Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Om het wat overzichtelijker te maken, hierbij een nieuw topic voor alle vorderingen op het gebied van nieuwe liften, pistes en andere wintersportgerelateerd nieuws bij te houden.

*bericht bewerkt door Rogier op 21 apr 2015 09:36

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Nou @Frans we hopen snel van je te horen denk ik ;)

#proudtobepartofleswintersporters

OK Thomas, mooi. Hopelijk hier alleen infrastructureel nieuws en komend winter Weer en Ervaringen in een afzonderlijk topic… .

Nou in dat kader; de A46 verlenging vordert gestaag, verwachting is juli 2016 dat hij klaar is, dus winterseizoen 2016/2017 kunnen we daar
gebruik van maken, moet toch weer 15-20 minuten tijdswinst opleveren en bij drukte nog meer.

Voor de geïnteresseerden :
http://forum.bauforum24.biz/forum/index.php?showtopic=36726…

dit is een bericht uit 2009. Ik vraag me af in hoeverre dat nog betrouwbaar is.

Even verder kijken dan je neus langs is, zie laatste pagina’s (240 en verder) voor laatste beelden

Bij de gemeente ligt een aanvraag voor een flinke uitbreiding van de watercapaciteit van een besneeuwingsvijver in het Herrloh-Bure gebied… Nog meer sneeuwpower onderweg dus…

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Zo, zo… een speciaal topic voor alle nieuwigheden. Dat vraagt natuurlijk om er een steentje aan bij te dragen. Helaas mag ik er op dit moment nog niet teveel van zeggen, maar het volgende kan ik verraden en/of is al algemeen bekend.

  1. Möppi’s Hütte blijft. Op het alpinforum en ter plaatse deed zich het gerucht de ronde dat het restaurant eventueel op de Poppenberg zou komen te staan en beneden volledig afgebroken zou worden. Dat is absolute nonsens. De après-ski hut is een familietraditie en heeft een hoge emotionele waarde. Bovenop de berg zou er bovendien weinig plaats voor zijn. DM heeft echter wel een dergelijk voorstel gedaan.

  2. De 4-CLF Poppenberg blijft in Möppi’s handen. Dit betekend dus dat de Käppchenhang sowieso een nieuwe stoeltjeslift zal krijgen - mocht deze vervangen worden - en de tweedehandse optie van tafel is.

  3. De sneeuwinstallaties en opslagvijvers worden verder uitgebouwd. Op de Bremberg is al reeds het één en ander aan bos gekapt, zelfs tijdens de laatste dagen dat het skigebied nog geopend was.

De info’s tot dusver. Verder kan ik zeggen dat ik letterlijk van m’n stoel gevallen ben toen ik hoorde wat er voor volgend jaar op de planning staat. Als dat allemaal ook daadwerkelijk gaat lukken zal iedereen in december met een open mond op de piste staan. Je kan je borst dus alvast nat gaan maken. :)
@GvPuy: Juli 2016 is een nog wat optimistische datum voor de opening van de snelwegverlenging, maar het komt er in ieder geval binnen afzienbare tijd eraan, ook al blijft het een snelweg die ‘in het niets’ zal eindigen. Ben nu na het skiseizoen weer met enige regelmaat op de bouwplaatsen te vinden om de voortgang te bekijken. Op dat desbetreffende forum staan ook al wat foto’s van mij. Verdere Nederlandstalige details vind je op het wegenforum.

De tijdswinst schat ik overigens op ca. 10 min in, wanneer de passage door Bestwig rustig is. Normaliter lijkt me 15 min een realistische besparing en bij drukte kan het zelfs tot 40 min tijdsbesparing oplopen. De alternatieve routes zullen dan geen tijdswinst meer opleveren.

@Frans
" De info’s tot dusver. Verder kan ik zeggen dat ik letterlijk van m’n stoel gevallen ben toen ik hoorde wat er voor volgend jaar op de planning staat. Als dat allemaal ook daadwerkelijk gaat lukken zal iedereen in december met een open mond op de piste staan. Je kan je borst dus alvast nat gaan maken"

Bedoel je aankomende december als het bekend wordt gemaakt, of december 2016 wanneer het is opgeleverd?
Ik heb zo’n vermoeden over het kunstmatig ophogen/uitgraven van het landschap. Zit ik in de richting?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Frans op wat voor manier bedoel je uitbouwen kunstneeuwinstallaties? Of mag je daar niks over zeggen. En gaat dat van je stoel vallen over Winterber of het Sauerland in het algemeen? :D

#proudtobepartofleswintersporters

@Thomas, nu aankomende december zullen vele verbaasd zijn over wat er allemaal is gedaan in de zomer.

@HenriS

Dat wil dus zeggen dat er nog veel meer op stapel staat dan Frans ons kan vertellen?

Ik ben erg benieuwd! Toch ontwikkelingen in Willingen? :)

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik zet mijn geld op een G-Link naar Neuastenberg

Gang is alles

Zou gaaf zijn @Jesper maar ik zou nieuwe liften en betere besneeuwing in willingen ook wel nice vinden :D

#proudtobepartofleswintersporters

Bedoel je aankomende december als het bekend wordt gemaakt, of december 2016 wanneer het is opgeleverd?

Thomas op 17 apr 2015 14:31

Ik bedoel met wat er in december 2015 (dit jaar dus) er in Winterberg zal staan, zoals @HenriS al probeerde aan te geven. Dat nieuws zal dus ergens deze zomer officieel worden. Mocht je in Winterberg zijn zou ik eens uitkijken naar markeringen in 't skigebied. ;)

Ik heb zo’n vermoeden over het kunstmatig ophogen/uitgraven van het landschap. Zit ik in de richting?

Thomas op 17 apr 2015 14:31

Nah, dat zal niet zo extreem gebeuren, alhoewel er natuurlijk wel iets het één en ander opgehoogd zal worden, maar dat zal slechts bij een paar meter blijven.

Wat betreft Willingen: De nieuwe stoeltjeslift Köhlerhagen komt pas in 2016, dus aankomend seizoen zal waarschijnlijk de laatste zijn met sleepliften. Men is nog niet helemaal klaar met het handelen over de sportplaats. Eventueel zal men voor aankomend seizoen al wel beginnen de piste van de Köhlerhagen te verbeteren, misschien zelfs al met het bouwen van een kleine tunnel voor de weg naar het hotel, waar de piste nu nog zo’n rare overgang heeft.

Ik zet mijn geld op een G-Link naar Neuastenberg

Jesper op 17 apr 2015 16:55

Euhm, ik zou het geld ergens anders op inzetten.

Ik zet mijn geld op een G-Link naar Neuastenberg

Jesper op 17 apr 2015 16:55

Euhm, ik zou het geld ergens anders op inzetten.

Frans op 17 apr 2015 17:32

Hebben ze in Duitsland geen sarcasme @Frans?

❄️

Was een grapje

Gang is alles

@Frans zijn de andere liften in willingen dan op de lange baan geschoven?

#proudtobepartofleswintersporters

dit wordt een aardige quiz! Ik zet mijn geld op een verbinding tussen de Nordhang en Sahnehang. Wellicht ook nieuwe lift op de Bure Herloh.

Mooiste zou natuurlijk een lift op de zuidhang van de kappe zijn, met vanuit dat dal een lift de Kahler Asten op. Maar dat dalletje schijnt beschermd natuur te zijn, alhoewel dat in Winterberg ook weinig zegt.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

dit wordt een aardige quiz! Ik zet mijn geld op een verbinding tussen de Nordhang en Sahnehang. Wellicht ook nieuwe lift op de Bure Herloh.

koen_s op 18 apr 2015 09:09

Dat zie ik niet in één jaar gebeuren. Lift 11 van Nordhang naar Bremberg en de liften op de Nordhang en Sahnehang zelf zijn allemaal nog sleepliften. Lijkt me sterk dat ze drie stoeltjesliften in één jaar gaan bouwen in een uithoek van het gebied.

Poppenberg 8er en Käppchen 4er zijn beide realistisch, maar ik ben ook wel benieuwd wat er met lift 1 Astenstrasse gaat gebeuren.

❄️

dit wordt een aardige quiz! Ik zet mijn geld op een verbinding tussen de Nordhang en Sahnehang. Wellicht ook nieuwe lift op de Bure Herloh.

koen_s op 18 apr 2015 09:09

Sprak met een liftman bovenop de Nordhangpiste… Die piste naar boven doortrekken, dat willen ze wel, maar dat gaat niet gebeuren. Theoretisch zou langs de weg een verbinding naar de Sahnehang en via de heide eentje terug naar de Nordhang mogelijk zijn (heb ik wel een op ski’s verkend). De milieuvrienden die niet te beroerd zijn hele bergruggen kaal te slaan voor windmolens (duizenden windturbines gepland in het middelgebergte, ze zijn helemaal van de pot gerukt), die zouden daar een enorme heisa van gaan maken.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Frans wekt de suggestie van een gebouw(werk); in de zomer officieel en in december zal ‘staan’. Wat kan het meer zijn dan een Aufstiegshilfe? Een extra skischans? Een gondellift? Ik gok op een lift en piste in het verlengde van de Bremberglift (10) richting Altastenberg en dan een lift met skibrug naar de Sahnehang.

@Frans
" De info’s tot dusver. Verder kan ik zeggen dat ik letterlijk van m’n stoel gevallen ben toen ik hoorde wat er voor volgend jaar op de planning staat. Als dat allemaal ook daadwerkelijk gaat lukken zal iedereen in december met een open mond op de piste staan. Je kan je borst dus alvast nat gaan maken"

Thomas op 17 apr 2015 14:31

verbazingwekkend trouwens dat informatie elke keer zolang geheim kan blijven in en vanuit Winterberg… .

Ik ben heel erg benieuwd naar die ontwikkelingen waar @Frans van zijn stoel door viel! Misschien wordt het gebied juist wel uitgebreid aan de kant waar Landal ligt. Die 8-persoons lift op de Sürenberg zal er toch niet voor niets gebouwd zijn. Nu is hij een beetje overbodig en zo geweldig vind ik die piste niet.

Maar die 8-persoons die zit wel lekker :P @Frank9

A winter without powder isn't a winter!

Ik ben heel erg benieuwd naar die ontwikkelingen waar @Frans van zijn stoel door viel! Misschien wordt het gebied juist wel uitgebreid aan de kant waar Landal ligt. Die 8-persoons lift op de Sürenberg zal er toch niet voor niets gebouwd zijn. Nu is hij een beetje overbodig en zo geweldig vind ik die piste niet.

Frank9 op 20 apr 2015 19:27

Ik moet zeggen dat het na de verbreding dit jaar wel een erg lekkere piste is geworden, mits je buitenom gaat

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

@Frans zijn de andere liften in willingen dan op de lange baan geschoven?

vic2000 op 17 apr 2015 23:19

Alle plannen naast de nieuwe Köhlerhagenlift waren nooit voor de korte termijn gepland. Wat dat betreft is er niks veranderd. Je moet natuurlijk nooit uit het oog verliezen dat het tempo van investeringen in Winterberg een absolute uitzondering is.

Mooiste zou natuurlijk een lift op de zuidhang van de kappe zijn, met vanuit dat dal een lift de Kahler Asten op. Maar dat dalletje schijnt beschermd natuur te zijn, alhoewel dat in Winterberg ook weinig zegt.

Thomas op 18 apr 2015 09:23

Als dat ooit zou gebeuren komt er geen lift naar de Kahler Asten, maar richting Neuastenberg. Een mogelijke lift naar de Kahler Asten had men ooit vanaf de Nordhang gepland. Daarmee zou dan ook de weg naar boven afgebroken worden, zodat de toeristen de nieuwe gondelbaan zouden moeten gebruiken (of gaan wandelen).

Ik gok op een lift en piste in het verlengde van de Bremberglift (10) richting Altastenberg en dan een lift met skibrug naar de Sahnehang.

Frank66 op 18 apr 2015 14:00

Wees eens eerlijk: Zou je op dit moment kunnen voorstellen dat het moderne en min of meer sneeuwzekere Skiliftkarussell wil samenwerken met Altastenberg?!

@Frans

Ik gok op een lift en piste in het verlengde van de Bremberglift (10) richting Altastenberg en dan een lift met skibrug naar de Sahnehang.

Frank66 op 18 apr 2015 14:00

Wees eens eerlijk: Zou je op dit moment kunnen voorstellen dat het moderne en min of meer sneeuwzekere Skiliftkarussell wil samenwerken met Altastenberg?!

Frans op 21 apr 2015 10:00

Volgens mij bedoelt Frank66 een verbinding met de Sahnehang.
Maar vervolgens een aansluiting met Altastenberg zou ik ook niet eens zo heel gek vinden. Ik denk dat het via de Sahnehang de kortste weg is naar aansluiting met een ander gebied. Daarnaast begreep ik dat Altastenberg vrij serieuze ambities heeft een stoeltjeslift te bouwen, en is het de afgelopen jaren druk met uitbouwen van de sneeuwproductie-capaciteit.
Nadeel is wel dat een lift in het verlengde van de Bremberglift (10) pal op het zuid-westen is gericht en dus een slechte oriëntatie heeft qua bezonning.

Mja, een opslagvijver heeft men gebouwd. Die dient echter voor de Westfalenhang. En die piste heeft niet zozeer kanonnen, maar ‘sneeuwlantaarns’. Er zijn verder nog meer details die daar een beetje vreemd zijn.

Heb je overigens al eens de (kunst)sneeuw op de Westfalenhang uitgeprobeerd? Heel vaak is de piste enorm ijzig en wordt bovendien matig geprepareerd. Ook al is de sneeuw overal ‘geweldig’, dan nog klopt er iets niet met die piste. De verbindingspiste van de Westfalenhang terug in het ‘hoofdgebied’ heeft sneeuwkanonnen, maar is altijd bruin incl. steentjes. En zo zijn er nog meer voorbeelden hoe Altastenberg het toch niet echt voor elkaar lijkt te krijgen, netzoals al die slome sleepers (welke in principe wel harder kunnen).

Het is met voldoende natuursneeuw een leuk gebied en een geweldige uitwijklocatie voor Winterberg zelf, alleen de maatstaven liggen er nog lang niet hoog genoeg.

Wat betreft een verbinding met de Sahnehang: Dat zou men heel makkelijk vanaf de Nordhang kunnen maken. Een verbindingspiste Nordhang -> Sahnehang en Sahnehang -> Nordhang. Daar is zelfs geen nieuwe lift voor nodig, alleen maar de wil (en een oversteekpunt voor de weg).

we lezen nu wat het niet wordt. Maar wat het nu wel gaat worden blijft een raadsel. Kun je nog een tipje van de sluier oplichten?

Plaats een reactie