Opening Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Waarom de besneeuwinf op de andere pistes al uit staat is een goede vraag want de temperatuur van -2.8 is nogsteeds laag genoeg…

vic2000 op 24 nov 2015 08:35

misschien willen ze niet al het water op maken uit de spaarbekkens?

Certified ski-boy, glijbewijs

De luchtvochtigheid was nog te hoog. Dan heb je al snel -4°C nodig om effectief sneeuw te kunnen produceren.

@Frans hmm begrijpelijk opzich. Wat denk jij van het weer voor komende week qua regen enzo?

Op het moment lopen alleen de kanonnen bij de quick jet en rauher-busch nog,de rest staat sinds een uur ofzo uit.

#proudtobepartofleswintersporters

Skiliftkarussell Winterberg
Unsere Kollegen an den Beschneiungsanlagen waren in den vergangenen zwei Nächten schwer aktiv. Sie haben versucht, raus zu holen, was raus kommt aus den Schneekanonen und Lanzen. Beschneit wurden Flutlichthang, Poppenberg, Sürenberg, Rauher Busch, Kleine Büre, Kappe, Schneewittchen und Büre-Bremberg-Express. Bremberghopf ging nicht aufgrund technischer Probleme.
Etwas Schnee liegt also schon. Heute Nacht wird es voraussichtlich nicht mehr möglich sein, Schnee zu machen. Stattdessen wird wohl etwas Neuschnee fallen. Gut ist, dass der nun auf gefrorenen Boden und auf eine kleine Schneegrundlage fällt. Ob und wann ein erster Lift laufen kann, können wir immer noch nicht sagen. Hier ein aktuelles Foto von heute Morgen. #skiliftkarussell #winterberg #schnee #winterkannkommen

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Lange dat bericht is wel wat optimistischer dan de vorige berichten van hun fb. De hele dag door heeft de besneeuwing bij de Rauher Busch aangestaan, vanmiddag alleen het bovenste deel. Sahnehang volgens mij ook de hele dag. Nu loopt de besneeuwing op de Poppenberg, Kleine-Büre, Rauher Busch en Slalomhang. In het fb bericht staat niet dat de besneeuwing bij de Büre-Herloh lift gedraaid heeft, terwijl de sneeuwwolkjes van de kanonnen vanochtend wel zichtbaar waren en je op de webcam ook ziet dat er sneeuw tegen de bomen aan geblazen is.

Voor de komende avond en nacht wordt er volgens mij nog wat sneeuw verwacht. De temperaturen blijven onder 0 maar niet laag genoeg voor besneeuwing waarschijnlijk. Vooral komend weekend wordt spannend. Voor zondag een maandag wordt veel neerslag berekend. Momenteel berekenen de meeste sites voor zondag nog vrij koude temperaturen, dus een leuke hoeveelheid sneeuw. Voor maandag is het een beetje verdeeld, sommige sites zeggen hoogste temp 1.5/2 dus sneeuw, anderen zeggen 4 en dus de helft van de tijd regen. Mocht dit allemaal als sneeuw vallen, dan kan er volgens de meeste sites echt een goed pak bij vallen, niet van die speldenprikjes zoals nu. Maarja, valt het als regen, dan kunnen we de start in het 1ste weekend van december waarschijnlijk wel vergeten.

#proudtobepartofleswintersporters

Als de neerslag in het weekend sneeuw is zulleb ze in het weekend van 6 december wel openen, anders wprd het moeilijk.

De kanonnen op de poppenberg en kappe draaien al weer mooi.

@daanjansema En vergeet de kleine-büre, rauher busch en schneewitchen niet he ;)

Zoals je zegt idd, als de neerslag dit weekend sneeuw is redden ze dat. Als een deel natte sneeuw is of een klein beetje regen (op maandag) is er ook nog wel een kansje. Maar het zal toch minimaal zo’n 20-30cm moeten gaan zijn denk ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Hup, sneeuw!

Stel dat he, stel dat, de temperatuur toch omlaag duikelt en de neerslag van t weekend sneeuw is, is er dan een kans dat er dinsdag 1 december iets open is? Of moet ik dan zelf de berg oplopen?

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

De voorspellingen zien er bepaald niet gunstig uit. Op 1 december zijn de pistes eerder groen dan bruikbaar.

@Jordyvannies als het als sneeuw valt, gaan ze alsnog dir dinsdag niet open denk ik. Op z’n vroegst die week zaterdag denk ik.

Het weer ziet er idd niet zo geweldig uit. Voor zondag wordt het nog steeds wel grotendeels als sneeuw berekend, en door de sneeuwval zal de sneeuwgrens ook nog iets dalen, maar maandag… de meeste sites berekenen 2-4 graden, dus regen… dat zou het grootste deel van de sneeuw van de voorgaande dagen wegspoelen en ervoor zorgen dat het toch te weinig sneeuw is… ik hoop dat de temp iets lager uitvalt en de sneeuwval van zondag de sneeuwvalgrens nog wat omlaag duwt…

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 ineens dé wb pro laatste dagen :p

Certified ski-boy, glijbewijs

neejoh al gek lang @Jorian , nu is het alleen interessanter om te volgen ;)

#proudtobepartofleswintersporters

@Jordyvannies als het als sneeuw valt, gaan ze alsnog dir dinsdag niet open denk ik. Op z’n vroegst die week zaterdag denk ik.

vic2000 op 25 nov 2015 12:55

Goed gezien. ;) Met een serieuze opening van het skigebied hoeft men sowieso pas vanaf het eerste weekend van december (2e advent) te rekenen. Daarvoor zal nog niks spannends gebeuren. Het is dus afwachten in hoeverre alles zal dooien. Aankomende zaterdag is de Ruhrquelle in ieder geval geopend en kan je er gratis skiën. Of zo’n korte piste de moeite is om daarvoor speciaal naar Winterberg te rijden: Eerlijk gezegd nee. Wacht beter nog maar even totdat de serieuzere gebieden open gaan. ;)

Aankomende zaterdag is de Ruhrquelle in ieder geval geopend en kan je er gratis skiën. Of zo’n korte piste de moeite is om daarvoor speciaal naar Winterberg te rijden: Eerlijk gezegd nee.

Frans op 25 nov 2015 23:05

Ik ga wel even kijken hoor en ik gooi mijn ski’s denk ik achterin de auto. Het is ook maar iets van 13 minuten rijden vanuit Medebach. Sowieso lijkt het me wel gezellig met muziek en zo…

Grußen aus dem Sauerland

Als je zo dichtbij zit kan het wel even leuk zijn ja. Maar om nou vanuit NL voor één piste te gaan rijden, dat lijkt me inderdaad niet echt zinvol.

Skiliftkarussell gaat volgens hun facebook definitief niet open komend weekend. Gezien de weersverwachting gok ik op het weekend van 12 december op zijn vroegst.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg): Inderdaad, die indruk heb ik helaas ook… Er moet qua weer wel een wonder gebeuren om het voor 5 december op te krijgen. Dat lijkt niet realistisch. Tot die tijd moeten we het met de Ruhrquelle doen.

Ik ga wel even kijken hoor en ik gooi mijn ski’s denk ik achterin de auto. Het is ook maar iets van 13 minuten rijden vanuit Medebach. Sowieso lijkt het me wel gezellig met muziek en zo…

Mikannika op 26 nov 2015 09:13

Uiteraard, als je in de buurt woont moet je gewoon voorbij komen. Vooral omdat het zaterdag toch gratis is. ;)

Skiliftkarussell gaat volgens hun facebook definitief niet open komend weekend. Gezien de weersverwachting gok ik op het weekend van 12 december op zijn vroegst.

Harry(Winterberg) op 27 nov 2015 01:01

En zelfs dat laatste zou een klein wonder zijn gelet op de weersvoorspelling.

Tja… en we hebben ook beeld… verse plaatjes! En wat was het er heerlijk een mooi!

null

Genoeg sneeuw voor de seizoensopening morgen bij de Ruhrquelle…

null

Poppenberg…

null

Schneewitschen vanaf de Kappe

null

Uitzicht vanaf de Kappe richting Medebach (in de wolken)

null

Een flinke laag sneeuw van meer dan 20cm op de Kappe

null

Dalstation Brembergkopf I, sorry, echt te weinig sneeuw hier…

null

En wil de onverlaat die niet kon wachten zich melden bij de directie (Schneewitschen)…

Grußen aus dem Sauerland

Skiliftkarussell gaat volgens hun facebook definitief niet open komend weekend. Gezien de weersverwachting gok ik op het weekend van 12 december op zijn vroegst.

Harry(Winterberg) op 27 nov 2015 01:01

En zelfs dat laatste zou een klein wonder zijn gelet op de weersvoorspelling.

DSvier op 27 nov 2015 15:42

Ach, ook 4 december is niet uit te sluiten, mocht de regen meevallen…

null

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

De GFShoofdloop geeft in bovenstaande afbeelding een dik pak sneeuw aan op 4 december… Maar ik zou zeker nog niet boeken op basis van 1 zo’n verwachting

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

@HarryvdBerg sneeuwhoogte rekent tot en met woensdag 70mm, en donderdag ook nog 10mm… op het kaartje lijkt het toch maar ongeveer 10/15 cm sneeuw? Hoe groot zijn de sneeuwhopen van de besneeuwing op de meeste pistes? Die van de ruhrquelle verbazen me eigenlijk wel, had dat niet verwacht na die paar nachten.

#proudtobepartofleswintersporters

Op de ruhrquelle stond de snowfactory al wel ongeveer 2 weken aan

Skiliftkarussell gaat volgens hun facebook definitief niet open komend weekend. Gezien de weersverwachting gok ik op het weekend van 12 december op zijn vroegst.

Harry(Winterberg) op 27 nov 2015 01:01

En zelfs dat laatste zou een klein wonder zijn gelet op de weersvoorspelling.

DSvier op 27 nov 2015 15:42

Ach, ook 4 december is niet uit te sluiten, mocht de regen meevallen…

null

HarryvdBerg op 27 nov 2015 16:58

Welke kaart is dit precies, welke plaats? Deze kaart is op 1500 meter dus alle sneeuw wat wordt voorspeld op de kaart is waarschijnlijk in regen of natte sneeuw in Winterberg. Tenzij je de GFS hauptlauf volgt dan is het wel heel gunstig

A winter without powder isn't a winter!

Skiliftkarussell gaat volgens hun facebook definitief niet open komend weekend. Gezien de weersverwachting gok ik op het weekend van 12 december op zijn vroegst.

Harry(Winterberg) op 27 nov 2015 01:01

En zelfs dat laatste zou een klein wonder zijn gelet op de weersvoorspelling.

DSvier op 27 nov 2015 15:42

Ach, ook 4 december is niet uit te sluiten, mocht de regen meevallen…

null

HarryvdBerg op 27 nov 2015 16:58

Welke kaart is dit precies, welke plaats? Deze kaart is op 1500 meter dus alle sneeuw wat wordt voorspeld op de kaart is waarschijnlijk in regen of natte sneeuw in Winterberg. Tenzij je de GFS hauptlauf volgt dan is het wel heel gunstig

Joostw op 27 nov 2015 18:38

Coördinaten zijn precies die van Winterberg. In de neerslag is geen rekening gehouden met stuwingseffecten, waardoor er bij zo’n berekening geen 10-15, maar 20-50 cm sneeuw valt bij noordenwind.
Uiteraard is dit nog meteo-gokkerij. -5 op 1500m is bij noordelijke stroming nagenoeg altijd sneeuw boven zo’n 500 meter, soms zelfs tot zeeniveau.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Overigens is de grootste kans nog steeds dat er geen sneeuw valt, eind volgende week… Om het enthousiasme enigszins te te,peren. Maar er zijn mogelijkheden in de Amerikaanse weerkaarten verschenen.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

@HarryvdBerg mocht het zo lekker door gaan sneeuwen als de voorspelling doet vermoeden, dan moet het alsnog echt meer dan 30cm zijn, willen ze er iets mee kunnen. Want op bij Möppi’s na zal er nergens iets over blijven van alle moeite… ookal dat een deel van de komende neerslag misschien nog sneeuw en natte sneeuw zal zijn. Ook is het gemiddelde van de voorspellingen nog geen 2mm… dus ik denk dat we er niet op hoeven te rekenen… ookal dat het wel erg leuk zou zijn natuurlijk.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zie dat het vrijdag 4 december weer koud word, hopelijk de hele week lang 's nachts onder de -3 zodat de sneeuwkannonen kunnen draaien en dan 12 december openen, zo mooi zijn.

Tegen beter weten in toch net even voorzichtig op de webcams van Winterberg zitten gluren, en daar wordt je niet direct vrolijker van… Ook de voorspellingen voor de komende tijd houden niet echt over. Het is te hopen dat er voor de kerst nog verandering in komt, maar zoals het er nu naar uit ziet zou het me niet verbazen als ze pas in 2016 open kunnen…

Plaats een reactie