Skigebieden maken zich zorgen: jongeren willen niet meer wintersporten

Dat herken ik wel @Bennie, lekker allemaal van de gebaande paden af, om elkaar allemaal weer tegen te komen in Vietnam, Laos of Cambodja :).

Ik denk wel dat de scheidslijn tussen willen en moeten heel dun is.

Je doet inderdaad niet mee als je niet over de hele wereld gereisd hebt, de vetste festivals bezocht hebt, het liefst nog een serieuze bestuursfunctie tijdens je studie en daarna een een traineeship bij een vet bedrijf.

Vervolgens kom je daar in een ratrace waarbij er meer afvallen dan er doorgaan en ben je opeens verzeild geraakt in een setting waarbij je suitsupply pak niet meer voldoet en sterker nog, je ontdekt dat het merk van je pen er toe doet, en dat de prijs van de gewilde pennen in de buurt komt van een diner voor 2 in een sterrenrestaurant (wat er dan ook wel regelmatig bijhoort natuurlijk).

Ondertussen moet je ook nog veel sporten (als je niet fit bent, tel je niet mee), moet je enorm duurzaam proberen te leven, ben je echt een barbaar als je meer dan 3x per week een stukje vlees eet én moet je rete actief op wintersport.nl zijn omdat je natuurlijk niet wil skien waar de massa skiet, maar de echte pareltjes moet kennen…

Je ziet het, zo makkelijk is het allemaal niet voor onze generatie :)!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hou oud ben jij @Bennie? Verder heb je helemaal gelijk, het is een ronduit schandalige situatie, maar waarom vinden diezelfde “academici” die gele hesjes dan toch zo gek? 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Ik ben begin dertig en heb wat langer bij de studentenvoetbalclub vertoefd. Daarnaast een opleiding in de biomedische research hoek. Ik kan je vertellen, het grote geld zit daar niet. Overigens is het grote geld er in de artsenwereld ook wel een beetje vanaf. Grote voordeel daar is de baanzekerheid, die de diverse PhD’s dan weer niet hebben.

Volledig offtopic @Bennie maar kan je niet, met jouw achtergrond, instappen op de Big Data trend?

Ik zie daar echt veel mensen met heel veel verschillende achtergronden, wat ze vaak gemeenhebben is dat ze goed modelmatig en abstract kunnen denken…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dus dertigers zijn nog ‘jongeren’ tegenwoordig? Kijk, dat noem ik nog eens goed nieuws! Dan ga ik van die status nog 2,5 jaar uitgebreid genieten. Misschien wel een vroege midlife-crisis backpack trip naar Azië… ;)

@Hupla hier een twintiger die 2x per jaar op wintersport gaat. Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Wij hebben een oud model auto die bijna niets kost, ook niet aan onderhoud, we gaan bijna nooit stappen of naar festivals, maar geven dus liever het geld uit aan vakanties.

Wat het wel makkelijker maakt is dat ik vanaf m’n 12e altijd al veel gewerkt heb naast school en mede daardoor op m’n 22e al een huis kon kopen wat voor 25% van spaargeld betaald kon worden. Dit geeft je gewoon de rest van je leven een voorsprong. Wat mij altijd opviel was dat veel leeftijdsgenoten bijna geen vakantiewerk deden of maar heel weinig uren en dan ook nog eens slecht betaald zoals vakken vullen. Ze gaan liever veel stappen en feesten en beginnen daardoor met schulden ipv spaargeld.

Matthias123 op 15 dec 2018 06:30

Op zich hartstikke goed natuurlijk @Matthias123, maar je moet je wel realiseren dat je als starter nu en een leuke zak geld moet hebben en 50- of 60 duizend per jaar moet verdienen voor een moderne eengezinswoning in de Randstad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat ik meer probeer aan te geven is dat iedere student tegenwoordig alleen maar leuke dingen wilt doen tijdens zijn studie zoals verre reizen maken, stappen en festivals bezoeken. Voor dat alles worden zelfs extra studieleningen afgesloten. Wanneer je in die paar jaar studietijd gewoon flink werkt naast je studie en geen gekke dingen doet heb je daar de rest van je leven heel veel voordeel van. Dan kan je 40 jaar lang ieder jaar net zoveel leuke dingen doen als in die paar jaar studietijd…

Born to Ride

Tja, dat zijn veel babyboomers met je eens denk ik… En de politiek ook, terwijl zij zelf wel volledig hebben geprofiteerd van vermogensopbouw uit de woningmarkt, zonder ooit serieus gespaard te hebben… Ik vind dat niet eerlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tja, dat zijn veel babyboomers met je eens denk ik… En de politiek ook, terwijl zij zelf wel volledig hebben geprofiteerd van vermogensopbouw uit de woningmarkt, zonder ooit serieus gespaard te hebben… Ik vind dat niet eerlijk.

Shane op 15 dec 2018 11:32

@Shane vergeet de studententijd van de politiek niet!

Rutte studeerde 8 jaar, Pechtold 11 jaar, etc etc. Dat zij bestuursfuncties enzo deden, prima, maar de huidige student moet echt een keuze maken. Door de druk van de boven het hoofd hangende schuld, kiest deze niet meer voor het in mijn ogen zo belangrijke verenigingsleven. Vaardigheden leren die je niet uit boeken haalt! En nee dan heb ik het niet over bier zuipen maar over besturen, commissies, groepsdynamiek, financiën beheren bij een club, waardebesef bijbrengen en al die dingen meer. Kapot gemaakt door den haag.

We worden genaaid, en aangezien de jongeren ook al minder stemlust hebben dan de ouderen, en de ouderen in de meerderheid zijn, gaat de VVD en 50+ hier de komende jaren nog de dienst uitmaken dus we weten wat ons te wachten staat. Meneer Rutte, stuur me vanuit uw gesubsidieerde Tesla nog even de klimaatrekening door!

Oh wat een heerlijk topic.

*bericht bewerkt door Gaston op 15 dec 2018 12:21

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat voegt het lid zijn van een verenigingsleven nou weer toe dan? Ben blij dat ik nooit lid ben geweest van zo’n pauperclub. Dat zij even dingen voor jou gaan bepalen. Nu weet ik er niet alles van, maar welke debiel verzint er bijvoorbeeld die achterlijke ontgroenings toestand? Uberhaupt dat je daaraan meedoet.Er zijn wel betere alternatieven om bepaalde dingen/vaardigheden te leren.

De huidige student heeft er sowieso weinig tijd voor. Alles wordt zo achterlijk duur gemaakt en er wordt zoveel tijd van ze gevraagd voor andere dingen dat zij alleen maar bezig zijn met geld verdienen en studie, volgens mij. Die druk is veel groter en anders dan jaren geleden. Althans, dat vind ik.

Not all who wander are lost

Wat ik meer probeer aan te geven is dat iedere student tegenwoordig alleen maar leuke dingen wilt doen tijdens zijn studie zoals verre reizen maken, stappen en festivals bezoeken. Voor dat alles worden zelfs extra studieleningen afgesloten. Wanneer je in die paar jaar studietijd gewoon flink werkt naast je studie en geen gekke dingen doet heb je daar de rest van je leven heel veel voordeel van. Dan kan je 40 jaar lang ieder jaar net zoveel leuke dingen doen als in die paar jaar studietijd…

Matthias123 op 15 dec 2018 11:25

We gaan steeds verder offtopic, maar als je wilt deelnemen aan de academische wereld zul je ergens in deze trends meemoeten. Ik weet dat mijn kans op een PhD zeer klein is aangezien er gewoon geen geld is of beschikbaar gesteld wordt voor deze posities, met als gevolg dat studenten zichzelf moeten profileren. Uiteraard zijn er ook veel misschien nog wel de meeste studenten die er prima op los leven, maar voor de mensen die ergens serieus voor gaan zul je mee moeten in de trends. Zo heb ik zelf mijn baantjes opgezegd om een tweede studie op te pakken, is de 7 een minima geworden. Ik heb simpelweg geen tijd om naast mijn twee studies te werken waardoor ik rondkom van een studielening. Nu wordt mij al verteld dat als ik straks een PhD wil gaan doen, wat ik ontzettend graag zou willen, dat ik het beste mijn master in het buitenland kan gaan doen, met de redenering dat dit simpelweg een ‘normaal vereiste’ is geworden. Ik wil dit eigelijk helemaal niet omdat ik weet dat een studie in het buitenland of een semester in het buitenland mij gewoon serieus geld gaat kosten. De lat ligt steeds hoger, niet alleen als het gaat over cijfergemiddelde, of motivatie, maar als het gaat over geld. Je moet iets van de wereld gezien hebben, verschillende culturen hebben leren kennen, het juiste merk dragen en een duur horloge hebben en het allerbelangrijkste, je moet gezien worden, netwerken, netwerken en nog eens netwerken. En laat dit nu eens geld kosten. Je kan zo hard werken als je wilt, maar vaders geld of connecties helpt je het meest. Ik vraag mij daarom weleens af of niet beter kan stoppen met studeren en praktisch geschoold werk te gaan doen, omdat ik bang ben dat ik mijzelf in de schulden ga werken zonder resultaat.

Ik ben het totaal met je eens dat veel studenten maar wat aanrommelen, maar dit aanrommelen kan ze zomaar eens verder helpen in een academische wereld dan daadwerkelijk hard werken. Lid zijn van een dispuut is belangrijker dan een tweede studie doen ben ik wel achtergekomen… Wat dit verder het topic betreft: Ik denk dat er meerdere redenen zijn voor een eventuele afname in ‘jongere wintersporters’. Allereerst is wintersport denk ik niet meer de trend die het jaren geleden was er zijn nu veel meer opties om met hetzelfde geld te doen, ten tweede denk ik dat wintersport niet meer voldoet aan de ‘instant satisfaction’ moraal van de jongere generatie (zie eerdere post) en de hele situatie rondom het geld zorgt er denk ik voor dat deze twee redenen versterkt worden. Dus dooddoener van de dag is inderdaad dat het op keuzes maken gaat, al worden deze keuzes steeds moeilijker denk ik.

Zelf (21) heb ik er ontzettend veel voor over om op wintersport te gaan, maar ik merk dat door de druk vanuit mijn studies (Filosofie en Theologie) en de druk van een lening mij steeds meer doet twijfelen aan mijn keuzes.

*bericht bewerkt door Bartleenman op 15 dec 2018 12:34

@Edwin ik heb geen echte verenigingsachtergrond en dat heeft mijn carrière, tot nu, echt niet in de weg gezeten. Ik zie wel dat de gewilde traineeships of plekken bij de grote consultancy jongens bijna te krijgen zijn zonder bestuurservaring of andere nevenactiviteiten.

Er zijn zat andere wegen om een goede carrière te hebben, maar als je voor bovengenoemde traineeships of bedrijven kiest, ben je vrij kansloos zonder de extra dingen tijdens je studie.

Ik ga wel met @Gaston mee dat een studietijd die uit meer dan studeren alleen bestaat heel waardevol is, maar ik kan me ook voorstellen dat dat steeds lastiger wordt om te doen als student.

En, maar dat geldt denk ik voor bijna alles, zonder netwerk is alles lastiger, dat is in de wetenschappelijke wereld zo, in het bedrijfsleven, maar volgens mij in de sport etcetera net zo.

We gaan steeds verder off-topic overigens, maar goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lekker stoppen met studeren en naar de timmervakschool gaan ;). Als je passie hebt voor het vak, kwaliteit levert en hard werkt, sleep je als zelfstandige makkelijk een tonnetje binnen. Menig WO afgestudeerde die daar niet in de buurt komt ;).

Trouwens nog veel leuker ook, mooie dingen maken i.p.v. van bullshit job naar bullshit job verkassen.

*bericht bewerkt door Shane op 15 dec 2018 12:53

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nou ja, het is wel gelinkt aan de titel van dit topic ;). We zoeken het alleen dieper het hoe en waarom. We hebben het wel over jongeren. Ik ben geen lid geweest van een vereniging. Wel genoeg vrijwilligerswerk gedaan. O.a in een commissie van een club, lid/coordinator van een programma van een politieke partij en evenementen organisatie, dus op zich wel nuttig ;). Maar dat allemaal terzijde.

Not all who wander are lost

Ach clubjes, verenigingetjes en nevenactiviteiten… de beste ondernemers zijn veelal de gezelligste en meest interessante kerels aan de bar. Daar spiegel ik me dan maar aan ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Edwin. dat is erg kort door de bocht. Ik was zelf lid van een studentensportvereniging, heb daar bestuur gedaan en jaren zeer actief geweest, weekendjes georganiseerd (zelfs een skiweekend!!), nagedacht over beleid etc. Snot voor de ogen gewerkt voor die club, daar wordt echt serieus werk gedaan. 1x per week hadden we een borrel avond in een net, openbaar café. Daarnaast trainen en ook nog wedstrijden. Je was vrij om te komen, er werd niks voor je bepaald en er was niks verplicht. Een ontgroening kenden wij ook totaal niet.

Er zullen zeker alternatieven zijn om deze vaardigheden te leren, maar of die beter zijn zoals jij stelt?

In feite heb je 3 categorieën, de studieverenigingen, de studentensportverenigingen, en de slecht te boek staande studentenverenigingen/disputen. Laat nou juist die eerste 2 categorieën terrein winnen, de uitwassen zoals bij de 3de categorie ontbreken daar ook volledig.

Anyways, zoals @Roy83 ook zegt, je kunt zeker zonder, maar schilder het niet af als alleen pauper, dan ken je die wereld blijkbaar niet goed.
@Matthias123 had jij dan tijdens die ‘spaarperiode’ wel nog geld om op skivakantie te gaan of hoe deed je dat dan?

*bericht bewerkt door Gaston op 15 dec 2018 13:03

Tijd voor een uitpakparty?!

Zozo jongens , wanneer jullie zo off-topic blijven dan kom ik ook weer effe kijken en een stok(je) in het hoenderhok gooien.

Ik (nu 60) heb ook mijn hele jeugd vakantiewerk gedaan om wat extra te kunnen verkrijgen…brommertje, LP(tjes), bijleggen aan studietijd Leuven(niet-universitair hoger onderwijs)
En was het toen allemaal beter, ik weet het niet.
Ik studeerde dus 3 jaar hoger onderwijs en deed nog 1 jaar VERPLICHTE legerdienst (GRATIS)
+/-8 jaar in sociale sector gewerkt aan (omgerekend) 800 € in de maand, jaren 80.
Huislening aan 13%, later gewijzigd naar 6%.
Herschoold en in t bankwezen terecht gekomen , verdiende toen (begin 90) onmiddellijk 1500 € per maand zonder iets bewezen te hebben. Dit vind ik pas schandalig; 't verschil tussen de verschillende sectoren.
Ik weet 't niet , ik ben géén onderzoeker, maar “Vroeger was 't beter, ik denk 't niet”
En ook al ben ik baby-bomer( 1958), ik denk niet dat ik 't heb verkloot voor jullie, maar nog steeds hard mijn best doe voor mijn kinderen en kleinkinderen en de maatschappij in zijn geheel.😥🤔

Born to run. B.S.

@Matthias123 - respect voor je visie en houding. Als student werkte ik 2-3 maanden in de zomer en tussendoor nog weekends en avonden in de horeca. Dat was uit noodzaak, maar ook toen was ik eerder de uitzondering dan de regel. Vandaag geef ik leiding aan heel wat twintigers en ik zie geen verschil met het gros van mijn generatie 20 jaar geleden wat werk ethiek betreft en ook niet inzake koopkracht. In bijberoep ben ik loopbaan en burn-out coach, en daar zie ik steeds meer ongelukkige twintigers en opgebrande dertigers.

Een belangrijke reden is de snel toegenomen welvaart, comfort en luxe, en vooral de perceptie daaromtrent. We willen (moeten?) heel veel, liefst zo snel mogelijk, en dat is zeker niet exclusief voor de jonge generatie. Die lat ligt voor iedereen hoog en die is ook nog eens heel erg zichtbaar en dus nog pertinenter. Vroeger was de norm een oubollige flat of een nog op te knappen huisje voor starters, vandaag willen we (moeten we) een moderne en comfortabele woning vanaf dag 1.

Om terug on-topic te gaan: Het is perfect mogelijk om een rendabel skigebied te runnen waar je 50€ voor een weekpas betaalt en als student 25€. Maar dat krijg je aan geen hond verkocht, want dat betekent dat de infrastructuur die van 25 jaar geleden is met trage (?) stoeltjesliften, sleepjesliften en krappe eitjes. Als lunch een sandwich uit de Sherpa en het appartementje is zo groot als een kippenhok. Geen roltrappen, superstrakke pistes, tig kilomters, fancy apres-ski bars of hyper de luxe berg restaurants. Ga je daarom minder genieten van de wintersport? Tuurlijk niet en ook die jongeren zouden weer makkelijker de weg naar de skigebieden vinden.

Vandaag willen we echter maximaal genieten, maar eigenlijk worden we helemaal geconsumeerd door het streven naar dat (onbereikbare) maximale, die denkbeeldige norm. Daar worden steeds meer mensen ongelukkig van, maken ze foute keuzes in hun carrière (geld) en dan wordt het al snel de schuld van de politiek, een andere generatie, enz.

Wat een onzin. Jongeren willen heel graag een starterswoning of opknappertje kopen, maar op elk open huis staan er 30 anderen tegen je op te bieden. Er is enorme schaarste en de prijzen gaan skyhigh. En als je afgestudeerd bent aan HBO of WO en je wilt als medio of einde twintiger gaan samenwonen met je meisje, dan is het toch niet heel gek dat je graag gelijk een eengezinswoning wil? Dat was tot een paar jaar geleden allemaal heel normaal. Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane - je hebt gelijk. Ik denk dat de situatie in BE niet te vergelijken valt met NL. Was ook geen referentie naar jouw vorige post.

Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

WTF!! Zoveel? Om te huren? 😯😕

Bla, bla, bla.

Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

WTF!! Zoveel? Om te huren? 😯😕

bartvwg op 15 dec 2018 14:05

Jonge collega’s in Amsterdam zeker en dan nog niet eens binnen de ring. Delen dan ook bijna altijd het appartement met een huisgenoot omdat ze het niet zelf kunnen opbrengen.
Ik woon er wat verder vanaf en heb bijna anderhalf jaar geleden gekocht (na lang goedkoop te hebben schreef gehuurd) en heb voor dat geld een meer dan ruim huis. Al kan ik het nu al met flinke winst verkopen, maar je moet er natuurlijk ook weer wat voor terug kopen. Huizenprijzen zijn de laatste 2 jaar echt weer bizar aan het stijgen.

En qua wintersport tijdens mn studententijd: geld ging eerder op aan feestjes, pas na de studententijd weer opnieuw opgepakt en dan dus meermaals per jaar. Ene keer goedkoop, andere keer wat duurder, maar altijd buiten het seizoen. Scheelt enorm.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 15 dec 2018 14:12

Laten we weer terug gaan naar de wintersportdiscussie!

*bericht bewerkt door Rogier op 15 dec 2018 14:23

Click. Click. Peace

ff de aandacht verleggen ;-): Al gerealiseerd dat de wintersport industrie zich met het snowboarden een fijne kat-in-de-zak heeft aangedaan?
Het heeft even wat geld opgeleverd, maar afgezien van het uitdoven van de trend, is snowboarden ook al geen sport die je op bejaarde leeftijd makkelijk uitoefent. Daar waar fitte bejaarden makkelijk tot hun 80ste skiën. Daarbij de vraag of snowboardende papa’s en mama’s hun kids op ski’s zetten, laat staan of ze gaan wintersporten, omdat ze zelf al niet zoveel lol meer hebben in het snowboarden.
Er valt straks een hele generatie wintersporters vroegtijdig uit.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 dec 2018 14:56

Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

WTF!! Zoveel? Om te huren? 😯😕

bartvwg op 15 dec 2018 14:05

Hier in Amsterdam en omgeving zijn dat spotprijzen. Bij mij in de straat betaalt men 2500 euro per maand voor een uitgeleefde rijtjeswoning uit de jaren '60 met 40m2 achtertuintje.

Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

WTF!! Zoveel? Om te huren? 😯😕

bartvwg op 15 dec 2018 14:05

Hier in Amsterdam en omgeving zijn dat spotprijzen. Bij mij in de straat betaalt men 2500 euro per maand voor een uitgeleefde rijtjeswoning uit de jaren '60 met 40m2 achtertuintje.

paolie op 15 dec 2018 15:00

Voor dat geld kun je vast ook een leuk hutje huren in Sölden…ik zou emigreren dan 😎

@Wunderkammer dan krijg je wel weer mooie regelmatige buckelpistes 😉

@Gaston daar maakte ik inderdaad geld voor vrij. Ik ging eens per jaar met een jongeren reis op wintersport. In de zomer ging ik eigenlijk nooit op vakantie, dat was ook niet echt nodig aangezien we op 500m van het strand wonen en mijn ouders een strandhuisje hebben. Verder ging ik in de vakantie periode vaak als opstapper mee op een viskotter. 5 dagen op zee en dan 18uur op en 6 uur rust. Hard werken, maar dan kwam je op een goede week wel met 800,- netto thuis. En in de weekenden zat ik vaak in de visverwerking, sorteren, fileren e.d. hard werken, vies werk maar wel erg goede verdiensten.

Born to Ride

@Matthias123 heb je wel geleefd dan? Volgens mij hebben we dezelfde leeftijd. Ook veel gewerkt naast de studie, gewoon gespaard maar ook zeker van het leven genoten door festivals af te gaan, te stappen, met de vrienden op vakantie te gaan en elk jaar op wintersport.

Je hoort mij niet klagen als jonge twintiger.

  • Werken in een sector waar jongeren niet snel op af stappen (in de techniek), dus prima carrière kansen
  • Lekker wonen in het oosten van het land, dus goed betaalbare relatief grote woningen waar je aan het eind van de maand nog zat over houdt voor leuke dingen.
  • Dus op wintersport gaan elk jaar zit er zeker in.

Toch zit er ook een groot verschil in afkomst. De kosten van jongeren uit het oosten zijn wel een stuk lager dan in de randstad. Ze blijven langer thuis wonen, doen een studie in de buurt en blijven vaak hangen in de regio.

@Tim. Ik heb zeker geleefd. In de zomer organiseerden we vaak strandfeesten. BBQ, drank, muziek, kampvuur enz. En natuurlijk werd er ook wel de eens gestapt, maar gewoon niet 3x per week. Ook ik ben werkzaam in de techniek dus kansen te over. Het resultaat is nu op m’n 28e minstens 3x per jaar op vakantie, waarvan dus 2x wintersport.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie