in hoeveel dagen van de oefenweide af?

Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze kinderen op wintersport. Ze zijn dan 4,5 jaar en net 8 jaar. Ik vraag me af hoeveel dagen ze gemiddeld op de oefenweide zitten en wanneer ze voor het eerst een makkelijke blauwe piste af kunnen.
Ik heb zelf pas op mijn 25ste leren skiën en ben nooit op een oefenweide geweest. Onze oudste heeft vorig jaar 3 uur les gehad in de buurt van Winterberg. De jongste heeft nog nooit op skies gestaan.
We gaan naar Fiss en ik zou het leuk vinden om in de loop van de week in ieder geval met mijn oudste richting Ladis te skiën. Is dit realistisch en eventueel ook met de jongste? Ik snap dat het per kind verschilt uiteraard.

Vaak na 3 dagen al, maar ieder kind natuurlijk anders.

Ik kan je aanraden om een paar lessen te nemen in bijvoorbeeld Snowworld. Dit heb ik zelf ook gedaan toen ik jong was en dan heb je de basis al onder de knie. Hierdoor kon ik vrij snel ‘de bergen in’ met mijn skiklas.

Hangt van veel factoren af, o.a. ook de grootte van het klasje.

Meestal geef ik les aan schoolreizen en dan zijn de groepen iets groter (tiental leerlingen) met een leeftijd van ongeveer 12 jaar. Met zo’n groep doe ik de eerste blauwe piste op dag 3. Soms eens op het einde van dag 2, soms later.
Vlot skiën van een blauwe piste duurt uiteraard nog een dag langer.

Een kind van 8 zal dus zeker een drietal dagen nodig hebben. Maar het zou me niet verbazen moest het langer duren.

Bij een kindje van 4,5 zou ik er niet op rekenen dat het voor het in zijn eerste week van de oefenweide gaat. Het kan, maar dan is het een groot succes.

Mijn tip: verwacht niet dat je met je kinderen kan gaan skiën. Je kan er meer kwaad dan goed mee doen.
Ouders nemen hun kind over de middag mee waardoor het te snel moe is. Ouders verwachten er enorm veel van wat stress geeft aan het kind. Of ze nemen het mee op nieuwe pistes waar kinderen geen vertrouwen op hebben.

Zeker met het kind van 4,5 moet je daarmee opletten. Verwacht liever niets dan iets. Op die leeftijd is skiles vaak meer gewenning en spelen dan skiën.

Door de hoogte wordt je eerder vermoeid. Tevens moet je niet teveel van je kind verwachten. Veel nieuwe indrukken (Bergen, andere taal, skiën en andere nieuwe juffen). Ene kind leer sneller dan het andere maar ik zou de keuze vooral aan het kind laten. Met kerst ook in Fiss geweest. Er zijn gewoon ouders die hun kind jankend met een tut in de mond bij een Bambini klas afgeven en dan verbolgen staan te kijken als je juf zegt dat ze worden gebeld als het kind over 10 min nog huilt.

Ik zou met je kind van 8 op een rollerbaan lesnemen. Mijn stiefzoon heeft dit ook gedaan (10 uur) en na 3x2 uur privéles heeft hij de rest vd week zonder problemen met ons mee geskied. Komende jaren de eerste paar dagen in een klasje. Rest vd week met ons op pad.

Op, het is echt niet de bedoeling om de hele week met hem te skiën. En ook niet om nog hele tochten met hem te maken na zijn lessen. Hij wil heel graag met mij skiën, dus een keertje van een simpele blauwe piste als hij zelf nog puf heeft was meer het idee. En als de jongste niet wil skiën kan dat ook, want opa en oma gaan ook mee en skiën niet. Wel hebben dus een plan B zonder dat het van onze skitijd af gaat.
Skilessen vooraf in NL gaat niet meer lukken, als ze het dit jaar in Oostenrijk leuk vinden doen wel dat volgend schooljaar wel. En dan nog willen we wel dat ze de komende jaren op les gaan…

Super! Hadden alle ouders maar die ingesteldheid! :D

wel wat ervaring hiermee :-)
Wij hebben 1 dochter. Op 3 jaar en 9 maanden (2013) de eerste skiweek in Lermoos: een hele week op de oefenweide doorgebracht en dolle pret!!! Oma en Opa telkens goed gesupporterd en 's middags lekker samen gegeten in het appartement in het dal. Op 4,5 jaar (oudjaar 2014) opnieuw een week skischool maar daar merkte men op dag 2 dat (ondanks ze zéér klein was) ze op de oefenweide niets meer bij te leren had. Dus vanaf dag 2 de blauwe pistes op. Op de laatste dagen skiede deze kleuter de blauwe Skiweg in Bramberg (toch een afdaling van ettelijke kilometers) vlot naar beneden. Omdat ze maar bleef “zagen” om te skiën zijn we vlak over de grens (wonen net in België) op een rolbaan privélessen gaan nemen en vanaf les 2 zigzagde de dochter over de piste. … Tot ze vorige maand op de speelplaats haar arm brak bij een ongelukkige val… geen rollessen meer maar met Krokus terug naar Oostenrijk voor … de derde week skiles in de echte sneeuw. Ik denk wel dat we net zoals vorig jaar af en toe een half dagje skiles gaan “overslaan” om met papa en mama de Skiweg een aantal keer te doen … is toch ook quality time? :-)

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Wij zijn na 1 week met onze kinderen van toen net 5 en 6 nog niet verder dan eenvoudige blauwe pistes.
Dus de pistes die een iets gevorderde skiër vrijwel rechtuit zou nemen.

De stijlere blauwe stukken zijn eigenlijk nog te pittig voor ze. Die wil je nog vermijden en als je ze neemt moet je ze heel goed begeleiden.

Na 1,5 dag gingen ze van de oefenweide naar de kinderhelling en de 3e dag gingen ze naar boven.
En die eerste stappen gingen niet zonder zachte dwang en tranen.
Het is inderdaad best pittig al die nieuwe dingen.

Vrienden van ons hadden een zoon van 4,5, die kon alleen tussen de benen van de skilerares mee, maar die houdt er wel van om zich kleiner te gedragen.

Ik zou het ook wel leuk vinden om ze wat verder mee te nemen, maar ik denk dat ik ze er nog geen plezier mee doe en daardoor mezelf ook niet.

Zij vinden het ook niet erg om 20x dezelfde helling te nemen. Vooral het kinderfunpark, kregen ze geen genoeg van.
Prima hoor, laat maar lekker gaan en lol hebben. Ze hebben alweer heel veel zin in de komende vakantie.
Dan gaan ze weer de hele week op les, dus daarna verwacht ik dat we wel een eenvoudig tochtje kunnen maken. En zo niet dan is het ook goed.

Onze zoon van destijds 3,5 jaar oud heeft in het kinderland bij Fiss/Ladis les gehad, alleen de ochtenden omdat hij nog geen 4 jaar was. Zat daar in een bambiniklasje en vond het fantastisch. Hij wilde 's middags nog meer skieen. De eerste middag hebben we heel langzaam de blauwe Ladisabfahrt met hem geskied terwijl hij bij één van ons de skistok vasthield om zo de bochtjes te voelen. Na 1keer was het toen genoeg. De tweede middag hebben we dat nog een keer gedaan en daarna wilde hij zelf proberen. En toen heeft hij, heel rustig uiteraard, de blauwe piste naar Ladis al helemaal zelf geskied. De rest van de week ging dat steeds sneller en steeds vaker achter elkaar. De laatste dag hebben we met hem door het hele gebied geskied (uiteraard alleen blauwe pistes) en dat vond hij geweldig. En wij ook :-)

Hangt dus ook erg van het kind af. Wat wij vantevoren gedaan hadden, en wat ik iedereen zeker zou aanraden: een uur priveles genomen in snowworld Zoetermeer en daar tips en trucs gevraagd om ons kind rustig en gecontroleerd mee te nemen van de piste of in een sleepliftje. Hebben we erg veel aan gehad, zo kwamen we ook aan de tip om hem niet tussen de benen te nemen maar naast je aan je skistok (die je dwars houdt) zodat hij veel beter voelt/ziet wat jij doet met het draaien van bochtjes.

null

De eerste middag

null

Laatste dag. Zo hard mogelijk skieën, zodat er ‘wolkjes’ uit zijn skietjes kwamen (opstuivende sneeuw) was het helemaal :-)

Eerst skiles in Nederland of zelfs evt. Winterberg vind ik niet een grote meerwaarde hebben als jullie een volle week naar Fiss gaan. Ze hebben daar een goede skischool. Zelfs in de schoolvakanties met alle drukte vond ik dat de kinderen goed les kregen.
Bertas kinderland vind ik zelfs veel meer dan een “oefenweide”. Kinderparadijs. :)

Onderaan deze pagina van deze link staan wat filmpjes waar je het niveau van jouw oudste kan bepalen.
http://www.skischule-fiss-ladis.at/nl/aanbod-prijzen/ski-boa…

Vorig jaar mijn dochter in groep 3 geplaatst terwijl ze tegen 4 aan zat.
Na 3 dagen skien gingen ze meerdere pistes af en zaten de meesten die bij 3 begonnen wel tussen niveau 3 en 4 in.
Dus als jullie oudste op niveau 3 zit dan waarschijnlijk wel mogelijk om met jullie de Fiss-Ladisafdaling samen te doen. Zit hij op niveau 2 dan is het afhankelijk van de sprongen die ze zullen maken. Maar na 1 hele week skiën redden de meeste het wel om 1 niveau (soms 2) omhoog te gaan.

Wanneer gaan jullie? In de krokusvakantie?
Waar overnachten jullie? Ladis? Of verblijven jullie net buiten Fiss/Ladis en rijden jullie elke ochtend omhoog?
Wellicht kan ik nog wat tips over parkeren geven als je van buiten Fiss/Ladis elke dag komt.

Vorig jaar een stukje over Fiss geschreven…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/189138

De afdaling vanaf Bertas Kinderland in Fiss naar Dalstation in Fiss en van Kinderland naar Ladis zijn wel een vd meest makkelijke blauwe pistes die ik me uit Oostenrijk kan herinneren. Die worden veel gebruikt door skiklasjes voor beginners de eerste paar dagen vd week of als eerste pistes nadat ze Bertas Kinderland verlaten.
Voor de jongsten is Bertas Kinderland fantastisch. Zelfs hebben ze er ook een mini funpark voor de iets oudere kids.

null

De show vd skischool mag je niet missen!!! (dan maar 1 avond voor de kids iets later naar bed)
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/en/news-events/event-calen…

We slapen in Ried en gaan in de krokus, maar niet met Carnaval (de week van 20 februari). Tips voor parkeren etc. hoor ik graag MauriceSki.

Dit jaar goed kunnen zien hoe snel dit gaat bij de kleintjes van 4 a 5 jaar. De beginklasjes voor de “oursons” volgens het ESF systeem in Frankrijk met 2,5 uur les per dag. Op de eerste dagen moeten de meesten nog opgevangen worden bij het gecontroleerd glijden op de oefenweide wegens gebrek aan controle. Na drie a vier dagen kunnen ze vrijwel allemaal met de sneeuwploeg naar beneden en de eerste bochtjes maken tusen de pionnetjes door. Op dag 5 en 6 gaan ze de eerste groene pistes af. Op de stijlere stukken niet met het maken van bochten, maar gecontroleerd met de sneeuwploeg. Met andere woorden, kleine kinderen leren verrassend snel in een groep met andere kinderen. Ontzettend leuk om die ontwikkeling te zien en dat bij alle kinderen.

De ESF is dan ook van een veel hoger niveau dan Oostenrijkse skischolen, dus dat is oneerlijk vergelijken. In Oostenrijk kan het prima zo zijn dat er ongediplomeerde skileraren op de oefenweide staan, dat is in Frankrijk voor zover ik weet ondenkbaar.

Alvast sorry voor het lange verhaal…

Ried is ideaal en toch niet zo duur als in Fiss zelf (ook fijne Supermarkt) en het is echt maar een heel kort stukje elke dag. Top.

Wees met deze vakantiedrukte vroeg in de ochtend met huren van materiaal. Het is een gekkenhuis als je in de ochtend op de dag vh lessen alles wil passen. Het kan wel maar ben gewaarschuwd. Hoe erg is het om de dag/avond ervoor alles al te huren of te passen…

Parkeren is gelukkig gratis (zoals in veel skigebieden), maar zorg wel dat je voor 915uur boven bent.
Liefst iets eerder, maar niet later. Met 2 kids de auto uit en schoenen e.d. aan doen denk ik dat rond 9 uur geen overbodige luxe is. Ook al is het pas rond 9.30 verzamelen. Sommige groepen verzamelen zelfs iets later, omdat ze soms 15/30 min later starten. Zijn dan ook later klaar.

LET WEL OP DAT JE NIET OP LADEN EN LOSSEN GAAT STAAN. Ze hebben helemaal boven ook een vast stuk voor laden en lossen dat je de auto daar soms 15/20 min kan laten.

Bergweg naar Fiss omhoog kan niet missen. Borden richting gondel staan ook wel aangegeven.
Op de Serfauser Landesstrasse de Seilbahnstrasse omhoog nemen. Je kunt dan helemaal tot aan de skischool/skiverhuur/gondels doorrijden en bovenaan genoeg p-plek als je vroeg genoeg bent. Wel het fijnste. Moet je wel de auto rest vd dag laten staan anders is je plek zo weg.

Ben je om welke reden laat dan kan je wel helemaal bovenaan laden en lossen en schuin tegenover de kruising Serfauser Landesstrasse de Seilbahnstrasse op een parkeerterrein je auto kwijt waar kleine busjes gratis heen en weer rijden. Skis in de bak achterop de bus en gratis naar boven tot aan de bushalte. (moet je nog klein stukje asfalt omhoog) In de middag dus ook zo weer naar beneden.

Verder zijn er nog wel opties om bijv bij de gondel in Ladis te parkeren en dan de gondel omhoog te nemen. Daar was het toen meestal iets rustiger dan op de p-plaats van Fiss.
Ook kan je nog (op aanraden van 1 vd Nederlandse skileraren) via de Kelleweg (even op Google maps kijken) aan de andere kant vd p-plaats aan de bovenkant komen.
Volgens mij kwam ik er toen achter dat de p-plaats een 2 of 3 tal plateaus heeft en je vd 1 naar de ander kan rijden. Behalve het laagste plateau (1e inrit bij de gondel) is niet op de andere 2 aangesloten)

!!!Uiteindelijk beste optie blijft toch gewoon vroeg genoeg wegrijden!!!

Mocht je willen weten waar je kids zijn/naar toe gaan? Beste even bij verzamelen aan de skileraar vragen wat het plan is voor het eerste half uur. Als het heel druk is willen ze soms nog wel eens schuiven met kids tussen leraren bij de verzamelplaats. Mijn dochter had eerst een sticker met de naam van een skilerares maar even later kreeg ze toch een skileraar, omdat ze zagen dat de groepen qua samenstelling kinderen toch beter ingedeeld konden worden. Dus blijf wel even hangen om te weten met welke leraar ze op pad gaan en hoe de naam vd leraar is.
Het is nl. bijna geen doen om van afstand bij Bertas Kinderland te zoeken waar je kind is. Daarvoor dan gewoon te druk en te groot. Daarom even vragen. Naam leraar. Nr vd groep. En wat ze van plan zijn.

De eerste paar dagen kan er nog geschoven worden als blijkt dat er een aantal qua niveau toch beter bij een andere groep passen.

Bij middagpauze of eind vd dag kids ophalen wees iets eerder want meeste leraren zijn op tijd terug.

INDELING & VERZAMELPLAATSEN
!!!Echt belangrijk als je met 2 kids met verschillende groepen te maken hebt… (en vraag het na ter bevestiging)
Is nl. wel even een verschil of je eerst nog de gondel omhoog naar Kinderland moet nemen (tussen Ladis en Fiss) of dat je beneden in Fiss moet verzamelen.

INDELING & VERZAMELPLAATSEN
Beginnersgroep 1
in Bertas Kinderland

Sneeuwploeg groep 2
verzamelplaats Sonnenbahn middelstation

Gevorderden groep 3–9
verzamelplaats in Fiss of bij het Sonnenbahn middelstation

WIL JE EEN RITJE MET DE PISTENBULLY EIND VD DAG DE PISTE OP!!!
MAIL ZSM MET LADIS (waar kaartverkoop gedaan wordt) EN VRAAG OF VOOR JULLIE WEEK ER NOG RUIMTE IS
Nu al kans dat het vol zit. Advies was vorig jaar om in december al te mailen.

Eten in 1 vd restaurants tijdens de avond vh vuurwerk??!!
Reserveer tijdig anders loop je kans dat het vol zit. Beneden aan de piste bij de gondels was vorig jaar een gezellig restaurant goede bediening tegen redelijke prijzen. Probeer 1e dag bij aankomst uit te zoeken waar je zou willen eten die dinsdagavond. Wij hadden met 2 personen vorig jaar gewoon geluk dat er nog een tafel voor 2 vrij was.

Voor de vuurwerk en skishow wel apart kaartjes halen en (voor een redelijke plek) ook vroeg genoeg met de gondel omhoog. Ook mooi uitzicht op het dal met alle lichtjes.
Wel redelijk middenvoor proberen te gaan (zullen ze nog wel op het einde omroepen) staan ivm zicht op de lichtshow, stunt en vuurwerk.

Mocht de oudste wel eind vd week de de Möseralmabfahrt afgaan dan zal hij misschien met de leraar ook de de Fisser Höhlenwelt direct aan/op de Möseralmabfahrt nemen. (aan de linkerkant vd piste ligt het)
Noemen sommige kinderen ook wel het Heksenpad/bos. Klein pad maar erg leuk voor de kids.
Wel smal en soms beetje ijzig dus genoeg ruimte houden. :)
https://www.facebook.com/skischule.fiss.ladis/videos/1049990…

https://www.facebook.com/skischule.fiss.ladis/timeline…

Dat was het nu wel weer even… :) Een goede reis en veel plezier alvast…

@Poudreuse
Waar zaten jullie in Frankrijk?
Hoe groot waren de groepjes daar?
Was het druk voor dat gebied?

Onze ervaring met kleine skiër. Onze zoon begon met vier jaar met skiën. Het eerste jaar is hij de oefenwei niet afgekomen maar hij vond het ook niet erg leuk en deed zijn best ook niet. Hij gleed wat en vond de draaimolen het leukste. Ik had ook niet het idee dat ze erg hun best deden om hem de piste op te krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat onze zoon erg klein is voor zijn leeftijd.

Vorig jaar was hij vijf. Hij heeft 2 dagen in de kinderwei gezeten. De tweede dag sprong hij over het schansje en de wip en mocht hij de dag erna de piste op.

Op vrijdag en zaterdag hebben wij samen met hem geskied. Onze oudste zoon skiede in ploeg voor hem uit en hij volgde hem perfect (net zoals de skileraar het deed). Hij heeft zelfs nog een klein stukje rood geskied. Toen was hij helemaal trots natuurlijk.

null

Oeps. Foto is wel erg groot.

De ESF is dan ook van een veel hoger niveau dan Oostenrijkse skischolen, dus dat is oneerlijk vergelijken. In Oostenrijk kan het prima zo zijn dat er ongediplomeerde skileraren op de oefenweide staan, dat is in Frankrijk voor zover ik weet ondenkbaar.

IkBakErNiksVan op 5 jan 2016 23:07

Sorry, maar deze vergelijking is wel erg kort door de bocht.

En zodra het kind de oefenweide af gaat dan moet er een gediplomeerde leraar mee want anders kunnen ze verzekeringstechnisch in de problemen komen mocht het fout gaan.

Er zijn zoveel andere factoren die meespelen in het feit of een kind van 3 tot 6 jaar het skien wel of niet onder de knie krijgt. Waarbij het op die leeftijd niet eens belangrijk is of diegene wel of niet gediplomeerd is, zolang hij of zij maar weet het kind te motiveren en wat het verschil tussen een pizapunt, patatjes en mickey / donald is.

Zodra dat kwartje is gevallen kan het ontzettend snel gaan… en ik heb dan ook vaker wel dan niet meegemaakt dat het groepje van niets tot blauw / rood zat binnen 5 dagen…

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Idd andere factoren die ook een (grote) rol spelen. Denk aan coördinatie, motoriek, spierkracht en het feit of het kind aan sport doet.

Met Kerst waren we nog in Kleinwalsertal. Dan zie je een groep lokale kinderen van een jaar of 6/7, onder begeleiding van een skileraar, afwisselend slalommen en carven. Die kinderen hebben een nivo die de meeste Nederlanders nooit gaan halen. Nuance: het was wel een elitegroep.

Je mag lokale kids nooit vergelijken met toeristen!!, ( sprak de van oorsprong local )

zolang hij of zij maar weet het kind te motiveren en wat het verschil tussen een pizapunt, patatjes en mickey / donald is.

Sluus op 7 jan 2016 10:57

@Sluus: wat is een mickey/donald??

zolang hij of zij maar weet het kind te motiveren en wat het verschil tussen een pizapunt, patatjes en mickey / donald is.

Sluus op 7 jan 2016 10:57

@Sluus: wat is een mickey/donald??

77steve op 7 jan 2016 16:14

Mickey / Donald staat voor Rechterbeen vs Linkerbeen… Kindertaal dus.

Hoe meer ze ´Mickey´ bezoeken des te eerder ze een bochtje maken… zelfde natuurlijk bij Donald.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

ik gok de mascottes van de lesgroepen …

zolang hij of zij maar weet het kind te motiveren en wat het verschil tussen een pizapunt, patatjes en mickey / donald is.

Sluus op 7 jan 2016 10:57

@Sluus: wat is een mickey/donald??

77steve op 7 jan 2016 16:14

Mickey / Donald staat voor Rechterbeen vs Linkerbeen… Kindertaal dus.

Hoe meer ze ´Mickey´ bezoeken des te eerder ze een bochtje maken… zelfde natuurlijk bij Donald.

Sluus op 7 jan 2016 16:26

Hoe is dat eenvoudiger dan linkerbeen vs rechterbeen? O.o

Hoe is dat eenvoudiger dan linkerbeen vs rechterbeen? O.o

Arnh op 7 jan 2016 17:17

Onder het motto: een beeld zegt meer dan duizend woorden… (wel al een oud voorbeeld ;-))

null

@Sluus
Kort door de bocht, misschien, ik zal het echter nader toelichten.

In Oostenrijk hebben niet alle leraren hetzelfde diploma, er zit zeer verschil in het niveau van de diploma’s. Je hebt de anwarter, landes 1, alpinkurs, landes 2, staatlich, staatlich skifuhrer, staatlich bergfuhrer. Ook heb ik het idee dat er in Oostenrijk losser met de regels om wordt gegaan. Enkel omdat er buiten de oefenweide een gediplomeerde leraar mee zou moeten gaan betekent echter niet dat dit daadwerkelijk gebeurt, integendeel. Ik heb genoeg verhalen gehoord over ongediplomeerde leraren in Oostenrijk die het hele gebied door zijn gegaan met klanten, of verhalen over te kort aan leraren, waardoor de skischool op zoek ging naar goed skiënde (in de regel ongediplomeerde) toeristen om dit te kort op te vangen. Sterker nog, ik ken zelfs mensen die ongediplomeerd les hebben gegeven in Oostenrijk aan licht gevorderden.
De ESF daarentegen had vroeger, voor zover ik weet, één diploma. Je was skileraar, of je was het niet. Het ESF diploma is echter minimaal Staatlich niveau en gaat tevens gepaard met pedagogische training. Ook heb ik nog nooit een verhaal gehoord over ongediplomeerde leraren die met leerlingen een heel gebied door zijn gegaan (en ook ken ik niemand die dat gedaan heeft). Nou wil dit natuurlijk niet zeggen dat het nooit gebeurt is, toch acht ik dit onwaarschijnlijk. Het Franse systeem is echter wel steeds meer op de schop aan het gaan, dus ik weet niet in hoeverre dit alles nu nog van toepassing is, maar misschien dat @Rogier hier verdere toelichting over kan geven. Het niveau van de leraren in Frankrijk lag en ligt in Frankrijk daarentegen nog steeds heel hoog, te meer omdat de leraren in Frankrijk over het algemeen hun werk ervan gemaakt hebben, terwijl in Oostenrijk het gros van de leraren hobbyisten zijn die hun anwarter hebben gehaald en voor 1, 2 of 3 seizoenen die kant op zijn getrokken.
Het lijkt mij vrij arrogant en raar om te denken dat iemand met een extreem zware opleiding slechter in zijn of haar werk is dan iemand met een diploma die veel mensen met amper 20 weken ski ervaring halen.

Dit alles betekent natuurlijk niet dat er geen extreem goede leraren en leerlingen zijn in Oostenrijk, aangezien een paar het over locals hadden. Dit soort leraren die zulke leerlingen lesgeven zijn echter vaak minimaal Staatlich geschoold. Leraren die aan beginners worden toegewezen in Oostenrijk zijn daarentegen zo goed als per definitie niet Staatlich geschoold zijn, terwijl in Frankrijk dus ook beginners veelvuldig door ‘Staatlich’ (ESF) geschoolde leraren worden onderwezen. Hoewel een hoger diploma niet per definitie een betere leraar betekent denk ik niettemin dat deze regel gemiddeld genomen wel geldt. Een hoger diploma maakt je alvast niet slechter, toch? ;)

Het komt er dus op neer dat, voor zover ik weet, Frankrijk t.o.v. Oostenrijk relatief gezien veel meer hoog opgeleide skileraren heeft.

In Frankrijk houdt men nog steeds behoorlijk vast aan hun systeem. Echt skiën mogen alleen skileraren die stagaire zijn of de gehele opleiding af hebben. Stagaire is al een veel hoger niveau dan het Anwarter in Oostenrijk, en je mag het ook maar een bepaalde tijd doen, daarna moet je door. Dus elke leraar moet in principe statlich worden. Hier wordt heel streng op gecontroleerd en als je zonder papieren of foute papieren les geeft dan kun je zomaar wat nachtjes bij de Gendarmerie slapen.

Het enige verschil is de kinderweide daar mogen ook langlauf instructeurs werken. Maar die kunnen nog steeds een flink potje skiën, en nog veel belangrijker hebben dezelfde pedagogische training gehad. Dus meer dan goed genoeg voor de kindertuin. Eenmaal uit die tuin, dus de echte lift in zijn het allemaal zeer goed geschoolde leraren. Dat daar soms een chagerijnige oude man of zure pruim tussen zit, dat is weer een heel ander verhaal.

De jonge generatie skiën echt de sterren van de hemel en zijn echt leuke docenten. Mijn nichtjes en neefjes gaan allemaal met heel erg veel plezier naar les in Frankrijk.

Click. Click. Peace

@Rogier: Dank voor de opheldering! @Sluus: Dit is dus waarom naar mijn mening de ESF betere kwaliteit lessen aanbiedt dan menig andere Oostenrijkse skischool. Een Anwarter of Landes opleiding gaat bijvoorbeeld niet gepaard met uitgebreide pedagogische training, hooguit een kleine stukje ‘unterricht’, maar dat is zeer beperkt.

@MauriceSki, dit was de tweede week van de kerstvakantie. In het gebied zelf was het niet erg druk ondanks het feit dat niet het hele gebied open was, nauwelijks wachtrijen. Alleen wat drukker rond de starttijd van de lessen. De groepjes waren wel groot, voor de kleintjes (leeftijd 4 en 5 jaar ) 2 leraren op zo’n 15 kinderen jaar, met af en toe een extra hulp op de oefenhelling. In eerste instantie was ik daar niet zo over te spreken, vooral de eerste les. Maar uiteindelijk bleek dit toch prima te werken, ook voor onze kleine. Er is ook een alternatief, de ESI, deze werken met kleinere groepjes.

Plaats een reactie