18/01 Ski Club Spa & Baraque Fraiture - Wintersport in eigen land

Druk ‘studerend’ liet Jan me maandag middag weten dat hij wel zin had om toch maar eens de pistes in de Ardennen te gaan testen, voor een keer dat er sneeuw ligt. Ik had wel zin maar moest eigenlijk ook studeren maarja… een goed uurtje later ( zo rond 14u) waren we dus goed en wel op weg naar de Ardennen, brave studentjes als we zijn :). We besloten eerst Ski club Spa aan te doen aangezien deze maar tot 17u open was. Vanaf 17u zouden we dan snel doorrijden naar Baraque Fraiture om daar nog een ander half uurtje op de verlichte piste te skien/boarden.

Rond 16u aangekomen in Spa, snel omgekleed op de zeer ijzige parking en hop richting de piste! Vanop de parking is het een goede 5 minuten wandelen langs een prachtig bospaadje voordat je aan de piste komt. Deze voelde gemoedelijk en rustig aan, maximaal 10 man te bespeuren en heerlijke rustige natuur. Piste toch wel 10 keer afgedaald alvorens te vertrekken richting Baraque Fraiture. Piste is leuk doordat er een stijler stukje inzit, hier en daar wel wat ijzig en rechts stak er wat bevroren modder doorheen. Geen Alpen-preparaties maarja wat had je nu verwacht.

Rond 17u gestopt met skien/boarden en snel de auto in gesprongen. Hierna liep ons plan hopeloos in de war doordat de gps ons naar de verkeerde plek leidde(tip: fraiture =/ baraque fraiture). We waren dus pas om 18u40 aan de piste en besloten gewoon de piste af te knallen en te zien wat er zou gebeuren aan de sleeplift. Gelukkig voor ons werden de antieke papieren skipasjes niet opgevraagd en konden we dus nog een paar afdalingen maken bij kunstlicht. De pistepreparatie was hier iets beter doordat er ook wel wat meer sneeuw gevallen was.

Het viel op dat het bij baraque fraiture al iets drukker was (10-15 man voor je bij de sleper) nu stoorde dit niet maar we konden ons inbeelden dat het in het weekend hier niet meer aangenaam is door de drukte.

Al bij al een leuke namiddag/avond gehad!

Hieronder even een paar foto’s van onze indrukken.

Openingstijden:

-Ski club Spa: 17u
-Baraque fraiture: 19u

Reistijd:

1u45 tot Spa vanuit Antwerpen

Prijs skipas:

-Ski club Spa: €8
-Baraque fraiture: /

Plus/Min punten

+Winterwonderland vlak bij huis
+Snowboarders toegelaten bij beide minigebiedjes

  • Echt even een wintersportgevoel
  • Leuke rustige pistes (vgl met landgraaf bvb)
  • Relatief korte pistes
  • Sleepliften
  • preparatie niet optimaal

Ski Club Spa:

WInterwonderland vlakbij huis!

null

Jawel hoor de piste is open.
null

Kantine + microfunpark
null

Uitzicht op het ‘dal’ vanop de piste
null

Knallen maar!
null

null

Sleeplift mooi afgescheiden van de piste door rijtje bomen
null

Hypermoderne kabelbaan kuchkuch, sleepliftje met hendels waaraan de liftpersoon moest aan trekken zodat de paddestoeltjes op de kabel kwamen, lekker antiek dus maar het werkte wel. Slechts 1 keer viel de motor stil.
null

null
null

Mooi bos rechts van de piste
null

Kijk hem glunderen
null

Bovenaanzicht piste
null

null
null

Geen wachttijden!
null

Snowboarders toegelaten, oef :)
null

null

Begon al te schemeren tegen 17u, tijd voor baraque fraiture
null
null

Prachtig bospaadje richting de parking
null

Baraque Fraiture:

Leuke relatief strakke piste nog wel. Wel iets vlakker dan Spa

null
null
null

Piste 2 van bovenaf gezien, rechts beneden loopt deze voort over wat in de zomer een bmx parcours is.
null

Chillen bij maanlicht
null

Terug naar huis! :(

null

Onze conclusie:

Laat je niet afschrikken door de gruwelverhalen, kom lekker door de week en voor een halve dag vermaak je je prima. Dit vond ik persoonlijk al een stuk toffer dan bvb landgraaf. Ook voor de prijs hoef je het zeker niet te laten. Wintersport in eigen land , het kan dus gewoon!

@Huski

Leuk om te lezen en het kriebelt wel, is voor mij kleine afstand vanuit omgeving Maastricht. Helaas op korte termijn geen ruimte in agenda. Voor de drukte op de piste hoef je het in ieder geval niet te laten.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Thnx! Leuk gedaan @Huski ! Zeker een geslaagde middag!:D Véél beter dan boven de boeken hangen…
Ik ben het helemaal met je eens dat dit veel leuker is dan indoor:D Zeker in de prachtige natuur daar:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuke beelden! België is wel een echt apart ‘wintersportland’. :P Doen ze daar überhaupt wel iets aan pistenpreparatie of moet je het gewoon zonder doen? Het ziet er nl. niet echt door een normale pistenrups geprepareerd uit. In Duitsland zouden dergelijke skigebiedjes van ellende sluiten zo zonder preparatie.

Leuk verslag! En leuk om te doen zo dicht bij huis :)

Ziet er leuk uit!

Jaren geleden ook zo gedaan☺
Lekker een vrije dag genomen en gegaan
Ook toen was het door de weeks niet druk

Leuk, ik wilde eigenlijk ook vandaag gaan, maar ja niemand wilde met mij mee :(

Zeker de moeite waard om eens te doen !!!

May the ski force be with you !!

@Frans: Misschien weet @SnowJan hier meer over? Grappig was wel dat ze in het bezit waren van een heuse sneeuwscooter, wat ik al zeker niet verwacht had. Er waren inderdaad geen typische bully-ribbeltjes te zien maar de pistes waren wel opvallend vlak. Misschien weet iemand hier meer over? Kan natuurlijk ook zijn dat al de natuursneeuw is plat geskied in het weekend :D Al lijkt me dat laatste onwaarschijnlijk aangezien er geen oneffen sneeuwhopen lagen.

Wij waren afgelopen zondag in Spa. Het was er toen een heel stuk drukker, in de namiddag werd de piste met hekkens zelfs in 2 gesplitst: kant van de sleeplift voor de skiërs, andere kant voor de sleeën. De laatste 50 meter van de piste kon je niet meer skiën, maar moest je in de wachtrij gaan staan voor de sleeplift. Wij waren er gelukkig enkel met de slee. :-)

Maar de piste lag er toen ook al goed vlak bij. Dus ik neem aan dat ze op één of andere manier de piste wel prepareren.

Pistenbullys zullen ze sowieso niet hebben. Misschien dat het met een wals achter een traktor oid eerst aanrijden zodat het aangedrukt is. Dan heb je een stevige sneeuwmassa waar geen bugels op ontstaan. Een andere optie is dat het zo vlak is dat het sowieso niet op hopen geskied kan worden en alles dus is platgeskied.

Born to Ride

Uit ervaring weet ik dat in de Ardennen over het algemeen gewoon niet geprepareerd wordt. Maar dat is ook helemaal niet erg. De afdalingen zijn niet lang en niet heel steil. Niet prepareren maakt de piste vanzelf wat uitdagender. En vroeger prepareerde men in de Alpen ook vrijwel niks.

Ziet er mooi uit! Bedankt voor het verslag @Huski

Mooi verslag! Leuk om te lezen. Bestemming toegevoegd aan mijn bucket list!

@Frans: Misschien weet @SnowJan hier meer over? Grappig was wel dat ze in het bezit waren van een heuse sneeuwscooter, wat ik al zeker niet verwacht had. Er waren inderdaad geen typische bully-ribbeltjes te zien maar de pistes waren wel opvallend vlak. Misschien weet iemand hier meer over? Kan natuurlijk ook zijn dat al de natuursneeuw is plat geskied in het weekend :D Al lijkt me dat laatste onwaarschijnlijk aangezien er geen oneffen sneeuwhopen lagen.

Huski op 22 jan 2016 10:24

Die sneeuwscooter (oftewel is het al een nieuwere) heeft mij zoveel jaren terug… terug naar boven geholpen! Als echt beginner, lukte het mij niet om met de sleeplift naar boven te geraken… haha wat een herinneringen :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

mooi verslag! altijd leuk, skiën bij huis :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Uit ervaring weet ik dat in de Ardennen over het algemeen gewoon niet geprepareerd wordt. Maar dat is ook helemaal niet erg. De afdalingen zijn niet lang en niet heel steil. Niet prepareren maakt de piste vanzelf wat uitdagender. En vroeger prepareerde men in de Alpen ook vrijwel niks.

paolie op 22 jan 2016 13:57

Inderdaad, vroeger werden in de Alpen enkel de allersteilste stukken geprepareerd, de rest van de pistes werd gewoon plat geskied door voorgangers.
Een heel pak leuker vond ik het waardoor de feeling met de sneeuw veel intenser werd beleefd.

Wat België betreft; voor de slechts enkele dagen per jaar dat er met veel geluk sneeuw valt gaan ze zeker geen overbodige investeringen doen zoals bv. een pistenbully.

Verslag is helemaal top en doet mij watertanden maar door omstandigheden kon ik er helaas niet naartoe.
Inmiddels is alle sneeuw alweer bijna helemaal verdwenen. :o

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Heb de eigenaar van baraque fraiture op het nieuws, zien spreken over sneeuwkanonen. Dat dit het “skiseizoen” in belgië zou kunnen verdriedubbelen. Hoe hij dit gaat verdelen over de piste zonder bully, blijft mij een grote vraag. :D

Leuk topic! Tip voor de volgende keer: Ski club Ovifat in Ovifat vlakbij Signal de Botrange. Hoog gelegen, 3 verschillende afdalingen (groen, blauw en rood) met 3 losse sleepliften. Vooral de steilere rode zonder preparatie was wat pittig. Ben er een jaar of 4-5 geleden geweest, die winter met enorm veel sneeuw.

@frank9 daar mogen toch geen snowboarders? Denk dat ze daarom daar niet maar toe gingen.

Ow dat zou inderdaad kunnen. Ik heb in de ardennen inderdaad nog nooit gesnowboard, alleen geskied.

Hmm soort van Winterberg maar net wat vlakker

Gang is alles

Hmm soort van Winterberg maar net wat vlakker

Jesper op 25 jan 2016 22:26

even groot ook ongeveer

Certified ski-boy, glijbewijs

Hmm soort van Winterberg maar net wat vlakker

Jesper op 25 jan 2016 22:26

even groot ook ongeveer

Jorian op 26 jan 2016 16:24

ongeveer ja

Gang is alles

Plaats een reactie