Paar vraagjes Snowboard & Bindingen

Hi Wintersporters,

Ik ben van plan mijn eerste Snowboard en bindingen te kopen. en nu heb ik mijn oog laten vallen op een Flow Merc met Flow Flite bindingen. Enkel is de maat die ze nu nog in de winkel hebben 150 en 156.
Nu vraag ik mij dus af wat de juiste maat voor mij zou zijn, de verkoper raad mij gewoon de 156 aan, maar volgens http://www.justsnowboard.nl/snowboard-lengte-calculator/… kom ik uit op 144-148, wat toch een behoorlijk verschil is.

En dan mijn 2e vraag. Wat zijn jullie ervaringen met Flow bindingen? Deze werden mij op Reddit /r/snowboarding afgeraden met de volgende reden “Also don’t get the Flow bindings unless you have a specific reason for them. The “ease” of being able to strap in and go is negated by all the other downsides to owning Flow bindings.”

Thanks! :)

Ik ben geen snowboardexpert, maar ik denk dat mensen je beter kunnen helpen als je even je ervaring beschrijft, je lengte en gewicht vermeldt en zegt wat voor board je zoekt (ik denk dat dat ook van invloed is op de lengte die je kiest).

Voor je board is er wat meer info nodig over je rijstijl, gewicht en wensen. Als je rond de 144-148 uit zou moeten komen lijkt 156 wat aan de lange kant en zul je dat merken aan de wendbaarheid en vergevingsgezindheid.

De bindingen is een kwestie van smaak, ik kocht flow omdat ik dacht dat het geweldig zou zijn maar na 2 weken heb ik ze verkocht omdat ik het helemaal niets vond. Er zijn hier echter ook leden die het geweldig vinden. Ik kreeg ze niet lekker afgesteld en had totaal geen voordeel van het ‘snelle’ instappen vond ik. Daarnaast vond ik ze weinig gevoel geven en mijn conclusie was dat het een miskoop was… De nieuwere modellen hebben zowel straps als het fast entry systeem dus eigenlijk best of both worlds en lijken mij wel een stuk fijner maar ik waag mij er niet meer aan. Je moet het testen vind ik, als je die kans hebt.

You’ll love em or you’ll hate em…

🏂

Heb zelf een paar jaar geleden een Flow Merc Board met Flite bindingen gekocht als absolute “oudere” beginneling, nu na 3 jaar nog steeds tevreden met het board maar de bindingen ga ik vervangen voor straps. Persoonlijk zie ik het voordeel niet zo van het snel in/uit stappen, vaak zit er sneeuw of ijs in de weg en ben je alsnog even bezig.

Wel 1 kleine kanttekening als je het boarden snel oppakt of al van een hoger niveau bent kan ik me voorstellen dat je het board snel ontgroeid.

Conclusie heel fijn board (vergevingsgezind) om lekker mee rond te rijden de eerste paar jaar, bindingen zijn het voor mij niet helemaal.

Maatvoering geen idee heb zelf een 164W, maar ben dan ook een beetje groot…

Oeps, totaal vergeten! Ik ben 1,79m en weeg zo’n 65kg.
Een vriend van mij heeft ook Flow bindingen, en met het proberen van zijn board was het toch wel wat gewennig inderdaad. had het idee dat het niet zo stevig zat als straps, dus ga waarschijnlijk toch andere bindingen nemen dan de Flow’s :) thanks!

Hoeveel weken ervaring heb je? Het is een beginnersboard zoals hierboven al beschreven.

Met 1.80m op een 1.48 is idd wat kort, maar met jouw gewicht zou het dan wel weer kunnen.
Waar gaat je voorkeur naar uit? Park/poeder/piste?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

De verkoper probeert in dit geval gewoon geld te verdienen en jou niet te voorzien van goed fatsoenlijk materiaal. De lengte is wel degelijk erg belangrijk, zou eerder voor de 150 dan gaan ipv 156.
Voor wat betreft de Flow bindingen, erg gemakkelijk voor de luie snowboarder, maar er zitten teveel nadelen aan om het echt handig te maken. Je kunt het nooit perfect afstellen, je hebt regelmatig sneeuw onder je schoen of in de binding zitten. Zeker offpiste, of met verse sneeuwval is het echt prutsen. Gewoon een goede binding met straps nemen, zitten zeer comfortabel en die heb je ook echt zo vast zitten. Tijdswinst is minimaal.
Jouw ervaring is hier ook een factor in, des te meer ervaring, des te beter weet je ook wat je wilt, hoe jij rijdt en of je meer zult groeien. Hoe vaak per jaar wil je gaan? Heb je dit board op basis van eigen ervaringen gekocht of spreekt deze jou nu het meest aan? Zoals wel vaker wordt aangegeven kun je gebruik maken van testdagen, deze vinden vaak plaats in het najaar. Op diverse indoorbanen kun je wel het een en ander uitproberen. Of ga anders naar een snowboardwinkel waar je degelijke info krijgt. Mocht het in de buurt voor jou zijn, Cellblock in Utrecht. Vraag naar Frank. Ik kom er bijna 18 jr en dat is niet voor niets.
Succes en veel plezier!

Naast je lengte/gewicht is het ook afhankelijk van je ervaring en wat je ermee wilt.

Als je al een paar weken ervaring hebt en van de pistes/door de poeder wilt knallen is 156 niet eens zo’n gekke keuze hoor (al zou ik dan wel zelf voor een ander boardje kiezen). Als je vooral je tijd in het park wilt doorbrengen is 150 verstandiger.

Alles onder de 150 zou ik laten liggen, daar ga je (denk ik) behoorlijk inleveren op stabiliteit zodra je wat snelheid maakt.

Edit: check ook even de size chart voor de Flow Merk (http://www.evo.com/flow-snowboard-size-chart.aspx). Deze geeft aan dat je beter voor 156 kan gaan.

Ik heb geen ervaring met Flow bindingen maar vind het instrappen nou ook weer geen ramp (tip: leer het staand, scheelt je veel energie en sneeuw aan je kont).

Mijn ervaring is 2 weken wintersport, en een stuk of 6-7 keer indoor. Heb nog geen echte voorkeur, vermaak me prima met pistes, maar wil ook wel is wat meer het park uit proberen. Heb ook een paar stukjes off-piste mee gepakt, wat ook wel erg leuk was (alles is leuk, haha!). Dus zoek wel een All-Mountain beginners board, met een redelijke flex.

De Flow Merc is niet een board wat ik persé moet hebben, maar een die ik toevallig voor een niet al te gekke prijs zag staan. Mijn budget is rond de 350 Euro. Als jullie iets leuks weten zou ik het fijn vinden als jullie dat willen laten weten! :)

Wellicht heb je inmiddels al het een en ander aangeschaft maar ik zag de reacties en wilde toch nog een kleine kanttekening maken. De Flow Flite is in combinatie met de Flow Merc geen goeie deal. De flite binding is qua stijfheid niet ideaal met de toch redelijke stijve Merc. Daarnaast is de Merc een board waarbij de bindingen wat verder naar achter staan en de neus wat langer is voor het poederrijden waar de Merc ook meer op gericht is. De lengte is daarom iets langer aan te raden. de 156 is perfect.

Om even dieper in te gaan op de flow bindingen, waar ik persoonlijk al jaren mee rijd. Wat gezegd wordt over het sneeuw op de bindingsplaat waardoor het instappen lastiger is klopt. Maar met de nieuwe bindingen zoals de flow fuse is er voor de diepe poeder de side-entree, ideaal dus als je even in de poeder vastgelopen bent. TEvens is het afstellen echt veel makkelijker geworden door innovatie en ervaringen.

Als laatste tip, de goeie combi met de Flow Merc is de Flow Five. Maar zoals ik al begon, misschien heb je inmiddels al een dikke set aangeschaft.

@dysk

Ik denk persoonlijk ook dat de 156 net iets teveel plank is voor je.

Over de flow bindingen was ik wel tevreden, ik ben overigens sinds kort overgestapt, meer info over deze overstap en bindingen kan je in dit topic vinden:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/198637#last

Mocht je toch voor flow kiezen, ik bied mijn flows trilogys ook hier te koop aan op het forum:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/199478

Wellicht voor een klein bedrag leuk om te kijken of het iets is voor je, ik ken veel mensen die ze nieuw aanschaffen en ze na 2 x gebruiken weer willen door verkopen, sonde natuurlijk van het geld.

Ik ken ook genoeg mensen die zweren bij Flow.

don't count the days, make the days count !

Ik glijd sinds januari dit jaar op Flow Fuse bindingen naar beneden. Dat zijn de nieuwe modellen met straps én snel instappen. Had eerst ook vooral geluisterd naar alle negatieve verhalen maar ik ben er heel tevreden mee.
Check:
http://www.flow.com/Products/mens-binding/fuse/FI14M4FUSFBLK…

Ha, bedankt voor alle reacties. maar inmiddels heb ik al een board en bindingen gekocht.
Het betreft de Flow Merc met de Salomon Tactic als bindingen.
Uiteindelijk heb ik toch tegen de instap bindingen van Flow gekozen aangezien ik toch met een groep snowboarders ga, waarin dat kleine beetje tijd wat je er mee bespaard toch niet zoveel uitmaakt.

Ben er nu 1x mee indoor geweest om ze te testen, het het gleed zalig. Al een stuk soepeler als alles wat ik ooit heb gehuurd. Nu in Februari nog op Wintersport om ze eens goed te testen. maar denk wel dat ik er tevreden mee ben. ;)

Ik glijd sinds januari dit jaar op Flow Fuse bindingen naar beneden. Dat zijn de nieuwe modellen met straps én snel instappen. Had eerst ook vooral geluisterd naar alle negatieve verhalen maar ik ben er heel tevreden mee.
Check:
http://www.flow.com/Products/mens-binding/fuse/FI14M4FUSFBLK…

imax op 20 aug 2015 12:39

Nieuwe modellen ?
Mijn flow trilogys hebben ook bij elke verbinding aan de cap straps ( geen evo buckle wel straps ) en die zijn uit 2012.

Bij mijn weten zijn dit de nieuwste moddeletjes met een verbeterde ( zeg maar gerust toegevoegde, de oude bindingen hadden niet niet eens een nose cap ) nose cap.

null

don't count the days, make the days count !

Ik glijd sinds januari dit jaar op Flow Fuse bindingen naar beneden. Dat zijn de nieuwe modellen met straps én snel instappen. Had eerst ook vooral geluisterd naar alle negatieve verhalen maar ik ben er heel tevreden mee.

Check:
http://www.flow.com/Products/mens-binding/fuse/FI14M4FUSFBLK…

imax op 20 aug 2015 12:39

Nieuwe modellen ?
Mijn flow trilogys hebben ook bij elke verbinding aan de cap straps ( geen evo buckle wel straps ) en die zijn uit 2012.

Bij mijn weten zijn dit de nieuwste moddeletjes met een verbeterde ( zeg maar gerust toegevoegde, de oude bindingen hadden niet niet eens een nose cap ) nose cap.

null

Droopy-d op 20 aug 2015 12:45

Oh, in de winkel werd mij verteld dat “nieuw” was…
Desalniettemin, ben er erg blij mee!

Plaats een reactie