Triple crash Harakiri Mayrhofen

Nee @Frans voor verantwoordelijkheid moet je hier zijn https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003

A winter without powder isn't a winter!

Nee @Frans voor verantwoordelijkheid moet je hier zijn https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003

Joostw op 22 mrt 2015 18:44

Hahahaha +1

Gang is alles

Kom op lieve mensen, dit topic werd een week geleden gewoon voor de fun geopend en dreigt nu weer helemaal te veranderen in een debat over verantwoordelijkheid en het be- en veroordelen van anderen. Laten we het toch eens gezellig houden met elkaar en niet van elke vlieg een olifant maken. Een serieuze discussie als deze is bij wijze van spreken al 100x op wintersporters voorbij gekomen.

Ik ben af en toe best eens in voor iets lichtzinnigs, en ja, daar hoort toch ook best wel eens wat leedvermaak bij. Zolang er geen doden of gewonden vallen moet dat m.i. ook gewoon rustig weleens kunnen. :) Op o.a. het alpinforum kan je zien dat dat ook goed functioneert.

blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals

Denis op 22 mrt 2015 08:48

Ahh, ik voel mee aangesproken! :P Ben immers ook een local, al zij het slechts een Sauerländer. ;)

Frans op 22 mrt 2015 18:29

Kan je daar 24 weken per jaar skiën?

Denis, met jouw wil ik wel een Weizzen drinken…

Frank66 op 22 mrt 2015 09:26

Heb er wel zin in nu, santé

Kom op lieve mensen, dit topic werd een week geleden gewoon voor de fun geopend en dreigt nu weer helemaal te veranderen in een debat over verantwoordelijkheid en het be- en veroordelen van anderen. Laten we het toch eens gezellig houden met elkaar en niet van elke vlieg een olifant maken. Een serieuze discussie als deze is bij wijze van spreken al 100x op wintersporters voorbij gekomen.

Ik ben af en toe best eens in voor iets lichtzinnigs, en ja, daar hoort toch ook best wel eens wat leedvermaak bij. Zolang er geen doden of gewonden vallen moet dat m.i. ook gewoon rustig weleens kunnen. :) Op o.a. het alpinforum kan je zien dat dat ook goed functioneert.

[quote]blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals

Denis op 22 mrt 2015 08:48

Ahh, ik voel mee aangesproken! :P Ben immers ook een local, al zij het slechts een Sauerländer. ;)

Frans op 22 mrt 2015 18:29

Kan je daar 24 weken per jaar skiën?

Gang is alles

[quote]Kom op lieve mensen, dit topic werd een week geleden gewoon voor de fun geopend en dreigt nu weer helemaal te veranderen in een debat over verantwoordelijkheid en het be- en veroordelen van anderen. Laten we het toch eens gezellig houden met elkaar en niet van elke vlieg een olifant maken. Een serieuze discussie als deze is bij wijze van spreken al 100x op wintersporters voorbij gekomen.

Ik ben af en toe best eens in voor iets lichtzinnigs, en ja, daar hoort toch ook best wel eens wat leedvermaak bij. Zolang er geen doden of gewonden vallen moet dat m.i. ook gewoon rustig weleens kunnen. :) Op o.a. het alpinforum kan je zien dat dat ook goed functioneert.

[quote]blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals

Denis op 22 mrt 2015 08:48

Ahh, ik voel mee aangesproken! :P Ben immers ook een local, al zij het slechts een Sauerländer. ;)

Frans op 22 mrt 2015 18:29

Kan je daar 24 weken per jaar skiën?

@Denis flauwe opmerking :P

Gang is alles

Kom op lieve mensen, dit topic werd een week geleden gewoon voor de fun geopend en dreigt nu weer helemaal te veranderen in een debat over verantwoordelijkheid en het be- en veroordelen van anderen. Laten we het toch eens gezellig houden met elkaar en niet van elke vlieg een olifant maken. Een serieuze discussie als deze is bij wijze van spreken al 100x op wintersporters voorbij gekomen.

Ik ben af en toe best eens in voor iets lichtzinnigs, en ja, daar hoort toch ook best wel eens wat leedvermaak bij. Zolang er geen doden of gewonden vallen moet dat m.i. ook gewoon rustig weleens kunnen. :) Op o.a. het alpinforum kan je zien dat dat ook goed functioneert.

[quote]blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals

Denis op 22 mrt 2015 08:48

Ahh, ik voel mee aangesproken! :P Ben immers ook een local, al zij het slechts een Sauerländer. ;)

Frans op 22 mrt 2015 18:29

Kan je daar 24 weken per jaar skiën?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@ThijsMeeusen Straks in Val Thorens niet meer… De glacierlift gaat namelijk weg door Jerry’s aanklacht. Terecht natuurlijk als je een verkeerde keuze maakt en niemand je kan helpen! Tuig daar.

A winter without powder isn't a winter!

@ThijsMeeusen Straks in Val Thorens niet meer… De glacierlift gaat namelijk weg door Jerry’s aanklacht. Terecht natuurlijk als je een verkeerde keuze maakt en niemand je kan helpen! Tuig daar.

Joostw op 23 mrt 2015 17:27

hahahhaha

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Nee @Frans voor verantwoordelijkheid moet je hier zijn https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003

Joostw op 22 mrt 2015 18:44

Oei, dan ben ik kennelijk hier verdwaald! :P +1 overigens ;)

Kan je daar 24 weken per jaar skiën?

Denis op 22 mrt 2015 21:24

Nou dit jaar begint er wel op te lijken. Verder skiën mensen uit 't Sauerland, inclusief ikzelf, ook nog wel regelmatig in de hoge bergen dus dan valt die 24 weken per jaar zeker wel te halen. :)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/149003

Eigenlijk is dit forum niet heel lastig. Als je namelijk niet kunt skien moet je op les en op les kom je niet per ongeluk op een zwarte piste uit. Had dus makkelijk voorkomen kunnen worden. Ik vraag me zowiezo of hoe je per ongeluk op een zwarte piste komt.

Om daarnaast nog te reageren op het filmpje. Ik kijk er alsvolgt na het is wel grappig maar tegelijkertijd zie je wel het probleem van mensen die niet kunnen skien en dit doen. Die eerste snowboarder. Misschien gewoon pech zelf ook een keer gehad. Kan wel kleine inschatting fout hebben gemaakt.

Die gene in die gele jas kegelt er dus gewoon twee omver. Die is al gevallen bij 0.15 (op de piste tweede van links)
Bij 0.28 zie je dat die zwarte skier het niet makkelijk heeft maar de gene met de gele jas nu helemaal aan het tobben is. Bij 0.37 zie je de crash en het gevolg. Het is grappig omdat het goed afloopt het had ook anders gekunt.

Overigens die gene met de oranje broek op die korte dingen is ook niet handig.

@GerGio,
Dat per ongeluk op een zwarte piste uitkomen was mij idd nog nooit gebeurt totdat wij tijdens de les volgzaam achter de skileraar aanhobbelden en die vrolijk de zwarte piste met ons als beginners “afknalde”;-)
Het was die dag wel slecht zicht vanwege sneeuwval ,maar dat was ondanks de moeilijkheidsgraad van de piste dan ook het enige dat viel…;-)
Na een x of 4 dit rondje gedaan te hebben kwam er een collega skileraar (die ook daar zijn gevorderde groep aan het glijden hield) naar de onze toe om te vragen ofdat dit wel de bedoeling was…
Je zou dus verwachten dat je deze situatie al helemaal niet bij een leraar meemaakt, maar ja!¡!
Resultaat: de groep was vereerd;-) want onze leraar zag in ons dus de ultieme skiklas!¡!
Zonder gekheid, we hebben er wel veel van geleerd dat ondanks dat de piste niet megastijl was je toch leerde op een gecontroleerde manier van een/deze zwarte piste af te komen.

LA NORMA😍☃️

@Piefke bij skikamp met school vorig jaar zat ik in het hoogste beginners groepje (wij mochten op de 2e dag na een halve dag les meteen van de hele sleeplift piste! en 's middags van de hele rode :D wat niet leuk was…) en onze skileraar dacht op dag 4.5 dat het een goed moment was om de wat lastigere zwarte piste bij Königsleiten te doen terwijl het enorm ijzig en mistig was. Maar bij hem was het wel echt de bedoeling, en hij zag in ons idd ook de ultieme skiklas :D

#proudtobepartofleswintersporters

Zonder gekheid, we hebben er wel veel van geleerd dat ondanks dat de piste niet megastijl was je toch leerde op een gecontroleerde manier van een/deze zwarte piste af te komen.

Piefke op 9 aug 2015 11:38

Standaard trucje: “Oei, ik heb de foute afslag genomen. Tjah, nu zullen we die rode wel moeten doen”.

Dat is meestal het kantelpunt in een eerste lesweek met beginners. Eerst vinden de leerlingen blauwe pistes best nog moeilijk, en er zijn altijd nog een hoop valpartijen. Na die eerste rode piste gaan de blauwe plots belachelijk vlot, kan je snelheid beginnen maken met je leerlingen, en vinden ze skiën plots het allerleukste op de wereld. Eerst vinden ze blauw moeilijk, puur omdat ze nog te weinig zelfvertrouwen hebben, want ze kunnen het technisch meestal wel aan. Als ze dan eens van een rode piste zijn geweest is die blauwe plots een pak minder steil. Ik probeer het steeds onaangekondigd te doen omdat ze anders teveel spanning opbouwen in hun hoofd, vaak door te zeggen dat het per ongeluk gebeurde. Dat trucje werkt elke keer. :)

Nou @vic2000, je ziet wel dat de skileraren ook maar een dotje doen;-).
Maar @Arnh, van dat trucje had deze skileraar nog niet gehoord denk ik want was zijn 1ste jaar en ook al vroeg in het seizoen. En dat zijn collega hem erop wees was ook niet omdat hij het bewust deed. Vanwege de sneeuw had iedereen de hele tijd zijn skibril op en om de kleuren dan specifiek te onderscheiden… Neemt niet weg dat de skileraar toch wel het piste plan moet kennen en anders ff checken! In de etenspauze kwam dit opnieuw ter sprake en was zijn uitleg dat hij aan die kant van het gebied nog niet geweest was, maar die andere leraar achterna gegaan was!¡!
De hele groep was toch blij met deze actie want nu konden we toch een stijlere piste afkomen met controle en idd Arnh dan ski je weer makkelijker en vlotter over een lekkere blauwe piste;-)

LA NORMA😍☃️

Ik vond het vooral grappig om te zien!

Hoe zien jullie ‘Le Tunnel’ in Alpe d’Huez? Moeilijk of niet? Ik deed 'em in ongeveer de condities van volgend filmpje (schiet me niet af als het niet exact hetzelfde was…). Ik was nog niet vertrokken met mijn board en zag al twee skiërs met big mountain Black Crows de afdaling deels vallend doen terwijl ik hun skies tot bij hen bracht :D

Het is o zo hard genieten.

Ik vond het vooral grappig om te zien!

Hoe zien jullie ‘Le Tunnel’ in Alpe d’Huez? Moeilijk of niet? Ik deed 'em in ongeveer de condities van volgend filmpje (schiet me niet af als het niet exact hetzelfde was…). Ik was nog niet vertrokken met mijn board en zag al twee skiërs met big mountain Black Crows de afdaling deels vallend doen terwijl ik hun skies tot bij hen bracht :D

Hendrik5 op 5 jan 2016 22:38

Heftig, wat me,vooral opvalt is het weinig aantal helmen op dergelijke afdaling!
Ho neen toch niet weer een helmdiscussie :-)

Heftig, wat me,vooral opvalt is het weinig aantal helmen op dergelijke afdaling!
Ho neen toch niet weer een helmdiscussie :-)

Bruno op 5 jan 2016 23:29

Als je dan toch als helmloze held door het (‘ietswat’ kortere) leven wilt gaan, Is dít absoluut het juiste podium voor de Darwin-award. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dat is toch ook niet meer leuk om daar vanaf te gaan? Doe mij dan maar een lekkere rode!

Als er zo’n piste in het gebied is, dan wil ik die toch altijd wel minstens één keer gedaan hebben als ik er ben. Is toch een goede gelegenheid om je techniek weer wat bij te schaven. Op een gewone rode leer ik niet zoveel meer bij. En het geeft ook gewoon een heerlijk gevoel als je weer heelhuids en het liefst zonder val beneden bent.

Als er zo’n piste in het gebied is, dan wil ik die toch altijd wel minstens één keer gedaan hebben als ik er ben. Is toch een goede gelegenheid om je techniek weer wat bij te schaven. Op een gewone rode leer ik niet zoveel meer bij. En het geeft ook gewoon een heerlijk gevoel als je weer heelhuids en het liefst zonder val beneden bent.

77steve op 6 jan 2016 09:03

Een van de manieren om bij te leren is om dingen te gaan doen die over de grens van je kunnen liggen; dat kan enerzijds door met specifieke oefeningen te werken op “eenvoudig terrein” (anders zou Landgraaf in de zomer niet afgeladen vol zitten met skiteams die komen trainen), anderzijds door met gekende technieken naar moeilijker terrein te trekken.
Dat leerpotentieel is echter niet oneindig: je moet kunnen bouwen op gekende mechanismen en technieken, dus dit werkt alleen als je niet te ver afwijkt van wat je al kan. Als het écht te hoog gegrepen is, is de kans minimaal dat je er iets van leert: op dat ogenblik is het kwestie van overleven en zie je dikwijls dat mensen een terugval hebben in hun huidige niveau omdat ze op zoek gaan naar veiligheid.

De adrenaline-kick van het “overleven” is er zeker, maar ik betwijfel dat de mensen die je in de filmpjes ziet klungelen op die bulten iets bijleren. Wat mij betreft is dat vergelijkbaar met aan iemand die nog maar net de ploegbocht onder de knie heeft te vragen om carvend op één ski van de piste te komen; dat is op zich een heel zinnige oefening voor skiërs op bepaald niveau, maar voor die beginner is dat zinloos en gevaarlijk.

Voor mij is iedereen vrij om dingen te proberen, zelfs als ze echt te hoog gegrepen zijn. De grens ligt daar waar de risico’s die je neemt anderen (of jezelf) nodeloos in gevaar brengt, en op pistes zoals Harakiri, Le Mur Suisse of Le Tunnel wordt die wat mij betreft net iets te vaak overschreden.

Bij Le Tunnel is er denk ik ook niet echt een weg terug. Je skiet of snowboard door een tunneltje van ongeveer 100 meter (correct me if I’m wrong, verschrikkelijk slecht in inschatten) en komt zoals je ziet dan meteen op dit zicht uit. Pittig steil, als ik eerlijk mag zijn.

Als je dan terug wil, hinder je volgens mij wel wat personen maar is het vooral moeilijk omdat iedereen je zal aanstaren tot je aan de “brave” kant terug buiten bent. Groepsdruk hé… Dus eenmaal je er bent, doet iedereen het wel denk ik.

Het is o zo hard genieten.

Een van de manieren om bij te leren is om dingen te gaan doen die over de grens van je kunnen liggen; dat kan enerzijds door met specifieke oefeningen te werken op “eenvoudig terrein” (anders zou Landgraaf in de zomer niet afgeladen vol zitten met skiteams die komen trainen), anderzijds door met gekende technieken naar moeilijker terrein te trekken.

Voor mij is iedereen vrij om dingen te proberen, zelfs als ze echt te hoog gegrepen zijn. De grens ligt daar waar de risico’s die je neemt anderen (of jezelf) nodeloos in gevaar brengt, en op pistes zoals Harakiri, Le Mur Suisse of Le Tunnel wordt die wat mij betreft net iets te vaak overschreden.

Morzel op 6 jan 2016 09:55

Met beide ben ik het helemaal eens.

Ik schreef ook niet dat ik op een gewone rode niets meer bijleer, alleen is het beperkt. Skiteams zijn natuurlijk het hele jaar met training in de weer, ik heb maar beperkt tijd. En dan wil je van alles wat: genieten zonder iets te leren, een een beetje leren en af en toe een adrenaline kick. En inderdaad: je moet niet zes stappen tegelijk willen zetten. Ik weet van mezelf redelijk goed wat ik wel en niet kan. Een pittige zwarte pistes kom ik echt wel af, zonder daarbij mezelf of anderen in gevaar te brengen (al weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker). Ik zie ook regelmatig mensen waarvan ik denk: wat doe jij op deze piste? Vorige week in See nog een papa met kind van ca 5 in (denk Nederlander want hij en zijn dochter beide geen helm) die de compleet vereiste, sneeuwarme en deels zwarte dalafdaling gingen doen. Ondanks alle waarschuwingsborden… Dan ben je echt niet goed wijs.

Een van de manieren om bij te leren is om dingen te gaan doen die over de grens van je kunnen liggen; dat kan enerzijds door met specifieke oefeningen te werken op “eenvoudig terrein” (anders zou Landgraaf in de zomer niet afgeladen vol zitten met skiteams die komen trainen), anderzijds door met gekende technieken naar moeilijker terrein te trekken.


Voor mij is iedereen vrij om dingen te proberen, zelfs als ze echt te hoog gegrepen zijn. De grens ligt daar waar de risico’s die je neemt anderen (of jezelf) nodeloos in gevaar brengt, en op pistes zoals Harakiri, Le Mur Suisse of Le Tunnel wordt die wat mij betreft net iets te vaak overschreden.

Morzel op 6 jan 2016 09:55

Met beide ben ik het helemaal eens.

Ik schreef ook niet dat ik op een gewone rode niets meer bijleer, alleen is het beperkt. Skiteams zijn natuurlijk het hele jaar met training in de weer, ik heb maar beperkt tijd. En dan wil je van alles wat: genieten zonder iets te leren, een een beetje leren en af en toe een adrenaline kick. En inderdaad: je moet niet zes stappen tegelijk willen zetten. Ik weet van mezelf redelijk goed wat ik wel en niet kan. Een pittige zwarte pistes kom ik echt wel af, zonder daarbij mezelf of anderen in gevaar te brengen (al weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker). Ik zie ook regelmatig mensen waarvan ik denk: wat doe jij op deze piste? Vorige week in See nog een papa met kind van ca 5 in (denk Nederlander want hij en zijn dochter beide geen helm) die de compleet vereiste, sneeuwarme en deels zwarte dalafdaling gingen doen. Ondanks alle waarschuwingsborden… Dan ben je echt niet goed wijs.

77steve op 6 jan 2016 10:24

Dus alle Nederlanders dragen geen helm?

ik zag gisteren in het restaurant een zeer asociale familie ( denk uit België want ze hadden frieten bij hun Schnitzel )

sorry stoor mijn eigen echt aan je zinnetje dat het waarschijnlijk Nederlanders waren omdat ze geen helm droegen, is totaal op niets gebaseerd.

net zoals dat ik zou zeggen dat alle Belgen alleen maar frieten eten, is toch ook compleet onzin, wij Nederlanders houden ook gewoon van dit lekkernij :)

don't count the days, make the days count !

@77steve
Op een gewone rode is wat je bijleert beperkt? Right… :')

sorry stoor mijn eigen echt aan je zinnetje dat het waarschijnlijk Nederlanders waren omdat ze geen helm droegen, is totaal op niets gebaseerd.

@Droopy-d
Het is een ongenuanceerd en generaliserend zinnetje, daar heb je gelijk in. Gelukkig dragen de meeste Nederlanders inmiddels wel een helm. Alleen de paar mensen die wij in een week in See tegenkwamen zonder helm spraken, toeval of niet, altijd Nederlands. Dus het kunnen ook Vlamingen zijn geweest ;-).

@77steve
Op een gewone rode is wat je bijleert beperkt? Right… :')

IkBakErNiksVan op 6 jan 2016 14:32

@IkBakErNiksVan
Ja, maar zoals ik al schrijf: daar kies ik zelf voor. Met gerichte oefeningen valt ook daar veel te leren, maar soms is het ook heerlijk om daar niet op te letten en van alles om je heen te genieten. Op een piste a la Mur Suisse is dat wat lastiger.

@77Steve
Op een blauwe of rode piste zal zeker een gevorderd skiër op technisch vlak veel en veel meer leren dan op een zwarte/oranje piste; wat Morzel zei slaat de spijker op zijn kop. Sterker nog, op een zwarte/oranje piste gaan gevorderden skiërs vaak technisch een stuk slechter skiën. Beter leren skiën door een zwarte of oranje piste te pakken ligt meestal niet aan technische vooruitgang, maar eerder aan een toenemend balans- en skigevoel.
Kortom, de zin zou niet moeten zijn: ‘met gerichte oefeningen valt ook daar veel te leren’, maar: ‘met gerichte oefeningen valt vooral/juist daar veel te leren’.

@77Steve
Op een blauwe of rode piste zal zeker een gevorderd skiër op technisch vlak veel en veel meer leren dan op een zwarte/oranje piste; wat Morzel zei slaat de spijker op zijn kop. Sterker nog, op een zwarte/oranje piste gaan gevorderden skiërs vaak technisch een stuk slechter skiën. Beter leren skiën door een zwarte of oranje piste te pakken ligt meestal niet aan technische vooruitgang, maar eerder aan een toenemend balans- en skigevoel.
Kortom, de zin zou niet moeten zijn: ‘met gerichte oefeningen valt ook daar veel te leren’, maar: ‘met gerichte oefeningen valt vooral/juist daar veel te leren’.

IkBakErNiksVan op 6 jan 2016 15:31

@IkBakErNiksVan
Persoonlijk vind ik het oefenen met balans en skigevoel op een zwarte piste of een skiroute ook waardevol en leerzaam. Maar als jij persé het woord “vooral” of “juist” aan mijn zin wil toevoegen: be my guest. Zal ik mijn eerdere post ook nog even voor je editen?

Edit: @ toegevoegd.

@77Steve
Uiteraard is ook dat erg waardevol, skigevoel en balans trainen gaat echter relatief snel ten opzichte van het aanleren van techniek. Door het een of twee keer skiën van een piste zal balans en skigevoel al vooruitgaan (ook is het mooie hiervan dat dergelijke balans niet snel wordt verleerd, denk aan fietsen) en vervolgens kan je diezelfde piste nog 200 keer skiën maar zal je balans en skigevoel nog amper vooruitgaan, puur omdat het lichaam al gewend is aan de omstandigheden.
Wat ik enkel wil meegeven is dat goed skiën niet een product is van zoveel mogelijke steile hellingen afdalen.

Plaats een reactie