Waar Anwärter halen?

Hallo,

ik wil binnen enkele maanden de Anwärter gaan halen en daarna een winter naar Oostenrijk les geven. Heb vorige week mijn bachelor gehaald en dit is het perfecte moment om zo iets te doen lijkt me.

Nou zit ik met de volgende vraag:
Kan ik de opleiding (Anwärter) het beste volgen via een Nederlandse organisatie, bijvoorbeeld Snowsportsacademy, of is het beter om dit via een Oostenrijks verband te doen, zoals TSLV of SBSSV? De kosten zijn niet het belangrijkste punt, het gaat me meer om hoe de zaken geregeld zijn enzovoorts.

Ik heb al veel informatie op internet doorgelezen maar zie toch verschillende reacties. Sommigen zeggen dat het via Nederlandse organisaties fijner is i.v.m. taal en regelen. Aan de andere kant raden anderen juist aan dit in Oostenrijk te volgen omdat je daar later ook gaat werken.

Hebben jullie hier zelf misschien ervaringen mee en hoe was dit?
Andere tips waaraan ik moet denken zijn ook welkom!

Mvg,
Stan Keunen

Stan, lees vooral dit uitgebreide topic van Lisa eens door. Waarschijnlijk al heel veel info om van start te gaan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141

Hey Stan, de link die Rene geeft is er nuttig!
Heb zelf via TSLV gedaan aangezien ik niet in de "Nederlander" groep wou zitten maar graag gemend met het oog op de beheersing van de taal en termen.
Er was 1 groep Nederlanders deze kregen ook een leraar die een paar woorden Nederlands sprak, deze groep had weinig contact met de rest van de cursisten aangezien ze ook in een andere hotel zaten als TSLV aanbeveel.
Heb zelf erg genoten van het contact met de Duitse en Oostenrijkse cursisten, heeft, voor mij, het leren vereenvoudigd doordat ik ze alles kon vragen in Duits en Engels en tevens heb ik er goede contacten aan over gehouden voor als ik weer richting de sneeuw ga.

Succes met je Anwärter!

hallo Stan.
goed idee om je anwarter te gaan halen.
Ik zelf ga na een jaar ook eindelijk aankomende winter mijn awarter halen en skiles geven in Oostenrijk. althans dat is het plan. Een seizoen van 100 skidagen( hopelijk) avontuur, nieuwe vrienden mooi momenten etc.
Ik zelf ben van plan om het via TSLV te gaan doen. Waarom? puur het is een beetje goedkoper dan via een Nederlandse organisatie en je beheerst de taal veel beter en je word compleet onder gedomeld in de Oostenrijkse cultuur en taal. Als je in een groepje NL zit ga je toch altijd naar elkaar toe trekken en plakken. zoals ook al vermeld ga je ook in het land werken en is het voor jezelf beter.
uiteindelijk is het maar net wat je zelf het fijnste vind. als je de duitse taal niet heel erg machtig bent dan zou ik via een nederlandse organisatie gaan. Beheers je de taal goed dan zou ik je aanraden via TSLV te gaan. hoe dan ook, Halen die anwarter! https://www.wintersport.nl/forum/topic/66079 hierbij nog mijn topic wat ik vorig jaar aangemaakt hebt. staat ook veel info in .
succes!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Ik heb besloten om de opleiding via een Oostenrijks verband te doen. Waarschijnlijk in september/oktober, toevallig meerdere mensen die dit gaan doen?
Wel heb ik nog enkele vragen:

  • Hoe kun je het beste naar Oostenrijk gaan? Met de auto, OV of anders?

  • Zijn jullie alleen gegaan tijdens de Anwärter en een seizoen werken? Of gingen jullie met meerdere mensen die jullie al kenden (vriend/vriendin, familie of kennis)?

  • Is het noodzakelijk om eigen ski’s te hebben met de opleiding en het werken of kun je ook huren? Of zijn er ook scholen die je ski’s aanbieden?

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Als je de kans hebt om met de auto te gaan, is dat natuurlijk wel het makkelijkst en meest prettig! zelf ik heb 3 keer met de trein gereisd richting oostenrijk. oa voor anwarter en de landes opleiding.
ik vond het prima te doen!

ik ben alle keren alleen gegaan (3 ski seizoenen) en dit was top! je leert tijdens de opleidingen en bij het werk gewoon super snel iedereen kennen! vanaf de eerste dag is het direct gezellig dus dat is echt geen probleem!

wel zou ik zorgen dat je eigen ski’s hebt! een paar in jou stijl.
Denk hierbij er wel aan dat je tijdens een seizoen in oostenrijk werken je niveau ontzettend hard zal stijgen! dus ga niet een paar beginners ski’s kopen!

Voor je eerste vragen verwijs ik je inderdaad naar de link van Rene;) Aangezien antwoorden op je andere vragen niet in dat topic terugkomen zal ik ze hier beantwoorden.

Hoe kun je het beste naar Oostenrijk gaan?
Het makkelijkste is natuurlijk met een auto, je kan dan precies tot de deur komen.
Zelf ben ik met de trein geweest aangezien ik geen eigen auto tot mijn beschikking heb. De trein bleek het goedkoopste alternatief te zijn en je kan toch heel veel spullen meenemen.
Als ik moet kiezen ga ik het liefste met het vliegtuig aangezien dit het snelste is, echter lopen de kosten nogal op als je bagage voor 4 maanden bij je hebt;)

Zijn jullie alleen gegaan tijdens de Anwarter en een seizoen werken?
De meesten komen alleen dus je maakt snel genoeg vrienden. Toevallig heb ik zelf met een vriendin het hele traject doorlopen.

Is het noodzakelijk om eigen ski’s te hebben?
Zelf vond ik het erg prettig om tijdens de opleiding mijn eigen ski’s te hebben. Het waren wel nieuwe ski’s maar had op hetzelfde model van een jaar ervoor al eens geskied en wist daardoor wat ik van de ski kon verwachten.
Het is echter niet noodzakelijk om je eigen materiaal al te hebben, je kan ook prima huren.

Indien je in je wintersportgebied bent kan je vaak wel wat ski’s gratis huren en proberen en daarna tegen een goede prijs een paar kopen.
Ik denk niet dat je ergens je ski’s gratis krijgt maar een goede deal heb je als skileraar zo te pakken.

Zelf zal ik als ik nu de mogelijkheid zou hebben altijd mijn ski’s ter plekke kopen. Zoals ik zei kan je dan eerst een aantal modellen testen en deze daarna kopen voor een gunstigere prijs.

Thank God summer is over!

Hi,

Ik wil van de zomer graag mijn anwärter halen maar ik twijfel nog een beetje bij welk Verband ik dat wil doen.
TSLV of SBSSV.
Ik heb een paar reacties terug gelezen dat je bij SBSSV ook nog 2 weken bij een skischool in Salzburgerland moet werken om je daadwerkelijke anwärter te halen. Klopt dit?

En klopt het dat de prijzen van deze 2 Verbanden erg verschillen. Zo zag ik op de Site van de TSLV de opleiding + skipas ongeveer 700EUR kost. En de opleiding bij SBSSV + skipas ongeveer 600 EUR kost.

Wie heeft deze opleiding gedaan en kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen.
Ik weet wel dat ik sowieso bij een skischool in Tirol les wil gaan geven.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen.

@Ski123 ik zou zeggen ga daar de opleiding doen waar je ook gaat werken. Zelf de opleidingen in Salzburg gedaan, daar heb ik ook altijd gewerkt. Prachtige tijd geweest, geniet ervan!

Plaats een reactie