iemand nog tips voor de beste route naar fugen? vanuit utrecht?
We proberen zo snel mogelijk te vertrekken maar zal pas vanavond worden.

Hou er ook rekening mee dat er in veel skigebieden maar enkele (lager gelegen) liften open zijn bij dit weer. En dat het daar superdruk wordt ook al is er bijna niet te skiën (zoals gisteren in Obertauern). Dus kun je beter vooraf op de websites van de skigebieden kijken wat er open is en dagkaarten kopen. Of besluiten niet te gaan natuurlijk.

@Roel welke route zou je adviseren indien er vannacht om 12 uur wordt vertrokken richting Flachau? Zou je dan ook de route pakken ten zuiden van de Frankfurt-Nurnberg-Munchen? Alvast bedankt!

Aquajoggen op 4 jan 2019 12:26

Als je komende middernacht vertrekt, kom je met een beetje geluk zondag aan het einde van de middag voorbij Salzburg en kom je in de loop van zondagavond ongeveer in Flachau aan. :P

Bacchus op 4 jan 2019 13:03

Misschien met handige tips wordt het dan zaterdagnacht ;)

@Roel welke route zou je adviseren indien er vannacht om 12 uur wordt vertrokken richting Flachau? Zou je dan ook de route pakken ten zuiden van de Frankfurt-Nurnberg-Munchen? Alvast bedankt!

Aquajoggen op 4 jan 2019 12:26

Ja zelfde als hierboven geschreven. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je in Zuid-Duitsland al vol in de sneeuw komt.

Ik zit in Noord Italië , Val die Sole, en overweeg morgen voeg via Zwitserland, san Bernardino pass terug te rijden. Sneeuwval en drukte lijken me daar ook minder. Heenreis zelfde toch gemaakt. @roel, wat denk je met de voorspellingen zou dat mogelijk kunnen zijn?

Leeuw op 4 jan 2019 12:40

Lijkt me geen slechte keuze. Iets hoger in Zwitserland kun je wel wat sneeuw krijgen maar dat is te overzien. En dan zo snel mogelijk richting Basel.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

op https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/ verschijnen steeds meer wegen die dicht zijn of gaan (bijv. vanaf 18:00) vanwege lawinegevaar etc. etc. ik ben erg benieuwd morgen

Zoals @AnnetHH hierboven ook al aangeeft worden de omstandigheden waarschijnlijk zo extreem dat er in de skigebieden ten oosten van Kitzbühel op zondag (en misschien maandag ook nog wel) heel weinig liften zullen draaien.
Als je in één van deze gebieden moet wezen moet je dus nu reeds in de auto zitten of anders wachten tot zondagmiddag/avond of maandagmorgen met vertrek,afhankelijk hoe het weer zich ontwikkelt, anders is de kans groot dat je op één van de (snel)wegen vast komt te staan.
Voor de meer westelijke gebieden of de Brennerpas richting Dolomieten zou ik sowieso een zo westelijk mogelijke route aanhouden, eventueel door België en Luxemburg omdat ook in Duitsland vrij veel sneeuw verwacht wordt en daar dus ook moeilijkheden op de snelwegen te verwachten zijn.
Veel sneeuw is leuk, maar als je middenin het verwachtte weer terecht komt is het wat minder…
Voor iedereen die onderweg moet: een goede reis, doe voorzichtig en een fijne vakantie!

*bericht bewerkt door Zeeuwski op 04 jan 2019 13:29

@Leeuw dan kun je beter via de Gotthardtunnel rijden?

Quick op 4 jan 2019 12:49

Nee, ik ga day via st Moritz over de San Bernardo pass.

null

Het sneeuwt hier sinds gisterenavond aan een stuk door in Westendorf. Pistes in Brixen waren echt super vanochtend. Nu wachten o de dump en daarna maar naar huis

@Leeuw dan kun je beter via de Gotthardtunnel rijden?

Quick op 4 jan 2019 12:49

Nee, ik ga day via st Moritz over de San Bernardo pass.

Leeuw op 4 jan 2019 13:31

In ieder geval verstandiger dan door Oostenrijk. Is de pas wel open daar?

Ongeloofelijk toch hoeveel mensen hier nu vragen “wat is de beste route als ik toch wil vertrekken”.

Hoe duidelijk kan een weerbericht zijn? Hoe duidelijk kunnen de ordediensten zijn?

Stel je vertrek uit en bespaar jezelf heel wat ellende.

A10 nu al dicht thv Flachau ivm lawinegevaar…, en dit is nog maar het begin!?

*bericht bewerkt door HN65 op 04 jan 2019 13:39

null

Flumserberg, foto richting zuidoost.
Onverwacht perfect weertje hier!

Toch lijkt mij zo’n dump wel leuk om mee te maken. het hindert wel het verkeer en waarschijnlijk ook de liften, maar alles beter dan dat herfstige, eentonige en depressieve weer in Nederland. 90% van de tijd is het 3/4 maanden grijs, grijs of grijs. Met soms een beetje regen of motregen. Doe mij dan maar dikke pakketten sneeuw :)

Vele tinten #grijs zowel vandaag als dit weekend. De #zon komt er nauwelijks aan te pas. Morgen valt verspreid ook een klein beetje #regen of #motregen, maar zondag lijkt zo goed als #droog te verlopen.

Not all who wander are lost

Ongeloofelijk toch hoeveel mensen hier nu vragen “wat is de beste route als ik toch wil vertrekken”.

Hoe duidelijk kan een weerbericht zijn? Hoe duidelijk kunnen de ordediensten zijn?

Stel je vertrek uit en bespaar jezelf heel wat ellende.

Arnh op 4 jan 2019 13:33

Ja, en los daarvan: waarom vragen aan Roel wat de beste optie is? je weet het weer, toch? ;). Hij werkt niet bij de ANWB/ADAC o.i.d. Zoek zelf eens wat uit. Dat is toch ook veel leuker.

Not all who wander are lost

@Roel: klopt het dat de 6- en 14-daagse weersverwachtingen niet ververst zijn vandaag? De grafieken beginnen nog steeds met donderdag.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

A10 nu al dicht thv Flachau ivm lawinegevaar…, en dit is nog maar het begin!?

HN65 op 4 jan 2019 13:38

Een uurtje maar omdat ze een lawine gaan triggeren @HN65.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@edwin. Het kan toch geen kwaad wat extra advies in te winnen bij Roel? Zeker als je met deze extremen niet ervaren bent, kan ik me voorstellen dat je van dit soort berichten best onzeker kan worden / extra advies nodig hebt.

Bergen + Sneeuw = ❤

A10 nu al dicht thv Flachau ivm lawinegevaar…, en dit is nog maar het begin!?

HN65 op 4 jan 2019 13:38

Een uurtje maar omdat ze een lawine gaan triggeren @HN65.

Shane op 4 jan 2019 13:44

Snap ik @Shane, maar als dat nu al van toepassing is, en ze verwachten nog dagen aanhoudende sneeuw…

Ja, het wordt een drama inderdaad @HN65. Er ligt nu een weeralarm voor het Salzburgerland, men verwacht een lawineweekend.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@edwin. Het kan toch geen kwaad wat extra advies in te winnen bij Roel? Zeker als je met deze extremen niet ervaren bent, kan ik me voorstellen dat je van dit soort berichten best onzeker kan worden / extra advies nodig hebt.

Nelis op 4 jan 2019 13:45

Nou ja, ik denk dan wat makkelijker. Hij is een kundig weerman, geen medewerker van een wegendienst. Ik zou het dan eerder algemeen vragen aan iedereen en om een mening. Verder relativeer ik het dan maar als ik zou moeten rijden. Je weet wat het weer gaat worden en dat je geheid in de file terecht gaat komen. Ik weet niet wat je verder nog wilt weten.

Not all who wander are lost

A10 nu al dicht thv Flachau ivm lawinegevaar…, en dit is nog maar het begin!?

HN65 op 4 jan 2019 13:38

Een uurtje maar omdat ze een lawine gaan triggeren @HN65.

Shane op 4 jan 2019 13:44

Snap ik @Shane, maar als dat nu al van toepassing is, en ze verwachten nog dagen aanhoudende sneeuw…

HN65 op 4 jan 2019 13:46

Was vanochtend al bekend:

Schnee-Chaos: Tauernautobahn wird heute gesperrt
Tauernautobahn in Salzburg am Nachmittag gesperrt - Asfinag führt Lawinensprengung durch.
Um einen Lawinenabgang auf die Tauernautobahn A10 vorzubeugen, wird die Asfinag am Freitagnachmittag bei Flachau im Pongau eine kontrollierte Sprengung durchführen. Die Autobahn wird deshalb heute ab 13.30 Uhr für rund eine Stunde gesperrt werden, teilte die Gesellschaft am Vormittag mit. Die Sprengung erfolge aus Gründen der Verkehrssicherheit. Am Samstag steht Urlauber-Schichtwechsel an.

Die Asfinag hat sich dabei mit der örtlichen Lawinenkommission abgesprochen. Richtung Süden wird der Verkehr bei der Einhausung Flachau angehalten, Richtung Salzburg beim Parkplatz Krottendorf. Gesprengt werden soll die Lawine um 14.00 Uhr.

Not all who wander are lost

Ongeloofelijk toch hoeveel mensen hier nu vragen “wat is de beste route als ik toch wil vertrekken”.

Hoe duidelijk kan een weerbericht zijn? Hoe duidelijk kunnen de ordediensten zijn?

Stel je vertrek uit en bespaar jezelf heel wat ellende.

Arnh op 4 jan 2019 13:33

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik denk dat velen toch de stap zouden zetten om te gaan, vanwege je zuurverdiende dure vakantie die je ook niet zomaar wilt inkorten (wat toch wel gaat gebeuren door de langere reis)…

Paar jaar geleden hebben we het zelf gehad dat het penibel zou kunnen worden en zijn gewoon vrijdag rond de middag al gaan rijden. Geen centje pijn uiteindelijk (wel midden in de nacht aangekomen maar die tijd zit je wel uit)…

Zie het positief; je hoeft niet meer te zeuren dat je je kettingen voor niets hebt gekocht en je ze altijd voor niets bij je hebt. ;)

Succes aan allen die onderweg gaan komende dagen, doe rustig aan en denk een beetje na, komt het allemaal wel goed!

Wij zijn om kwart voor 1 weggegaan zouden volgens routeplanner om 19.30 (zal wel later worden) in Ingolstad zijn waar we een hotel hebben gereserveerd. De bedoeling was daar overnachten en morgen vroeg verder naar Gerlos. Mijn man is de enige die rijd maar we zitten te denken om maar 4 uur op de kamer ff bij te slapen en daarna maar meteen weer door te gaan…

Wij zijn om kwart voor 1 weggegaan zouden volgens routeplanner om 19.30 (zal wel later worden) in Ingolstad zijn waar we een hotel hebben gereserveerd. De bedoeling was daar overnachten en morgen vroeg verder naar Gerlos. Mijn man is de enige die rijd maar we zitten te denken om maar 4 uur op de kamer ff bij te slapen en daarna maar meteen weer door te gaan…

Mandijtjuh op 4 jan 2019 14:08

Doen, bijslapen kan beter morgen op bestemming lijkt mij… 4 uurtjes is net genoeg om even wat bij te tukken… :)

Goede reis…

Landelijke media zijn er ook op gedoken…

https://www.telegraaf.nl/vrij/2984279/wintersporters-kunnen-…

Zijn er vorig jaar eigenlijk zulke extreme sneeuwsituaties in Oostenrijk geweest?
Dus op sommige plekken 200+ cm.
Of is nu vooral de timing (wissel weekend) het grote issue.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Dit is trouwens Zakopane zonder en met sneeuw :P. Wel ff leuk om te zien. Immers dezelfde nordstau

null

null

*bericht bewerkt door Edwin. op 04 jan 2019 14:17

Not all who wander are lost

Zijn er vorig jaar eigenlijk zulke extreme sneeuwsituaties in Oostenrijk geweest?
Dus op sommige plekken 200+ cm.
Of is nu vooral de timing (wissel weekend) het grote issue.

MountainHugger op 4 jan 2019 14:12

Niet in zulke korte tijd. Zeker niet nadat er afgelopen week ook al zoveel is gevallen. De timing maakt het des te bijzonder. Het is een van de drukste vakantie-uittochten van de winter!

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Zijn er vorig jaar eigenlijk zulke extreme sneeuwsituaties in Oostenrijk geweest?
Dus op sommige plekken 200+ cm.
Of is nu vooral de timing (wissel weekend) het grote issue.

MountainHugger op 4 jan 2019 14:12

Volgens mij is 200+ cm qua sneeuwhoogte (op hoogte) niet perse bijzonder voor Oostenrijk. Zij het wel dat de grote hoeveelheid nu in een korte periode valt, aangevuld met harde wind, tot in de lagere dalen, etc. maakt de situatie extreem. Dat het hoogtepunt samen komt met een drukke reisdag is natuurlijk een toevallige samenloop van omstandigheden die het wel nog een tikkeltje extra maakt…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie