Gebruikte vs Nieuwe skischoenen ..... verkopers verwarrende meningen...ervaringen welkom...

Graag ook jullie ervaringen/meningen… B.v.d.

Gebruikte vs Nieuwe skischoenen
Getest 2e hands Flex 70 Flex 90 Flex 110
Maten 27 vs 28

De vragen die ik in 1 dezelfde winkel stelde kreeg ik 2 verschillende antwoorden op van 2 verschillende verkopers…
Verkoper 1. Jonge verkoper, lijkt niet erg commercieel, redelijk open en eerlijk over te komen.
Verkoper 2. Oude ervaren rot en lijkt elke klant elk detail over schoenen te kunnen vertellen. Maar na eerst verkoper 1 te hebben gesproken die met mij eea heeft opgemeten en heeft gepast kreeg ik een totaal andere mening te horen… zie verder in het verhaal… :)

Maakt het nu erg veel uit gebruikte vs nieuw?
Natuurlijk heb je bij nieuw alle keus en kan je zo precies op maat nemen als je wenst, maar maakt het echt veel uit?
Hoe lang gaan skischoenen nu eigenlijk mee?

Hier mijn info voor de verkopers…
Mijn huidige schoen is 28 (onder de schoen) / 28.5 (achterop geplakt)
Zelf heb ik schoenmaat 43/44 (meestal zit ik met 43/43.5 goed)
Ik twijfel of mijn schoenen nu misschien niet te groot zijn of alleen maar te lage flex (nu Flex 70) voor mijn huidig niveau/lichaam/ambitie (ligt gevorderd, technische ambitie, 180, 75kg)
Ik heb nu het idee dat nu dat ik meer techniektraining doe niet snel genoeg de reactie vd voet naar de ski krijg en best wat ruimte heb bij mijn voorvoet. Bij mijn huidige maat 28 voel ik idd de voorkant niet meer als ik voorover buig maar wel bij rechtop staan.

Verkoper 1.
Niet echt groot verschil behalve alle keus en meestal wel jouw maat voor jouw type schoen te verkrijgen en 2 hands moet je geluk met maat en type combi hebben. 2 hands schoenen die wij nog in de winkel hebben voor verhuur of verkoop die doen niet echt onder in kwaliteit voor nieuw.
Schoenen gaan bij normaal regelmatig jaarlijks gebruik zeker wel 5 jaar mee. Sommigen doen er zelfs nog veel langer mee. Hij snapt niet dat ze voor mij met mijn gewicht en lengte mij toen Flex 70 hebben laten komen.

Voeten opgemeten en bleek dat ik zelfs met maat 27 misschien wel door kon gaan.

Na passen bleek idd bij alle maat 27 schoenen dat ik ook daar de tenen niet meer tegen de rand voel als ik voorover in de schoen buig en bij rechtop staan wel.
Flex Head 70 Salomon 90 Nordica (volgens mij) 110 (verstelbaar naar 120) vergeleken waarbij ik bij 2 paar (70 en 90) bij herhaaldelijk buigen last van mijn binnenkant enkel kreeg die tegen de schoen aan drukte bij buigen. Bij de 110 van Nordica minder last v drukpunt terwijl hij wel strakker en preciezer om de voet zat.

Conclusie na het passen van alle 3 had de 110 Flex toch mijn voorkeur. Je voelde echt een mega verschil met de 70, maar ik vond ook nog behoorlijk verschil tussen 90 en 110. 110 voelde je wel dat wat je voet ook deed de schoen meteen mee ging. Wel merkte ik dat er verschillende staat van binnenschoen, versleten zool, versleten lak en verschillen tussen kwaliteit bindingen zaten maar er niet grote verschillen waren.

Na het passen vd 2 handse toch maar even naar de nieuwe schoenen gelopen en gekeken wat ze hadden staan aan nieuw maar overjarige modellen met 30 of 40% korting… waren vooral grote maten.

Daarna verkoper 2 (ervaren rot) nog de vraag gesteld of het verschil tussen 27 en 27.5 echt uitmaakt en aangegeven wat mijn huidige maat is en die wellicht toch te groot is en mijn ervaringen van het passen met verkoper 1 dat we zelfs bij maat 27 waren uitgekomen na het meten.
Daarop de volgende reactie…

"Ja maar dat waren wel 2e handse schoenen waar maat 27 jou paste en dat moet je met nieuwe schoenen niet doen… dan moet je met nieuwe schoenen toch echt 27.5 hebben. Want die 2 hands zijn de binnenschoenen al meer versleten/ruimer gaan zitten dus dan zou ik toch echt voor 27.5 kijken.

Nu snappen jullie misschien wel dat ik hierna niet meer weet wie en tot in hoeverre ik eea te vertrouwen…

Jong gebruikt kan een (kosten)overweging zijn, punt is dat ze gewoon goed moeten zitten. Maat, flex enz is merk en modelafhankelijk, belangrijkste is of ze jou passen. Of dat nu mt 27, 27,5 of iets anders is maakt niet uit.

Helemaal eens met @userd,

Overigens is daarbij de maatboog flex die je geprobeerd heb zinloos. 120flex van Nordica is niet hetzelfde als van Salomon en die is weer niet hetzelfde als van Fischer Bv.

Het passen van die verschillende schoenen/flex waarden, is niet zo zinvol…

Idd kijk je niet blind op flex waardes binnen de merken.

Zelf heb ik een Salomon met flex 80. Op papier lijkt dit weinig maar voor mij prima.

May the ski force be with you !!

De buitenschaal/schoen is hetzelfde bij de hele als de halve maat, in jouw geval 27 en 27,5. Het verschil in deze zit m in de dikte van de binnenschoen. Dus het verhaal van 2e hands zit losser/ruimer kan ik dan wel plaatsen.

Edit: zie net dat @GiGi nog leuke schoenen in de aanbieding heeft.

Dat 2de handse schoenen ruimer zitten vanwege de liner die door de vorige gebruiker(s) meer is ingedrukt/versleten is wel waar. Mijn vraag is heb je de proef op de som genomen en dus nieuwe skischoenen gepast in de maat 27 / 27.5 en heb dus zelf ervaren dat een nieuwe skischoenen met verse liner strakker zit ? En dan kan het ook nog uitmaken of je een nieuwe inlegzool inzet die geschikt is voor je voet hoe de totale ervaring is.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Beetje raar verhaal van die verkoper die zegt “Ja maar dat waren wel 2e handse schoenen waar maat 27 jou paste en dat moet je met nieuwe schoenen niet doen… dan moet je met nieuwe schoenen toch echt 27.5 hebben. Want die 2 hands zijn de binnenschoenen al meer versleten/ruimer gaan zitten dus dan zou ik toch echt voor 27.5 kijken”.

Als jij nu nieuwe schoenen koopt in 27,5 dan zitten ze dus over 2 jaar te los…

Ik zou me niet te blind staren op die maten. Per merk en type schoen kan het veel verschillen. Bij de een zal je wellicht een 27 goed passen en bij de anders een 27,5.
Belangrijkste bij het uitzoeken van schoenen is of de pasvorm goed zit en of de flex van de schoen voldoende past bij je ervaring. En vergevorderde skier gaat niet blij zijn met beginnersschoenen en vice versa. Daarnaast verschilt de flex per merk heel erg.

Kortom, ga naar een goede skishop en laat je goed voorlichten

@mauriceski: een liner verliest degressief volume. Dus na een week zit de schoen dan al minder strak. Daar staat tegenover dat de ene schoen ruimer valt dan de ander.

Levensduur van een schoen is maximaal 10 jaar. Daarna kan de schaal gaan scheuren/breken. Hetgeen gevaarlijk is. Eerdere slijtage komt ook voor. Afhankelijk van gebruik. Het betreft dan doorgaans alleen de liner (nieuwe liners zijn vaak wel relatief duur).

Flex voor jou zal rond de 100 zitten. Het is echter geen gestandariseerde waarde.

Gebruikt vs nieuw is een kwestie van prijs. Een gebruikte schoen moet nog goed zijn en veel minder kosten. Dan is het interessant (indien de juiste schoen voor jou). Daarom zou ik een gebruikte schoen in beginsel niet snel in een winkel kopen, want dan betaal je al snel teveel. In deze tijd van internetmarktplaatsen en veilingen zou ik dan gewoon verder kijken.

Heb mijn voeten even zelf opgemeten
Lengte is zo goed als precies 27cm
Breedte 99/100mm
is 98mm leest dan echt geen optie of waar loop je dan eerder tegenaan?

De volgende vraag aan GiGi
Hoe meet je de wreef op? Wat is een hoge / lage wreef? Hoe kom je daar achter?
Leverde het volgende antwoord en daarop volgende test op…

Quote GiGi
“Meetlint over de wreef van het punt waar de voetboog de grond raakt (bijna recht onder de enkel-knobbel) naar hetzelfde punt aan de buitenkant. Als de lengte gelijk is aan de lengte van je voet, heb je een normale wreef. Ik heb een jaar of 2 geleden op dt forum een video gepost hierover, maar kan hem niet meer terugvinden…”
GiGi op 27 jan 2016 22:03

Poging gewaagd…
in ontspannen stand (niet gebogen) dan precies gelijk aan lengte voet…27cm
in gebogen stand (zoals actieve skihouding) zie je dat de pees tussen scheen en wreef aanspant en scheelt t tussen 0.5 en 1 cm… (tis ook maar net hoe precies je het meetlint houdt)
Dus weet niet of zulke kleine zaken veel uit (kunnen) maken.

Is er uberhaubt verschil tussen heren en damesschoenen? Zo ja, welke?

Want soms zie ik damesschoenen die qua uiterlijk helemaal niet perse voor dames hoeven zijn.
Kan ik bijv echt niet in een damesschoen gaan skien?
Heb bijv de volgende schoenen 2e hands gezien…

http://www.dewitschijndel.nl/fischer-soma-vacuum-hybrid-w10-…

@MauriceSki hier is al eerder een topic over geweest zie bijv. https://www.wintersport.nl/forum/topic/8845
"De wreef/voet van vrouwen is heel anders dan van mannen, een ook de kuit is anders, want de kuitspier bij vrouwen is langer gerekt en loopt midden achter als het ware in een soort V verder door naar beneden dan bij mannen. Hierdoor hebben vrouwen vaak last van de rand van de schoen die tegen de kuitbal drukt. Daarom hebben vrouwenschoenen aan de achterkant vaak een soort uitkeping (als hetware in de vorm van een U) zodat er geen druk tegen de kuit aankomt. "

Daarnaast vind je na Googlen dat (gemiddeld genomen) een damesschoen over het algemeen iets hoger is bij de hak en een smallere leest heeft, en herenskischoenen hebben een wat bredere leest en zijn net iets stugger…

Ook bij de Ned Ski Ver. : https://www.wintersport.nl/blog/2013/01/08/wat-is-er-speciaa… :
“Schoenen
– meer isolatie
– kleinere ‘heelcup’
– soepeler bij gelijk skiniveau
– tulpvorm in de schacht om de dameskuit te accommoderen
– lagere schacht in verband met een lagere kuit
– groter bereik schnallen in verband met het volume van de kuit
– soms verstelbare spoiler om de schacht aan de kuit aan te passen”

Kortom kies de schoen die bij je past en kijk niet of het een heren- of damesschoen is (OK, wellicht wil je liever een neutrale kleur en liever geen roze met bloemetjes…)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Mega Thanks @Chonn

Mag ik stellen na het lezen van de info dat dus Flex 100 bij een vrouwenschoen soepeler is dan Flex 100 bij de mannen?

Mag ik dan wel concluderen dat het wel mogelijk is maar het niet vreemd zou zijn als hij behoorlijk anders aanvoelt. Dus stel hij zit gewoon goed dan maakt t niet uit dus toch?

Die vacuum spreekt mij nl erg aan. De kleuren zijn net als de link de wit uit schijndel.
Ik heb zelf bovengemiddelde dikte van de kuiten dus zou misschien dan helemaal niet zo gek zijn om gewoon te gaan passen?

Trouwens staat bij breedte leest op de site vd Wit
Breedte:96 - 106 mm
Kan dat dan gewoon bij die schoen aangepast worden of juist door het vacuum zo’n verschil mogelijk zijn?
Of klopt t ergens niet?

Verder nog mannen ervaring met vrouwenschoenen passen haha??

@MauriceSki ik zeg ga naar de skishop en ga vragen en passen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Thanks. Gka ook passen dus je hoort mijn oordeel dan nog wel :)

Verder nog specifieke zaken freestyle geschikt vs normaal?

Belletje met de DutchBootFitter http://www.bootfitter.nl/

Over het type schoen waren ze niet meteen negatief maar eea uitgelegd te hebben betreft de type schoen icm mijn voeten, lengte (180), gewicht (75kg) en in mindere mate skiniveau lijkt het hen geen goede keuze voor mij persoonlijk.
Flex dames gaven zij ook aan idd wezenlijk lager dan flex 100 bij mannen.

Trouwens staat bij breedte leest op de site vd Wit
Breedte:96 - 106 mm
Kan dat dan gewoon bij die schoen aangepast worden of juist door het vacuum zo’n verschil mogelijk zijn?
Of klopt t ergens niet?

MauriceSki op 29 jan 2016 09:39

Zo groot kan die schoen worden opgerekt ja. De mijne ook: hebben een leest van 98, maar kunnen worden gerekt tot 106 mm. (Mijn voeten zijn vrij verschillend van breedte: de ene 99, de andere 103 mm)

Inmiddels mijn ouwe setje schoenen en ski’s toch beiden weggedaan.
Toch nog voldoende voor terug gekregen en maar 120 totaal hoeven bijleggen voor het volgende setje.

Fischer Motive 80 175cm 2012/2013 model. Zelfde als skitest filmpje van 2012 skitest van deze site. 4 skiweken. Goed onderhouden altijd zelf gewaxt.
Schoenen K2 Spyne 110 mt 27.5 zat toch beste.
Zo goed als nieuw 3 keer indoor gebruikt en toch niet goed zittend.

null

Nu nog zelf wax spullen aanschaffen en zelf leren waxen en uiteindelijk ook slijpen :)
@PvdH had jij nog een portable standaard over las ik ergens of was dat iemand anders?

Inmiddels mijn ouwe setje schoenen en ski’s toch beiden weggedaan.
Toch nog voldoende voor terug gekregen en maar 120 totaal hoeven bijleggen voor het volgende setje.

Fischer Motive 80 175cm 2012/2013 model. Zelfde als skitest filmpje van 2012 skitest van deze site. 4 skiweken. Goed onderhouden altijd zelf gewaxt.
Schoenen K2 Spyne 110 mt 27.5 zat toch beste.
Zo goed als nieuw 3 keer indoor gebruikt en toch niet goed zittend.

null

Nu nog zelf wax spullen aanschaffen en zelf leren waxen en uiteindelijk ook slijpen :)

@PvdH had jij nog een portable standaard over las ik ergens of was dat iemand anders?

MauriceSki op 6 feb 2016 19:08

Mooie nieuwe gear! Ik heb geen portable werktafel, denk dus dat je een andere forum bezoeker zoekt. Veel plezier met je spullen. Mbt waxen kan ik zelf de spullen van Vola aanbevelen. Investeren in goede werkbank klemmen is wat mij betreft een must, FYI.

ik heb de damesversie van die schoen. Ben er erg blij mee, ik hoop jij ook!

Plaats een reactie