Aanrijden Sölden via Fernpass, Munchen of Bregenz

Ik ga komende kerst naar Sölden. Nu zijn er al enkele topics over de te rijden route, maar ik heb toch nog een vraag. We verwachten rond 8:00 a 9:00 in Zuid-Duitsland te zijn. normaal (met de voorjaarsvakantie) nemen we de Fernpass, mocht ik deze willen mijden door drukte of sneeuwval wordt door vele de route via Bregenz/Arlbergtunnel aanbevolen. Maar is het hier niet ontzettend druk met vakantiegangers die naar Vorarlberg (Lech, St Anton etc.) gaan?

Kortom wat is nu de beste route?

Munchen

Ik zou bij Memmingen de knoop doorhakken. München moet je sowieso niet doen, daar is de kans op (lange) files net zo groot en het is gewoon een stuk verder om. Daarnaast zou ik het stuk Stuttgart-Ulm altijd vermijden, je kan beter via Heilbronn-Crailsheim of Kassel-Wurzburg (als je meer uit het noorden komt).

@ShootingBrake, Wij rijden inderdaad altijd via Heilbronn, Stuttgart is verschrikkelijk met files,Baustelle etc. Mij ging het puur om ‘de grensovergang’ Maar het beste is dus om bij Memmingen een keuze te maken afhankelijk van het weer en drukte? Bedankt!

Dat zou wel mijn advies zijn ja, gewoon goed de file-informatie in de gaten houden en pas bij Memmingen beslissen. Geniet van je vakantie!

Inderdaad afwachten wat de verkeerssituatie op dat moment is. Ik rijd bij mooi weer langs Fernpass, slecht weer langs Bregenz. Houd rekening met ochtendspits bij München!

Uit ervaring heb ik geleerd me nooit om één bepaalde route vast te prikken, maar die pas op het moment van vertrek op basis van de actuele weg/weer/verkeer situatie te bepalen en zo nodig onderweg nog aan te passen.
Op dit soort ritten (800+ km) zal het me een …zorg zijn of een route misschien wel 75km om is (want dáár heb je het in de praktijk over) of volgens om het even wel nav system misschien wel 20min langer.

Rob

Fernpass !

Kan je beter op het moment van rijden beslissen, vorig jaar ook in Solden geweest en toen werd van te voren gezegd dat het enorm druk zou zijn op de Fernpass vanwege sneeuw en vakanties, maar uiteindelijk toch gekozen om erover te gaan en we konden zo door!

@maikeltitulaer: Op welke dag wil je vertrekken? Dat maakt nogal wat uit welke route prettiger is. De Arlbergtunnel is eigenlijk alleen op (zwarte) zaterdagen een nuttig alternatief, mocht de zaak op de Fernpass compleet vast staan. In dit geval zoals elders geadviseerd de verkeersinformatie in de gaten houden.

Op andere dagen zou ik sowieso via de Fernpass rijden. Het kan weliswaar sneeuwen, maar die sneeuw tref je ook op de 68 km lange omweg via de Arlberg. In principe worden beide wegen goed schoon gehouden, maar als er veel sneeuw valt, dan ben je op beide routes de klos. De Arlberg is dan ook geen tovermiddel meer. Bovendien kom ik verhalen als die van @fvanveer regelmatig tegen. Achteraf schijnt de Fernpass bij velen toch weer mee te vallen. Pech en ongelukken kan je uiteraard altijd en overal hebben.

Op de A8 rond Stuttgart zijn overigens enkele wegwerkzaamheden verdwenen. Alleen rond de Albaufstieg schiet het eventueel iets minder op, maar of dat de route voor de A6 rechtvaardigd is de vraag. Is natuurlijk ook allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. ;)

Ik wil iedereen de Fernpass afraden zo ben ik er sneller over :-)

Ik heb nog nooit problemen gehad met/op de Frenpas. Zal wel geluk hebben gehad dan…

Vorig jaar hebben we op de zaterdag voor kerst uren over de Fernpass gedaan. En toen was er (helaas) geen vlokje sneeuw te bekennen…

Altijd de Fernpass en nooit problemen! Is ook nog eens een mooie route om te rijden.

Dat is nog eens een visie @ruudsan :) +1

De rest bevestigd dus nog meer mijn beeld: Fernpass is vaak gewoon goed te doen, behalve op sommige (zwarte) zaterdagen. Lijkt me een keurige indicatie waarop de TS moet letten.

Inderdaad: zaterdagen als 19 en 26 december wil je daar niet zijn (maar nergens eigenlijk, beter 's nachts of een dag eerder of later reizen) of als het echt zo heftig sneeuwt dat de sneeuw op de weg blijft liggen en je sneeuwkettingen nodig hebt.

Al heb ik vorige week terug van de Alpen op de Autobahn ter hoogte van Wiesbaden ook stapvoets gereden een km of 20 vanwege sneeuwval, dus dat levert overal vertraging op, niet alleen op bergpassen.

@Frans

De werkzaamheden tussen Stuttgart en Ulm zou dit najaar toch helemaal klaar moeten zijn? Met die rijbaan uitbreiding zou fileleed, behoudens ongevallen/extreem weer, toch een stuk minder moeten zijn.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30: Helaas nog niet helemaal. Op http://www.bast.de kan je zien waar, tot hoe lang en welke beperkingen er bij wegwerkzaamheden op de Duitse snelwegen zijn.

Laat de lange rode lijnen je overigens niet irriteren, dat geeft alleen aan tussen welke afritten de wegwerkzaamheden zich bevinden. Als je het aanklinkt wordt rechts de exacte lengte van de wegwerkzaamheden aangegeven.

@Frans

De werkzaamheden tussen Stuttgart en Ulm zou dit najaar toch helemaal klaar moeten zijn? Met die rijbaan uitbreiding zou fileleed, behoudens ongevallen/extreem weer, toch een stuk minder moeten zijn.

Peter30 op 27 nov 2015 12:12

Dat stuk is dit jaar niet meer af. Wel al stuk 3 baans. Mischien Heilbronn als alternatief.

May the ski force be with you !!

@Frans, danke

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30
Zie toch geen duimpjes op mijn IPhone 6.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie