Hintertuxer Gletscher 22/06, 26/07 & 04/08/2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

22-06-2015 Hintertuxer Gletscher

Na een winterse skidag op de Stubaier Gletscher (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/199984 ) en een overnachting met uitstekend ontbijt in Hotel Gletscherblick bij Finkenberg, werd het tijd voor het volgende skigebied: de Hintertuxer Gletscher!

Het weer leek ’s ochtends vroeg niet al te best. Tijdens het eten brak de zon echter steeds vaker door. De wolken trokken op en enkele witte bergtoppen kwamen tevoorschijn! Rond het middaguur was de lucht grotendeels blauw. Later trok het weer dicht.
Boven op de berg was het écht winters met vriestemperaturen. Hier waren de pistes dan ook in goede toestand; niet al te hard met hier en daar een laagje verse sneeuw. In de loop van de dag, met name bij het Tuxer Fernerhaus op 2660 meter hoogte, werden sommige pistes zwaarder tot zelfs papperig.

Geopende liften en pistes:

null

Vlak voor vertrek nog even op het balkon genieten van het zonnetje met een uitzicht op Mayrhofen:

null

Terwijl chauffeur @HenriS ons naar de liften rijdt, kan ik de eerste blikken op de gletsjer vastleggen:

null

Met een lichte zoom zijn de Kaserer-liften goed te zien, alsook de bouwwerkzaamheden rond de nieuwe zespersoonsstoeltjeslift Lärmstange 2:

null

Dag zomer!

null

Hallo winter!

null

Verder naar de Gletscherbus 3:

null

Hallo diepvries!

null

null

null

Een dikke ijslaag maakt het leven van dit ankertje zwaar:

null

Tijd voor de eerste afdaling! @HenriS staat klaar om te gaan van piste 4. Ik blijf treuzelen met mijn camera…

null

De rode piste 4: ’s Zomers meestal een van de betere pistes dankzij technische besneeuwing en ligging op de noordwestflank:

null

Het gletsjerPLATeau:

null

Stoeltjeslift Gefrorene Wand 3b blijft speciaal:

null

Blije Aziatische toeristen:

null

Mooi uitzicht op de Olpererzijde:

null

Als je goed kijkt zie je de bouwplaats van het toekomstig bergstation van de stoeltjeslift Lärmstange 2. Ondertussen staat er een volwaardig gebouw, toen alleen maar de fundering:

null

Blijft mooi:

null

We blijven op de Gefrorene Wand met hier de ietwat steilere rode piste 8. Naast de sporen die de trainingsgroepen hadden achtergelaten waren fijne poederstukken te vinden: :D

null

De nóg steilere rode piste 5 is de op één na steilste piste op de Gefrorene Wand. De naastgelegen zwarte 8a is de steilste, maar steeds bezet door trainingsgroepen.
Links gaat de Schlegeis-piste naar beneden, echter helaas al in zomerslaap. Daar ben ik nog nooit vanaf gegaan!

null

Links de zwarte 8a, midden de rode 5, rechts een Happy Henri:

null

We verlaten de Gefrorene Wand…

null

… en gaan verder naar de Olperer-kant:

null

’s Middags was het lekker rustig in de Olpererlift:

null

Ook hier een prachtig uitzicht op het skigebied:

null

Aan deze zijde waren de pistes iets zachter door de continue zonne-instraling:

null

De makkelijke blauwe piste 9a en het Betterpark Hintertux:

null

Vergeet niet eerst even die enkele meters bergop naar de werkelijke bergstations van de Olperer-sleepliften te klimmen. Vanuit daar heb je een fantastisch uitzicht over de 2687 meter hoge Hohe Warte richting onder meer het Brennerdal:

null

De Gefrorene Wand (3250 meter):

null

Verder naar beneden richting het Tuxer Fernerhaus:

null

Sneeuwdepot links nog goed verstopt in de sneeuw:

null

null

null

Zeilen worden gelegd om de sneeuw te beschermen tegen de hete zomerlucht:

null

Zelfs tot op 2660 meter hoogte konden we ‘off-piste’:

null

null

Toen lag de sneeuw nog hoog aan het Tuxer Fernerhaus:

null

Zo eindigde rond 16.15 uur een mooie volwaardige winterse skidag. De sleepliften waren open tot 13.30 uur, maar de gondels en de tweepersoonsstoeltjeslift Gefrorene Wand 3b gewoon tot na vieren… Deze kun je blijven gebruiken als wintersporter! Velen denken hier niet aan (of haten de zware sneeuw) en vertrekken om 13 uur al. Daarna heb je een privéskigebied!

De dag erna zouden we switchen van verblijfplaats met Mariapfarr als einddoel.
Voor vertrek zijn we eerst even op zoek gegaan naar een spoor van de nieuwe Penkenbahn. Ik dacht dat een eindje verderop bij Astegg een grote liftpaal gebouwd zou worden. Gelukkig was dat ook zo! Het was namelijk een flinke wandeling omhoog!
Een weg met vele watervalletjes:

null

Astegg:

null

Wat is dat?

null

Een gondel van de Hintertuxer Gletscher in iemands achtertuin! Wil ik ook!

null

In de verte hoorden we getimmer… Yes! Gevonden!

null

Wat een bouwwerk… Tja, dat is nodig voor een 3S-baan!

null

Tijdens de rit naar Mariapfarr kwamen we langs de Krimmler Wasserfälle. Die moesten we natuurlijk ook even bekijken:

null

Bedankt voor het lezen! De andere dagen volgen binnenkort!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:01

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuke reportage en mooie foto’s, nu hopen dat het snel weer winter word en de gletscher zijn eerste grote sneeuwdump krijgt :)

Afgelopen zomer heb ik ook 1 dag (12-07) op de Hintertux Gletscher gestaan en moet zeggen dat het een mooie ervaring was.
@Ben benieuwd naar de andere dagen/foto’s

Wauw! Mooi verslag en ook lekker uitgebreid. Ik ben echt jaloers op jou en @HenriS… Op naar aankomend seizoen :)

Carnas on Tour

26/07/2015 Hintertuxer Gletscher

Juli loopt op z’n eind… Deze maand had ik nog niet op de ski’s gestaan! Daar moest iets aan gedaan worden! Een vriend zag eveneens een tripje enorm zitten. Echter had ik amper opeenvolgende dagen vrij… Enkel 26 en 27 juli! Zullen we het doen? Ja!

Na het werk snel de tassen inpakken, eten en gaan!
Op de A58 bij Tilburg schoot me iets te binnen… Dit is het laatste weekend van de Tilburgse Kermis! Echte thrill ride freaks zijnde moest het stuur wel naar rechts om even Tilburg in te gaan. ;)
Ondanks de enorme drukte hebben we de leukste attracties kunnen doen, zoals de 62 meter hoge ‘Gladiator’:

null

Moe word je wel van al die drukte en G-krachten. Een bezoekje aan de Mac kon daarom niet ontbreken. Daarna vertrokken we dan werkelijk. De volgende foodbreak volgde ’s morgens vroeg aan de Tegernsee:

null

Vlak na openingstijd van de skiliften zijn we aangekomen in de parkeergarage. Daar konden we dit bord raadplegen met de geopende liften en pistes. Niet veel verschil met vorige maand, behalve het gesloten Betterpark:

null

De oude gondelbaan ‘4er Fernerhaus’ was open. Hier kreeg ik mijn ski’s niet in de smalle houders. Daarop pakte een medewerker mijn ski’s af om zelf een poging te wagen. Na drie enorme slagen (waar ik niet blij mee was) gaf ook hij het op en duwde de ski’s letterlijk op het allerlaatste moment bij ons in de gondel:

null

Gletscherbus 2 vs. Kaserer 1 in de verte:

null

Daar zijn we weer! Dit keer eerst de nieuwste gondelbaan 10er Gefrorene Wand, aangezien ik de minder ervaren reisgenoot niet meteen op de steilste pistes wilde zetten:

null

Ijzig stuk op de rode 3 richting het Tuxer Fernerhaus gespot!

null

Spannende waarschuwing:

null

Rustpauze:

null

Het bergstation van de 10er Gefrorene Wand, met daarachter de gelijknamige stoeltjeslift:

null

Altijd mooie uitzichten hier. Minder mooi zijn de enkele ijsplekken zoals hier op de voorgrond bij piste 4. Bij temperaturen rond het vriespunt waren de blanke ijsstukken spiegelgladgevroren. Gelukkig bleef de zon de hele dag schijnen waardoor de meeste stukken iets ontdooiden en grip boden:

null

Beekjes in de pistes waren er genoeg, ondanks de vorst. Soms moest je echt springen!

null

null

null

Merendeels waren de pistes lekker hard en voldoende bedekt met sneeuw. Er lag her en der zelfs wat bij elkaar gewaaide verse poedersneeuw!:D

null

Zoom naar het nieuw bergstation van de zespersoonsstoeltjeslift Lärmstange II:

null

De Gefrorene Wand met vele skiliften en de harde rode piste 4:

null

De rode 3 richting het Tuxer Fernerhaus (2660 meter) werd al zachter:

null

Links steken de afgedekte delen ondertussen stukken hoger boven de rest van de gletsjer uit:

null

Ijsalarm! Spiegelglad was het hier. Mijn reisgenoot deed zijn ski’s uit, maar te voet bleek al helemaal onmogelijk! ;)

null

Even verderop lag weer sneeuw. Hier wordt continu bijgevuld uit de naastgelegen sneeuwdepots:

null

null

Nu helemaal naar boven met onder andere de DSB Gefrorene Wand 3b. Lekker in het zonnetje:

null

Nogmaals de harde piste 4 en piste 8:

null

null

Nog steeds op de Gefrorene Wand: hier de rode piste 5. Deze werd zachter in de zon, echter was het oppassen voor het blankijs!

null

Sleepliften Gefrorene Wand 1+2:

null

null

Mijn skivriend vond één keer van die steile pistes wel genoeg. Daarom wisselden we snel naar de Olperer-zijde:

null

De blauwe pistes waren hier lekker zacht. We leken soms te zweven over de sneeuw. Gladde pistes gelukkig! Weinig mensen waren onderweg:

null

null

De Schneeferner op het Zugspitzplatt was al sneeuwvrij!

null

Hier gelukkig nog wel (kunstmatig geproduceerde) sneeuw tot op 2660 meter:

null

Het terras lokte ons weg van het skiën. Daarom stopten we na sluiting van de sleepliften om 13.30 uur. Vervolgens reden we verder naar onze overnachtingsplaats Untermberg bij Bietigheim-Bissingen.
McDonald’s in Alpenstijl bij de Tegernsee:

null

^ @Svennoo iets voor jou?

Een tussenstop bij het enorm zwemparadijs bij Erding net boven München konden we echter niet laten… Hier bevinden zich ’s werelds grootste thermen en Europa’s grootste glijbaanparadijs. Wat een prachtig zwemcomplex is dat! Echt een aanrader! (Zie http://www.therme-erding.de/ )
De volgende dag zijn we naar de ruïne van Untermberg geklommen. Er stonden enkel nog 4 muren…

null

Het uitzicht was wel mooi:

null

Daarna zijn we doorgereden naar het pretpark Tripsdrill. Gratis toegang met mijn Eftelingabonnement! Het was goed weer en lekker rustig. Schokkend waren de vele Nederlanders hier! Zij zullen waarschijnlijk ook een Eftelingabonnement hebben… ;)

null

Vriendjes maken in de beestenboel:

null

null

Serieuze attracties waren er genoeg, zoals de ‘Mammut’:

null

De ‘Karacho’:

null

De ‘G’sengte Sau’:

null

De ‚Badewannen-Fahrt zum Jungbrunnen‘ waar je al nat wordt in de wachtrij en vele naakte vrouwen kunt aanschouwen:

null

EINDELIJK een klimparadijs gevonden waarin ook volwassen mochten ravotten! Je kon er zelfs schieten met ballen uit het ballenbad! Uren waren wij hier zoet:

null

Uitzicht op het park vanaf een heuvel:

null

Deze twee dagen waren echt super! Een weekendje naar de Alpen is goed te doen! Op de terugweg andere plaatsen bezoeken is ons opnieuw perfect bevallen. Het is een goede gewoonte geworden waar ik geen spijt van heb. De terugweg krijgt zo een hele andere betekenis. :)

Thanks for reading!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuke verslagen en dito foto’s!

@Maurice0 Bedankt! Hopelijk had je met jouw bezoek ook lekker weer. :D In ieder geval wel meer sneeuw! ;)
Jaaa ik ook! De ogen zijn gericht op aanstaande woensdag!
@Svennoo Thnx! Volgende keer meegaan dan! ;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Bedankt @joepiedepoepie ! Wat ben jij nog laat op zeg!? ;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Tja Jan, ik ben een avond/nacht mens. Door de weeks is dat wel lastig als je 's morgens om 6.30 uur weer uit je bed moet. In het weekend en in vakanties is het vaak nog veel later maar dan kan je lekker uitslapen de volgende ochend.

EINDELIJK een klimparadijs gevonden waarin ook volwassen mochten ravotten! Je kon er zelfs schieten met ballen uit het ballenbad! Uren waren wij hier zoet:

null

Daar pas jij toch nooit in?

maar wel kek verslag

Gang is alles

@Jesper Bedankt! Straks komt ‘onze’ dag:D
En echt wel dat ik daar in pas! ;) Zelfs met rugzak! Alleen het wisselen van verdieping ging minder gesmeerd… Oh ja, en de glijbanen ook niet -_-

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuke verslagen! Wat een verschil wel in juli en toen ik er in september was. Toen enkel de eerste dag last gehad van een rivier boven bij 10er lift waar die snowcats staan, verder alles dicht gesneeuwd. Wat een laagje sneeuw wel niet doet, ook voor het aanblik.

@Tiny-M Bedankt! Jij hebt echt geluk gehad, nouja, geluk opgezocht!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

04/08/2015 Hintertuxer Gletscher
@Jesper en familie gingen zowaar 3 weken op vakantie in Oostenrijk. Aangezien ik Jesper niet kan missen, ging ik hem de eerste week van augustus opzoeken in Pettneu am Arlberg. ;)

Tja, zo veel sneeuwfreaks bij elkaar moeten natuurlijk eens de gletsjer opzoeken. De zeer mooie, maar warme dinsdag 4 augustus kwam het best uit voor een dagje Hintertux. Onweerswaarschuwingen golden voor ’s avonds. Op wat enkele stapelwolken na bleef de zon dus bijna de ganse dag schijnen.
Het nadeel van de warmte: direct zware sneeuw tot op de top en echte slush en heuse beken op de piste richting het Tuxer Fernerhaus.

We zaten helaas pas om 10 uur in de Gletscherbus 3… Als je met een grotere groep gaat kan dat gebeuren. Vanuit de gondel was meer ijs dan sneeuw te zien:

null

Boven op de Gefrorene Wand begonnen toevallig twee paragliders aan hun vlucht:

null

@Jesper in z’n oranje jas met op de achtergrond de Olperer:
null

De rode 8 ‘Slalomhang’ ziet er niet aangenaam uit:

null

De naastgelegen Gefrorene Wand-piste 4 beschikte nog over net voldoende sneeuw door de technische besneeuwing afgelopen winter en de daardoor gecreëerde sneeuwdepots:

null

De tweepersoonsstoeltjeslift Gefrorene Wand 3b was ook geopend. Je bereikte deze lift over een extreem smal en hobbelig sneeuwspoor. Op het eind van het pad hadden ze door gebrek aan sneeuw dunne witte doeken op de stenen gelegd waarover je moest lopen. Sommige mensen hadden dit niet door, wat flinke knallen en koprollen op de doeken en daaronderliggende stenen tot gevolg had. Nochtans stond vóór de doeken aangegeven dat de ski’s en boards vanaf daar uitgedaan moesten worden. De doeken leken wel een beetje op sneeuw…
De stoeltjeslift is een ritje waard voor het uitzicht:

null

null

De rode 5 links was ook zo goed als sneeuwvrij:

null

Hopelijk aan de Olperer-zijde betere condities? Iets meer sneeuw, maar wel slush…
Opvallend is het verschil tussen de witte sneeuw van afgelopen winter en de bruine zanderige sneeuwlaag van het jaar (of de jaren) ervoor welke de zomer van 2014 wel heeft overleefd. Helaas smelt nu alles weg:

null

Jespers broertje in de lift en Jesper daarachter ergens:

null

Mooie piste langs de Olperer-liften:

null

null

null

Warm was het:

null

Vlak na sluitingstijd van de sleepliften werden we weggejaagd door pistebully’s:

null

We moesten terug naar het Tuxer Fernerhaus over een water-/ijs-/modder-/steen-/puinpiste:

null

null

Vroeger werd schijnbaar hout gebruikt om de grotere gletsjerspleten te dichten. Daarop werd vervolgens hooi gelegd om uiteindelijk alles af te dekken met sneeuw. Voor kleinere gletsjerspleten werd enkel hooi en sneeuw gebruikt. Tijdens warme zomers als deze komt al deze rommel weer boven. Vandaar deze verzamelingen puin naast de piste. Ook op de piste kwam je het een en ander tegen!

null

null

Pistebully’s klaar om aan de slag te gaan met op de achtergrond de werkzaamheden aan de nieuwe stoeltjeslift Lärmstange II:

null

Een flink depot werd gelukkig geopend om te verdelen over deze sneeuwvrije piste. Het werd tijd:

null

Op het onderste deel van de rode piste 3 naar het Tuxer Fernerhaus lag wel voldoende sneeuw:

null

null

Het sneeuwdepot naast het Tuxer Fernerhaus is uitgeput:

null

De sneeuw werd onder andere aangewend om de weg naar het bergstation van de nieuwe stoeltjeslift Lärmstange II begaanbaar te houden voor de pistebully’s. Na deze dag werd daar geen moeite meer ingestoken en dooide alles weg:

null

Uiteindelijk hebben we nog even gezeten op het terras in de zon, genietend van het ondertussen gewoonlijke uitzicht:

null

Dit was een echte zomerskidag! Fantastisch om eens mee te maken, maar ideaal is het niet. In de papsneeuw kom je soms moeilijk vooruit, je remt op onverwachte plaatsen af en de ijs- en puinpistes maken het ook niet beter… Toch hebben we ons de hele dag goed vermaakt. Meerdere dagen achter elkaar hier doorbrengen bij deze condities lijkt me echter minder leuk.

Andere activiteiten tijdens deze week waren onder andere:

Kijken naar de puinhoop ten gevolge van een flinke onweersbui diezelfde avond:

null

Nieuwe vrienden maken op de Venet boven Landeck:

null

Sneeuwresten zoeken op de Valluga boven Sankt Anton am Arlberg:

null

Een wandeling en een afdaling in de Alpine Coaster bij Hochimst:

null

@Jesper
null

Een normale zomerrodelbaan en Alpine Coaster testen in het skigebied Blomberg bij Bad Tölz:

null

null

null

Zwemmen in Alpamare bij Bad Tölz:

null

Daarna verdwaald raken in een prachtig dal bij de Isar:

null

Nog meer vrienden maken in de Bodensee in Bregenz en daarna doorrijden naar huis:

null

Thanks for reading!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Foto’s van de laatste 2 maanden, zoals de jouwe, laten zien dat de vroege dump van gisteren bij voorkeur nog veel vervolg mag krijgen deze herfst. Mooie verslagjes trouwens!

❄️

Mooi hoor! Bij mij zag het er op de gletscher niet heel veel beter uit, maar was de afdaling naar tfh nog wel wat witter, vooral het stuk bij dat bord met piste aanduidingen. Bij mij was de sneeuwhoop onderaan het tfh ook nog veel groter. Wonder boven wonder heeft die sneeuwsliert het toch zonder die depot sneeuw nog tot nu gered. Ik had gelukkig dagen met minder warm weer, waardoor de sneeuw net wat beter was ;)

Was Jesper deze keer niet gevallen door de papsneeuw?

#proudtobepartofleswintersporters

Heerlijk! Bedankt Jan :D

Heerlijk! Het leest en kijkt weer lekker weg, zoals altijd. :-)

Leest inderdaad lekker weg zo in late uurtjes! Thanks!

Is het al winter?

Bedankt voor de leuke reacties! :D :D
@David23 Dat zeker! Laat maar komen! @vic2000 Ja, het kan snel gaan… :( Inderdaad! Ze krijgen het daar goed voor elkaar! :D Ik denk wel dat ze stiekem een ander depot hoger op de piste hebben aangesproken, al weet ik dat niet zeker. Veel werk moet dat sneeuwtransporteren dan zijn geweest zeg. Respect voor die mensen!
Nee, voor zover ik kon zien maakte @Jesper dit keer helaas geen koprol of vreemde 360. :(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Nog even vergelijken:

1 = maandag 22 juni
2 = zondag 26 juli
3 = dinsdag 4 augustus

Gefrorene Wand:
1

null

3
null

1

null

2
null

3
null

10-er Gefrorene Wand
1

null

2
null

Olperer:
1

null

2
null

3
null

1

null

2
null

3
null

Tuxer Fernerhaus:
1

null

2
null

3
null

1

null

2
null

3
null

1

null

2
null

3
null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

nu de studie is begonnen en ik daar vooral met me hoofd bij zit, is het een tijdje geleden dat ik op 't forum keek… des te beter! wat een heerlijk lang rijtje verslagen… je ziet echter wel heel goed hoe de sneeuwcondities achteruitgingen… mooie verslagen desondanks!

Certified ski-boy, glijbewijs

Top verslag :)

Gang is alles

Ik zie de vergelijkingsfoto’s nu pas! Super! Meer van dat! Erg leuk om te zien :)

Merci! :)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Hi Snowjan,

Blijft leuk om dit terug te lezen en doet altijd vele herinneringen naar boven komen.
Ik ga over anderhalve week weer richting de Hintertuxer Gletscher en zal ook wat foto’s schieten/verslag maken.

@Maurice0 Dat is fijn om te horen!
Wauw, mooi! Zeker als je nu naar de weersverwachtingen kijkt :D Veel plezier daar! Ik kijk al uit naar de foto’s :D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Zeer interessant!
Volgende zomer ga ik mid-week naar Mayrhofen en ga 1 dag op de Hintertuxer gletsjer!

Dit zal tussen 18-07 & 23-07 zijn.
Kan het zijn dat ze bepaalde dagen gewoon sluiten wegens te warm of “te goed” weer? Of zal er dan altijd te boarden vallen?

Wat zijn de openingsuren dan in deze periode? 's Middags dicht?

Vorig jaar een dag geweest eind oktober en toen was alles open boven SOMMERBERG. (dagen ervoor veel sneeuw gevallen) Wat kan ik verwachten rond die periode?

Kan men ook tot aan de GEFRORENE WAND geraken zonder dat men kan skiën?
Prijs van een skipas rond juli?

Plaats een reactie