Lawine afgesloten piste

Op een gesloten piste heeft een groep skiërs een lawine getriggerd. 1 persoon is zwaar gewond gevonden drie anderen worden nog gezocht.

Afgeloten pistes zijn off-piste!

http://www.ledauphine.com/isere-sud/2016/01/13/les-deux-alpe…

Click. Click. Peace

Mag ik dan aannemen dat de andere 5 ongedeerd zijn?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ja. In principe wel. Nieuws is wel vers van de pers. Dus kan nog veel aan veranderen. Ik hou jullie op de hoogte

Click. Click. Peace

Heftig nieuws.@Rogier Mijn frans is een beetje roestig (op z’n zachts uitgedrukt) maar begrijp ik het goed dat het middelbare scholieren zijn onder begeleiding?

Work less, Ski more

Tweede zwaargewonde een jonge middelbare scholier. Ademde niet meer en wordt nu gereanimeerd. De reddingsdiensten hebben nog twee skiërs uit de lawine gehaald maar geen nieuws over hun toestand.

Click. Click. Peace

@Yellow ja maar wat voor groep het precies is en wie de leiding heeft (gids of skileraar of gewoon leerkracht) is onduidelijk…

Click. Click. Peace

Kwam de lawine van buiten de piste, of is de sneeuw op die (afgesloten) piste gaan schuiven?

@gigi ze hebben de lawine zelf getriggerd. Waar die vandaan kwam weet ik niet.

Click. Click. Peace

Mijn eerste gedachte was toen ik las dat het om scholieren ging, wie gaat hun ouders vertellen wat er gebeurt is tijdens het schoolreisje.

En dus meer dan 9 man iig 10 maar kan dus meer zijn

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Pfff, dramatisch!!!

Edwin van Riel

Afgesloten piste waarop de groep de lawine getriggerd heeft. Groep van 10 mensen zonder materiaal (!) waarvan 5 begraven: volwassen begeleider (?) bewusteloos met meerdere breuken afgevoerd, 4 leerlingen met hart/ademstilstand van onder de sneeuw gehaald. De kans is klein dat die er doorkomen…

Hoe stom kun je zijn :-(…

@morzel als je de uitkomst ze vooraf had verteld hadden ze dit vast niet gedaan, maar afgesloten piste’s toch betreden gebeurt natuurlijk veeél vaker.

Verschrikkelijk. Dit is de andere kant van de Franse slag. Hier snel meer over. Hier een foto vandaag gemaakt in een off-piste afdaling van Pelvoux. De lokale ski-club met kinderen… Wie ziet de rugzak of lawine drie-eenheid?

Als ik ze dit over een paar jaar met mijn dochtertje zie doen…

null

Click. Click. Peace

@MiyukiJan En dat kan en mag ook als je met alle off-piste regels rekening houdt en navraag hebt gedaan of er niet geprepareerd wordt. En met het lawinegevaar van 4 voor vandaag was het geen verstandige keuze…

Click. Click. Peace

Lokale skiclub !!
Wat een goed voorbeeld geef je dan !!

May the ski force be with you !!

@MiyukiJan : dat kan je ook zeggen tegen iemand die zijn nek breekt als hij in het bad uitglijdt… Die heeft brute pech, hier gaat het over een geval van (hopelijk) onwetendheid of (in het ergste geval) roekeloosheid die als alles tegenzit het leven kost van 4 kinderen.

Pistes worden niet zonder reden afgesloten, in de huidige omstandigheden al helemaal niet.

Edit: blijkbaar zijn er al 2 doden bevestigd, voor de andere 2 is het afwachten…

Absoluut, die gasten kunnen echt wel skiën, maar lawine maakt nog steeds geen onderscheid. Wat Rogier al aangeeft, 3 eenheid minimaal, ook als je je ervan vergewist hebt, dat de risico’s verder acceptabel zijn.

Edwin van Riel

En volgens media voor de andere 2 eigenlijk geen hoop. Ik ben er misselijk van.

Click. Click. Peace

@rogier, wat verschrikkelijk zeg! Ik zag vandaag op de pistes ook genoeg plekken waar je ziet dat de sneeuw nog niet gezet is. Veel zwarte pistes zijn dan ook gesloten.

Overigens las ik net dat het ook ‘raak’ was in Avoriaz?

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

null

Om een beetje een idee te krijgen bij de helling: dit is de zwarte bellecombes 6

Gang is alles

Die piste is dan nog eens heel steil en loopt tussen 2 ruige rotswanden. Dat zal geen evidente reddingsactie geweest zijn…

Tja, als dit effectief op de “Grand Couloir” gebeurd is kan ik de uitkomst wel snappen.
Echter, in de huidig omstandigheden is het echt wel oerdom om die piste af te gaan als ze niet beveiligd is. Erg steil, en een echte natuurlijke geul. Als het pak daar begint te schuiven heb je ineens alles mee en kan alles maar één kant op tussen de rotswanden…

Ondertussen drie doden.
@Bram_DC Gelukkig hoort de Franse bergredding bij de beste ter wereld en kunnen ze dit prima. Helaas ook veel prakrijkervaring.

Click. Click. Peace

Alai, Ik kan me voorstellen dat de dikte van het pak niet zal helpen bij de reddingsoperatie. Gezien de steilheid van de piste en de erg vlakke uitloop zal alles wel redelijk abrupt in een dikke laag gestopt zijn. Dat lijkt me moeilijker zoeken voor de thermische camera’s en honden.

@Rogier, staat hier nog wat nieuws:

null

Not all who wander are lost

Zo ff middelbare school Frans geen nieuws vgl met eerdere berichten :(

Edwin van Riel

niets nieuws in dit persbericht

Click. Click. Peace

2 kinderen/pubers en 1 skier uit de Oekraïne:
http://wepowder.nl/forum/topic/220808

May the powder be with you!

Shocking! En tegelijkertijd weet je dat zelfs dit niet helpt om het grote groepen mensen aan hun verstand te krijgen dat het buiten de gebaande paden gevaarlijk is zonder kennis en de nodige voorzorgsmaatregelen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Het heeft inmiddels ook het NOS journaal gehaald. Verschrikkelijk echt!

Maar ik ben het met @FransW eens. En ik heb nooit begrepen wat er zo leuk is aan op een afgesloten piste te skieeen. Een afgesloten weg rij je ook niet in.

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats een reactie