere gebieden is het een beetje behelpen.

Vlieg je bijvoorbeeld op Innsbruck of Salzburg, dan heb je alle mogelijkheden om snel in een skigebied te komen met het OV.

*bericht bewerkt door Hessel op 30 nov 2018 11:08

1 persoon: vliegtuig/trein
2-4 personen: auto
4+ personen: vier personen incl bagage in de auto en de rest in het vliegtuig:)

@Hessel Je hebt gelijk. Na een ervaring van een weekend zonder ski’s en schoenen in Avoriaz wil ik graag ergens heen waar ik al wat ski’s en schoenen heb liggen: Val Thorens.

Dus ik ben niet heel flexibel in waar ik heen kan/wil. En ik wil ook graag hoog gaan. Maar misschien kan ik eens wat andere plaatsen bekijken voor een vrijdagavond/zondagavond trip.

Iemand tips met verbindingen die werken? :)

Vond het reisverslag van Ruud over zijn treinreis erg leuk om te lezen, en had ook gehoopt dat dit een vervolg was.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/405988/uitgeprobee…

Ik vind dit best een interessante optie om te verkennen. Voor een week vind ik de auto erg fijn, de trip vind ik heerlijk en de afstand is in een dag goed te doen.

Voor een shortski heb ik nu voor het eerst eens een keer gevlogen en een auto gehuurd maar lijkt me OV een mooie optie om de trip vanaf het vliegveld weer wat betaalbaarder te maken. Ik ben benieuwd naar deel 2!

Hangt van de dagen af & uren af. We gingen enkele jaren terug naar grand massif, gevlogen op Geneve. Bustransfers/treinen waren er wel, maar gericht op de standaard zaterdag-zaterdag wintersporters, wij deden een shortski en kwamen dacht ik donderdag-maandag oid.

Vreemd, want ik had voor 3V toch vrijsnel transfer opties gevonden die ook do rijden.

Rob

Een vlucht vinden op vrijdagavond heen en op zondagavond terug is geen probleem. Transfer vinden naar de verschillende skigebieden is geen probleem. Maar vrijdagavond aankomen en voor zaterdag 09:00 in het skigebied zijn is wel een probleem. En zondag na 15:00 uur (liefst pas na 16:00) vertrekken uit Val Thorens en een vlucht terug kunnen pakken zodat je maandagochtend weer uitgerust op je werkt bent, dat is wat anders.

Tja, als je dat soort eisen stelt, is er maar één optie: Met de auto en 's nachts (door)rijden.
Maar stellen dat je dan za ochtend “uitgerust” op de piste resp. ma ochtend “uitgerust” op je werk bent durf ik toch ernstig te betwijfelen.

Rob

Ik heb geen auto en reis niet graag met de nachtbus. Ben vorig jaar samen met dochter gaan vliegen naar Italië, en verder met de trein. Vooraf via internet goed uitgezocht welk dal goed bereikbaar was. Vervoer ter plaatse was niet nodig, het hotel had een flexibele breng-en haalservice. Ski’s en schoenen konden in verwarmde ruimte bij het dalstation blijven.
Qua kosten waren we niet duurder uit dan de skibus, maar we kwamen heerlijk uitgerust aan. Ik vond dit een topoplossing!

Ik ben vorig jaar naar Saas Fee gegaan zonder auto:-)
Zag ik wel een beetje tegenop, na een vrij dramatische eerdere ervaring op een trip naar Graubunden…Maar ik moet zeggen; het is me 100% meegevallen. Vliegtuig Geneve, trein naar Visp, busstation daar lag naast het station en de bus zette me af vlak naast het hotel. Zeven uur thuis vertrokken , vijf uur in het hotel. Ik had één grote tas op wieltjes en geen ski’s. Ik zou t zo nog eens doen

*bericht bewerkt door Ruud op 01 dec 2018 17:23

Blogger, skiër, verslaafd :-)

@ivo-

Vond het reisverslag van Ruud over zijn treinreis erg leuk om te lezen, en had ook gehoopt dat dit een vervolg was.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/405988/uitgeprobee…

Ivo- op 30 nov 2018 16:49

Ik ben bezig met een artikel over de autotrein, wat zou jij als lezer van zo’n artikel verwachten?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Ik lees graag over de praktische ervaringen, zo vond ik in het eerder genoemde artikel het erg goed om te lezen dat de trein regelmatig stopt in de nacht, en dat dat je slaap onderbreekt, hoe je de ruimte ervaren hebt, de in en uitstap procedure, hoe je plaats bepaalt wordt, de prijzen van consumpties op de trein etc.
Niet eens zozeer een waardeoordeel, maar praktische ervaringen aangevuld met tips :)

Ik bedoel overigens niets slechts over het blog van Rick, ik lees het allemaal kosteloos en er wordt door mensen veel moeite in gestopt die daar echt niet rijk van worden :)

Weekski liefst met de Bus, vooral als je 2x in de schoolvakanties gaat en je er zoveel mogelijk uit wil halen: Vrijdag na het werk de bus in, geen zorgen/inspanning voor de reis, een paar drankjes mee ;) en proberen te slapen, volgende ochtend beginnen met je 8 daagse skipas en daarna weer terug.
Een shortski met het vliegtuig is ook goed bevallen, alleen dan zonder eigen Gear.
Wat wel jammer is: Heb nog geen bus gevonden naar Serre Chevalier, die staat wel hoog op het lijstje. Info over de trein naar Briancon viel me erg tegen. Iemand tips? :D

Ik ben bezig met een artikel over de autotrein, wat zou jij als lezer van zo’n artikel verwachten?

Ruud op 1 dec 2018 17:55

Ik wil graag weten:
-kosten (gesplitst, wat voor de auto, wat voor de coupé, wat zijn de opties voor de mensen in de trein, mag je in de auto zelf blijven, wat kost het voor 1 persoon + auto, 2 + auto, 3 + auto…)
-tijden (hoe laat moet je waar zijn, hoe laat kom je waar aan)
-Wat voor mensen kom je tegen bij reizen op deze manier? Is er veel contact? Is het te ontwijken als je dat niet wilt?
-Op welke dagen rijdt de trein
-welke bestemmingen zijn mogelijk
-is een retourtje goedkoper dan 2x enkeltje?

Dat is het wel zo’n beetje… komt neer op de vraag of het te betalen is en of het ook gebruikt kan worden voor short-stays.

Weekski liefst met de Bus, vooral als je 2x in de schoolvakanties gaat en je er zoveel mogelijk uit wil halen: Vrijdag na het werk de bus in, geen zorgen/inspanning voor de reis, een paar drankjes mee ;) en proberen te slapen, volgende ochtend beginnen met je 8 daagse skipas en daarna weer terug.
Een shortski met het vliegtuig is ook goed bevallen, alleen dan zonder eigen Gear.
Wat wel jammer is: Heb nog geen bus gevonden naar Serre Chevalier, die staat wel hoog op het lijstje. Info over de trein naar Briancon viel me erg tegen. Iemand tips? :D

pod.events op 1 dec 2018 22:52

2 opties met de trein:

  • Met de TGV naar Oulx, dan het laatste stukje met de bus naar Briançon
  • Met de nachttrein rechtstreeks naar Briançon

Beide opties met overstap in Parijs uiteraard.

Met de auto op wintersport is de beste manier, goed voor het op peil houden van het CO2 gehalte.
Bloemen, planten en gewassen groeien er kei snel door.

Dus de reis van mijn woonplaats richting Tirol gaat steeds per auto, ginds blijft de wagen aan de kant en
nemen we de skibus richting skigebied.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Erg afhankelijk van het gebied waar je heen wilt; maar bv naar ski amadé (Salzburg) of Port du soleis ( Geneve)
gaat per vliegtuig + sammel taxi uitstekend.

1 persoon: vliegtuig/trein
2-4 personen: auto
4+ personen: vier personen incl bagage in de auto en de rest in het vliegtuig:)

SkiTrol op 30 nov 2018 12:03

Waarom 4+ Mensen 1 auto en de rest vliegtuig? Stel even 6 mensen, dat zijn dan toch 2x3 mensen in een auto(want 2-4 gaan in de auto)? Ik snap dat de bagage wat makkelijker wordt, maar toch, de kosten blijven hetzelfde.

W.b.t het vliegtuig,
ik heb altijd 2 paar skies of zelfs 2 paar volwassenen en 1 paar kinder skies, in 1 tas gedaan, zolang het maar onder het maximum(23kg) zat, hebben ze daar nog nooit naar gekeken.

Ik heb een bloed hekel aan autorijden, en het is voor ons ver(18rij-uren, bij goede condities, als het ijs of sneeuwt natuurlijk nog veel langer).
Ik rijdt ook niet ‘s nachts, dan slaap ik.
Dus ga ik meestal, ook voor een week, en ook met ons vieren, met het vliegtuig. Ondanks het enorme prijsverschil.

Slaaptrein zou ik echt super vinden, maar dat is hier in Amerika zo ONTIEGELIJK duur, daar kan je een vliegticket voor kopen, en een nacht in een luxe hotel, en een restaurant en dan nog komt het niet in de buurt van de couchette in de trein.

Slaaptrein zou ik echt super vinden, maar dat is hier in Amerika zo ONTIEGELIJK duur, daar kan je een vliegticket voor kopen, en een nacht in een luxe hotel, en een restaurant en dan nog komt het niet in de buurt van de couchette in de trein.

Slim op 4 dec 2018 00:35

Tja, maar “trein” en “VS” is bijna een contradictio interminis te noemen (afgezien goederenvervoer).
En alle pogingen om het nieuw leven in te blazen naar europees model (HST) worden bijna structureel getorpedeerd.
Maar ja, dat zijn de consequenties als je weigert belasting te betalen voor publieke infrastructuur.

Rob

1 persoon: vliegtuig/trein

2-4 personen: auto
4+ personen: vier personen incl bagage in de auto en de rest in het vliegtuig:)

SkiTrol op 30 nov 2018 12:03

Waarom 4+ Mensen 1 auto en de rest vliegtuig? Stel even 6 mensen, dat zijn dan toch 2x3 mensen in een auto(want 2-4 gaan in de auto)? Ik snap dat de bagage wat makkelijker wordt, maar toch, de kosten blijven hetzelfde.

Slim op 4 dec 2018 00:29

Is toch heerlijk reizen met het vliegtuig zonder bagage. Veel duurder hoeft het ook niet te zijn als je afschrijving van je auto meerekent.

Vandaag een tip gekregen van een collega uit Düsseldorf:
vanuit Düsseldorf (of Bonn) rijden de Oostenrijkse spoorwegen met een nachttrein richting Tirol:
https://www.nightjet.com/reiseziele/kampagnen/tirol.html…

kostprijs: 59 EUR enkel, wat best schappelijk is

Glide on!

Vandaag een tip gekregen van een collega uit Düsseldorf:
vanuit Düsseldorf (of Bonn) rijden de Oostenrijkse spoorwegen met een nachttrein richting Tirol:
https://www.nightjet.com/reiseziele/kampagnen/tirol.html…

kostprijs: 59 EUR enkel, wat best schappelijk is

Vivace op 7 dec 2018 19:14

Klopt, goed ervaringen mee (ook met de voorganger die uit Amsterdam vertrekt).
Rijdt tot Innsbruck en als je niet zonder auto kunt, kan die ook nog mee.
Voor de 59 heb je volgens mij wel een gewone stoel …
Je kunt ook een hut nemen, kost wel wat meer, maar een eigen toilet, douche en 's morgens ontbijt op de kamer is wel wat waard.

Rob

Vandaag een tip gekregen van een collega uit Düsseldorf:

vanuit Düsseldorf (of Bonn) rijden de Oostenrijkse spoorwegen met een nachttrein richting Tirol:
https://www.nightjet.com/reiseziele/kampagnen/tirol.html…

kostprijs: 59 EUR enkel, wat best schappelijk is

Vivace op 7 dec 2018 19:14

Klopt, goed ervaringen mee (ook met de voorganger die uit Amsterdam vertrekt).
Rijdt tot Innsbruck en als je niet zonder auto kunt, kan die ook nog mee.
Voor de 59 heb je volgens mij wel een gewone stoel …
Je kunt ook een hut nemen, kost wel wat meer, maar een eigen toilet, douche en 's morgens ontbijt op de kamer is wel wat waard.

RCGrootveld op 7 dec 2018 23:26

Hier ook goede ervaring met de Nightjet maar ‘hut’ en ‘ontbijt’ zijn wellicht iets te veel eer.

Wil je geen stoel, geloof me dat wil je niet, dan kun je kiezen uit een Liegewagen (vrij harde omklapbanken, basic ontbijt) of Schlafwagen (dit zijn met echte bedden met veel meer comfort, keuze ontbijt). De prijs die je extra betaalt voor één van beide hangt af van de vraag, met wat geluk vallen de meerkosten mee.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Hier ook goede ervaringen maar met de voorloper cnl vanuit Nederland . In avond in de trein en de volgende ochtend op de bestemming .

*bericht bewerkt door miepmiep op 08 dec 2018 08:23

Ik ga altijd met de trein voor 39 EUR heen en 39 EUR terug.

Woonachtig in Groningen laat ik me altijd even net over de grens afzetten bij station Leer. Met de Intercity ga ik dan naar Bremen (of Hanover) en vervolgens met de ICE naar München, verder met de Eurocity naar Küfstein/Wörgl. dan verder naar je voorkeursskigebied.

Reistijd is ongeveer 9 uur (geen nachttrein)…

Even goed zoeken naar de spahrpreisen op de website van de Duitse Bahn of op OEBB.AT

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie