3-daagse skipas La Plagne of Paradiski?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Volgend weekend gaan we met 2 gevorderde skiërs van vrijdag tot en met zondag naar La Plagne 1800 (hotel Rhododendrons). We houden ervan om kilometers te maken. Via sunweb kost het ons slechts 12€ extra voor een 3-daagse uitbreiding naar het volledige skigebied. Op die 12€ komt het niet aan, de prijs speelt dus geen rol. Ik vraag me gewoon af of we ons die 3 dagen beter concentreren op het skigebied van La Plagne? Of raden jullie ons toch aan om 1 of meer dagen de overstap naar Les Arcs te maken?

Het ski-gebied van La-Plagne is uitgestrekt genoeg om 3-dagen iedere dag weer nieuwe piste’s te ontdekken. Maar ik zou gewoon die uitgebreide ski-pas erbij boeken. Een beetje afhankelijk wat voor weer je ook treft die dagen. Met volop verse sneeuw kom je zoiezo wel aan je trekken met een minder groot ski-gebied. Maar met mooi strak piste-werk is het misschien leuker om nog meer km’s te kunnen maken. Zelf heb ik het idee dat het in Les Arcs altijd wat ijziger erbij ligt.

Ik zou gewoon de la plagne pas pakken. Is ruim genoeg voor die paar dagen. In een week doen wij niet eens alle pistes en wij vreten toch best aardig wat kilometers…

Ben het er niet helemaal mee eens, er zijn inderdaad kilometers genoeg, maar dan moet wel het gletsjergebied ook open zijn en als dat niet open is, dan is het ook qua uitdaging wat beperkt. Dus de vraag is wat je zoekt. Er zijn zeker genoeg leuke pistes om te knallen voor drie dagen en je zal denk ik dan niet langer dan 1 dag naar Les Arcs gaan, maar daar zijn wel over het algemeen wat lastigere pistes.

Ik weet het voor drie dagen niet zo goed, voor 5 dagen zou ik sowieso Paradiski nemen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Voor die 12 euro lijkt me de keuze vrij simpel. Ben er twee weken geleden geweest en hoewel La Plagne groot genoeg is voor drie dagen, is het aantal pistekms wel afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij slecht weer kunnen de hogere pistes gesloten zijn - hebben we een paar dagen meegemaakt - en dan ben je blij dat je de keuze hebt om even uit te wijken.

Succes!

Paradise skipas nemen. De gletsjer is best wel vaak dicht. En uiteraard vroeg op pad :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De meer uitdagende pistes vind je in Les Arcs…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Absoluut uitbreiden! Les Arcs is in mijn ogen veel mooier met meer uitdaging…

Tja, buurmans gras lijkt vaak groener…
Ik snap het wel, (even lekker generaliseren) mensen nemen vanuit Plagne Centre en meer aan die kant in de morgen de hoofdroute naar les Arcs (alles via blauw), dan als een dolle naar de gondel richting Aguille Rouge. Daar een uur in de rij voor de keuze uit (inderdaad uitdagend) rood of zwart en vervolgens weer via blauwe pistes terug naar La Plagne om op tijd thuis te zijn…op die manier zou ik ook tot de conclusie komen dat Les Arcs uitdagender is…
Terwijl er rond Plagne centre en met name Aime ook heel veel uitdaging te vinden is (in de kleuren rood en zwart) Bijkomend voordeel: minder druk want iedereen lijkt wel richting gletscher (die is zeker uitdagend) of Les Arcs te willen.

That said: ik zou voor die 12 euri de uitbreiding nemen, dan kun je zelf kiezen en een dagje Les Arcs is zeker leuk. Wel vroeg vertrekken en je moet van hard doorskiën houden wil je ook echt wat van het gebied van Les Arcs kunnen zien.

Als je volgende week al gaat (buiten de vakanties dus), zou ik zeker de uitbreiding nemen. Wachttijden zullen niet zo lang zijn, dus naar andere delen van het skigebied is een minder grote uitdaging dan in het hoogseizoen. Maar het belangrijkste: veel meer afwisseling en diversiteit in pistes. Kilometers kan je genoeg maken aan de kan van La Plagne alleen, maar het is wel veel van hetzelfde.

Al heel erg bedankt voor de antwoorden. Waar we naar op zoek zijn: mooie brede knalpistes, liefst in een mooi landschap. En liefst iedere dag een ander deel van het gebied. Ik heb inmiddels de pistekaart al wat beter bekeken. Een idee zou kunnen zijn om een dag richting Champagny te gaan, een dag de pistes rond Plagne Montalbert te doen en een dag te vertoeven in de buurt van Peisey en Vallandry. Kunnen jullie je daar in vinden of zijn er andere delen van het gebied die we zeker zouden moeten aandoen? Zo ja, ten koste van welk van de 3 delen die ik opsomde?

Nou, je kan die dag rond Vallandry best uitbreiden naar een dagje de hele Les Arcs kant. De helling waar de meeste dorpen liggen, is namelijk op zich niet zo divers. Dus als je wat van die mooie rode pistes boven Vallandry en Les Arcs 1800 hebt gedaan, kan je het beste even de berg over hoppen (met de Arpette of de Transarc lift) en in de kom van Les Arcs 2000 gaan skiën. Als je een ervaren skiër bent, is dat allemaal prima te doen qua meters maken.

Keer of vijf in paradiski geweest. Als het verschil maar 12 euro is zou ik inderdaad de uitbreiding nemen, al is het maar om te weten of je een andere keer terug wilt komen in paradiski.

Peisey/Vallandry is leuk, maar zoals @gigi al zei, heel veel variatie is er niet. Als het niet druk is zou ik zeker de afdaling van de aguille rouge naar Villaroger aanraden. 2000 hoogtemeters (!), knus restaurantje onderin. En dat stukje zwart wat je tegenkomt valt wel mee, da’s te doen. Daarna terug via de Rhonaz, de comborciere lift, en dan even de ‘mont blanc’ piste, aanrader is dat. Daarna een van de liften daar, en dan makkelijk terug oversteken richting Vanoise Express.

Als je iets moet skippen van de drie zou ik Montalbert doen. Het is wel aardig hoor, zeker als je van bos houdt, maar ik vind de zuidkant (Champagny) mooier. Als die Mont de la Guerre piste open is (niet heel vaak), dan zeker doen! Ook de pistes bij Verdons Sud vind ik mooi.

Veel plezier!

Hoi, zeker die uitbreiding nemen, aan de kosten ligt het idd niet. Ik kom er al jaren en je zal je ook best vermaken aan de la plagne kant. Maar als je er dan toch bent en jullie zijn gevorderd, neem dan ook een kijkje aan de overkant.

Zoals je zei, een dagje hier toeven en dan een dagje daar, zo moet je het eigenlijk niet bekijken want als je een gevorderde skiër bent, knal je overal zo naar beneden (althans dat is mijn mening) en er is niet zoveel te zien zal ik maar zeggen… Montalbert bijvoorbeeld, ik kom er echt al jaren en ik ben daar nog nooit geweest! Dat komt omdat ik de betere hoge sneeuwcondities verkies boven het afdalen door het groen naar Montalbert of Montchavin/Les Coches. Condities worden toch vaak slechter op de pisten naar deze dorpjes toe. Pisten worden smaller en de pisten worden hol geskied zegmaar, veel gekluun door beginners ook (sorry… ik weet het, iedereen moet het leren) Maar goed, ieder z’n ding, zeker even gaan kijken maar heel veel stelt het niet voor.

Ikzelf zit qua acco altijd in Champagny (ouwe lullendorp, veel families). De pisten hier zijn breed, over het algemeen mooi blauw, lekkere afdalingen, mooie omgeving. En lekker eten bij Borseliers. Er zijn 3 pittige rode pisten, kamikaze, harakiri en mont de la guerre (deze tot in het dorp, is vaak gesloten). De namen zeggen het al. Zelf alleen ooit de harakiri gepakt, erg steil in het begin daarna heerlijk afdalen. Als je valt glij je headfirst naar beneden, geen stoppen meer aan. Je moet echt wachten tot het weer vlak wordt.

Aan de La Plagne kant kun je de gletsjer idd bezoeken (via Roche de mio). Ook leuk is dan op de terugweg de piste Le Tunnel, heerlijke afdaling en ook eenmaal door de tunnel is het heerlijk afdalen naar Belle Plagne en Plagne Bellecote. Ook op Arpette zijn de pisten leuk, hier kom je ook langs als je naar Les Arcs gaat.
Wanneer je de oversteek gaat maken, vertrek dan vroeg. Ook vanuit La Plagne 1800 moet je eerst een liftje pakken om in Bellecote te kunnen geraken. Vanuit daar staat de route Les Arcs overal wel aangegeven. Ik heb het in al die jaren slechts twee keer gedaan en beide keren was het opletten geblazen en niet teveel tijd verliezen ivm verbindingsliften die je moet hebben om terug te komen in je dorp. Ik zelf vond Les Arcs erg mooi, ook mooie brede pisten. Ik weet eigenlijk helemaal niets van de dorpjes en routes. Ik had het te druk met puzzelen waar je heen kan/wil gaan en hoe dan weer terug etc. Ik vond de afdalingen door de bomen toen echt hartstikke leuk, de sneeuw was toen top. In La Plagne ski je over het algemeen boven de boomgrens, vandaar dat ik dit erg leuk vond, en de pisten waren ook nog eens erg breed. Geen idee waar het precies was op de kaart… Peisey en Vallendry geloof ik.

Ik heb toen in Les Arcs ook zo’n kunstwerk mogen zien van die kerel die met sneeuwschoenen mozaïek maakt in de sneeuw, weet even niet hoe hij heet. Ik hoop dat de foto lukt:

null

Kortom, je gaat vast drie leuke dagen beleven, geen idee over de apres ski, in Champagny is die er in ieder geval niet ;-)
Veel plezier!

@Nien je beschrijft precies wat ik bedoel ;)

Veel mensen blijven hoog in het gebied, terwijl de zijde van Montalbert vaak erg rustig is met toch prima pistes ( en ook breed genoeg).

Les Coches is wat drukker, vanwege de verbindingslift naar Les Arcs.

Eigenlijk vreemd dat je die hoek nooit bent ingeweest terwijl je wel in Les Arcs tussen de bomen skiet. Ik zou zeggen probeer het de volgende keer eens :)

@Hessel, i.v.m. de verbinding naar Les Arcs heb ik dus de afdalingen gezien naar Montchavin Les Coches. Alleen bij goede sneeuw vind ik het leuk om deze kant op te gaan. Ik vind dat de pisten snel aan gort worden geskied. Ik heb er zeker wel mooie pisten ontdekt maar de goede sneeuw hogerop trekt toch altijd meer :-)

Montalbert zal ik dan, mits de condities oke zijn, aankomende vakantie gaan doen, ik ben zeer benieuwd ;-)

Ik vond de afdalingen in Les Arcs (Peisey / Vallandry volgens mij) tussen de bomen echt super inderdaad. Ben benieuwd wat ik aan zal treffen in Montalbert. Het zijn in mijn beleving allemaal soort dal-afalingen en die vind ik alleen maar leuk om te doen als de kwaliteit sneeuw goed is. In Champagny doe ik de dalafdaling zelden (het bospad), Mont de la Guerre heb ik nog nooit gedaan. Stom genoeg vind ik em nooit als ik em wil gaan doen, hahaha! Maar uit verhalen hoor ik dat deze ook alleen maar leuk is bij voldoende sneeuw.

Je gaat zelf ook naar La Plagne?

Ik zat 2 jaar geleden met dezelfde situatie. (ook shortski) :D
Ook in hotel Rhododendrons in Plagne 1800.
Toen ook aan het twijfelen geweest om een uitbreiding naar het volledig skigebied te nemen.

Hebben toen de uitbreiding genomen en de eerste dag zijn we volledig in La Plagne gebleven.
Groot gebied wat je zeker niet op een dag gedaan krijgt.
Dag erna de overstap gemaakt naar Les Arcs. We waren pas begonnen met meer freestyle te boarden en daar is een veel groter freestyle park als in La Plagne. (Toen op dat moment)

De derde dag ook besloten om Les Arcs te boarden.

Let wel op dat je op tijd begint met terugkeren naar La Plagne… :D
Helaas waren we net te laat om een cruciale lift te nemen.
Hierdoor een stuk te voet moeten gaan en nog net op tijd terug aan het hotel om de bus terug te nemen.

Al veel mooie tips in dit topic!

Wij gaan begin maart voor het eerst naar dit gebied. We zijn boarders en hebben een appartementje in Belle Plagne. Dit ligt volgens mij in de buurt van de drukke verbindingsstukken naar Les Arcs? Waar kun je vanuit hier het beste heen gaan in de ochtend en middag om rustige, maar mooie (door bomen lijkt me ook leuk) pistes te hebben? Toch meteen vroeg naar Les Arcs?

Belle Plagne naar mijn mening zeker de beste plek om te zitten in Paradiski. Met de Arpette ben je heel snel in Les Arcs. Die zou ik dan sochtends meteen nemen, later kan het daar wel drukker worden.

De drukste plekken in Paradiski zijn de kom bij Arc1950/2000 (aguille rouge, varet, arcabulle), dus die zou ik dan vermijden. Ook kan het bij Plagne Centre druk zijn.

Aguille rouge bovenste deel is eigenlijk alleen op rustige dagen goed te doen. Ofwel buiten het seizoen of bv op een zaterdag (wisseldag). Voor de liefhebbers eerst de grand col onderweg naar de aguille rouge. Afdaling naar Villaroger is heerlijk. Dan daarna lekker terug via comborciere (ook mooie piste voor de liefhebbers, zwart, niet geprepareerd maar niet overdreven stijl) en dan lekker door de bossen terug richt vallandry en la plagne. Rondom Peijsie/Vallandry ook nog een paar prima rode pistes tussen de bomen over het algemeen.

Edwin van Riel

Plaats een reactie