Flutlichtski Winterberg 30-01-2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Toen 2 weken geleden het seizoen eindelijk begon kwam het idee om in het weekend van 30 en 31 januari naar Winterberg te gaan bij mijn moeder op. Het leek een redelijk goed idee want wat kon er nou fout gaat behalve de drukte? Sneeuw zou er toch wel genoeg liggen en het zou koud zijn want ja, het was toch midden januari! Toen een week geleden de weerberichten ineens behalve 5 graden boven 0 ook heel veel regen voorspelden keken we wel raar op. Het idee was om op de 30ste te gaan avondskiën en dan de 31ste de hele dag. Van mijn moeders groepje van de skiclub zouden er ook 2 meegaan zodat de kosten laag bleven. Woensdag besloten ze om niet mee te gaan aangezien ze geen zin hadden in 40mm regen (dat werd toen voorspeld…) maar na het bekijken van de weerberichten op donderdag besloten ze toch wel mee te gaan. Donderdag werd er ineens voor zaterdag wel sneeuw voorspeld en zondag lichte regen. Op vrijdag veranderde dit naar zaterdag regen en sneeuw en zondag alleen maar sneeuw. Terwijl we zaterdagmiddag onderweg waren bekeken we om de 15 minuten de webcams en rond 3 uur spotten we de eerste sneeuwvlokken. 10 minuten voor aankomst regende het nogsteeds bij de Ruhrquelle maar bij het binnenrijden van Winterberg zaten we midden in een natte sneeuwbui. Na het inchecken was het zelfs al droge sneeuw geworden en toen we aankwamen bij de kamer begon de grond al wit te kleuren. Volgens mensen in het skigebied viel het mee hoeveel regen er gevallen was.

's Avonds wilden we bij de pistes eten dus reden we naar de parkeerplaats bij Möppi’s hütte bij een zicht van ongeveer 25 meter… Daar bleek dat de hut al gesloten was dus gingen we maar naar de take-away afdeling van het landal restaurant :D. Daar duurde het wat langer voordat we ons eten kregen dus uiteindelijk stonden we rond 7 uur op de ski’s. Ik zou eigenlijk nog met @Frans gaan skiën maar doordat zijn telefoon elke keer uitviel en we niet zo vaak keken liepen we elkaar elke keer mis… 1 keer zat hij 2 stoeltjes voor me, 1 keer draaide mijn stoeltje de hoek om bij het dalstation en zag ik hem voorbijflitsen en nog een keer riep ik hem maar hoorde hij me niet…


Hotel: Big Mountain Resort Winterberg (met de nadruk op big mountain)

Geopende pistes: Alle pistes met verlichting

Geopende liften: Alle liften met verlichting

Sneeuw: Door de regen van de ochtend en de middag was de sneeuw nog zacht en waren de pistes al snel hobbelig, wel was er makkelijk op snelheid doorheen te knallen. 's Avonds werd de sneeuw door de vorst en verse sneeuw beter.

Weer: Temperatuur van net onder 0 en tot kwart voor 10 non-stop sneeuwval.

Drukte: Het langst wat ik gewacht heb was 2 stoeltjes bij de Poppenberg lift. Gemiddeld kon je in een keer doorlopen.

Beste piste: De piste bij de Rauher Busch lift, deze was de hele avond lang behoorlijk strak, alleen bij het dalstation steentjes…

Slechtste piste: De blauwe piste bij de BBX (Die was alsnog erg leuk), de Büre-Herloh piste (niet geprepareerd) en de Poppenberg pistes

  • Heel rustig
  • Verse sneeuwval
  • zachte-sneeuw buckels om doorheen te knallen
  • Snelle liften
  • Weinig beginners
  • Zachte-sneeuw aan het begin
  • De beginners die er waren konden het niet laten om van niet blauwe pistes te gaan.
  • Sommige pistes niet vers geprepareerd (Büre-Herloh)

Sommige foto’s zijn een beetje wazig, dat komt doordat mijn mobiel niet zo goed scherp stelt bij weinig licht en door de bewegende liften natuurlijk.

Hier de foto’s:

Het vervoer voor dit weekend, de ski’s liggen er al op :D

null

Nog geen sneeuw… maarja nog 2 uur te gaan!
null

pff dat lucht op… ;)
null

De Ruhrquelle nog in de regen bij 2.5 graad, nog 10 minuten tot het hotel… Piste zag er nog behoorlijk goed uit.
null

Uitzicht vanaf onze hotelkamer op de Slalomhang en de Veltins Ice Arena. Niet heel goed zichtbaar maar hier sneeuwde het al grote, droge vlokken. Op dit moment bleven ze alleen nog niet liggen maar terwijl het ging schemeren werd alles al wit (+/- 10 min later).
null

De Büre-Herloh piste vlak voor het avondskiën, niet vers geprepareerd… :(
null

De nieuwe Poppenberg lift met de 2 mooie brede afdalingen. Jammer dat de bomen tussen de pistes weg zijn want daardoor is hij veel windgevoeliger.
null

In het licht kon je zien dat het goed sneeuwde, jammer dat de kanonnen het niet nog wat harder konden laten sneeuwen :/
null

null

Mijn moeder was eerst bang dat het te donker zou zijn…
null

De crew… 1 vriendin van mijn moeder was in het hotel gebleven omdat ze zich niet zo lekker voelde en op zondag niet ziek wilde zijn.
null

De brede Sürenberg piste
null

Opnieuw dat uitzicht
null

De nieuwe Büre-Herloh lift
null

Bergstation van de Rauher Busch
null

Winterse sfeer
null

Winters plaatje
null

De rustige Remmeswiese
null

de camping
null

Dalstation Rauher Busch
null

Wow veel sneeuw
null

Wow veel sneeuw
null

Niet heel druk hier
null

Eigenlijk heel rustig zelfs
null

De BBX met rode piste, heel vreemd was dat de piste zelf verlicht is maar het pad ernaartoe niet.
null

De Kleine-Büre vanuit de BBX
null

De nog best strakke rode BBX piste
null

Het dalstation van de BBX, het was vervelend dat je voor deze lift eerst een stuk omhoog moest lopen maar daar kreeg je wel lange pistes voor terug.
null

De Kleine-Büre
null

Dalstation BBX met verse sneeuw :D
null

Blijft mooi om te zien :D
null

Ik had ze al wel op foto’s gezien maar die TF10’s zijn toch wel groter dan ik dacht…
null

De Poppenberg pistes, behoorlijk breed en ook nog met een redelijke lengte dus fijne pistes :D
null

Stoeltjes van de Sürenberglift
null

De Poppenberg pistes vanuit de nieuwe Poppenberglift
null

De deels echt enorm brede en redelijk stijle Sürenberg afdaling.
null

Doei avondski! Tot morgen Winterberg!
null

Het Landalpark
http://i1268.photobucket.com/albums/jj572/Veetee123/20160130…
Komop wie heeft dit gedaan ;)
null

Wow de trap naar het hotel was best wit.
null

De Kappe bij nacht
null

Met een beetje geluk kan ik morgen het verslag van 31 januari erop zetten, met iets duidelijkere foto’s.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 10:56

#proudtobepartofleswintersporters

In schril contrast met hoe het er nu bij ligt, uiteindelijk heb je precies de laatste mooie dagen (voorlopig dan), weten te pakken! :)

❄️

@David23 wat jij zegt idd… maar de 5 dagen voordat wij kwamen was de meete natuursneeuw ook weg, wij zaten er gewoon precies tijdens de sneeuw :D

#proudtobepartofleswintersporters

Vanavond of morgen komt het verslag van 31 januari!

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 ik zie dat jullie gingen als de brandweer ;-) daar in Winterberg. Alweer een paar jaar geleden dat ik zelf daar een weekendje ben geweest maar mss moet ik maar weer eens wat inplannen bij knappe sneeuw! Leuk verslag! Zoals eerder gemeld, je verslagen zijn een dikke plus op de site!

Aequilater Nubila

Lijkt me best geinig om eens 's avonds te skiën!

@winterwonderland Met goede sneeuw is het er zeker leuk maar ook met wat zachtere sneeuw is het er beter dan thuis of in de skihal ;) De laatste jaren is er veel vernieuwd en het is er alleen maar beter op geworden! Bedankt voor de complimenten :D
@joepiedepoepie Dat is het zeker, rustiger dan overdag (zeker op bijvoorbeeld de woensdag), vers geprepareerde pistes (als de sneeuwlaag dat toelaat) en gewoon het feit dat je in de avond/nacht skiet. Het zicht is vergelijkbaar met een skihal ongeveer.

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 Zo, dat valt dan goed mee. Ik had altijd het idee dat je erg weinig zicht zou hebben.

Lekker hoor! Wist niet dat er zóveel open was met fllutlicht, nice!

Certified ski-boy, glijbewijs

@joepiedepoepie had het zelf ook minder verwacht, maar het zijn echt schijnwerpers die op de pistes gericht staan.
@Jorian Volgens mij ongeveer 8-10 km pistes dus inderdaad niet weinig, tnx!

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie