Waarom krijgt dit skigebied een 5 op deze site?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Wij zijn net terug uit Chatel en vonden het een gebied met plus en minpunten. Belangrijkste reden om hier te boeken was de afstand vanuit nederland en lage prijs. Beiden bleken niet beter dan andere gebieden waar wij eerder waren. Bij aankomst deden we bijvoorbeeld een uur over de laatste 3 km. Volgens ons hotel gebeurt dit wekelijks op de zaterdag.
Lunch met vier personen kostte ons steeds 80 -100 euro voor een eenvoudige maaltijd als een hamburger, kipnuggets of pizza met een drankje.
De meeste liften waren oud. Zoals hierboven genoemd wordt er geinvesteerd in nieuwe liften, maar het merendeel is gewoon oud. Kappen tegen de soms harde wind of sneeuw hebben wij gemist. Enkele liften hadden wat wachttijd, maar meestal viel dit mee.
De horeca op de piste vonden wij gewoon slecht en te weinig keuze. Dit was extra vervelend toen we op de eerste dag ontdekten dat ze vol zaten en tijdig reserveren verplicht was.

Dan de pistes: die zijn prima en teveel km om in een week allemaal te doen.
De bewegwijzering is goed genoeg als je de plaatsnamen kent en er is een rondje Portes du Soleil mogelijk. Zowel linksom als rechtsom.

De skibus in Chatel mag van ons wel wat vaker rijden. We konden geen schema vinden, maar dit zou iedere 20 minuten zijn al stonden wij een paar keer veel langer te wachten.

*bericht bewerkt door boarder op 05 jan 2024 17:35

Ik vertrek a.s. zaterdag naar Châtel.
2 vragen:
Is er een skidepot bij de Super Chatel lift?
En welke skischool raden jullie aan voor een privé lesje?

Bernard88 op 02 jan 2024 19:43

Er is een skidepot: https://www.skipass-chatel.com/en/consignes-a-ski

paolie op 03 jan 2024 12:26

Ja, die had ik intussen gevonden via de site van Châtel. Ik vroeg me alleen af waar die lockers zitten. Het leek er op de website op, dat de lokers bij het bergstation zitten. Dat leek me dan weer enorm onpraktisch. En ik kon het me haast niet voorstellen. Maar het stond zo vreemd in de tekst en de aanduiding op de kaart wees ook op het bergstation.

EDIT: bij de link die jij gaf, staat inderdaad wel gewoon dat de kluisjes bij de ticket office zitten. Dank!

Bernard88 op 03 jan 2024 13:26

Als ik zelf kijk, lijkt het er toch op dat die kluisjes inderdaad boven zijn…
Naast het dalstation van de gondel zit een Sport2000, daar is ook een skidepot aanwezig.

paolie op 03 jan 2024 13:44

Vandaag aangekomen, even gecheckt. Niet helemaal naar binnen gelopen, maar bij het dalstation geen skidepot gevonden.
Bij de buren inderdaad wel.
Maar uiteindelijk gaan we er geen gebruik van maken, want de skibus tussen Eglise en Pre la Joux stopt zo ongeveer voor de deur en op die manier zijn we vrijer waar we de dag starten.

Back on topic: ik heb me vandaag kostelijk vermaakt met de talloze sleepliften boven Châtel.
Ik snap dat snowboarders er niet dol op zijn, maar wat een leuke, en heerlijk rustige pistes kun je nemen na vrijwel elke sleeplift.

Ik ben echt positief verrast door het gebied van Châtel, dat hebben we intussen grondig verkend. We zijn ook even in Avoriaz geweest, maar daar was het op dat moment zo bewolkt dat er weinig te zien was.
Het dal waar Les Lindarets in ligt is prachtig! Beetje saaie groene piste in het midden maar de overige pistes zijn top!

Komende dagen willen we nog aan de Zwitserse kant van PdS skiën en wellicht nog even naar Les Gets en boven Avoriaz de boel verkennen.

Wat moet ik prioriteit geven?

Beide leuk! In Zwitserland vind ik vooral het les Crosets deel leuk (daar heb je ook de muur (chavanette als je wilt). Richting les Gets zeker ook de bospaadjes bij Morzine doen. Vind ik erg leuk!
Heb je ook de piste rondom pre la joux/la linga gedaan? Vind ik ook erg leuke pistes en geen slepers.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 jan 2024 18:25

Ja, het deel bij La Linga en Pre la Joux hebben we intussen ook gezien, ook erg leuk!

De muur ga ik denk ik geen plezier aan beleven. 😀

Dank voor de tips!

Wat moet ik prioriteit geven?

Bernard88 op 09 jan 2024 17:54

In het dal van Lindarets: Combe à floret, een mooie blauwe door het bos.
Bij Pré-la-Joux: het bovenste deel van de Perdrix blanche, een rode tussen de rotsen.
Zwitserse kant: als je houdt van rust en mooie uitzichten: Grand paradis, een hele lange rode waarbij je de hle tijd achter de berg zit. Je ziet dus niets liften en soms lijkt het alsof je helemaal uit het skigebied bent. geen nood, helemaal op het einde kom je terug aan een lift. Bovenaan zit een klein restaurantje, als je daar wil eten goed optijd gaan anders heb je gaan plaats.
Je kan naar Morgins gaan via de piste Didier Lafago: begint zwart (maar er is een blauwe variant als je iets verder doorskiet) en wordt een mooie blauwe door een bos. Weer nergens een lift te zien. Het einde is een wat saai pad en dan kom je in Morgins.
Nog een leuk restaurantje: als je van Morgins terug naar Chatel gaat zie je vanop de lift een refuge met reclame van Boxerbier. Enkel te bereiken door een stukje off-piste te gaan, maar ze hebben er zalige croutes.
Morgins et Les Gets vind ik persoonlijk minder dan Avoriaz/Chatel/Zwitserland

*bericht bewerkt door Errant op 09 jan 2024 20:09

Bij Morzine moet je wel geweest zijn daar heb je zeker wel leuke afdalingen zoals bij de pointe de Nyon, ben 4 jaar terug in Chatel geweest en heb toen ook 1 dag Morzine meegepakt.

Dank voor de tips!

Vandaag zijn we via Pre la Joux en Les Lindarets naar Zwitserlamd gegaan. Eerst helemaal naar de Ripaille sleeplift geskied, daar aangekomen gezien dat de Grand Paradis piste gesloten is. Helaas!

We hebben ons wel vermaakt rond Les Crosets. Richting Champoussin en Morgins zitten er wat trage liftjes bij, maar de pistes zijn wel echt leuk!

Helaas de afslag naar de lange blauwe 31 naar Morgins gemist, dus die staat nog op het lijstje.

Nog twee dagen te gaan. Een van die dagen wordt denk ik Morzine en Les Gets. En de andere dag wil ik bij Petit Châtel beginnen, via Torgon naar Châtel, door naar Zwitserland en dan alsnog die blauwe 31 doen.

Portes du Soleil is een fantastisch skigebied met allemaal mooie dorpjes, enkel Avoriaz zijn betonblokken. Chatel is een fijn skidorp en al die cijfertjes zeggen echt niets.

Er is maar één nadeel aan dit skigebied en dat is de hoogte. De top van PdS is lager dan bv de ligging van Val Thorens en als er zoals verleden jaar in de kerstvakantie weinig sneeuw ligt, trekt iedereen naar de hoger gelegen gebieden als Avoriaz, waar het dan ook erg druk kan worden. Voor de rest denk ik dat je je echt zal amuseren in dit gebied.

Gewoon boeken.

Portes du Soleil is een fantastisch skigebied met allemaal mooie dorpjes, enkel Avoriaz zijn betonblokken. Chatel is een fijn skidorp en al die cijfertjes zeggen echt niets.

Er is maar één nadeel aan dit skigebied en dat is de hoogte. De top van PdS is lager dan bv de ligging van Val Thorens en als er zoals verleden jaar in de kerstvakantie weinig sneeuw ligt, trekt iedereen naar de hoger gelegen gebieden als Avoriaz, waar het dan ook erg druk kan worden. Voor de rest denk ik dat je je echt zal amuseren in dit gebied.

Gewoon boeken.

Je “vergeet” nog het enorme gebrek aan kunstsneeuw. Juist in dit gebied zou iedere piste besneeuwd moeten zijn, in werkelijkheid is de minderheid besneeuwd.

Neemt niet weg dat ik PDS een fantastisch gebied vind. Châtel is een prima uitvalsbasis. Als liefhebber van brakke liften kan ik er mijn hart wel ophalen.

*bericht bewerkt door havana op 12 jan 2024 12:10

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Dat gebrek aan kunstsneeuw is mij deze week ook opgevallen.
Een aantal pistes zijn nog altijd niet geopend na de regen van de afgelopen weken, en dus ook niet na de sneeuw die afgelopen week is gevallen.

En op lage pistes waar de zon op staat is het nu al behelpen.

De pistes met alleen natuursneeuw die hoger liggen zijn wel echt heerlijk! Dat vind ik dan weer een groot pluspunt.

Ik heb inmiddels geboekt! We gaan in de voorjaarsvakantie.
Nu alleen nog skiles boeken voor 2 kids.
Heeft iemand nog tips over waar je de les het beste kunt starten: in Super Chatel of bij Pre la Joux? We zullen sowieso met de skibus moeten vanwege de ligging van onze accommodatie net buiten het centrum van Chatel.

Portes du Soleil is een fantastisch skigebied met allemaal mooie dorpjes, enkel Avoriaz zijn betonblokken. Chatel is een fijn skidorp en al die cijfertjes zeggen echt niets.

Er is maar één nadeel aan dit skigebied en dat is de hoogte. De top van PdS is lager dan bv de ligging van Val Thorens en als er zoals verleden jaar in de kerstvakantie weinig sneeuw ligt, trekt iedereen naar de hoger gelegen gebieden als Avoriaz, waar het dan ook erg druk kan worden. Voor de rest denk ik dat je je echt zal amuseren in dit gebied.

Gewoon boeken.

Je “vergeet” nog het enorme gebrek aan kunstsneeuw. Juist in dit gebied zou iedere piste besneeuwd moeten zijn, in werkelijkheid is de minderheid besneeuwd.

Neemt niet weg dat ik PDS een fantastisch gebied vind. Châtel is een prima uitvalsbasis. Als liefhebber van brakke liften kan ik er mijn hart wel ophalen.

havana op 12 jan 2024 12:07

Neen dat ben ik niet vergeten want dat wist ik niet. Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet. Dank je voor de aanvulling, want inderdaad, kunstsneeuw zou verleden jaar in Morzine echt welkom geweest zijn op bv de Zore, verleden jaar moest je de lift terug nemen. Ik dacht toen dat het gewoon te warm was.

Zou je weten of er ergens een site het aantal sneeuwkanonnen bijhoudt per skigebied?

Als je alles met de bus doet kan super chatel wel, maar ik vond het met skiklassen met het spul van de kids en ook de kids zelf (waren nog klein toen) wel een gesleep van de bushalte omhoog naar de lift. Voordeel van pre la joux is dat je er makkelijk kunt parkeren. Maar je kunt ook daar met de bus heen.

Ik zou de keuze laten afhangen van wat het dichtst bij is.

Portes du Soleil is een fantastisch skigebied met allemaal mooie dorpjes, enkel Avoriaz zijn betonblokken. Chatel is een fijn skidorp en al die cijfertjes zeggen echt niets.

Er is maar één nadeel aan dit skigebied en dat is de hoogte. De top van PdS is lager dan bv de ligging van Val Thorens en als er zoals verleden jaar in de kerstvakantie weinig sneeuw ligt, trekt iedereen naar de hoger gelegen gebieden als Avoriaz, waar het dan ook erg druk kan worden. Voor de rest denk ik dat je je echt zal amuseren in dit gebied.

Gewoon boeken.

Je “vergeet” nog het enorme gebrek aan kunstsneeuw. Juist in dit gebied zou iedere piste besneeuwd moeten zijn, in werkelijkheid is de minderheid besneeuwd.

Neemt niet weg dat ik PDS een fantastisch gebied vind. Châtel is een prima uitvalsbasis. Als liefhebber van brakke liften kan ik er mijn hart wel ophalen.

havana op 12 jan 2024 12:07

In een groot gebied iedere piste kunstmatig besneeuwen lijkt me geen goed plan. Als je zelfs met een aantal pistes gesloten nog meer dan genoeg overhoudt is er eigenlijk geen probleem. Pistes met kunstsneeuw worden toch al gauw een soort anonieme eenheidsworst en de sneeuwkanonnen maken het er niet mooier op. Qua skibeleving niet te vergelijken met natuursneeuw. Kunstsneeuw is nuttig om verbindingspistes open te houden of om zwakke punten bij te werken, maar als ze alle pistes kunstmatig zouden besneeuwen denk ik dat ze meer klanten gaan verliezen dan bijwinnen.

Nou daar hebben in ze Dolomiti Superski anders weinig last van. Groot gebied, alle pistes kunstsneeuw, veel vaker dan 3x per jaar sneeuwt het daar niet. De mensen blijven maar komen, nog nooit iemand horen klagen over de pistekwaliteit.

Laten we gewoon man en paard noemen. PDS loopt achter op kunstsneeuw en liftmodernisatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Het idee dat kunstsneeuw alleen is voor verbindingspistes en dalafdalingen is (helaas) echt verouderd.

*bericht bewerkt door havana op 13 jan 2024 11:37

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Nou daar hebben in ze Dolomiti Superski anders weinig last van. Groot gebied, alle pistes kunstsneeuw, veel vaker dan 3x per jaar sneeuwt het daar niet. De mensen blijven maar komen, nog nooit iemand horen klagen over de pistekwaliteit.

Laten we gewoon man en paard noemen. PDS loopt achter op kunstsneeuw en liftmodernisatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Het idee dat kunstsneeuw alleen is voor verbindingspistes en dalafdalingen is (helaas) echt verouderd.

havana op 13 jan 2024 11:34

Alles komt terug. De hype van alles te proberen oplossen met kunstsneeuw is voorbij. Niet alleen ivm duurzaamheid en het imago daarrond, maar ook omdat veel skigebieden volop bezig zijn om om te schakelen naar een 4 seizoenen bestemming.
Als Chatel het verwijt krijgt dat er oude liften staan gaat dat over dat deeltje van het domein dat in de zomer een heel populair wandelgebied is. Prioriteit is daar het landschap zo mooi mogelijk te houden. Stoeltjesliften zijn in de zomer nu eenmaal niet zo decoratief, dus de uitvoering van plannen daarrond worden hoe langer hoe onwaarschijnlijker.
Zo is elk skigebied aan het puzzelen hoe ze hun toekomst zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.
Dat ze dat niet allemaal op dezelfde manier aanpakken is net een voordeel, zo kan iedereen een skigebied kiezen wat hem het best bevalt. Een skigebied wat je niet bevalt, daar laat je je maar 1 keer aan vangen.

*bericht bewerkt door Errant op 13 jan 2024 14:15

Nou daar hebben in ze Dolomiti Superski anders weinig last van. Groot gebied, alle pistes kunstsneeuw, veel vaker dan 3x per jaar sneeuwt het daar niet. De mensen blijven maar komen, nog nooit iemand horen klagen over de pistekwaliteit.

Laten we gewoon man en paard noemen. PDS loopt achter op kunstsneeuw en liftmodernisatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Het idee dat kunstsneeuw alleen is voor verbindingspistes en dalafdalingen is (helaas) echt verouderd.

havana op 13 jan 2024 11:34

Alles komt terug. De hype van alles te proberen oplossen met kunstsneeuw is voorbij. Niet alleen ivm duurzaamheid en het imago daarrond, maar ook omdat veel skigebieden volop bezig zijn om om te schakelen naar een 4 seizoenen bestemming.
Als Chatel het verwijt krijgt dat er oude liften staan gaat dat over dat deeltje van het domein dat in de zomer een heel populair wandelgebied is. Prioriteit is daar het landschap zo mooi mogelijk te houden. Stoeltjesliften zijn in de zomer nu eenmaal niet zo decoratief, dus de uitvoering van plannen daarrond worden hoe langer hoe onwaarschijnlijker.
Zo is elk skigebied aan het puzzelen hoe ze hun toekomst zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.
Dat ze dat niet allemaal op dezelfde manier aanpakken is net een voordeel, zo kan iedereen een skigebied kiezen wat hem het best bevalt. Een skigebied wat je niet bevalt, daar laat je je maar 1 keer aan vangen.

Errant op 13 jan 2024 14:15

Precies, op een gegeven moment is kunstsneeuw ook geen oplossing meer. Dat is dan een te dure, niet duurzame oplossing. Dan zit er niks anders op dan te accepteren dat je er niet meer kunt skiën.

Ik heb inmiddels geboekt! We gaan in de voorjaarsvakantie.
Nu alleen nog skiles boeken voor 2 kids.
Heeft iemand nog tips over waar je de les het beste kunt starten: in Super Chatel of bij Pre la Joux? We zullen sowieso met de skibus moeten vanwege de ligging van onze accommodatie net buiten het centrum van Chatel.

EvaM op 12 jan 2024 16:16

Als je zelf het gebied in wilt, zou ik denk ik kiezen voor Pré la Joux. Dan zet je je kinderen af en kun je richting Les Lindarets en dan naar Avoriaz/ Zwitserland. Dan kun je mooie tochtjes maken terwijl je toch vaak binnen 3 liften weer terug kunt zijn bij de Pré la Joux. Dan heb je net een wat uitgestrekter gebied tot je beschikking dan als je je kinderen in Super Châtel afzet en die verbindingsliften/ de bus moet pakken richting Linga/ Pré la Joux. Persoonlijk vind ik dat een betere opstapplaats met mooiere afdalingen dan in Super Châtel.

🚌 PisteBunny 🐰
Errant op 13 jan 2024 14:15

Precies, op een gegeven moment is kunstsneeuw ook geen oplossing meer. Dat is dan een te dure, niet duurzame oplossing. Dan zit er niks anders op dan te accepteren dat je er niet meer kunt skiën.

Dat is maar zeer de vraag. Op dit moment kun je kunstsneeuw maken tot temperaturen van +2. Achter de schermen wordt door de kunstsneeuwbedrijven al gewerkt aan technieken om bij nog hogere temperaturen te kunnen spuiten. Een ander alternatief is kunstsneeuw centraal maken (in een gekoelde hal) en uitrijden.

Kunstsneeuw is de toekomst voor wintersportgebieden, of je het nu leuk vindt of niet. Je denkt toch niet al de gebieden al die tientallen miljoenen aan investeringen en inkomsten zo maar laten lopen in de winter.

Dat veel gebieden nu ook veel meer kijken naar de zomer is natuurlijk ook zo. Zeker met de stijgende temperaturen zijn de bergen ook een steeds beter alternatief voor veel mensen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie