Slecht weer, eerder vertrekken?

Slecht weer, eerder vertrekken?

Nu de Nordstau aangekondigd wordt en er sneeuw wordt verwacht op de Duitse snelwegen, zie ik veel reacties voorbij komen met de vraag of eerder vertrekken verstandig is. Hierbij mijn mening, maar ik hoor graag ook andere ervaringen en reacties.

De afstand naar je wintersport bestemming kan behoorlijk variëren. Woon je in Noord Nederland of in het zuiden, ga je naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk of Italië. Daarnaast is het ook (gedeeltelijk) afhankelijk van je vertrektijd. ’s Nachts heb je minder verkeer dan overdag. In het weekend heb je minder forensen en vrachtverkeer, maar in bepaalde weekenden, met name rondom vakantieperioden, weer veel verkeer op zaterdag vanwege de ‘wisseldag’.

Ik heb meestal onder normale omstandigheden gereisd. Soms was ik met 8 uurtjes wel thuis, maar ik heb er ook wel eens 20 uur over gedaan. Verhalen over mensen die er nog langer over gedaan hebben zijn me niet vreemd. Stelregel is een beetje: Onder normale omstandigheden mag je ongeveer 100km per uur aanhouden, inclusief pauzes en tanken. Als je uitgebreid gaat eten, wordt dit weer anders, maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Je vertrektijd kun je dan aanpassen aan de gewenste aankomt.

’s Ochtends vertrekken (±04:00 – 12:00)
Vroeg vertrekken (bijv. rond 04:00uur) kan als voordeel hebben, dat je er al flink wat kilometers op hebt zitten voordat de ochtendspits begint. Afhankelijk van de zwaarte van de ochtendspits, verlies je vervolgens weer wat tijd. Rijd je rond 08:00 ‘pas’ weg, dan rijd je achter de spits. Je hebt hier dan meestal geen last meer van, er kan voor je op de weg al wel meer gebeurd zijn.
Pluspunten

  • Overdag reizen, normaal dag en nachtritme
  • Beter zicht tijdens het reizen
    Minpunten
    -Mogelijk veel verkeer op de weg
    -Sommige hotels doen wat moeilijker als je laat aankomt
    -Verlies van een vakantiedag (dag 1 is reisdag)

’s nachts vertrekken (± 20:00 – 04:00)
Meestal zit er minder verkeer op de weg, dus kun je beter/ harder rijden. Let op, met name in Duitsland, wil er nog wel eens een chauffeur in je binnenspiegel opduiken, welke meent dat hij een Formule 1 auto heeft.
Pluspunten

  • Minder verkeer
  • ’s Ochtends aankomen meteen de piste op
    Minpunten
  • Minder goed zich, donker
  • Dag en nachtritme verstoort
  • Hotel ’s ochtends vroeg nog niet open

’s avonds vertrekken. (± 14:00 – 19:00)
Hierbij bedoel ik dat je ’s middags of ‘s avonds vertrekt. Alles variërend tussen 14:00u en pak en beet 19:00u. Het advies bij deze tijd is om je reis rustiger te plannen. Rijd 5 tot 8 uurtjes, ga lekker eten en boek een (goedkoop) hotelletje onderweg. De eerste ruk heb je dan gemaakt en je hoeft dan de volgende dag nog maar een uurtje of 3. Rijd dan bijvoorbeeld weer rond 06:00u aan.
Pluspunten

  • relaxt rijden/ reizen
  • normaal dag en nachtritme
  • Mogelijk ruimte om tijdsverlies op te vangen.
  • meteen 's ochtends redelijk uitgerust de piste op
    Minpunten
  • Zowel last van avond- als ochtendspits
  • Hotels ’s ochtends nog niet open
  • Duurder, aangezien hotel onderweg niet in de normale reissom zit.
  • Lange tijd aan het reizen

En zo zijn er nog wel wat meer plus- en minpunten te benoemen.

Maar wat nu als het sneeuwt!
Tsja, daar kan eigenlijk geen zinnig antwoord op gegeven worden. De reistijd zal ongetwijfeld toenemen. Hoe veel sneeuw, hoe goed kunnen de verkeersdiensten hun werkzaamheden doen. Ook de reisperiode maakt hier letterlijk een verschil tussen dag en nacht. Vergelijk het maar bij de verkeerssituatie in Nederland als het regent. Soms staat Nederland compleet vast en soms rijdt het gewoon door.

Alles wat tussen jou en de Alpen woont, ben je nooit voor.
Een gedachte is “als ik maar vroeg genoeg vertrek, ben ik de rest voor”. Mijns inziens gaat die vlieger niet op. Iemand die 100km dichterbij woont, mag een uur later vertrekken. De Fransen en de Duitsers ben je dus nooit echt voor. Mijn ervaring is dan ook dat je er ook beter achteraan kunt rijden. Zorg dat je na de grote drukte komt.

Ook met slechte weersverwachtingen. Verkeersdiensten hebben dan meer tijd gehad op de wegen en bergpassen vrij(er) te maken. Het verkeer wat al over de wegen gereden heeft, heeft de weg meestal ook beter gemaakt. En iedereen is geneigd eerder te vertrekken bij slecht weer, waardoor meer mensen in een korte periode over een slecht wegdek moet, ofwel minder mensen vertrekken wat later waardoor het wat rustiger op de weg is.
Ik heb één keer gehad dat er een uur voordat ik er was een pas werd gesloten. Was ik maar eerder vertrokken, dacht ik toen, het kostte me ongeveer 5 uur extra reistijd. Maar ik heb al te vaak meegemaakt dat reisgenoten die 4 uur eerder vertrokken, slechts 1 uur eerder op de plaats van bestemming waren.

Ik houd bijvoorbeeld ook nooit rekening met de precieze weersverwachtingen. Met andere woorden, als verwacht wordt dat het ’s middags gaat sneeuwen, dat ik dan in plaats van ’s ochtends vertrek (en dus ’s middags arriveer), al de avond ervoor vertrek, om er ’s ochtends al te zijn. Zoals hierboven al aangegeven, dat doen er dan ook veel meer, waardoor je de tijdwinst van het vermijden van het slechte weer toch (gedeeltelijk) verliest aan de verschuiving van de spits. Misschien dat mijn grote vertrouwen in de verkeersdiensten van de Alpenlanden hierin ook wel een rol spelen. Wat zijn jullie meningen en ervaringen? Ook over bijvoorbeeld de terugreis.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik vertrek in de nacht. Ik ga het ook altijd zo doen in de toekomst. Ja het is vermoeiender om in het donker te rijden. Maar ik vind het nog zo relaxed. Moet je jezelf niet opjagen, heb je tijd genoeg. Zeker als je de eerste dag nog niet gaat skien…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Veenhoorn mooi stuk! Ik vertrek meestal voor 5 uur 's ochtends vanuit Twente. 1x te maken gehad met sneeuwval ten zuiden van München in het weekend voor de Kerstdagen. Ik kwam toen 's avonds rond 19 uur aan in Kaprun, na München was het nog maar stapvoets rijden tot de afslag naar Kufstein/Innsbruck. Vanaf daar kon ik op de snelweg weer iets meer doorrijden om dan vervolgens vanaf de afslag tot vlak voor St. Johann Im Tirol weer stapvoets verder te rijden, daarna weinig verkeer meer voor mij gehad.
Naar mijn idee moet je je niet richten op een bepaalde tijd van aankomst, vertragingen kun je altijd krijgen waardoor je daarna harder zou moeten rijden om die tijd in te kunnen halen, dat lukt je toch niet. Maakt toch niks uit of je nu om 17 uur in het hotel bent, of pas om 20 uur? De piste wordt er niet anders van en eten kan overal nog. En buiten de vakantieperiodes zul je hier ook veel minder last van hebben simpelweg omdat er minder mensen op de weg zitten.

@Marijnt: bij vertrek om 5.00 uur vanuit Twente, sta je toch zeker in de file vast rond München? In jouw geval jou ik of eerder of later vertrekken.

Valt mee hoor, in de jaren dat ik met de feestdagen naar Oostenrijk ging niet erg veel last van gehad. Ik was vaak rond 14 uur op de plaats van bestemming, Mayrhofen, Kirchberg, Gerlos. Ik stop alleen maar voor het tanken en pissen, eten en drinken heb ik in de auto ;)

Wij vertrekken ook altijd rond 05:00u vanuit het westen van Noord-Brabant. Dat doen we eigenlijk altijd zo en ach… file… het hoort erbij. Op het moment dat ik in de auto stap ben ik op vakantie. Ik zie het allemaal wel op me af komen. Ene jaar ben je lekker op tijd, het andere jaar ben je laat omdat het tegen zit. Dit jaar komt er in ieder geval een uur aan reistijd bij, wegens file/drukte/controlle bij de grens overgang.

achja… Als ik zondag maar lekker op de piste kan staan…

Wel een mooi duidelijk verhaal @Veenhoorn!!

Dank je @Marijnt!

Bij short ski, vertrek ik zelf meestal 's avonds laat/ 's nachts. Volgende dag direct skiën, daarna pas naar het hotel Probeer dan een paar uurtjes in de auto te slapen (niet achter het stuur…). En 's avonds op tijd naar bed. Heb het ook wel eens met overnachting gedaan, relaxter reizen, maar kost je wel een paar euro en een paar uur reistijd meer, maar heb de eerste avond wel weer energie voor de après-ski. :)

Als ik een weekje weg ga, vertrek ik wel meestal in de loop van de ochtend. aankomsttijd maakt me dan niet veel uit, maar plan dan zo dat ik overal achteraan rijdt. Vanaf München naar Oostenrijk lijkt het mijns inziens altijd wel vast te staan. het maakt dan niet uit of je er om 13:00u bent of om 18:00u

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Marijnt: erover nadenkend, vind ik de drukte (rond München) rond de feestdagen wel meevallen. Kan me dus wel voorstellen dat je om 5.00 uur vertrekt. Ik stop altijd voor een iets uitgebreidere ontbijt en een goed kop koffie, en het is altijd lekker om de benen te strekken. Eten en drinken in de auto doe ik dus nooit. En om de 2 uur wisselen van chauffeur. Ik wil uitgerust en veilig aankomen.

In de voorjaarsvakanties (/Carnavalsweek) is het pas echt druk rond München. 5.00 uur vertrekken kan, verstandig is dan om via Passau te rijden.

@Veenhoorn: als je er om 13 uur bent, dan kun je lekker lunchen op locatie, je skies huren, de skipassen regelen, gaan zwemmen met de kids, etc

Wij gingen altijd op vrijdagmiddag weg om vervolgens een hotel te pakken. Is op zich relaxed maar ook niet altijd ideaal. Hebben al meerdere keren een hele drukke avondspits gehad waardoor we helemaal kapot in het hotel aankwamen na een dag werken.

Aankomen weekend gaan wij voor het eerst 's nachts, maar aangezien wij uit Groningen moeten komen hebben we altijd al een “achterstand” zeg maar. Meestal wisselen we om de 3 uur om. Ik hoop rond 14/15 uur op de plaats van bestemming te zijn zodat we rustig alles voor de zondag kunnen regelen. Wij gaan naar Montafon dus hoeven niet langs Munchen en Salzburg en dat vind ik altijd behoorlijk schelen.

Wij vertrekken morgenavond om 18.30 uur PER BUS. Hapje, drankje, oogjes dicht en zaterdagochtend komen we (hopelijk) uitgerust aan en stappen gelijk op de latten

Het is altijd verstandig om bij heel slecht weer (veel sneeuwval) je reis hierop aan te passen. Ik heb bijvoorbeeld eens 4 uur gedaan over het stukje van Koblenz tot Zuid Limburg door sneeuwval op de terugweg. Dat is normaal een uurtje. Een uur eerder vertrekken had dus 3 uur reistijd gespaard. Los van het gevaar van rijden op een gladde en besneeuwde snelweg.

Ik rijd komende zaterdagnacht (zaterdag op zondag) via Duitsland langs het Schwarzwald naar Basel en dan door Zwitserland naar Portes du Soleis. Mijn plan is zondagochtend heel vroeg te vertrekken (2 of 3 uur). We hebben zondag al een skipas dus ik wil nog skiën. Maar als het weer slecht wordt rijd ik zaterdagavond al weg en overnacht ik in Zuid Duitsland of Zwitserland.

@CY325i
Als je de eerste dag de berg niet op gaat, kun je die middag inderdaad nuttig en/ of aangenaam besteden. Of je er dan om 13:00u bent of om 18:00u maakt niet zo heel veel uit. Zwemmen, lunchen en wandelen zijn zeker activiteiten dit ook bij een (wintersport)vakantie horen.

Zoals ik al aangaf, bij een week wintersport heb ik meer tijd en geduld voor dat soort zaken. bij een weekend, wil ik graag zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de 24 uur in een dag :)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Als je met carnaval voorbij munchen moet, reden wij altijd vrijdag’s overdag rond 8 uur weg.
's middag tussen 17 en 18 uur in Radstadt. Daar hotel en smorgens op het gemak ontbijt.
Dan half uurtje naar Flachau. Geen files op zaterdag (want voor munchen kan er makkelijk 50 km staan op die zaterdag) en voor 12 uur op de piste.

@CY325i in de maand februari met de Carnavals/voorjaarsvakanties ga ik toch niet, laatste keer was in 2011 en toen ben ik zaterdagnacht gaan rijden, zondagochtend om 8 uur in het hotel, aanschuiven voor het ontbijt en gelijk door naar de piste ;) Verder vind ik het dan meestal wel te druk op de pistes, dus kies er voor om buiten de vakantieperiodes om te gaan, ik ben niet gebonden aan de vakantieperiodes

@marijnt: lucky you :)

Heb 2 koters die schoolplichtig zijn.

@CY325i Ai! ;) Ik (nog) niet, de wekker is wel aan het rinkelen op dit moment ;)

Hier ook leerplichtigen die zonodig mee willen ;). Gelukkig hebben die wel studiedag de vrijdag voor de vakantie, dus vertrekken we ook op vrijdag om een uur of 8.30 achter de files aan. Op ongeveer 750km hebben we dan een overnachting en de laatste 200km rijden we dan zaterdag weer voor de files uit. Zijn we mooi op tijd op de plaats van bestemming en rijden we meteen naar de piste om spullen voor de kids te huren en ze in te schrijven voor de ski les.

We hebben overigens ook al een keer gehad dat we er vanaf de randstad bijna 3 uur over gedaan hebben om voorbij Arnhem te komen door de sneeuw.

Wij vertrekken ook vrijdagnacht (00.00 uur). We zien wel wat het qua weer gaat worden. Dan rijden we maar wat langzamer. En idd om de 2 à 3 uur wisselen.

Wovon zelf in Duitsland, in de buurt van Bielefeld. Weet uit eerste Hand dat er morgen sneeuw wordt verwacht in Midden en zuid Duitsland. Kasselerbergen mijden Süd-, geen route via Kassel op vrijdag kan ik asnbevelen.

Vertrektijd meestal rond 07:30 (za, Groene Hart); weersverwachting heeft hier geen invloed op; route wel. Die bepaal ik pas vlak voor vertrek op basis van laatste weersverwachting en pas die zo nodig/mogelijk onderweg aan.
Verder is de reis voor ons onderdeel van de vakantie, dus relaxed: Uitgebreid ontbijt en-route, late lunch etc. een deels via secundaire wegen.

Bij zeg 850km zijn we dan meestal rond 19:00 in het hotel en kunnen we direct aanschuiven voor het diner.

Terug (za) meestal rond 11:00 op pad, meestal deels ook over secundaire wegen; dat ik 's nachts thuis kom vinden we niet erg: Je bed staat immers klaar. Soms zijn we het zat en pakken we alsnog een hotelletje.

Die 850km is een door ons zelf gesteld dag maximum, daar boven trekken we twee dagen voor de reis uit met hotelovernachting of we nemen de trein (vaak per saldo goedkoper en op zijn minst comfortabeler).

Moet er wel bij zeggen, dat wij nooit in de piekweken zitten.

Rob

Misschien niet helemaal on-topic, maar woensdag 27 januari rij ik voor de eerste keer met vrienden richting de Alpen om een paar dagen te gaan skiën.

We vertrekken vanuit Oost-Noord-Brabant en het plan is om rond 13:00 weg te rijden (eerder gaat niet). De afstand is 900km en we rijden via Duitsland en Zwitersland. Zelf dacht ik aan een aankomst rond 22:00/23:00, maar aangezien het dus de eerste keer is, ben ik benieuwd naar de gedachten van de meer ervaren Alpengangers :)

Voorzien jullie ergens problemen? En zo ja, waar? In mijn berekening hou ik geen rekening met slechte weersomstandigheden (sneeuw) of de grenscontroles die er nu zijn.

Vertrek meestal om 05.00 buiten de hoogseizoenen om en doen over 900 Km meestal een uurtje of 10. Meestal is het laatste stuk binnendoor klimmen en bochtig, Moeten er dan sneeuwkettingen onder, sta je niet in het donker te klooien. Als het slecht weer is vertrekken we meestal wat eerder en zien wel hoever we komen hotels genoeg.

@Laurankl

Moet zeker lukken en onder normale omstandigheden hoef je geen problemen te verwachten. 10 uur reistijd vnauit Oost Brabant is best ruim. Daarvoor hoef je niet te jakkeren.
Rondom sommige Duitse steden zal het drukker zijn maar files ‘from hell’ zullen er niet zijn.

Als het weer echt ruk is (veel sneeuw) dan kun je wel pech hebben en kan het lang tot heel lang duren.

Zelf regelmatig in 7 uur en een beetje uur naar St. Anton of Ischgl gereden op een woensdag- of donderdagmiddag vanuit Midden-Brabant.

Wel nog een tip; meld wel even bij je acco dat je 's avonds pas laat aankomt. Het is mijn ervaring dat veel Alpenbewoners erg vroeg naar bed gaan. Als je het meldt is het geen probleem. Dan blijven ze op, of zorgen dat de sleutel ergens ligt.

Wij gaan straks vertrekken naar Valtho en hebben afgelopen woensdag nog een tussenstopje geboekt omdat er voor zaterdag sneeuw werd voorspeld en we vorig jaar de laatste kilometers met kettingen moesten rijden. Morgen nog maar 270 km, dus relaxt en niet superlang in de auto als de vertraging toch wat langer zou worden. Dit lijkt nu een een goede keus, krijg zojuist een sms van een andere auto die nu in de Ardennen zit; sneeuw, glad en de vrachtwagens worden al van de weg gehaald…

Herkenbaar stukje, leuk geschreven!
Ik heb alle opties ooit wel gedaan en alles heeft inderdaad voor- en nadelen.

  • 's Nachts rijden trek ik niet meer
  • 's Ochtends vroeg in de voorjaarsvakantie betekent gegarandeerd file (want je kan de duitsers of fransozen nooit voor zijn). Een beetje file hoort erbij, maar uren vertraging is echt niet meer leuk.
  • 's Middags (achter de file aan) betekent laat aankomen op de eerste dag en verkort je toch al zo korte weekje.
  • 's Middags op vrijdag en overnachten betekent de volgende dag alsnog in de file.

Dus vertrekken we al jaren op vrijdagochtend. Zelfs dan moeten we nog vroeg weg, want we zijn echt niet de enigen die dat doen. We rijden dan zo ver mogelijk door zodat we zaterdagochtend alleen nog de laatste kilometers hoeven. Vervolgens hebben we de rest van de zaterdag om zelf in te vullen.
Het enige puntje is het regelen van verzuim van school voor de kinderen op vrijdag (zie leerplicht-topic :-))

Ik denk dat heel veel af hangt van je persoonlijke voorkeur om al dan niet 's nachts te willen rijden.
We hebben alle varianten wel al geprobeerd en ik moet zeggen dat de hele nacht doorknallen leuk was, maar we waren allemaal brak toen we op de piste stonden.

Mijn voorkeur heef het om rond uurtje of 04:00 te vertrekken vanuit Zuid-Limburg. Je bent dan tegen de middag in Oostenrijk en mocht het slecht weer zijn heb je genoeg marge zodat je in de avond aankomt.

Iemand zei al niet de eerste dag de piste op, maar regel dan al zaken zoals skipassen, eten/drinken in appartement, verken het gebied een beetje.

Is in ieder geval het plan voor dit jaar weer :)

Pray for Snow!

Dank je @Jay.

Ik denk dat het inderdaad de voorkeur van de persoon zelf is. Gelukkig maar, want dit zorg al voor behoorlijk wat spreiding in de vertrektijden en dus drukte. Fransozen en Duitsers ben je simpelweg niet voor. Ook zij zullen soms 's middags willen arriveren of juist 's ochtends om 08:00u er al willen zijn.

Aanleiding van het verhaal was de verwachting van slecht weer onderweg. Conclusie moet denk ik zijn dat je rekening moet houden met extra reistijd, maar vooral dat je je vooraf al instelt op een langere reistijd. Je gaat dan minder stressvol de auto in. Als je dan in de (onvoormijdelijke) file terechtkomt, baal je minder hard en het maakt dan niet uit omdat je al rekening hebt gehouden met een uurtje of wat extra reistijd. Minder stressvol de auto in, betekend ook minder vermoeid de auto in. En dat kan weer van pas omdat rijden met slecht weer ook meer energie vraagt.

Ieder jaar knallen honderdduizenden op en neer naar de wintersport gebieden. Veilig arriveren en thuiskomen is dan toch eigenlijk het belangrijkste. Op plek 2 (of lager) staat dan pas of je het in 8 of 12 uur hebt afgelegd.

Wij vertrekken woensdagavond, om donderdag op de piste te staan. En ik lees net dat er dan een tweede golf van de Nordstau kan komen. Misschien dat we een uurtje eerder vertrekken, misschien dat we incalculeren dat we een uurtje later op de piste staan…misschien wel beide.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik hou toch wel degelijk rekening met weersomstandigheden. 2 voorbeelden van 2 keer Val Thorens:

  1. Op wisseldag tijdens carnavalsvakantie werd er sneeuw verwacht op de berg. Verwachting was dat het vanaf einde ochtend zou gaan sneeuwen. We waren nog student en het idee was eerst om zaterdagochtend te vertrekken om zo laat in de middag in Val Thorens aan te komen. Echter door de weersverwachting al op vrijdagmiddag vertrokken en ergens bij Lyon een F1-hotelletje gepakt. Daardoor ruim op tijd op zaterdagochtend aangekomen. begin van de middag begon het idd te sneeuwen en in no-time lag er 10 cm verse sneeuw. Erg blij dat ik daar niet doorheen hoefde met een redelijk nieuw rijbewijs, niet mijn eigen auto, etc.

  2. 3 jaar geleden, forse sneeuwval verwacht vanaf vrijdagavond tot en met de hele zaterdag. Vertrekdag vanuit Val Thorens. Vanwege de verwachte sneeuwval besloten om midden in de nacht te gaan rijden. In 30 cm verse sneeuw naar beneden gereden, heel rustig, duurde 30 minuten om in Les Menuires te komen. Na Les Menuires werd het regen en konden we gewoon rijden. Mijn vrienden die hadden gewacht tot 9 uur 's ochtends omdat ze niet vroeg wilden opstaan hebben maar liefst 3 uur op de berg vast gestaan omdat ze lawines aan het afschieten waren en dus niet naar beneden mochten.

Dus resumerend, ik hou er wel degelijk rekening mee, omdat het gewoon fors kan schelen.

Op 9 januari jl. om 6.00 in Hulst vertrokken en om 16.30 na 1015 km. in Les Menuires aangekomen. De laatste 100 km eerst regen en de laatste 10km. bergop sneeuw. Geen enkel oponthoud. Heb wel 4 wielaandrijving. De laatste km. naar de top zag ik nog mensen sneeuwkettingen omdoen. Rij wel via de Franse payage met abonnement. Is vrijwel steeds uiterst relaxed. Ben geen nachtrijder, rij wel alleen en vind die enkele uren 's morgens in het donker meer dan genoeg. Uiteindelijk zijn de wegen in België ook 'à nachts niet meer verlicht. Problemen zoals omgeving München heb ik richting Frankrijk vrijwel nooit. Excessen daar kun je je toch niet tegen wapenen.

Hen48

Ik zal misschien geen nieuws vertellen maar vandaag was het chaos in met name de Belgische Ardennen. Ook morgen is de situatie kennelijk niet best. Normaal zou ik vanuit Les Menuires via Luxemburg en de Belgische Ardennen richting Zeeuws-Vlaanderen rijden. Ik ga nu een route nemen met vanuit Dyon richting Troyes vervolgens Reims en zo naar Lille. Ik vermijd dan de Belgische Ardennen en loop minder risico voor gevaar en oponthoud. Voor de doorrijders is dit natuurlijk ook een alternatief.

Hen48

Plaats een reactie