Klopt. En als ik me niet vergis heb jij me in een andere post een sneer gegeven omdat ik vind dat de Model 3 een aartslelijk interieur heeft. En de X er uitziet als een Prius. En de Y er dus uitziet als een Prius met een aartslelijk interieur…

Skiwi op 3 mrt 2020 15:12

Ik 'hoor' het je zeggen.

Geen idee wat ik gezegd heb, wel dat het zeker enige tijd geleden moet zijn. Dat je je daar nu nog druk om kan maken…

*bericht bewerkt door DSvier op 03 mrt 2020 16:39

Wat Musk over die duiker in Thailand zei was dan ook ronduit schofterig…

4frank2 op 3 mrt 2020 14:50

Klopt.

Maar waarom spreek je mij daarop aan? Musk lijkt mij sowieso een enorme paardenlul bij tijd en wijle, maar dat gold ook voor Steve Jobs. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Als je alleen producten wil kopen bij bedrijven met een CEO waar niets op aan te merken valt, dan heb je denk ik nog een flink probleem.

Wat Musk over die duiker in Thailand zei was dan ook ronduit schofterig…

4frank2 op 3 mrt 2020 14:50

Klopt.

Maar waarom spreek je mij daarop aan? Musk lijkt mij sowieso een enorme paardenlul bij tijd en wijle, maar dat gold ook voor Steve Jobs. Ik vind dat allemaal niet zo relevant. Als je alleen producten wil kopen bij bedrijven met een CEO waar niets op aan te merken valt, dan heb je denk ik nog een flink probleem.

DSvier op 3 mrt 2020 16:39

Was niet voor jou persoonlijk bedoelt, meer een voorbeeld van op de man spelen. Ben het verder met je eens over Musk/Jobs.

Tesla zal waarschijnlijk snel met een M3 met nog meer bereik komen: 730 WLTP.

Ten aanzien van de nieuwe Model S wordt zelfs gefluisterd over een WLTP van bijna 900 km.

Een goede basisrange is gewoon voor de meeste mensen een vereiste. Niet voor de tweede auto (althans, meestal niet), maar wel voor de eerste auto.

Overigens gaan de ontwikkelingen zo snel dat ik verwacht dat ook de rest snel genoeg voldoende aanbod heeft met een fatsoenlijke range.

DSvier op 3 mrt 2020 13:38

Ik geef je meer dan gelijk dat Tesla op dit moment grote voorsprong heeft op andere merken (en deze voorsprong waarschijnlijk nog enige tijd zal kunnen houden).

Echter: alles heeft zijn prijs.
Neem bij voorbeeld de catalogusprijzen van de Tesla Model 3 (prijzen van ev-database.nl:
SR RWD (40.0kWh - WLTP 415km): ±43.500 EUR (wordt nog niet geleverd)
SR RWD (47.5kWh - WLTP 415km): ±50.000 EUR
LR+ RWD (72.5kWh - WLTP 600km): ±54.000 EUR (wordt niet meer aangeboden)
LR AWD (72.5kWh - WLTP 560km): ±58.000 EUR
Het extra bereik (wat de meeste mensen niet vaak nodig hebben) kost gewoon erg veel geld.
Hierboven SR tov LR+ = 10.500 EUR voor 185km extra range

  • er is nog steeds een schaarste aan batterijen waardoor je minder auto’s kan verkopen
    Dit is ook de filosofie van de Toyota plug-in hybrides: met hetzelfde aantal batterijen 10x meer hybrides verkopen die in 95% van de gevallen volledig elektrisch gebruikt kunnen worden.

Ter vergelijking met de post van enkele dagen geleden ivm het lenen van een ICE om op vakantie te gaan.
90% van onze verplaatsingen zijn kortere woon-werk verplaatsingen.
Waarom moet de meest gebruikte auto van het gezin dan een grote ICE zijn?
Op voorwaarde dat je voor de andere situaties wel een alternatief kunt vinden.

Glide on!

Ik geef je meer dan gelijk dat Tesla op dit moment grote voorsprong heeft op andere merken (en deze voorsprong waarschijnlijk nog enige tijd zal kunnen houden).

Echter: alles heeft zijn prijs.
Neem bij voorbeeld de catalogusprijzen van de Tesla Model 3 (prijzen van ev-database.nl:
SR RWD (40.0kWh - WLTP 415km): ±43.500 EUR (wordt nog niet geleverd)
SR RWD (47.5kWh - WLTP 415km): ±50.000 EUR
LR+ RWD (72.5kWh - WLTP 600km): ±54.000 EUR (wordt niet meer aangeboden)
LR AWD (72.5kWh - WLTP 560km): ±58.000 EUR
Het extra bereik (wat de meeste mensen niet vaak nodig hebben) kost gewoon erg veel geld.
Hierboven SR tov LR+ = 10.500 EUR voor 185km extra range

  • er is nog steeds een schaarste aan batterijen waardoor je minder auto's kan verkopen
    Dit is ook de filosofie van de Toyota plug-in hybrides: met hetzelfde aantal batterijen 10x meer hybrides verkopen die in 95% van de gevallen volledig elektrisch gebruikt kunnen worden.

Ter vergelijking met de post van enkele dagen geleden ivm het lenen van een ICE om op vakantie te gaan.
90% van onze verplaatsingen zijn kortere woon-werk verplaatsingen.
Waarom moet de meest gebruikte auto van het gezin dan een grote ICE zijn?
Op voorwaarde dat je voor de andere situaties wel een alternatief kunt vinden.

Vivace op 3 mrt 2020 17:00

Ik vind zelf 50.000 voor de SR+ afgezet tegen bv een e208 GT a 40.000 nog wel meevallen.

Het probleem bij BEV’s is dat de aanschaf relatief veel geld kost, maar de running costs zijn gewoon zeer laag.

Bij hybrides ben je vrij inefficiënt bezig met twee technieken door elkaar. Noodzakelijke tussenstap, maar meer niet.

Toyota heeft overigens zich compleet vergist in de BEV en dat gaat nog problemen opleveren. Maar dat terzijde.

Overigens doel ik meer op wat de markt wil dan wat een mens nodig heeft. ;)

*bericht bewerkt door DSvier op 03 mrt 2020 17:22

waarom is de efficientie 30% lager met de extra batterij terwijl de aerodynamica net beter wordt,

Vivace op 3 mrt 2020 11:42

Dat zal o.a. te maken hebben met het extra gewicht van de accu. Het geeft meer wrijvingsweerstand op het wegdek. Misschien zijn er nog andere factoren.

waarom is de efficientie 30% lager met de extra batterij terwijl de aerodynamica net beter wordt,

Vivace op 3 mrt 2020 11:42

Dat zal o.a. te maken hebben met het extra gewicht van de accu. Het geeft meer wrijvingsweerstand op het wegdek. Misschien zijn er nog andere factoren.

Martin7182 op 3 mrt 2020 18:03

Zeker bij lange afstanden heeft gewicht heel weinig invloed.

Bedoel je omdat je dan gemiddeld harder rijdt waardoor de rolweerstand verwaarloosbaar is t.o.v. luchtweerstand? Of heb je veel last van een grotere massa bij snelheidswisselingen? Ik weet dat bij remmen op de motor energie wordt teruggewonnen, maar hoe efficient gaat dat?

Bedoel je omdat je dan gemiddeld harder rijdt waardoor de rolweerstand verwaarloosbaar is t.o.v. luchtweerstand? Of heb je veel last van een grotere massa bij snelheidswisselingen? Ik weet dat bij remmen op de motor energie wordt teruggewonnen, maar hoe efficient gaat dat?

Martin7182 op 3 mrt 2020 23:28

Combinatie van beiden. Regeneratie zorgt ook voor verliezen, dus hoe constanter de snelheid, hoe zuiniger je rijdt.

Bedoel je omdat je dan gemiddeld harder rijdt waardoor de rolweerstand verwaarloosbaar is t.o.v. luchtweerstand? Of heb je veel last van een grotere massa bij snelheidswisselingen? Ik weet dat bij remmen op de motor energie wordt teruggewonnen, maar hoe efficient gaat dat?

Martin7182 op 3 mrt 2020 23:28

Combinatie van beiden. Regeneratie zorgt ook voor verliezen, dus hoe constanter de snelheid, hoe zuiniger je rijdt.

Volkswagen( Skoda, Seat) stopt met produktie auto’s op aardgas.
Dit na bevestiging dat produktie EN transport milieubelastend is

Er wordt VOLOP ingezet op electriciteit.💪

Born to run. B.S.

waarom is de efficientie 30% lager met de extra batterij terwijl de aerodynamica net beter wordt,

Vivace op 3 mrt 2020 11:42

Dat zal o.a. te maken hebben met het extra gewicht van de accu. Het geeft meer wrijvingsweerstand op het wegdek. Misschien zijn er nog andere factoren.

Martin7182 op 3 mrt 2020 18:03

Zeker bij lange afstanden heeft gewicht heel weinig invloed.

DSvier op 3 mrt 2020 18:53

Des te opmerkelijker dat de efficiency zo inzakt bij een meer dan verdubbelde accucapaciteit. Ik neem aan dat de cijfers gelden voor optimale omstandigheden, dus lange afstand met lage snelheid. Ik denk eigenlijk dat dat de reden is; als je de optimale snelheid aanhoudt (is dat rond 50 km/h?) dan speelt de rolweerstand relatief een veel grotere rol.

De efficiënties zullen enkel ingeschat zijn (waarschijnlijk is dit een niet volledig werkend prototype op dit moment).
Verder doen afstanden en zo er helemaal niet toe om tot deze cijfers te komen.
Men rijdt immers een gestandaardiseerde WLTP cyclus (X seconden optrekken tot Xkm/u, X seconden constante snelheid, …
cfr
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/Global-…
grafiekjes:
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/Global-…

maar al deze (interessante) techniek heeft jammer genoeg niet veel meer met skiën of EV transport naar de bergen te maken

Glide on!

Des te opmerkelijker dat de efficiency zo inzakt bij een meer dan verdubbelde accucapaciteit. Ik neem aan dat de cijfers gelden voor optimale omstandigheden, dus lange afstand met lage snelheid. Ik denk eigenlijk dat dat de reden is; als je de optimale snelheid aanhoudt (is dat rond 50 km/h?) dan speelt de rolweerstand relatief een veel grotere rol.

Martin7182 op 5 mrt 2020 15:01

Het is inderdaad vreemd, maar het is ook een showmodel en dan worden gegevens nog wel eens een beetje verzonnen hier en daar. ;)

Veel laadpalen in Frankrijk worden per direct afgesloten ivm storingen en problemen. Izivia heeft 189 van de 217 laadpalen gesloten. Voor degenen die met een elektrische auto die kant op gaan wel iets om rekening mee te houden.

https://www.pzc.nl/auto/op-vakantie-met-elektrische-auto-fra…

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie