DHZ Ski wax tafel - geen last van wax op de grond :-)

Ik dacht deel even ook mijn noeste knutsel werk van afgelopen weekend : een wax bak met verhoging waarop ik de skihouders kan schroeven. Geschikt voor ski’s tot ca. 2 meter lengte.

Het zaagwerk (99%) heb ik volledig door de Praxiszaagservice laten doen. :-)

Materiaal: een MDF plaat (wilde liever underlayment, maar die hadden ze niet op voorraad) van 244 x 61 cm x 18 mm . Daarna boren en schroeven en een klein stukje zagen voor de openingen om de lijmklemmen te kunnen plaatsen en het geheel op de Workmate te kunnen bevestigen.

Een kopse kant heb ik het plankje niet vastgeschroefd maar het alleen via een magneetclipje wat ik nog had liggen bevestigd zodat ik het plankje makkelijk kan verwijderen en de wax resten makkelijk kan wegvegen.

null

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ziet er en stuk meer profi uit dan de oude strijkplank met klemmen en kranten eronder die hier in huis staat!

Ziet er netjes uit!

Heb zaterdag een clinic waxen/ slijpen en ben voornemens om meteen het een en ander aan te gaan schaffen zodat ik zelf aan de gang kan.
Hopelijk zit er geen octrooi op je ontwerp, en kan en mag ik 'm straks schaamteloos nabouwen…

@Matis: Octrooivrij uiteraard :-)

Ik heb nl. onlangs een ski wax- en slijpcursus / workshop gevolgd bij Skicenter Edelweiss in Brummen en daar zag ik een vergelijbare opstelling, dus ik heb het idee ook van een ander :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Whhoooeeee, nice. Zit ik maar te kloten met mijn workmate en mijn klemmen :-)

When life gets too complicated.... SKI

De “zaagtekening” voor de geïnteresseerden. Uiteraard is er zaagverlies als er daadwerkelijk gezaagd wordt, belangrijkste is dat de vierkante blokjes even hoog/breed blijven. En in mijn geval was ca. 10 cm hoogte voor de montage van de skihouders (Holmenkol) op het middeneiland voldoende om ze goed te kunnen bevestigen. Voor de rest: spaanplaat schroeven gebruikt (wel hout voorboren voor je gaat schroeven).

null

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Dank!! @Chonn

Ziet er mooi uit , maar sta je niet te ver van je ski af ?
Omdat je met afschrapen toch best wat druk moet zetten en met borstelen ook .
ik ben zelf niet zo groot dus ik hou het wel bij een zeiltje eronder.
T ziet er wel erg goed uit.

he-ho lets go

Mooi hoor! Goed idee!

Click. Click. Peace

Overigens, ik heb gisteren even snel mijn palenrammers gewaxed en als je de stofzuiger bij de hand hebt en niet door het waxschaafsel gaat lopen banjeren kun je het gemakkelijk opzuigen :-)

When life gets too complicated.... SKI

@michski: het hart van de ski staat (als ik de wax kuip, met breedte van ca. 30 cm, op de workmate heb bevestigd op de rand van het werkblad) ca. 20 cm van de pootjes van de workmate die iets uitsteken onder het workmate-werkblad zoals op de foto is te zien. Volgens mij is dit een prima afstand, had niet het idee dat ik te ver stond van de ski’s om goed kracht te kunnen uitoefenen, ik had er geen last van dus. De pootjes kan ik inklappen zodat ik ongehinderd dichterbij kan staan en het geheel wat zakt mocht ik echt kracht willen uitoefenen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik zie t nu ik beter kijkt dat t inderdaad dichterbij zit dan dat ik in eerste instantie dacht ,
denk inderdaad dat t geen probleem is dan.
top gemaakt

he-ho lets go

@Alex en als je zeker weet dat er niet een waxdruppeltje naast je ski’s valt…

Click. Click. Peace

@Alex en als je zeker weet dat er niet een waxdruppeltje naast je ski’s valt…

Rogier op 2 dec 2014 20:15

Daar hebben ze plamuurmessen voor uitgevonden :-)

When life gets too complicated.... SKI

Nu nog een origamikunstenaar die een opvouwbaar model weet te ontwerpen. Het huidige ontwerp neemt wat mij betreft, als deze niet gebruikt wordt, te veel ruimte in. Zeker als je waxset, zoals bij mij, 300 dagen per jaar in een hoekje van de kamer staat :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zo! Dat ziet er goed uit @Chonn! Ik ga eerdaags met de tekening in de hand even langs mijn vrienden bij de Praxis; hier word ik blij van

mama on a mission in the snow

@Sneeuwbaard : hij staat bij mij rechtop tegen de muur in de garage. Dus het valt mee. Maar de uitwerking van het idee van een inklapbare versie laat ik aan een ander over :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Waar heb je de klemmen vandaan? Mooie waxbak ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

Ik laat de wax op de grond liggen

Gang is alles

@Arjen5 die klemmen heb ik ooit via Ebay.de gekocht het betreft de HOLMENKOL SUPER PRO PLUS WORLDCUP , heb hiervoor toen in totaal 108,40 euro voor betaal incl. verzendkosten uit Duitsland. Maar als je wat googled heb je ze van diverse merken in diverse prijscategoriën (bijv. decathlon.nl een VOLA 2-klemmen setje voor 60 euro)

Of bedoel je de lijmklemmen ? :-) die zijn van Wolfcraft (overigens super klemmen)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn idd de skiklemmen. Thanks, ik ga eens googlen. Zocht nog een setje ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

Plaats een reactie