Iets beter op het lampje letten

Ruud op 03 februari 2016· 35 reacties

null

We schoten lekker op, ook al zaten we nog maar halverwege Duitsland. Nou kan halverwege Duitsland op sommige momenten nog ontmoedigend ver zijn van de geliefde bergen, maar dit was niet zo’n moment. Het was stil, het was droog, de weg was goed; we vlogen vooruit door de nacht.

Uurtje pitten
Met zijn tweeën een paar dagen naar de sneeuw wil nog wel eens betekenen dat er ’s nachts gereisd wordt; om en om een paar uur rijden en een paar uur pitten. Zo ook nu; ik heb een ruk gereden en terwijl neemt de reisgenoot het stuur overneemt voor zijn “dienst”, installeer ik me op de achterbank met een kussentje en een opkomend gevoel van slaap. Maar of het nu de hectiek is van de afgelopen week op het werk of de voorpret voor de aanstaande skidagen, maar mijn hoofd zit barstensvol gedachten. Dus er komt van alles, maar Klaas Vaak niet. Na een uurtje draaien en woelen, besluit ik dat het genoeg is; ik kan beter de chauffeur alert houden, dan proberen zelf in slaap te vallen.

Met de vlam in de pijp
We stoppen even om te plassen en daarna kruip ik maar weer op de passagiersstoel voorin. Nog even checken of er nog niet getankt moet worden… Maar nee, mijn sturende reisgenoot meldt dat we nog 150 kilometer kunnen. Scheuren dus maar weer. Slapen kan altijd nog. Al gauw zijn we volop in gesprek, over de grote gebeurtenissen in de wereld en de kleine gebeurtenissen in onze gezinnen. En over de komende skidagen uiteraard. Er komt een lekker nummer voorbij; de radio gaat goed hard. De tijd vliegt. En de kilometers ook; Heilbronn nadert al, zie ik op de borden. We gaan lekker.

Shit
En dan hoor ik, ondanks de harde muziek, een duidelijk en hardgrondig “shit” naast me. “We hebben nog 11 kilometer!”, meldt mijn reisgenoot, licht paniekerig. “Zo langzaam mogelijk rijden!”, commandeer ik. Snel zoeken we op de navigatie op wanneer het dichtstbijzijnde benzinestation op de snelweg komt; nogmaals shit: 24 kilometer! Er is wel een tankplek in een dorpje op 7 kilometer naast de snelweg. En op 2 kilometer een afrit ernaar toe. Snelle afweging; zeker stranden op de vluchtstrook of misschien stranden op een landweggetje? Om vier uur ’s nachts….We kiezen het landweggetje; er is tenslotte een kans dat we brandstof gaan vinden in het net binnen ons bereik liggende Kleinoberunterbachheimschwaushausen, of hoe het dorpje met de reddende pomp dan ook heet.

null

Nog twee kilometer
Eenmaal het dorpje binnenrijdend, met nog 2 kilometer op de teller, blijken er zelfs twee pompen te zijn. De eerste is dicht –duh; het is vier uur ’s morgens-. We sukkelen enigszins bergopwaarts naar pomp twee. Dicht. Maar toch staat er een oudere dame te tanken….Yes; je kunt er met je pinpas tanken! “Als het apparaat mijn pasje nou maar pakt”, schiet het door me heen, een recente mislukt tankavontuur in Italië in gedachten. Terwijl ik naar de tankautomaat loopt, sis ik tegen de reisgenoot: “hou die vrouw tegen: als het apparaat mijn pasje niet pakt kunnen we haar altijd nog contant betalen!” “Als we dat in contanten hebben”, zegt de reisgenoot dreigend. “Nou dan betalen we wel in natura!”, zeg ik provocerend, toch wel hopende dat het zover niet komt. Alles komt goed; de tankautomaat geeft ons goedmoedig toestemming om te tanken en binnen no-time is mijn tank gevuld. Oef!

Het moet een raar gezicht zijn geweest; twee mannen die om vier uur ’s morgens staan te highfiven.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Toen ik nog op LPG reed met een verbruik van 1:9 met een tank van 35 liter en dus elke 300km bij de pomp stond, bereidde ik de reis altijd voor. Thuis opzoeken waar LPG te verkrijgen is, want dat is niet overal en dan navigeren van LPG pomp naar LPG pomp. Elke 300 km even pauze is ook wel fijn.

Nu rijd ik diesel (Helaas een sjoemeldiesel :)), maar wel met een actieradius van >1000Km. Diesel is in Nederland net zo duur is als in Duitsland. Dus in Nederland volgooien en pas in Oostenrijk weer moeten tanken. Ook wel relaxed :)

Als de meter aangeeft dat ik nog 150km kan rijden en ik moet toch stoppen om te plassen dan ga ik gelijk tanken. Je gaat toch niet elk half uur stoppen???

We vertrekken thuis met een volle tank en na 500km gaat ie weer vol. Je zal maar in een file komen met je laatste liters in de tank.

Übung macht den meister!!!

Ooit het zelfde gehad met een auto op LPG en nergens een pomp kunnen vinden die open was en ooit met nog 3km op de teller net Zevenaar kunnen redden dus persoonlijk zou ik hem met die 150km wel volgegooid hebben.
Als ik gestopt ben wil ik meestal tenminste 2 uur verder kunnen dus onder de 200km vul ik hem dan.
Of ik moet bijvoorbeeld bij Kiefersfelden nog een bakje doen, dan rij ik wel door aangezien je er dan bijna bent en je ergens in een dorpje kan tanken.

Ik laat hem eigenlijk nooit verder leeg komen dan een kwart. Stoppen moet je toch om te tanken, dus waarom op het uiterste rijden? Je weet nooit wat er gebeurd (file) en dan is het wel lekker als je nog even er tegen kan.

Haha. Mooi verhaal en nog enigszins herkenbaar ook. Afgelopen zomer, dus heeft niets met wintersport te maken. We reden voorbij een bord “tankstation over 2km, volgende station over zo’n 50km”. Aangezien de brandstofmeter nog niet in het rood stond (en er dan nog 50km mee gereden kan worden) én we pas net weer aan het rijden waren (gestopt omdat de kleine moest plassen), besloten om het volgende station te pakken. Niet veel later concludeerde ik dat de teller toch wel heel hard terug liep. Stom van me, want ik had er even geen rekening mee gehouden dat het brandstofverbruik met caravan én in heuvelachtig gebied toch net even iets hoger ligt dan in ons vlakke land.

Eerst niets tegen m’n vrouw gezegd, vol goede moet dat we het toch wel gingen halen, maar langzaam maar zeker begon ik toch wat in paniek te raken. TomTom - nuttige plaats - tankstation… hmmm hemelsbreed slechts 7 km, maar volgende afslag over 20km eraf en dan weer ruim 20km terug, dat schoot niet op. Afremmen, achter de vrachtwagen gaan hangen (lees: bumperkleven) en hopen. Aftellen. Nog 30km.

We hadden fietsen meegenomen. die kon ik wel gebruiken als we vanaf nu richting het tankstation zouden moeten gaan zonder auto. Zie je het al voor je. fietsend over de vluchtstrook met een jerrycan achter op de bagagedrager… met die gedachten nog 10km, 5 km, nog 2 km. Dan zou lopen alweer verstandiger worden. totdat het bordje afrit of liever gezegd ‘sortie’ kwam. De motor haperde, even geen vermogen. Het zal toch niet, toch nog stranden in die laatste 500 meter? Koppeling in en hopen op een laatste druppeltje. Gehaald! Bleek er ineens 64 liter in mijn tank te kunnen in plaats van de 60 liter welke volgens fabrieksopgave in het boekje staat.

De laatste rit naar Oostenrijk is de meter niet onder de 30% geweest. Als het dan toch rustig is bij de tankstations en we moeten toch even pauzeren, dan ook gelijk maar weer vol. Dat ik dan behoorlijk meer betaal in Duitsland dan in Oostenrijk, neem ik maar op de koop toe. Stilstaan en lopend naar een station toe moeten, lijkt me verschrikkelijk. Zeker, zoals @Ruud, om 4 uur 's nachts.

Het verhaal van @bram82, met zijn LPG, zal nu wel gelden voor alle Tesla’s welke naar de vakantiebestemmingen willen. Van snellader naar snellader.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Haha, wat kan je het toch geweldig schrijven Ruud!
En zoiets doe je dus maar 1x. Ik maakte die fout ooit met twee vriendinnen in de Ardennen op de terugweg uit Frankrijk. Tank je niet in Luxemburg (waar altijd lange rijen staan) dan duurt het daarna heel lang… Tegenwoordig kijk ik altijd bij een tankstation even op het bord waarop staat ‘volgende tankstation xx km’.

Een jerry van met benzine is niet verplicht maar wordt wel aanbevolen. evenals een reservebril, ook heel verstandig om die standaard in de auto te hebben.

@Ruud dat is me dus een keer overkomen in Frankrijk. Vrolijk meldde het bordje “prochaine 40km”. O dat halen we makkelijk!
Maar toen was het pompstation na 40 km een tankautomaat aan de snelweg die alleen Franse pasjes pikte… Gelukkig had ik nog €40 contant, maar het was pas de 3e fransman die mijn bedoelingen snapte én doorhad dat hij niet opgelicht ging worden.

haha goed verhaal! :-)

Spannend verhaal…op mijn eerste skitrip had ik ook zo’n ervaring en had ik mij behoorlijk vergist in de enorme toename van het verbruik op het moment dat je de bergen in gaat. Nu tank ik altijd voordat we de bergen ingaan…ook al zegt mijn boordcomputer dat ik het makkelijk haal.

Over het algemeen zijn restkilometer indicators in auto’s conservatief. Als die 0 km aangeeft zit er vaak nog genoeg in om als je rustig rijdt nog 50 km te rijden. En wat ook blijkt: de brandstof tank is toch wat groter dan volgens fabrieksopgaaf zoals @Veenhoorn zelf heeft ervaren, 5 tot 4 liter extra is niet ongebruikelijk. Hebt zelf een keer getest, volgens fabrieksopgaaf 50 liter maar nadat ik redelijk tot de limiet ben gaan rijden dus allang het moment voorbij dat de restkilometer indicator al 30 km lang een 0 km bereik had aangegeven bleek ik 53 liter te kunnen tanken… :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Het ligt ook wel een beetje aan de auto hoe je gokt en rijd, alhoewel onder de 150 toch wel een dingetje is.
Mijn vorige auto was een Hyundai IX35 op benzine, dat ding reed bij doorrijden op de autobahn nog geen 400km op een tank, dus dan was sowieso voor ons doen vaak stoppen om voornamelijk te tanken, maar kwam de boordcomputer geregeld onder de 150km, anders sta je helemaal vaak stil.

Mijn huidige auto, een Peugeot 308SW doet afhankelijk van de snelheid gerust een 800km op een tank, dan ga je ook wat meer spelen, maargoed, in het geval van mijn vrouw en mijzelf betekende het vooral gewoon minder stoppen en lekker lang door crossen, volgend seizoen gaan we vermoedelijk met ons zoontje (die dan 3,5 is) dus dan zal het een iets ander verhaal zijn :P

@Veenhoorn: met de Tesla is plannen wel zo prettig omdat je dan laden en lunchen/dineren kan combineren. Maar anders rekent de Tesla het gewoon voor je uit, inclusief adviessnelheden.

Prima te doen!

Is dit nou typisch een mannen-ding? Ik tank zelf ook het liefst zo weinig mogelijk en drijf de druppels brandstof tot het uiterste, met dit soort verhalen soms als resultaat. Dat zou mijn vrouw niet overkomen…

Ik kan wel geloven dat mannen eerder zoiets hebben van “volgens de handleiding/boordcomputer/… moet dat ding zoveel kunnen” … dus dan DOEN we dat gewoon!

Overigens … een tiental jaar geleden, of meer … een mens wordt snel oud, hebben we meer dan 6u stilgestaan in een file vlak voor de afrit Nesselwang (toen einde autosnelweg) met een knipperend benzinelampje bij -6°c. Geen meter bewogen … maar wel goed koud. Dan ga je ineens héél zuinig redeneren over hoe lang (1) je nog zou moeten aanschuiven (onbekend), (2) hoeveel liter er eigenlijk nog in de tank zit, (3) hoe dichtbij de dichtste pomp is en (4) wie je zou offeren om gewicht te besparen.

@Remko2, ik ook maar dan wel in NL en overdag. Ben ik in het buitenland, wordt er zo rond de kwart tank getankt. Gedrag uit het verhaal is gewoon dom en met wat pech zelfs levensgevaarlijk. Echt safe is het niet hlaf op , half naast de Autobahn zonder vluchtstrook in het donker en ik dacht dat zonder benzine komen te staan in Dld zelfs strafbaar is. Je moet er maar zin in hebben…

Ooit met de auto met (volgens de teller) geen benzine meer… Gelukkig betekent dat niet dat er helemaal niks meer in zit, sterker nog, vaak zit er dan nog wel een litertje in de tank. We stonden toen in de file, bergopwaarts. Gelukkig haalden we net de pomp, maar dat was ook even zweten!

Stay frosty

“wie je zou offeren om gewicht te besparen”
Te vaak naar Drs. P. geluisterd?

Rob

null

Oh, gelukkig ben ik dus niet de enige die dit overkomt. Bij ons was het om 6 uur in de ochtend. Gelukkig was een pompstation in een dorp open.

Bijna alle auto’s hebben een enorme reserve, bij o km heb je nog altijd ongeveer 5-8 liter in de tank dus altijd tegen de 100 km rijden onder normale omstandigheden.

Ik ben heel erg laks wat tanken betreft. Ik heb een G3 LPG installatie in mn clio liggen. het voordeel is dat er nog een gewone benzine tank in zit. Aangezien ik regelmatig in belgie/luxemburg kom gooi ik die dan direct altijd vol met goedkopere benzine. Zo is die tank standaard eigenlijk met minimaal 10 liter gevuld. Wanneer ik dus onverhoopt mn lpg tank leegrijd zet ik het knopje om en ga ik gewoon op benzine verder. Aangezien in belgie en luxemburg de lpg zeer goedkoop is tank ik dat vaak tegelijk. Ik sta dan de lpg te tanken en mn vrouw gooit gelijk de benzinetank even vol. Op deze manier heb je met een eenvoudige clio plotseling een bereik van meer dan 1000km. 45 liter lpg en 45 liter benzine… Het is heerlijk goedkoop rijden en het voorkomt een hele hoop stress.

Born to Ride

Op het moment dat het lampje in mijn CT aangaat, kan ik ongeveer 32 liter in zijn 45-liter-tank bijvullen. Dat betekent dus dat er dan nog 13 liter in de tank zit, goed voor iets van 250 km. (Plus nog een paar liter, enkele tientallen kms in de leidingen, plus nog een paar km op de accu…)
Nee, nooit uitgetest inderdaad…

Afgelopen jaar, de BC gaf nog 60km aan en we vetrokken net vanuit Val Thorens en alleen maar bergafwaarts, makkie…
Tot de weg geblokkeerd was door een grote steen en er een giga file was en we een andere weg moesten nemen. Uren stil gestaan of langzaamrijdend maar ik zwete wel peentjes op het laatst. Eindelijk van de berg af was er direct een tankstation en de BC gaf al 0km aan op dat moment.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Bergen of niet; op onbekend terrein op pad in Europa betekent gewoon tanken bij de eerste de beste mogelijkheid zodra je onder de 200km actieradius komt. Het is niet overal als in Nederland waar je elke 15km 24/7 kunt tanken. En ALTIJD cash bij je hebben!

Hebben ze dat bij mijn Fiat Stilo toch beter opgelost. Die springt onder de 100 gewoon hop op 0. Dwingt je als het ware om te gaan tanken.

Toch nog niet zo dom die Italianen.

Ik rij inderdaad ook vaak maximaal leeg. Daardoor al meermaals de LPG-tank leeggereden en een paar litertjes benzine nodig gehad om te pomp te bereiken. Heeft de motor weer even rijke smering gehad en ik heb de tankstop uitgesteld. Als ik op lange ritten moet tanken als het bereik <200km is sta ik elk uur stil. Op hoge snelheden loopt die bak 1:5 en zelfs met een 70 liter-tank is het dan zo voorbij.

En dat houdt het leven ook een beetje spannend hè. :D Diesel ook al meermaals op streepjes gehad en meermaals meer liter getankt dan officieel in de tank kon.

Wat een timing!
Gister gaf mijn auto op weg naar huis dat ik nog 0 kilometer kon. Terwijl huis nog zeker 15km rijden was en mijn favoriete tankstation (ja, met gratis bandenpomp en betalen met de Fuel-card) zeker 5km omrijden was.

Ik heb het gegokt, ben naar huis gereden om de oppas van mijn kinderen af te lossen.
En vanochtend naar mijn favoriete tankstation (diezelfde, met gratis lucht), en het ging allemaal goed!

Je zou kunnen kijken hoe groot de tank is (staat in het boekje) en hoeveel je verbruikt hebt (boordcomputer)
De tankinhoud -/- 5 liter is vaak het moment dat de boordcomputer zegt: Opperdepop!, nog 0km!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Erg mooi verhaal, ik lag krom van het lachen.
Ik ga altijd als ik bij Arnhem de grens overga direct de tank volgooien in Elten. (1e afslag na de grens) Er zitten daar 2 tankstations waarvan er eentje, een Aral pomp (linksaf aan eind van de afslag) 24 uur per dag open is. De andere (rechtsaf na de Ausfahrt) is geloof ik vanaf 19:00 dicht, maar weet het niet zeker. Die is meestal wel goedkoper dan de Aral. Dan kan ik als ik niet te snel jakker, er zo’n 550 KM mee vooruit. Maar meestal ga ik na 400 KM alweer tanken, omdat ik vaak in Frankfurt even pauzeer bij een vriend. In de stad tank je namelijk net als in NL, goedkoper dan op de snelweg. Daarom ga ik er altijd even af als ik moet tanken. Want in Duitsland is dat best goed geregeld, want meestal is er dichtbij een Ausfahrt wel een tankstation te vinden. En die zijn altijd goedkoper dan de stations op de Autobahn zelf. Na Frankfurt is het altijd even zien hoe snel ik rijd en of ik de Oostenrijkse grens haal met die benzine, soms moet er nog een klein beetje bij voordat ik de grens overga. Als je altijd bij Kufstein de grens overgaat en je wilt eigenlijk meteen doorrijden, dan kun je misschien beter in Duitsland al bij Oberaudorf eraf gaan, en dan de Inn oversteken. Vlak erna zit een rotonde, en daarachter zit een mega groot benzinestation (Thrainer) Vanaf daar kun je ook weer gemakkelijk de snelweg weer op richting Kufstein. Als je dan daar ook gelijk een Autobahn vignet koopt, scheelt dat weer 1 keertje stoppen op de Autobahn. Ik kom op die manier nooit in de problemen dat ik met te weinig brandstof sta.

Ski or Die

Gelukkig dat de boordcomputers altijd vrij conservatief zijn in hun schattingen van actieradius. Meer dan eens de stad in komen rijden met 0km te gaan op de teller…en dan niet bij de eerste de beste pomp stoppen, maar doorrijden omdat ik bij die andere pomp zegeltjes krijg :P
Meer dan eens hem wel flink zitten knijpen, maar gelukkig nog nooit leeg komen te staan. Is überhaupt ook geen feest, met een diesel…

Ach toen we nog met de leasebak gingen was het laatste tank in NL volgooien, en dan redden we de eindbestemming ermee. Op de eindbestemming berekende we hoe ver het naar Arnhem was en met iets marge ging er zoveel liter in en dan high five in zevenaar als we het haalden ;) hollanders :P

Seriously snow addicted family!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie