Winterberg 14/15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Vandaag om 09:00 present hier. Verbazingwekkend veel sneeuw. Achter de Surenberg nog een ‘tiefschnee’ afdalinkje gemaakt. Pistes vooral in de ochtend heerlijk. Nergens eachttijden. In de middag deed de zon wel zijn werk en werd de sneeuw plaatselijk wat papperig. Zonnetje compenseerde echter een boel. Zit nu met een lichtrooie kop te genieten van een Konig Ludwig. Morgen nog een dagje en dan zit het er voor mij op dit jaar. Ik zou zeggen, kom vooral hierheen.

@rppol, wat was het inderdaad een geweldige dag met een hoop paaspoeder!
In de ochtend had ik bij de zwarte piste bij de Büre-Herrloh wat mooie poeder gevonden. Daarna snel naar de Kappe geweest. De pistes lagen er nog top bij, met inderdaad af en toe wat papperige stroeve sneeuw er tussen, maar we mogen niet klagen :)

Ik vond het wel een erg stroeve poeder. Ben nog wel illegaal de rechtse afdaling naast de Georg schans afgegaan in de ochtend, die was nog net te doen.i

Ja, in de ochtend was er in de schaduwplekken nog genoeg poeder te vinden, maar tegen de middag was het erg stroef ja. Ik had de zwarte piste onder de St. Georg schanze 's middags om half 3 gedaan, maar dat was niet te doen ;) Bochten maken was vrijwel onmogelijk met ski’s en ik remde flink af. Maar vooral bij de Poppenberg, Quick-Jet en Kleine Büre vond ik de pistes er nog erg goed bij liggen laat in de middag.

Klopt. Alhoewel ik na de late lunch bij Moppi niet meer echt opgestaan ben. Maar morgen weer een dag.

@Frans

Stond jij nou voor mij en mijn vriendin vanmorgen boven op de Ettelsberg?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zie nog nergens bruine plekken in wberg. Ga maandag, zal het meeste nog genoeg sneeuw hebben?

Ik sta echt versteld van de hoeveelheid sneeuw die ik nog op de webcams zie. Had altijd gedacht dat het een beetje aanklooien was van half jan. tot half maart ofzo. Ben deze winter zelf voor het eerst naar Winterberg geweest en helaas was het bij de liften redelijk druk, op de pistes was het goed te doen allemaal. In willingen was het een stuk rustiger. (tijdens de voorjaarsvakantie)

Übung macht den meister!!!

Iemand een idee hoe de pistes vandaag waren. Zijn van plan morgen te gaan als het goed is, pas ook nog een dag meegepikt maar kon de familie nog een keer zo ver krijgen om morgen weer mee te gaan alleen onder voorbehoud dat de piste kwaliteit goed is.
Dus graag even een actuele melding.
Alvast bedankt.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Net thuis van een tweede dag Winterberg op rij.
Het poederlaagje van de eerste dag was nergens meer te bekennen. In de ochtend (09:30 begonnen) waren de pistes hard, in de middag werd het bij tijd en wijle weer papperig. Poppenberg pistes bleven de hele dag prima om te skiën.
Quick Jet boven en Kappe boven begonnen wat bruine plekjes te vertonen. En goede pistenbully kan dat waarschijnlijk nog wel gladstrijken. De hele dag toch wel goed kunnen skiën en met name op de Kappe tussen twaalf en twee flink kunnen raggen. Ik blijf bij mijn eerdere mening, heb je zin om nog wat lekkere meters te maken en neem je voor lief dat het laat in het seizoen is en dus de sneeuw in de loop van de dag wat zwaarder kan worden, twijfel niet en ga! Druk is het nergens. Ik heb de afgelopen twee dagen niet hoeven wachten en daardoor veel skimeters kunnen maken. Heerlijk, heerlijk heerlijk. En hulde aan de mensen daar die de pistes daar onderhouden,

@Thomas: Dat zou kunnen. Ik was 's ochtends meerdere keren op de Ettelsberg. We hebben alle laatste spoorvrije locaties gezocht (en gevonden) en onze handtekeningen achtergelaten. :)

Net thuis van een tweede dag Winterberg op rij.
Het poederlaagje van de eerste dag was nergens meer te bekennen. In de ochtend (09:30 begonnen) waren de pistes hard, in de middag werd het bij tijd en wijle weer papperig. Poppenberg pistes bleven de hele dag prima om te skiën.
Quick Jet boven en Kappe boven begonnen wat bruine plekjes te vertonen. En goede pistenbully kan dat waarschijnlijk nog wel gladstrijken. De hele dag toch wel goed kunnen skiën en met name op de Kappe tussen twaalf en twee flink kunnen raggen. Ik blijf bij mijn eerdere mening, heb je zin om nog wat lekkere meters te maken en neem je voor lief dat het laat in het seizoen is en dus de sneeuw in de loop van de dag wat zwaarder kan worden, twijfel niet en ga! Druk is het nergens. Ik heb de afgelopen twee dagen niet hoeven wachten en daardoor veel skimeters kunnen maken. Heerlijk, heerlijk heerlijk. En hulde aan de mensen daar die de pistes daar onderhouden,

rppol op 4 apr 2015 22:06

genoeg sneeuw voor maandag dus? Bruin plekje mag. Zolang er over t algemeen ma voldoende ligt

Vandaag geweest en een topdag gehad. Verbaasde me hoe goed de pistes er bij lagen. Heel af en toe een bruin plekje. Het was ook niet erg druk. Geen wachttijden bij de liften gehad. Dus als je nog een keer wil: morgen heb je de kans nog.

@Frans

Ja dan was je dat inderdaad! Heerlijk rustig was het!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Helaas komt aan elk seizoen, ook al is deze nog zo lang (sinds 15 november), een eind. Wie nog in het Sauerland wil skiën krijgt z’n kans a.s. zaterdag (11 april) voor de laatste keer. Na verwachting zal dan nog Poppenberg met Kleine Büre en Sürenberg geopend zijn. Eventueel ook nog met Brembergkopf en Schneewittchen. De rest is en blijft helaas gesloten.

Dit betekend voor het Sauerland dat ze het skiseizoen bijna 5 maanden onafgebroken volgehouden heeft. Dat lag zeker niet aan de zo bijzonder koude winter, want het was ‘slechts’ een gemiddelde winter voor het Sauerland, als wel aan de massieve sneeuwinstallaties. Verder hebben we de vroege opening van de Ruhrquelle natuurlijk te danken aan de Snowfactory, alhoewel die m.u.v. de kerstdagen (gelukkig) niet zo tot haar recht kwam. Zolang er geen rare warme winters zijn, zoals vorig seizoen, is zeker Winterberg behoorlijk sneeuwzeker geworden, vooral in het voorjaar. Iets waarover zelfs de exploitanten zich steeds meer verbazen, want twee jaar geleden duurde het winterseizoen ook al tot 7 april en kon toen theoretisch nog rustig een paar weken langer aanhouden.

Aan de Snowfactory van de Ruhrquelle zijn diverse aanpassingen doorgevoerd, zodat deze voor het volgend seizoen efficiënter sneeuw kan maken. Zeer waarschijnlijk zal het winterseizoen dan opnieuw in november starten. Dat betekend dus 7 maanden geduld hebben. Verdraagbaar. :P

Ik zeg matten erover en een gletscher bouwen :D Over een paar jaar dan zomerskien in Winterberg

Inderdaad, seizoen is ten einde. Gisteren kon je dat goed merken. Pistes waren nog heel goed en vooral Poppenberg heeft nog een zeer dikke sneeuwlaag maar je merkt ook dat Winterbergers aan vakantie toe zijn. Zelfs Moppi had zijn deuren dicht. Alles kwam laat op gang. Kappe ging pas om 9:30 open en ze konden het beter dicht houden want de pistes waren niet geprepareerd en het resultaat was; allerslechtste skiondergrond in de vorm van bevroren uitgegraven pap van vorige dag of “frozen mash potato” zoals amerikanen dat noemen. Dus, @Frans jouw info dat ze pisten bully chauffeur vrije dag hebben gegeven was weer 100% juist! Surenberg was slechts een uur of 2 open enz… Al met al met uitzondering van de kerstdagen was dit een goed ski jaar in Winterberg!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Thomas Zag je ook niet ergens een snowboarder zijn bindingen vast doen, die er toevallig net als deze man uitzag?

null

Gang is alles

@jesper

Jazeker! Mijn vriendin had een roze softshell met witte broek en ik een oranje broek met blauwe jas.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas Yeeeey! 't Kan best dat ik jou ook heb gezien, weet het alleen echt niet meer na die 4 dagen zo veel mensen gezien te hebben :P

Gang is alles

Na dit top seizoen moet er zeker weer geïnvesteerd kunnen worden. Weet iemand daar al meer over?

Zoals eerder in dit topic vermeld wordt de Poppenberg 4zitter vervangen door een 8zitter. De sleeplift zou dan gesloopt worden, terwijl de 4zitter de lopende band en sleeplift vervangt op de Käppchen. Voor veel gebieden was deze winter nodig om de verliezen van afgelopen winter op te vangen. Neuastenberg zal zeker niets gaan doen, gezien ze daar pas 2 jaar die nieuwe lift hebben. Willingen wil de Kohlerhagen vervangen, maar pas rond augustus gaat blijken of dat voor komende winter al gebeurt ( zie http://www.hna.de/lokales/korbach-waldeck/willingen-upland-o… ). Heel misschien nog een stoeltjeslift aan de Westfalenhang 1 in Altastenberg, maar men investeert toch relatief weinig in dat gebied.

❄️

Zoals eerder in dit topic vermeld wordt de Poppenberg 4zitter vervangen door een 8zitter. De sleeplift zou dan gesloopt worden, terwijl de 4zitter de lopende band en sleeplift vervangt op de Käppchen.

David23 op 8 apr 2015 21:21

Heb je een bron?
Voor de Käppchen is er nog niet eens een bouwvergunning, dus het staat nog niet vast! Gewoon nog even afwachten.

@David23 de westfalenhang staat al wel aangegeven op skiresort als project 15/16 geloof ik. In Willingen wilden ze toch ook de sonnenlift vervangen? Of is dat voor weer een seizoen verder.

#proudtobepartofleswintersporters

@David23 de westfalenhang staat al wel aangegeven op skiresort als project 15/16 geloof ik. In Willingen wilden ze toch ook de sonnenlift vervangen? Of is dat voor weer een seizoen verder.

vic2000 op 8 apr 2015 22:11

Skiresort is niet zo’n betrouwbare bron. Bovendien zou deze lift volgens eerdere geruchten er al moeten staan.

❄️

Zoals eerder in dit topic vermeld wordt de Poppenberg 4zitter vervangen door een 8zitter. De sleeplift zou dan gesloopt worden, terwijl de 4zitter de lopende band en sleeplift vervangt op de Käppchen.

David23 op 8 apr 2015 21:21

Heb je een bron?
Voor de Käppchen is er nog niet eens een bouwvergunning, dus het staat nog niet vast! Gewoon nog even afwachten.

HenriS op 8 apr 2015 21:42

Ik dacht dat het al rond was, maar mijn geheugen is kennelijk niet zo goed. Toch lijkt het wel het project waarbij de kans het grootst is dat het deze zomer gaat gebeuren.

❄️

@David23: Niet alleen Skiresort.de is niet zo’n betrouwbare bron, maar ook met het alpinforum moet je erg voorzichtig zijn. Daar wordt vaak ook flink gespeculeerd. Dat is natuurlijk leuk, spannend en informatief, maar hoeft lang niet altijd te kloppen. Zeker voor een leek is het lastig inschatten welke gebruiker op dat forum echte (vak)kennis heeft en welke gewoon wat rondbazuinen van ‘horen zeggen’ of gewoon hun stoute jongensdromen presenteren.

Even de feiten op een rijtje:

  1. Willingen wacht nog een seizoen met de bouw van een nieuwe Köhlerhagenlift, om zo een degelijke oplossing te kunnen plannen en met het voetbalveld te verhandelen. Bouw van de stoeltjeslift dus pas in 2016. Eventueel zal men wel alvast beginnen met het optimaliseren van de piste en eventueel een tunnel voor de weg naar het hotel te bouwen.

  2. De vernieuwing van de Sonnenhang staat actueel nog niet op de planning. Er zijn hoogstens ideeën, maar die zullen eerst concreter worden als duidelijk wordt hoe de Köhlerhagenlift precies zal gaan verlopen.

  3. Er komt een 8-persoons stoeltjeslift vanaf Möppi’s Hütte naar de Poppenberg. Wanneer staat echter nog niet definitief vast. Dit kan op het allerlaatste moment nog besloten worden, aangezien liftfabrikanten in het Sauerland altijd laat bouwen om op die manier eerst al het werk in de hooggebergtes af te kunnen maken.

  4. De Käppchenhang zou de oude lift van Möppi’s Hütte kunnen krijgen, maar er zijn ook plannen voor een geheel nieuwe 4-persoonslift.

  5. Voor de Westfalenhang I in Altastenberg is een stoeltjeslift gepland. Onduidelijk is wanneer deze komt.

  6. Bödefeld-Hunau heeft een stoeltjeslift gepland. Eveneens is ook hier onduidelijk wanneer deze er komt.

Pistes waren nog heel goed en vooral Poppenberg heeft nog een zeer dikke sneeuwlaag maar je merkt ook dat Winterbergers aan vakantie toe zijn. Zelfs Moppi had zijn deuren dicht.

Lange op 8 apr 2015 12:13

Ja, helaas is men vaak aan het einde van het seizoen niet meer zo gemotiveerd. Möppi is eigenlijk nog het meest fanatiek, maar als de gasten uitblijven, is het zelfs daar na lang ademhalen de energie op z’n eind. Erg jammer, maar begrijpelijk. Hopelijk wordt zaterdag nog één keer alles uit de kast getrokken om er een mooie seizoenssluiting van te maken. :)

Winterberg heeft onder de streep het toch nog langer volgehouden als menig skigebied in de Alpen. Dat is alleen al een prestatie opzich.

@Frans toch jammer dat er dit seizoen nog niet zoveel gaat gebeuren in Willingen. Ik wist niet dat Bödefeld-Hunau daar geld voor had? Of hebben die de laatste jaren gewoon veel gespaard?

#proudtobepartofleswintersporters

@Frans
Voor zover ik begrepen heb komt er een nieuwe 4-zitter op de Kappe, waarbij het al wel zeker is dat dit geen koppelbare wordt. De lifttijd zal 2 1/2 minuut zijn.

Als ze de stoeltjeslift van de Poppenberg toch over hebben, dan zou de plaatsing van de 4-zitter op het onderste deel van de blauwe piste op de Kappe (verbreden en dan verder naar beneden doortrekken, een stuk richting de weg naar Züschen) een mooie optie zijn… maar ja, dat is wensdenken en komt nergens in de plannen voor.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie