Lawine afgesloten piste

Maar alle zinnige lawinecursussen, -inzichten, -trainingen en -materialen ten spijt, kan een lawine je dus ook overkomen als je over een geopende piste skiet. Zoals die in Avoriaz, zoals ik heb begrepen, of vorig jaar in Serfaus (zelf gezien) en Obergurgl (ook zelf gezien).

Mij hoor je niet zeggen dat mensen zich niet moeten scholen en die kennis toepassen in lawinegevaarlijk landschap (lees: off-piste, waar dus ook gesloten pistes bij horen). Maar het gaat je niet helpen als je je veilig waant op een geopende piste. Ik heb het nu dus alleen even over de lawine in Avoriaz: was deze lawine getriggerd door mensen op de helling boven die blauwe piste, of was het een spontane lawine en had de piste nooit open gemogen?

@Gigi heb je een bericht/artikel over de lawine in Avoriaz? Ik ben erg benieuwd waar deze hij heeft plaatsgevonden.

Staat in het artikel op WePowder, waar Morris naar linkte

Ben inderdaad wel benieuwd naar het verhaal achter die lawine in Avoriaz…
In les deux alpes, erg triest. Je zou toch hopen dat een begeleider het goede voorbeeld zou moeten geven. Anderzijds weten we ook daar de exacte omstandigheden niet.

Staan aardig wat updates in dit topic wat al eerder gepost werd
http://www.ledauphine.com/isere-sud/2016/01/13/les-deux-alpe…
Onder andere dat er de hele dag veel mensen vd gesloten piste afkwamen…

Gang is alles

Staan aardig wat updates in dit topic wat al eerder gepost werd
http://www.ledauphine.com/isere-sud/2016/01/13/les-deux-alpe…
Onder andere dat er de hele dag veel mensen vd gesloten piste afkwamen…

Jesper op 13 jan 2016 22:09

Eén van de andere valkuilen direct. Dat er mensen van af gaan of zijn gegaan wil niet zeggen dat jij of je buurman niet degene is die een lawine triggert.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Maar het gaat je niet helpen als je je veilig waant op een geopende piste.

GiGi op 13 jan 2016 20:35

Mee eens, maar 100% veiligheid krijg je natuurlijk nergens. Het begint al bij het instappen in een kabelbaan, of nog beter, het reizen vanaf thuis. Overal kan iets misgaan. Pisteurs zijn verder ook net mensen, ze kunnen fouten maken. Dat zoiets in principe niet mag gebeuren, helemaal mee eens, maar het gebeurd. Zo kan ook het liftpersoneel een fout maken, waardoor bijv. in het ergste geval een gondel van de kabel kan storten. Of er gebeurd zoiets als in 2000 bij Kaprun.

Heel erg triest en wat ik uit de nieuwsberichten begrijp is dat er nog meerdere slachtoffers onder de sneeuw moeten liggen. En voor iedereen zal duidelijk wezen dat al die slachtoffers overleden zullen zijn…

Born to Ride

Volgens wat ik lees zijn de reddingsteams nog ter plaatse om alle twijfel uit te sluiten, maar alle leerlingen van de school zijn terecht en er is voorlopig niemand anders als vermist opgegeven.
Ze verwachten niemand meer vanonder de sneeuw te halen, maar ze willen zekerheid.

Reddingswerk is volgens de dauphine stopt gezet. Alle personen zijn gevonden.
De groep bevond zich op 2400 m toen de lawine loskwam, die op 2800 m loskwam. Getriggerd op afstand? Spontane lawine?

Click. Click. Peace

Gelukkig nog nooit mee gemaakt en vreselijk wat er gebeurd is maar een aantal vragen schieten me te binnen… of je zoiets hoort of voelt aankomen als die van achter (en boven) je komt? Met welke snelheden dendert dat naar beneden? Wat zijn dan de beste opties om te doen?

Aequilater Nubila

Als dat op een steil stuk van 400 meter hoger komt en je leest dat de gestopte sneeuwmassa 7 tot 8 meter dik is, mag je stellen dat het een klein wonder is dat er maar 3 doden zijn.
Als optie in dit geval zou ik een schietgebedje aanraden, want ik denk niet dat je daar iets tegen kan ondernemen eens dat in gang gezet is.

Gelukkig nog nooit mee gemaakt en vreselijk wat er gebeurd is maar een aantal vragen schieten me te binnen… of je zoiets hoort of voelt aankomen als die van achter (en boven) je komt? Met welke snelheden dendert dat naar beneden? Wat zijn dan de beste opties om te doen?

winterwonderland op 13 jan 2016 23:29

Normaliter zou ik zeggen dat je z.s.m. naar de zijkant moet, maar da’s wat lastig in dit couloir…

Alleen in pro-films zie je dat boarders/skiërs sneller zijn dan een lawine en hem voor kunnen blijven…

Er zijn lawines die de 200+km/h halen. Die blijf je echt niet voor. Denk dat er dan weinig is wat je kunt doen.

Übung macht den meister!!!

Haha, kwam deze tegen op facebook. Geplaatst “bij” Chamonix:

Faites très attention! Prudence si vous skiez hors piste!
[Be careful and pay attention if you go off piste skiing!]

null

Not all who wander are lost

@Harm en zelfs die pro’s halen het regelmatig niet.

Click. Click. Peace

Haha, kwam deze tegen op facebook. Geplaatst “bij” Chamonix:
Edwin. op 14 jan 2016 09:18[/post]

Iets meer respect lijkt mij hier op z’n plaats. Met name ook omdat er jeugdige slachtoffers zijn te betreuren.

Als vader van een 17-jarige die over twee weken ook met school op snowcamp gaat had ik gisteren geen lekker gevoel in mijn buik kan ik je vertellen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Waarom dan? Ik ken de details van deze lawine niet, hoor. Maar dat plaatje geeft enkel aan dat het dodelijk kan zijn als je buiten de piste gaat. Er staat een stopbord, dus niet verder, verboden, stop en hoe je het maar wilt benoemen, maar wel een beetje hard uitgedrukt. Hoe duidelijk wil je het hebben?! De foto die Rogier gister plaatste geeft wel weer hoe onvoorbereid zij op pad gingen. Uiteraard is het heel erg, maar die waarschuwingen en een gesloten zwarte piste zijn er niet voor niets. Zij mogen zich ook achter de oren krabben, vind ik. Feitelijk gezien wel juist! Zeker gezien de huidige omstandigheden, wat is daar nou mis mee? En waarom omdat er jeugdige slachtoffers bij zitten? Alsof bejaarden dan minder erg zou zijn?!

Not all who wander are lost

Erg heftig nieuwsbericht. Laatst stond hier al een topic over “gesloten piste is ook off-piste” en ik denk dat heel veel mensen zich dat niet beseffen.

Het is een stijle piste, niet al te lang, maar je kan inderdaad nergens heen als het gaat schuiven. Vorig jaar nog een paar keer vanaf gegaan met een verse poederlaag.

Ik lees in dit topic dat de groep geen materiaal bij had.
Was iedereen bedolven? Hadden ze elkaar kunnen helpen als ze wel materiaal bijhadden?

Het betekent in ieder geval dat ze niet voorbereid off piste gegaan zijn. Mocht iemand niet meegesleurd zijn kan diegene met de juiste middelen een reddingsactie uitvoeren (zie ook een topic hierover https://www.wintersport.nl/forum/topic/219309), al denk ik dat die kans sowieso klein was.

Als vader van een 17-jarige die over twee weken ook met school op snowcamp gaat had ik gisteren geen lekker gevoel in mijn buik kan ik je vertellen.

Peter30 op 14 jan 2016 10:35

En hoe maak je een 17-jarige duidelijk dat hij/zij niet moet toegeven aan groepsdruk, zelf moet nadenken, eigen vaardigheden moet inschatten, etc., etc. ?

Waarom dan? Ik ken de details van deze lawine niet, hoor. Maar dat plaatje geeft enkel aan dat het dodelijk kan zijn als je buiten de piste gaat. Er staat een stopbord, dus niet verder, verboden, stop en hoe je het maar wilt benoemen, maar wel een beetje hard uitgedrukt. Hoe duidelijk wil je het hebben?! De foto die Rogier gister plaatste geeft wel weer hoe onvoorbereid zij op pad gingen. Uiteraard is het heel erg, maar die waarschuwingen en een gesloten zwarte piste zijn er niet voor niets. Zij mogen zich ook achter de oren krabben, vind ik. Feitelijk gezien wel juist! Zeker gezien de huidige omstandigheden, wat is daar nou mis mee? En waarom omdat er jeugdige slachtoffers bij zitten? Alsof bejaarden dan minder erg zou zijn?!

Edwin. op 14 jan 2016 11:10

@Edwin
Ik heb geen zin om een off-topic discussie te starten maar je bracht het bericht wat lacherig en in combinatie met die foto vond ik dat wat ongepast. En ja, als vader van twee tieners raakt z’on bericht je net iets meer. Voor de rest overigens no hard feelings naar jou.

[quote]
En hoe maak je een 17-jarige duidelijk dat hij/zij niet moet toegeven aan groepsdruk, zelf moet nadenken, eigen vaardigheden moet inschatten, etc., etc. ?

Lars3 op 14 jan 2016 11:44

Tsja @Lars3, door er over te praten, berichten en filmpjes delen en tijdens de wintersport op situaties te wijzen. Maar mijn gevoel was ook meer het idee dat er ouders zijn die hun kind een leuke dag/week in de sneeuw hebben toegewenst en hun nu ‘onnodig’ nooit meer terugkrijgen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Vreselijk ongeval.

Er zal nog wel onderzoek gedaan gaan worden qua strafrechtelijke aansprakelijkheid van de begeleider…zal moeten blijken wat daar uitkomt, misschien had deze persoon ook totaal geen kennis, maar ik zou zeggen dat er dan toch enige voorzichtigheid van zo’n docent uit mag gaan als je een groep jongeren onder je verantwoordelijkheid hebt. Maar ik ken daarvoor het Franse recht niet goed om er is over te kunnen zeggen.
@Peter30 Ik snap je gevoel en je opmerking wel als vader zijnde, het zal je kind maar wezen…Gelukkig gaat jeugdig enthousiasme meestal wel goed.

.

When life gets too complicated.... SKI

Iets meer respect lijkt mij hier op z’n plaats. Met name ook omdat er jeugdige slachtoffers zijn te betreuren.

Peter30 op 14 jan 2016 10:35

Vervelend om te zeggen , maar keiharde confrontatie is vaak de enige manier om het bij (onwetende) mensen in hun hersenpan te krijgen.

When life gets too complicated.... SKI

De leraar die erbij was en gewond raakte, wordt verdacht van dood door schuld.
http://www.nu.nl/buitenland/4197946/leraar-verdacht-dodelijk…

Carpe diem

@Alex je hebt gelijk, blijft het wel extreem vervelend dat er dit soort dingen blijven gebeuren. En al zal dit soort ongevallen sommige er van weerhouden om dit te doen heb je maar 1 idioot nodig om zo’n situatie te doen ontstaan en hebben we het er weer over. Dit is gewoon een gebed zonder einde.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart het is gewoon supertriest dat dit soort dingen gebeuren en zeker als het kinderen betreft die nietsvermoedend achter een leraar aan gaan.

Overigens is niet iedereen het eens met mijn statement gezien de ‘duimpjes’ omlaag. Ik ben daarom ook heel benieuwd wat mensen ‘confronterend’ vinden aan mijn statement en of ze dan ook een manier weten hoe we het mensen ‘wel’ duidelijk kunnen maken.

When life gets too complicated.... SKI

En de leraar is gymleraar wat in Frankrijk betekent dat hij zijn leerlingen op wintersport mag begleiden (niet lesgeven). En dus professioneel gezien verantwoordelijk is. Dat hij met ze mee off-piste is gegaan zal hem heel zwaar aangerekend worden verwacht ik. Voor de Frans lezenden onder ons een heel goed en doordacht artikel. http://www.liberation.fr/france/2016/01/14/avalanche-des-deu…

Click. Click. Peace

@Alex ik vermoed dat het te maken heeft omdat het om kinderen gaat, zeg je dit over “volwassenen” dan hebben er al minder er een probleem mee . Mijns inziens mag het niet uit maken of het om kinderen of bejaarden gaat elke is er een te veel. Net zoals wanneer er een aanslag is moet er gelijk gezegd worden hoeveel nl’ers of belgen er bij betrokken zijn, alsof dat erger is dan alle andere doden of zwaargewonden. Voor veel schijnbaar wel.
En ik weet geen andere effectieve manier om het duidelijk te maken

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie