Enquête

Rogier op Invalid Date· geen reacties

Nagenoeg alle onbdervraagden gaan weer op wintersport komend seizoen
Nagenoeg alle onbdervraagden gaan weer op wintersport komend seizoen

Afgelopen winter hielden wij wederom een enquête onder de bezoekers van wintersport.nl. Iets meer dan 1500 mensen hebben deze uiteindelijk ingevuld. Wij stelden jullie vragen over je favoriete wintersportland, je manier van reizen en overnachten. Maar ook het steeds belangrijker wordende thema duurzaamheid kwam aan bod. Hier vertellen we je meer over de resultaten!

Pisteskiën is verreweg het meest populair
Pisteskiën is verreweg het meest populair

Bijna iedereen gaat volgend seizoen weer op wintersport

De deelnemers aan onze enquête zijn gepassioneerde wintersportliefhebbers, zoals blijkt uit hun antwoorden. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het analyseren van de antwoorden. Bijna alle 1500 ondervraagden, namelijk 99,2%, zijn afgelopen vijf jaar op wintersport geweest. 64% van de ondervraagden zijn zeer fanatieke wintersporters die zelfs meerdere keren per seizoen op wintersport gaan. Van deze groep gaat 87,1% al meer dan 10 jaar naar de sneeuw, terwijl 8% tussen de vijf en tien seizoenen ervaring heeft. De overige wintersporters verdelen zich eerlijk over de groepen van 2-3 en 4-5 seizoenen, elk met iets meer dan 2%.

Van deze gehele groep is 96,7% van plan om volgend jaar weer op wintersport te gaan, terwijl 2,5% dit nog niet zeker weet en minder dan 1% heeft besloten om het komende seizoen over te slaan. De redenen om niet op wintersport te gaan zijn grotendeels gerelateerd aan blessures. Maar er zijn ook positieve redenen, zoals zwangerschappen.

null

Pisteskiën is (met voorsprong) het meest populair

Van alle wintersporters pakt 92% de ski’s, waarbij skiën absoluut de meest populaire wintersport is. Snowboarden (18,5%) en winterwandelen (17,6%) zijn vrijwel even populair. Toerskiën volgt hierna met 5%. Hierna geeft 2,7% van de ondervraagden aan af en toe op langlaufski’s te staan, terwijl 2% hun schaatsen meenemen op wintersport. Andere wintersporten, zoals fatbiken of ijsklimmen, worden nauwelijks beoefend door de ondervraagden. Deze verdeling van activiteiten blijft al enkele jaren vrijwel onveranderd.

7 % van de ondervraagden gaat ver off-piste
7 % van de ondervraagden gaat ver off-piste

Het belangrijkste doel van onze wintersportvakantie is om te skiën en te snowboarden op de pistes, aangezien 58% van de ondervraagden zich tussen de pistepaaltjes begeeft tijdens hun wintersporttrip. Ongeveer 35% geeft aan ook net buiten de aangegeven pisten te skiën of snowboarden, terwijl slechts 7% aangeeft ver buiten de gebaande paden te gaan.

null

Alpenlanden: Oostenrijk en Frankrijk blijven favoriet

Oostenrijk blijft veruit het meest geliefde wintersportland, al vele jaren (zij het op enige afstand) gevolgd door Frankrijk. Vorig jaar heeft maar liefst 72% van de ondervraagden ervoor gekozen om naar Oostenrijk te gaan, terwijl 34% de voorkeur gaf aan Frankrijk. Daarna volgt Italië met een populariteitspercentage van 22%. Opmerkelijk is dat Italië al enkele jaren gestaag aan populariteit wint onder Nederlandse en Belgische wintersporters. Dit Alpenland wordt steeds aantrekkelijker. Zwitserland sluit met 13% en Duitsland met 7% de rij van meest bezochte landen. Andere landen, zoals Tsjechië, Spanje en Noorwegen, kunnen nog geen procent van de stemmen vergaren.

null

Steeds meer wintersporters willen naar Italië

Voor het komende seizoen blijven de cijfers nagenoeg hetzelfde. Ongeveer 77% van de ondervraagden overweegt om naar Oostenrijk te gaan, terwijl 37% naar Frankrijk wil, 18% naar Zwitserland en 6% naar Duitsland. Er is echter een opvallende uitschieter, namelijk Italië. Maar liefst 40% van de respondenten toont interesse in een wintersportvakantie naar Italië, iets wat vorig jaar ook al zo was. Ondanks een lichte toename in het aantal mensen dat naar Italië wíl gaan, blijft het vaak bij een overweging. Vorig jaar overwoog 30% om naar Italië te gaan, maar uiteindelijk heeft ‘slechts’ 22% dat ook daadwerkelijk gedaan. We zullen volgend jaar zien wie zijn woorden in daden omzet.

null

Sneeuw op de piste is belangrijk, ernaast veel minder

Sneeuw op de pistes is van cruciaal belang, vindt 99% van de ondervraagden. Natuurlijk begrijpelijk gezien de aard van wintersport. Opvallend is echter dat sneeuw buiten de pistes duidelijk minder belangrijk wordt geacht. Slechts 40% vindt dit zeer belangrijk, terwijl ongeveer 50% neutraal staat tegenover dit aspect. De natuur en het landschap worden daarentegen door 90% als zeer belangrijk beschouwd. Wat betreft de omvang van het skigebied hecht ‘slechts’ 60% van de ondervraagden hier veel belang aan. Après-ski heeft over het algemeen weinig waarde voor de ondervraagden.

null

We gaan op wintersport met familie en vrienden

Dit jaar vertoont weinig verrassingen wat betreft de groepssamenstelling. Van de ondervraagden gaat 65% op wintersport met familie of gezin. Een trip met vrienden is even populair. Ongeveer 30% van de respondenten kiest ervoor om met hun partner de sneeuw op te zoeken. Groepsreizen lijken duidelijk minder populair te zijn, aangezien slechts 6% van de ondervraagden voor deze reisoptie gaat. Een even groot aantal mensen kiest ervoor om alleen op wintersport te gaan. Omdat een grote meerdere keren per jaar op wintersport gaat is het totaal hier logischerwijze meer dan 100%.

null

Accommodaties: appartementen en vakantiewoningen zijn populair

Veel wintersporters houden van hun zelfstandigheid, wat duidelijk te zien is aan hun voorkeur voor accommodaties. Appartementen en vakantiewoningen blijven namelijk het meest in trek, waarbij 67% van de ondervraagden voor deze optie kiest. Ongeveer 27% geeft de voorkeur aan een hotelverblijf. Een kleinere groep van 5% opteert voor een Bed & Breakfast (pensions of gîtes), terwijl slechts 1% ervoor kiest om met een caravan of camper op een wintercamping te verblijven.

null

Auto blijft favoriet vervoersmiddel

De auto met verbrandingsmotor blijft het meest populair als vervoermiddel richting de wintersport, waarbij 85% van de ondervraagden hiervoor kiest. Een kleine 5% kiest wel voor de auto, maar dan volledig elektrisch. Dit is een fractie meer dan de wintersporters die de bus of trein nemen, beide met een aandeel van 4%. Slechts 2% van de respondenten geeft de voorkeur aan het vliegtuig voor hun wintersportvakantie.

null

Dit is de reden waarom de trein achterblijft

Bij de vraag waarom men niet vaker de trein neemt voor wintersport - slechts 31% is ooit met de trein op wintersport geweest - geeft 22% aan dat de prijzen te hoog zijn. Voor 32% speelt het gebrek aan flexibiliteit een rol, terwijl 15% aangeeft dat de gewenste treinbestemmingen ontbreken. Dit is natuurlijk direct gerelateerd aan de 12% die problemen ondervindt bij het gebruik van de trein voor transfers en vervoer in de skigebieden. Voor 9% zijn de beperkte bagagemogelijkheden een struikelblok. Ten slotte geeft 8% aan dat ze simpelweg gewend zijn aan andere vervoermiddelen.

null

We boeken steeds meer in de herfst

Van de ondervraagden boekt ongeveer 22% hun wintersportvakantie ongeveer een jaar van tevoren. Dit percentage blijft al jaren min of meer stabiel. Ongeveer 12% van de respondenten boekt geen jaar vantevoren maar wel al voor de zomer, terwijl 13% tijdens de zomerperiode boekt. In eerdere enquêtes gaven deelnemers aan dat ze vaker in de zomer boekten. De verschuiving is voornamelijk naar de herfst gegaan, waarbij 33% van de ondervraagden in die periode boekt. Ongeveer 8% wacht tot de winter om te boeken, terwijl 7% kiest voor last-minute boekingen en minder dan twee weken voor vertrek reserveert.

null

Zorgen om inflatie, maar niet om de wintersport

Het leven is duurder geworden. Maar de ondervraagde wintersporters zien dit niet als een groot probleem voor de wintersport. 43% van de ondervraagden geeft aan dat men wel zorgen maakt over de inflatie maar het gek moet lopen dat men niet op wintersport gaat. 29% maakt zich totaal geen zorgen, en 13% heeft zijn reis al geboekt. 9 % geeft aan minder lang te gaan. Slechts tien procent verwacht dat skigebieden en accommodaties veel te duur gaan worden. 3% maakt zich zorgen dat skigebieden veel moeten gaan bezuinigen met langzamere liften en gesloten pistes tot gevolg.

null

Boekingsgedrag en inflatie

Dit patroon is ook terug te zien in het boekingsgedrag van wintersporters. Ongeveer 57% van de ondervraagden houdt vast aan hun oorspronkelijke plannen om op wintersport te gaan. Ongeveer 21% past hun vakantieplannen enigszins aan om toch te kunnen gaan. Desondanks is er een aanzienlijke groep van ongeveer 21,4% die kiest voor een goedkopere vakantie-optie. Een nog kleinere groep, namelijk 8,8%, kiest ervoor om minder frequent of voor kortere perioden naar de sneeuw te gaan om zo de inflatie het hoofd te bieden.

null

Aankoopgedrag en inflatie

Een aanzienlijke 31% van de ondervraagden is nog steeds van plan om wintersportmateriaal aan te schaffen volgens hun oorspronkelijke plan. Voor 44% van de respondenten stond dit überhaupt niet op de planning. Ongeveer 20% van de ondervraagden is van plan om, vanwege de inflatie, alleen aankopen te doen als er flinke kortingen zijn. Een bescheiden 1,7% gaat op zoek naar goedkopere, maar mogelijk minder kwalitatieve opties. Een groep van 3,7% had oorspronkelijk wel plannen om nieuw materiaal aan te schaffen, maar zal dit vanwege de gestegen prijzen niet doen.

null

Wintersport en duurzaamheid

Een aanzienlijke 66% van de ondervraagden let in het dagelijks leven een beetje op duurzaamheid. Voor 17% is duurzaamheid zelfs een belangrijk streven en ze proberen zo duurzaam mogelijk te leven. Opvallend genoeg is er ook een even grote groep van 17% die aangeeft helemaal niet met duurzaamheid bezig te zijn. De ondervraagden maken zich zorgen over de toekomst van de wintersport. Ongeveer 65% van hen denkt dat we binnenkort niet langer kunnen genieten van wintersport in laaggelegen gebieden. Voor 14,6% van de respondenten wordt de situatie zelfs ernstiger en denken zij dat we de komende jaren slechts af en toe een weekje kunnen skiën. Een kleine 5% gelooft dat sneeuwkanonnen de oplossing kunnen bieden. Aan de andere kant verwacht 14,6% helemaal geen problemen voor de skigebieden in de toekomst.

null

Klimaatverandering: we zoeken sneeuwzekere skigebieden

De klimaatverandering speelt een aanzienlijke rol bij wintersporters, maar wel vooral om sneeuw te vinden. Maar liefst 65,7% van de ondervraagden geeft aan dat ze de voorkeur geven aan een hoger gelegen skigebied, wat vaak kouder en sneeuwzekerder is. Ongeveer 18% boekt last-minute om zeker te zijn van goede sneeuwcondities. Nog eens 17% is actief op zoek naar skigebieden met voldoende sneeuwkanonnen. Een betekenisvolle 11% zoekt naar skigebieden die zich zo duurzaam mogelijk inzetten. Echter, 23,3% van de ondervraagden geeft aan dat klimaatverandering voor hen geen enkele rol speelt bij de keuze van een skigebied.

null

De ecologische voetafdruk van skigebieden

Tijdens de afgelopen kerstvakantie was er in veel media aandacht voor de ecologische voetafdruk van skigebieden. Op de vraag of dit invloed heeft gehad op de wintersportplannen van de ondervraagden antwoord 26,5% dat ze in de toekomst beter willen weten wat skigebieden doen aan verduurzaming voordat ze hun plannen maken. Een aanzienlijke 73% zegt echter dat ze hun gedrag hier niet voor zullen veranderen.
Bijna een kwart, oftewel 24%, geeft aan dat ze zich meer zorgen zijn gaan maken over de impact van wintersport op de natuur naar aanleiding van de berichtgeving. Een even groot percentage gaf aan hiervoor ook al op te letten omdat men zich zorgen maakte. Daarentegen is 25% van mening dat skigebieden al voldoende inspanningen leveren op het gebied van duurzaamheid. Evenzo is er eenzelfde percentage van 25% dat aangeeft zich helemaal geen zorgen te maken over dit onderwerp.

Wij onderschatten het vervoer naar de Alpen
Wij onderschatten het vervoer naar de Alpen

Wij hebben een matig beeld van wat vervuilend is aan wintersport

Op de vraag over wat het meest vervuilende is qua uitstoot en energieverbruik bij wintersport, werden interessante antwoorden gegeven. In werkelijkheid blijkt ons transport naar de sneeuw het meest vervuilende aspect te zijn. Maar liefst 57% van de totale uitstoot komt voort uit het vervoer naar de bestemming. Daarna volgt het energieverbruik voor verwarming en elektriciteit tijdens het verblijf, wat verantwoordelijk is voor 27% van de uitstoot. Opvallend genoeg is slechts 2% van het totale energieverbruik gerelateerd aan het daadwerkelijke skiën zelf, zoals sneeuwkanonnen, liften en pistenbully’s. (Bron: Ademe French Environment and Energy Management Agency).

null

Uit de antwoorden blijkt echter dat dit inzicht maar gedeeltelijk duidelijk is bij veel van de ondervraagden. Zo denkt 28% van hen dat het vervoer naar de sneeuw minder uitstoot en energieverbruik oplevert dan het maken van sneeuw, het prepareren van pistes of de elektriciteitsconsumptie in een skidorp. Tegelijkertijd geeft bijna evenveel mensen, namelijk 26%, aan dat de reis naar de sneeuw juist de meeste uitstoot en energieverbruik met zich meebrengt.

null

Het maken van kunstsneeuw lijkt echter de meeste argwaan te wekken, want bijna 35% van de ondervraagden verwacht dat dit het meest belastende aspect is van een wintersportvakantie. Daarentegen heeft 36% het correct bij het rechte eind wat betreft de op een na grootste veroorzaker van uitstoot en energieverbruik: het energieverbruik van het skidorp zelf. Gelukkig blijken veel ondervraagden wel een goed begrip te hebben van de relatieve impact van het draaien van liften en het prepareren van pistes, die als de minst vervuilende onderdelen van een wintersportvakantie worden ingeschat.

De stoelverwarming mag uitblijven
De stoelverwarming mag uitblijven

Laat de stoelverwarming maar uit

De meningen van de ondervraagden over maatregelen om het gebruik terug te dringen, zijn duidelijk. Bijna 100% geeft aan dat de stoelverwarming meteen uit mag. Eenzelfde hoeveelheid kiest ook voor groene stroom. Bijna 80% wil een betere aansluiting op het openbaar vervoersnet. Zo’n 60% is voorstander van een autovrij dorp of dal.

Maatregelen die directe invloed hebben op de skimogelijkheden en -tijd worden minder positief ontvangen. Bijna 70% zou het problematisch vinden als er minder kunstsneeuw wordt geproduceerd, wat zou resulteren in minder pistes. Ongeveer 33% ziet het als een probleem als de liften langzamer draaien. Voor 60% zou het vervroegd sluiten van skiliften een reden zijn om niet meer voor dat specifieke skigebied te kiezen.

null

Wij letten niet op duurzaamheid van skigebieden

Wat betreft de duurzaamheid van skigebieden bij het boeken, geeft 85% van de ondervraagden aan hier niet op te letten. Van deze groep geeft 43% aan dat ze niet weten waarop ze moeten letten en hoe ze de duurzaamheid van verschillende skigebieden onderling kunnen vergelijken. Ongeveer 39% van de respondenten vindt andere eigenschappen belangrijker, terwijl de overige 18% simpelweg niet bezig is met de duurzaamheid van skigebieden. Daarnaast zou 61% van de ondervraagden het erg waarderen als er meer duidelijkheid zou zijn over de duurzaamheid van skigebieden.

null

Conclusie

De enquête onder wintersporters op wintersport.nl toont aan dat bijna iedereen van plan is om volgend seizoen weer op wintersport te gaan, waarbij pisteskiën als de meest populaire activiteit naar voren komt. Oostenrijk blijft favoriet als wintersportland, gevolgd door Frankrijk en Italië wint aan populariteit. Duurzaamheid en klimaatverandering zijn nog geen hele belangrijkere overwegingen bij het kiezen van skigebieden, en de meerderheid van de respondenten toont enige bezorgdheid over de toekomst van wintersport in lagergelegen gebieden. Hoewel er interesse is in duurzaamheid, letten veel wintersporters nog niet actief op de duurzaamheid van skigebieden bij het boeken. Het besef van de impact van reisvervoer op de ecologische voetafdruk van wintersport blijkt beperkt te zijn.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie