Hoeveel verdient een skileraar in Oostenrijk?

Bron: http://www.vacature.com/blog/hoeveel-verdient-een-skileraar-…

Edit moderator: tekst ook toegevoegd, graag in het vervolg niet alleen linken:

Goed nieuws voor wie ervan droomt om zijn brood te verdienen door op skilatten de flanken van de Alpen af te stuiven: een tijdje geleden verklaarde Christian Abenthung, voorzitter van de Vereniging van Oostenrijkse Skischolen, dat ze minstens 3.000 extra skileraars kunnen gebruiken. Dat komt doordat de vraag naar privélessen fors is gestegen.

Met zijn oproep richt Abenthung zich ook tot Belgische geïnteresseerden. Ongeveer een derde van de momenteel 17.000 ski-instructeurs op de Oostenrijkse pistes komt immers uit het buitenland. De meesten zijn Nederlanders en Duitsers, maar volgens Wim Crommen, zaakvoerder van reisbureau Snowtravel, zijn er naar schatting ook enkele duizenden Belgen actief in de 642 skischolen die Oostenrijk telt.

Eerst investeren in opleiding
Het zijn vooral kapitaalkrachtige Russen die graag geld uitgeven om een privéskileraar in te huren. Wie zulke privélessen wil geven moet wel kunnen uitpakken met hopen ervaring en diverse brevetten. Een zogenaamde ‘skileraar-A’ moet investeren in een opleiding die minstens 1.250 euro kost (exclusief reiskosten en skimateriaal). Aspirant-snowboardleraars of kandidaten die hun opleiding willen combineren met taallessen betalen al gauw 2.500 à 3.000 euro vooraleer ze de juiste certificaten op zak hebben.

Voor wie genoegen neemt met een job als skileraar van kindergroepen zijn de eisen minder streng. Om zulke lessen te mogen geven volstaat het om een opleiding tot begeleider te volgen die zo’n 350 euro kost.

De verschillende opleidingen duren van enkele dagen tot meerdere weken. Zelf al goed kunnen skiën is uiteraard een must. Volgens de skischolen moeten de kandidaten ook stressbestendig zijn, in team kunnen werken, vlot kunnen communiceren, sociaal en diplomatisch zijn en goed tegen de koude kunnen.

Geen vetpot
Skilessen geven moet je sowieso meer voor het plezier doen dan voor het geld. Volgens nrc.nl kan je als skimonitor in Oostenrijk netto zo’n 1.000 euro verdienen. Veel is dat niet, maar gelukkig krijg je daarnaast meestal ook gratis onderdak aangeboden.

Volgens Edegemnaar Yves Verheyen die, na een opleiding bij de Snowsports Academy Wiener Verband, skilessen gegeven heeft in St. Anton is die vergoeding net genoeg om rond te komen. “Ik moest wel opletten dat ik niet te veel trakteerde tijdens het après-skiën”, lacht hij.

Belg

Bij €50 - €75 per uur voor privé les is er iemand die er heeeeeeel veel geld aan verdient, als de leraar zelf maar €1000 per maand krijgt.
Ik wil nog net niet spreken van moderne slavernij :-)

Zoals in t stuk ook staat, verdienen de leraren die privéles geven meer.
Er zullen hier wel ervaringsdekundigen zijn, maar een goede skilerares vertelde mij vorig jaar dat ze tegen de 2000,- zou zitten…
Zij was dan ook het jaar ervoor op de piste aangesproken of ze geen lerares wilde worden en geeft bijna uitsluitend privéles aan de lastigste klanten.

Daarnaast: niemand wordt verplicht om skileraar te worden.

Persoonlijk denk ik dat de meeste (anwarter) skileraren nog geen Euro 1.000,- per maand krijgen.
Weet ook dat de meeste skischolen niet meer betalen voor een privéles dan voor een groepsles.
Terecht want denk dat een leraar met kleine kinderen van 3 jaar een zwaardere dag heeft dan een priveleraar met een angstig persoon.
Hoger opgeleide leraren kunnen wel rond of meer dan Euro 2.000,-

Ik geef zwemles, priveles aan 'lastige" kinderen en zwemles aan groepen van 14. Maar ik krijg voor beide evenveel geld. dat extra geld strijkt het bedrijf op.

De ene skischool vraagt een eigen bijdrage voor je skipas voor het seizoen, bij de andere is het gratis. De ene skischool geeft je een mooi appartement, de andere laat je betalen voor een kamer (zonder eigen douche). De ene skischool heeft een geautomatiseerd urensysteem waarnaar je je salaris krijgt, de andere geeft je een vast salaris. De ene skischool heeft goede afspraken met een bergrestaurant waar je voor 5€ een dagmenu krijgt, de andere heeft het geregeld dat ook dat kosteloos is.

Het is dus zaak om een skischool te vinden die je een vast salaris geeft, een mooi appartement, lekker eten op de piste en een gratis skipas voor het hele seizoen. Dan kan je nog eens wat overhouden. Voor een rondje. Of zo.

Skiën. What else.

opleiding was +/- 1000 incl accomodatie

salaris was 35 per dag incl accomodatie en liftpas

"Ongeveer een derde van de momenteel 17.000 ski-instructeurs op de Oostenrijkse pistes komt immers uit het buitenland. De meesten zijn Nederlanders en Duitsers, maar volgens Wim Crommen, zaakvoerder van reisbureau Snowtravel, zijn er naar schatting ook enkele duizenden Belgen actief in de 642 skischolen die Oostenrijk telt."

Ongeveer 5600 ‘buitenlandse’ skileraren dus. Merendeel is NL of DE. Toch nog enkele duizenden Belgen volgens dhr. Crommen. Lijkt mij dat de Belgen dan een even zo groot aandeel hebben als ik het zo lees Willempie :D

Ik verdiende rond de 1000 per maand. Dit was inclusief onderdak en middag eten (als je tenminste een groep had)
Je moet het dan ook niet doen voor het geld, maar het was wel een hele leuke ervaring!

Het is dus zaak om een skischool te vinden die je een vast salaris geeft, een mooi appartement, lekker eten op de piste en een gratis skipas voor het hele seizoen. Dan kan je nog eens wat overhouden. Voor een rondje. Of zo. [post]JohnZillertal op 4 dec. 2013 18:40[/post][/quote]

@JohnZillertal
Welke ski-school met genoemde eigenschappen kun je me aanraden?
Wil eind januari de Anwarter gaan halen en vervolgens tot het einde van het seizoen gaan werken als leraar, vandaar.

@Daan11111 Denk dat je dan beetje laat bent, de meeste skischolen zijn al voorzien nu of ze hebben geen accommodatie meer voor je. Kijk anders hier nog even welke scholen er nog iemand zoeken: http://www.snowsporttirol.at/index.php?id=job_skischulen…

Skiën. What else.

@JohnZillertal
OK thanks, ga ze even langs.
Je zou toch denken dat ze voor de drukste periodes in februari/maart toch mensen nodig hebben…

Aan alle (toekomstige) skileraren, laat je niet afschepen met 800€ of 1000€ per maand.

http://www.tt.com/panorama/gesellschaft/7698536-91/viele-fah…

Skiën. What else.

Aan alle (toekomstige) skileraren, laat je niet afschepen met 800€ of 1000€ per maand.

http://www.tt.com/panorama/gesellschaft/7698536-91/viele-fah…

JohnZillertal op 16 nov 2014 08:37

voor degene die zich ‘niet laten afschepen’ zijn er 10 anderen die dat wel doen. Hoe denk je dat die hongerloontjes tot stand zijn gekomen?

Krijgen privé skileraren niet ook veel fooien. Wij nemen ieder jaar een paar dagen privéles en als het ons is bevallen (en dat is tot nu toe altijd zo) geven wij na de laatste les de skileraar een flinke fooi. De Oostenrijkse jongens zijn er altijd heel blij mee. Als de meeste klanten dat doen dan verdienen ze aan fooien toch ook nog aardig. Wij geven meestal 150 euro voor vier keer twee uur priveles.

@vlinder72 : "(…). Wij geven meestal 150 euro voor vier keer twee uur priveles. " Als dit de fooi is boven op de fee voor de privé lessen en “wij” = 2 personen, dan is dat wel erg fors :-), of is “wij” = meer dan 2 personen ?
Maar goed, ik kan mij voorstellen dat de skileraar hier heel blij mee is.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Of wat te denken van een setje Armada ski’s + schoenen als fooi. Een veel te rijke Rus had 5 dagen privé les en wilde na die 5 dagen het beste van het beste dus neem je die mee naar de beste sportshop in town. Adviseer hem deze ski’s en wil 2 setjes. Also one for the instructor…

Maar idd de fooien zijn over het algemeen erg goed wanneer de klant tevreden is.

Skiën. What else.

@chonn Wij is vijf personen.

ik had 40 per dag, gratis onderdak + skipas moesten het pak wel zelf wassen maar we hadden een wasmachine. wat mensen alleen vaak vergeten is dat skischolen die een oefenweide bezitten, hier ook aardig aan mee mogen betalen. het zijn niet alleen de bergbanen die betalen voor de weides die geskied worden. daarnaast hebben the reds (toevallig werk ik daar) ook nog twee rollerbanden die onderhouden moeten worden en van de skischool zelf zijn. ten slotte niet te vergeten dat zij anwärter zien als mbo opleiding en hiernaar betalen. de volwassen oostenrijkers meet staatlich of berg/ski führer zullen zeker behoorlijke lonen krijgen.

In Serfaus was mijn loon anwarter 50 euro per dag incl. middageten en slaapplek. Dus niets te klagen. Daarnaast kwam er elke week van nog een leuke tip bij achteraan!

Ik geef skiles in Fiss, incl middag eten, verblijfplaats (slaapplaats) en les geven kreeg ik in 2007 550 euro voor 2 weken, dus best veel als je ziet dat ik slaapplaats, skipas en alles erbij kreeg! Sins dien ging het elk jaar iets omhoog. Nu is het rond de 580 voor twee weken incl. alles. Het is ook hoe langer je er werkt, hoe meer je krijgt. Maar ligt echt eraan in welk gebied je zit. 19 december ga ik weer 2 weken les geven, dus zie in januari wel op t loonstrookje hoeveel t weer is!
Het appartement speciaal voor skileraren en arbeiders van de bergbanen, dus erg gezellig! Erg luxe met een douche en wc per kamer (die deel je met z’n 2e of 4e).
Ook kreeg ik elke week een aardige fooi van ouders. Moet je net geluk mee hebben. Dan tikt het bedrag aardig aan. Ook had ik elke keer een aantal dagen vrij, meestal sowieso de zaterdag, dan met kerst nog en op nieuwjaarsdag. Ik krijg gemiddeld dus 50 á 60 euro per dag incl. alles erop en eraan. Dus mogen niet klagen. Het enige waar ik kosten aan heb, is de reis (met een aantal reizen met de auto of met de trein heel goedkoop via oebb.at) en aan avond eten en natuurlijk drinken, wat een dure zaak kan zijn in de apres ski… haha.

Je moet er wel op letten dat je niet zomaar wordt aangenomen, je moet tegenwoordig als je nieuw bent vaak toch je Anwärter op zak hebben.

Plaats een reactie