Skiliftkarussell Winterberg 31-01-2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Dit is het verslag van 31 januari Skiliftkarussell Winterberg.
Het verslag van het Flütlicht skiën:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/225566

Ik had maar 2 uur geslapen omdat ik steeds om onverklaarbare redenen wakker werd en bleef dus ik was niet heel fit… snel ontbeten en om 10 voor half 10 starten we bij het Schneewittchenhaus. Op de piste lag een laagje poedersneeuw van enkele centimeters wat de avond en nacht ervoor na de preparatie. De hele dag alleen onderweg geweest op het uurtje na de lunch na waarbij een vriendin van mijn moeder even aanhaakte en dat is te zien op de skiline statistieken ;)

Weer: ’s Ochtends in het dorp net onder 0 en bewolkt, rond 12 uur was het precies 0 graden en in de middag eerst sneeuwval to zo’n half 3 waarna het langzaam wat nattere sneeuw werd.
Sneeuw: ’s Ochtends harde pistes waarbij er op sommigen een vers poederlaagje lag, later op de ochtend en in de middag werden ze steeds hobbeliger maar het bleef binnen de perken en ook ’s middags waren de meeste pistes nog hard.
Open pistes: Alle pistes bij de geopende liften behalve de linker zwarte piste bij de schans (vanaf boven gezien) en de blauwe piste op de Kappe.
Open liften: Alle liften behalve de Nordhang, Brembergkopf 2, de Poppenberg 2 (de rolband was wel open) en de liften op de Herloh oefenweide.
Beste piste(s) in tegenstelling tot het avondskiën waren de Büre-Bremberg pistes erg goed, de rode bleef goed doordat er bijna niemand overheen ging aangezien de ene toegang gesloten was en de andere vol met boomstronkjes enzo lag. Bij de andere bleef iedereen aan de rechterkant van de piste omdat ze naar de stoeltjeslift wilden en daardoor was de helft bij de sleeplift om 4 uur nogsteeds strak en hard.
Slechtste piste(s): De Slalomhang op de Kappe was vanaf half 10 al hobbelig door de verse sneeuw en steilheid, ook was het onderste deel van de Schneewittchenhang erg slecht terwijl de rest juist heel goed was.
Drukte: Het is me heel erg meegevallen. Ik had overal verhalen gelezen over 15-20 minuten wachten en dat was deze dag zeker niet het geval. In het Poppenberg deel waren de wachttijden rond de drukste tijd ongeveer 1-5 stoeltjes waarbij dat ene stoeltje de Sürenberg en Büre-Herloh waren en die 5 stoeltjes de Poppenberg, Quick Jet en de Kleine Büre. Bij de liften op de Kappe en de Schneewittchen was het ook ongeveer zo. De BBX was ongeveer 5 minuten wachten en de Brembergkopf 10 minuten dus die laatste heb ik alleen om half 10 gedaan.

  • Drukte viel mee
  • Verse sneeuw
  • Geen heel laag niveau van de skiërs
  • geen pap sneeuw
  • Soms al vroeg buckels
  • BBX en Brembergkopf toch best druk
    De Slalomhang op de Kappe zag er toch iets winterser uit dan gisteravond!
    null

    De straat ook!
    null

    Gelukkig hoefden we de auto niet uit te graven ;)
    null

    Het was nog rustig op de parkeerplaats bij het Schneewittchenhaus
    null

    Mijn moeder moest weer in mijn landschapsfoto gaan staan…
    null

    Op dit deel van de afdaling bij de Schneewittchenlift hadden veel beginners het erg moeilijk, later in de middag was de sneeuw hier ook papperig.
    null

    De toegang naar de Kappe, 1 dag eerder was de halve piste bruin maar deze dag gelukkig niet :D
    null

    Je zou bijna denken dat het winter is…
    null

    De Slalomhang had nog een volledig dekkende laag sneeuw, wel waren er al veel buckels door de verse sneeuw.
    null

    Hoeveel kanonnen staan hier? De persoon die het als eerste goed raadt krijgt een gratis duimpje omhoog!
    null

    Het Landalpark vanuit de Poppenberglift, met genoeg sneeuw heb je daar gewoon ski-in / ski-out accommodaties en dat in Winterberg!
    null

    De Sürenberglift + piste, beginners liepen aan de zijkant omhoog voor hun snowboardles.
    null

    De in winterse sferen gehulde BBX.
    null

    De pistes bij de Büre-Herloh lift waren nu wel geprepareerd en goed te doen.
    null

Winters panorama bij de Landallift

null

Mijn mobiel wist niet of hij nou scherp moest stellen op de massieve TF10 of het bergstation van de Sürenberg ;)
null

Panorama van de Büre-Herloh, St. Georg Schanze en de Poppenberg
null

De zwarte piste bij de Büre-Herloh lag er nog goed bij maar die ben ik uiteindelijk vergeten te doen…
null

De rechterpiste bij de St. Georg Schanze was erg goed, enkele hobbels maar het was een leuke uitdaging :D
null

De DSB St. Georg Schanze
null

De reden waarom de linker piste dicht was…
null

Blik richting de Quick-Jet, hier was het bijna de hele dag goed te doen qua drukte wat ik niet verwacht had.
null

De Herloh oefenweides met der Brabander, alleen de meest rechtse oefenweide met besneeuwing was geopend en de beginners liepen omhoog omdat de lift zelf wel gesloten was. Goede conditietraining is dat wel volgens mij ;)
null

Gezellige drukte voor Möppi’s hutte
null

De linker Poppenbergpiste is zeker als hij goed geprepareerd is en het ook nog rustig is een echte racebaan volgens mij, jammer genoeg heb ik hem niet in die staat gezien ;)
null

De mierenhoop op de Büre-Herloh piste, vreemd was dat je bij de lift maximaal 1 stoeltje hoefde te wachten terwijl de piste best vol was. In praktijk was ook de piste ondanks de drukte goed te doen en ziet het er op de foto erger uit dan het was.
null

De rechter piste bij de Quick-Jet was beter dan de linker variant, alsnog vond ik de linker versie fijner aangezien de andere pistegebruikers daar wat sneller door gingen en minder stil stonden…

null

Blik richting de gesloten zwarte piste bij de schans.
null

Bij de Astenstraßelift stond een redelijk lange rij omdat de mensen met sleetjes maar in hun eentje in de lift mochten, schoot dus niet zo op.
null

De rode piste bij de BBX was goed te doen, die slechte plek was een ijsplaat. Vandaag heeft die slechte plek zich over de hele breedte van de piste verspreid…
null

De rij bij het dalstation van de BBX, schoot wel op dus binnen 5 minuten zat je in de lift.
null

Gezellige drukte bij de Brembergkopf ;) Deze lift heb ik dus ook alleen maar om half 10 gedaan toen ik er meteen door kon lopen… De piste vond ik toch wat te vlak en was leuk voor beginners of om even bij te komen :D
null

Ik ging dus maar met de rolband aangezien dat sneller was…
null

Wow antiek, een Latemar M20, zit er eigenlijk verschil tussen deze en de Techno Alpin M20?
null

Je zou bijna vergeten dat we al weer ver in het Winterbergse voorjaar zitten ;)
null

Een brede en vlakke blauwe piste, best veel kanonnen vergeleken met de rode piste.
null

Eeeeen het ging weer sneeuwen!
null

Terug bij het Schneewittchenhaus voor lunch!
null

Sneeuwwitjeshuis in de verse sneeuw en zo werd sneeuwwitjeshuis een sneeuwwit huis door de sneeuw.
null

En er was niet eens neerslag voorspeld voor het begin van de middag!

null

Niet slecht… Een Tiroler Gröstl maar dan de Duitse versie.
null

Tijd om weer verder te gaan… Dan ga je naar Winterberg en dan moet het weer sneeuwen… wat erg… ;)
null

De rode BBX piste, bleef de hele dag goed en was erg rustig. Het is vreemd dat de piste zelf wel een redelijke besneeuwing heeft en ook verlichting maar allebei de toegangspaden ernaartoe niet… 1 van de toegangspaden was afgesloten maar goed te doen en het andere pad was wel open maar zeeeer slecht en daar stuiterde ik met mijn ski’s over een paar grote takken en boomstronkjes :D
null

1 van de paden
null

En weer terug bij de Poppenberg, vanaf hier nogsteeds geen rij te zien :D
null

Beginners paradise…
null

De brede Sürenberg piste
null

De beginners waren altijd zo vriendelijk om een pad vrij te houden voor de andere skiërs ;)
null

De 2 Poppenbergpistes, hier allebei nog helemaal wit. Nu is de rechterpiste helemaal bedekt met bruine delen…
null

De Kleine-Büre piste, redelijk kort maar wel leuk en ook nog redelijk stijl.
null

Winter in de BBX
null

Vriendin van mijn moeder…
null

De BBX, om daar te komen moest je een irritant stukje lopen…
null

De Schneewittchenlift
null

Het beginstuk was behoorlijk vlak
null

Het onderste stuk daarentegen was behoorlijk stijl in vergelijking met de rest van de piste.
null

De camping bij de Kappe, moet niet leuk zijn om daar te verblijven als de kanonnen draaien…
null

De Käppchenlift en de Schneewittchenlift, je zou je zo bijna voor kunnen stellen dat de bergen boven de wolken nog veeeel hoger zijn en je eigenlijk in de alpen zit ;)
null

Opnieuw de Slalomhang, nu een beetje papperig en nog meer buckels :D
null

Het onderste deel van de Slalomhang waar ook de Panoramahang en de Waldschneise (gesloten) bij elkaar komen. Die laatste hadden de 2 vriendinnen van mijn moeder nog wel gedaan maar daar moesten ze een straat oversteken en over een grindpad enzo…
null

Via dit pad kun je het stijle deel van de Panoramahang afsnijden (dat stuk is stijler dan de Slalomhang).
null

Normaal ligt hier een mooi buckelveld maar nu zou ik er even niet doorheen gaan…
null

Blik richting Winterberg
null

Inzoom op het hotel, midden op de foto linksboven dat gebouw waar aan gewerkt wordt.
null

De Kappe-Express
null

Blik richting de Poppenberg, de verbindingen daar zijn ook niet optimaal waar je vanaf de Quick-Jet een hele wandelling omhoog moet maken om bij de Kleine-Büre te komen… pff vermoeiend…
null

Toch vreemd om in een lift de straat over te steken. Het is denk ik maar goed ook dat dit net er hangt aangezien het vast voorkomt dat er stokken enzo naar beneden vallen.

null

De sneeuwval was nu wat meer overgegaan in natte sneeuw :(
null

Laatste keer de BBX, sommige mensen skieden ook over de natuursneeuwpiste die eronder lag, leek me niet heel verstandig maar misschien had ik dat op huurski’s ook wel gedaan ;)
null

De Bremberglift, hier stond de hele dag geen wachtrij en de piste was zelfs om 4 uur nog strak en hard :D
null

Winters doorkijkje vanuit de Bremberglift.
null

Wat klopt hier niet?
null

Laatste afdaling :(
null

Doei Herloh
null

Doei Winterberg :(
null

En toen was alles groen… net buiten Winterberg was alles nog wit maar na iets van 10 minuten rijden al, dus eigenlijk de bergen om waren alleen de toppen nog wit gekleurd en al snel was ook dat witte verdwenen…
null

Skipas collectie
null

Dit was voor mij de eerste keer dat ik in Winterberg ging skiën en het is me goed bevallen! Ik was er al een keer eerder maar toen waren er maar 3 pistes open en stonden we bij de slechtste van de 3 dus toen dachten we nee dit doen we maar niet… Als het altijd zo ‘rustig’ is op een zondag zou ik de mensen die moeten werken of naar school moeten aanraden om op een zondag te gaan, zeker als er regen of sneeuw voorspeld wordt blijven veel Duitsers weg!

Ik had deze 1.5 dag ook mijn skitracker gebruikt maar die kwam bij het avondskiën op 30km uit en overdag op 55 terwijl skiline eerder voor de helft daarvan ging…
Skiline avondskiën:

null

Skiline overdag:
null

Mijn moeder had ’s avonds 7km en in de ochtend erna 6km…
Over 2.5 week vertrekt de bus naar Italië met ons daar ook in dus daar komen natuurlijk ook verslagen van :D

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 10:49

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 leuke fotoreportage. Hopelijk ga ik volgende week vrijdag het zelf ervaren (als koning winter een beetje meewerkt voor Winterberg)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

sow jij bent er snel bij ;) @Chonn komt vast goed, als de temp laag genoeg uitvalt volgende week nog redelijk wat vers en er zijn sws nog genoeg pistes met een dikke laag sneeuw!

#proudtobepartofleswintersporters

Ik tel 13 kanonnen, krijg ik nu een duimpje? :p

❄️

Leuk verslag!

@David23 bijna goed… Tel nog maar eens goed, ze zijn niet allemaal even goed zichtbaar ;)
@joepiedepoepie tnx! :D

#proudtobepartofleswintersporters

Toptop

Gang is alles

veertien.

Mooi verslag! Lekkere winterse plaatjes met verse sneeuw :) wel jammer van de drukte, altijd een nadeel bij winterberg en zeker aan de brembergkopf :( hoe beviel big mountain? Ik sliep er met pasen, toen ik met vrienden ging skiën …

Ps. Waarom mag jij met gratis duimpjes strooien?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Bas. Bijna…
@Jorian danku danku, zag er lekker winters uit idd! De drukte viel me juist heel erg mee aangezien ik overal op zoals het bij de brembergkopf was had gerekend… Big Mountain was niet verkeerd, best luxe en ruime kamers met een behoorlijk goed ontbijt :D alleen wel vervelend dat je appart naar de ontbijtruimte en de receptie moest rijden omdat ons blok er ver vandaan lag… wat vond jij ervan??

Omdat het mijn verslag is ;)

#proudtobepartofleswintersporters

@Jorian danku danku, zag er lekker winters uit idd! De drukte viel me juist heel erg mee aangezien ik overal op zoals het bij de brembergkopf was had gerekend… Big Mountain was niet verkeerd, best luxe en ruime kamers met een behoorlijk goed ontbijt :D alleen wel vervelend dat je appart naar de ontbijtruimte en de receptie moest rijden omdat ons blok er ver vandaan lag… wat vond jij ervan??

Omdat het mijn verslag is ;)

vic2000 op 16 feb 2016 16:34

Wij vonden het wat tegenvallen… we waren met 4 en hadden een 4-persoonskamer geboekt, wel weinig ruimte… maar goed de prijs valt natuurlijk erg mee en zo dicht aan de piste is prima. zelf hebben we gewoon bij de supermarkt ontbijt gekocht/gemaakt, scheelde een hoop geld :p

haha legitimed

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja? Hangt er misschien nog vanaf in welk gebouw je zit ofzo. Wij hadden een 2 persoonsbed en een stapelbed en alles behoorlijk modern. Ontbijt was idd niet heel goedkoop en jullie manier bespaart wel wat maar het ontbijt was wel erg goed :D Dicht aan de piste is idd wel fijn, en uitzicht op de Kappe.

Ja toch :D

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zoeken op de foto’s of ik mezelf zou zien, maar geen een keer gevonden ;-)

Ik was dat weekend ook daar de zaterdag tot een uur of 2 was het echt slecht, daarna begon het te sneeuwen. Dat merkte je wel in de avond, heb toen nog lekker kunnen skien.

Leuke foto’s ik ga eind deze maand er nog een keer na toe.

@michelr ik heb je ook nog gezocht maar nergens gezien helaas ;)

Idd wij zagen het, we hielden in de auto de webcams in de gaten en rond 2 uur ging het pas langzaam over in sneeuw… bij het avondskiën was het veel beter idd :D

Hopelijk is het dan beter ;)

#proudtobepartofleswintersporters

@vis2000, en ik skiede nog rond met een bord, jammer zeg dat we elkaar mis geskied hebben :-D

Plaats een reactie