nieuwe liften 2016/2017

@vic2000 dat is wat ik altijd van vrienden hoor wanneer ze smorgens vanuit mayerhofen met de lift naar boven moeten…

Matthias123 op 13 feb 2016 11:16

Nu ook nog steeds met de nieuwe Penkenbahn?

Ik ben vaak genoeg in de krokus in Frankrijk geweest. Paradiski, Alpe D’Huez, Val Cenis, Le grand Massif, Valfrejus en nooit langer dan 15 minuten moeten wachten. Ben 1x 1e week februari, dus nog voor de vakanties in Serfaus, Fiss, Ladis geweest en daar stond je gewoon toen al 3 kwartier te wachten wanneer je pech had. En wat ik vaak van vrienden hoor die veel naar Oostenrijk gaan is dat gewoon vaak het geval oa in de gebieden die jij noemt maar ook in bijv een Zillertal arena…

Matthias123 op 11 feb 2016 22:01

Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 45min te wachten voor een lift? Dat heb ik het hele seizoen nog nooit mee gemaakt.

Het gaat hier om nieuwe liften, niet over wachttijden… .

4 nieuwe liften in St Anton am Arberg:

null

Ook schijnt er een nieuwe 8-poersoons stoeltjeslift te komen van de westgipfel naar de zwolfkogel in Hinterglemm. Hierdoor hoef je niet meer de weide en de weg over te steken.

Val Thorens vervangt de Boismint door een nieuwe 6-pers. stoeltjeslift, en het vervangt de sleepliften Roc en Stades door een nieuwe 6-pers. stoeltjeslift.

Arjen2 op 12 feb 2016 13:54

Dat is eigenlijk best jammer, want de (wedstrijd-) piste bij Stades lag er juist altijd mooi strak bij omdat deze mede door de sleeplift niet veel gebruikt werd.

nog even off-topic : Er zijn in Val Thorens eigenlijk alleen wachttijden als de hogere liften vanwege harde wind of lawine-gevaar (nog) niet open zijn. Begin februari twee keer meegemaakt dat na een dag sneeuwen de volgende ochtend eerst lawines afgeschoten moesten worden voordat de hoge liften open konden. Hierdoor konden de mensen het dal niet uit waardoor de wachttijden bij de laagste liften aardig kon oplopen. Maar zodra de hoge liften weer open gingen waren de rijen zo verdwenen. Verder zelden of nooit wachttijden in Val Thorens.

@vic2000 dat is wat ik altijd van vrienden hoor wanneer ze smorgens vanuit mayerhofen met de lift naar boven moeten…

Matthias123 op 13 feb 2016 11:16

Nu ook nog steeds met de nieuwe Penkenbahn?

EricH op 13 feb 2016 11:30

Met de nieuwe Penkenbahn is de drukte in Mayrhofen verdwenen. Twee weken geleden geweest en bijna geen wachttijden meer. Lift is snel, modern en heeft zelfs WiFi… Voor Mayrhofen dus een enorme verbetering!

4 nieuwe liften in St Anton am Arberg:

null

Inderdaad, alle informatie hieromtrent is nu beschikbaar op deze website: http://www.flexenbahn.ski/

Met de verbinding komt er ook de mogelijkheid om een (vrij ambitieuze) nieuwe skironde te doen, de “Run of Fame” (http://www.flexenbahn.ski/run-of-fame.html): 65 SKI-kilometers en 18.000 hoogtemeters, dat is behoorlijk wat om op 1 dag te doen en wellicht enkel haalbaar voor zeer ervaren/snelle skiërs.
't Is natuurlijk wel altijd mogelijk om er bepaalde “lussen” uit te knippen, bijvoorbeeld de lus naar Warth en de lus naar het Rendl gebied.
En de echte gekken kunnen er ook nog een lus bijdoen langs Stuben en de Albona ;)

Dit gaat wel de druk op de Weisse Ring-liften vergroten, en die hebben toch al niet altijd een hoge capaciteit…

❄️

Dit gaat wel de druk op de Weisse Ring-liften vergroten, en die hebben toch al niet altijd een hoge capaciteit…

Inderdaad, ik had ook liever gezien dat ze eerst de knelpunten van de Weisse Ring zouden oplossen:

  • Zugerberg lift vervangen: op drukke dagen ben je daar al snel 15-20 minuten kwijt
  • Rüfikopf pendelbahnen vervangen door een 3S of iets dergelijks en op één of andere manier ervoor zorgen dat je niet meer dat vervelende korte sleepliftje Schüttboden moet nemen

En dan de Weisse Ring ook in omgekeerde richting mogelijk maken:

  • Nieuwe lift van Zug naar het Madloch (of van Lech centrum naar de westelijke pistes van Zürs
  • Nieuwe lift van de ergens aan de oostelijke pistes van Zürs naar de Rüfikopf (of ergens in de buurt van het bergstation van de Schafalp sleeplift)

@Matthias123 mayrhofen is geen Zillertal Arena he ;) met de nieuwe penkenbahn zou het daar idd beter moeten zijn ja.

#proudtobepartofleswintersporters

Dit seizoen voor het eerst de nieuwe talfahrt van de schmitten naar Viehhofen gedaan. Middelstation is al bijna klaar en fundament voor bergstation is er ook al. Over de originele Viehhofen abfahrt(nummer 68) weinig goeds. Besneeuwen is hier niet (meer) toegestaan vanaf komend seizoen.

Over de originele Viehhofen abfahrt(nummer 68) weinig goeds. Besneeuwen is hier niet (meer) toegestaan vanaf komend seizoen.

Huh? Waarom niet? Lijkt me nogal vreemd met het oog op de toekomstige verbinding (?) van SHFL met Zell am See…

@skiwi, ik heb het gehoord van onze vrienden in Viehhofen. Is ook geen enkele sneeuwkanon meer te bekennen op de 68. Liggen in een conflict met elkaar in Viehhofen als ik dat zo moet geloven. Zou jammer zijn, de 68 is een van de mooiste afdalingen in het skicircus(mits genoeg sneeuw).

Hier de toekomstplannen voor Ischgl - Samnaun, vrij ambitieus!

http://www.regiunebvm.ch/fileadmin/pdf/Planisaziun/Tourismus…

Dus in Samnaun:

  • 2 x TSD6 in de zone van Salaas
  • 1 x 3S kabelbaan van Samnaun naar Saalaser Kopf
  • 1 Telecabine 8 + een kombimix 8 naar Samnaun Muller

Ischgl:

TSD Höllboden
TSD Velilleckbahn to aan Pardatschgrat

Bron: http://www.alpinforu…w=unread#unread

Op termijn willen ze Scuol ook verbinden met het skigebied van Ischgl/Samnaun door middel van een verbinding vanaf Val Tiral naar het Pardatschgrat.
Laatste jaren zijn ze al stevige vernieuwingen aan het doorvoeren in Scuol: sleepliften of tragere stoeltjesliften moesten er aan geloven ten koste van zeer moderne zeszitters. Het skigebied is daardoor momenteel één van de modernste van de Alpen aan het worden.

Ben zeer benieuwd als ik het ga bezoeken over één maand ;)

Met Ischgl/Samnaun heb ik altijd zoiets van “eerst zien, dan geloven” Liften staan soms meer dan 10 jaar als project (Piz Val Gonda of Laret Muller) op het pisteplan. Maar we zullen zien. TSD staat voor??

TSD staat voor??

Telesiège Debrayable

aka KSB (Kuppelbare Sesselbahn) of in het Nederlands Afkoppelend zetellift ;)

@Daffie met een tsd bedoelen ze een stoeltjeslift. En voor een sleeplift gebruiken ze TS.

Born to Ride

Ik zou eerder heil zien in het vervangen van zowel de Flimmsattel als de Flimmjoch zetelliften door liften die ook kunnen draaien bij veel (storm)wind (funitel of 3S): deze winter is de verbinding tussen Samnaun en Ischgl door stormwind regelmatig gesloten geweest, wat vooral aan de kant van Samnaun resulteerde in zeer beperkte ski mogelijkheden.

met een tsd bedoelen ze een stoeltjeslift. En voor een sleeplift gebruiken ze TS

Niet helemaal hoor, TS staat voor Telesiège (ook zetellift dus, maar niet-afkoppelende) voor sleepliften wordt TK (Téléski) gebruikt.
In het Duits is dat laatste overigens SL (Schlepplift)

@Skiwi my bad, ik bedoelde idd TK voor sleeplift, had ts en tk door elkaar gehaad.

Born to Ride

12er Express in Hinterglemm schijnt ook vrij zeker te zijn. Van dal west-gipfel naar Xander Stadl.
Schijnt een korte 12 persoons stalift te worden om het lopen naar de zwolfkogel onnodig te maken.

Jammer dat het geen stoeltjeslift wordt. Moet je alsnog je ski’s uit doen en staan…

Ischgl krijgt een 8 persoons stoeltjeslift ter vervanging van de 4 persoons richting Samnaun (Flimjochbahn)

10 MGD Breitspitzbahn komt in Galtur

12er Express in Hinterglemm schijnt ook vrij zeker te zijn. Van dal west-gipfel naar Xander Stadl.
Schijnt een korte 12 persoons stalift te worden om het lopen naar de zwolfkogel onnodig te maken.

Jammer dat het geen stoeltjeslift wordt. Moet je alsnog je ski’s uit doen en staan…

Ischgl krijgt een 8 persoons stoeltjeslift ter vervanging van de 4 persoons richting Samnaun (Flimjochbahn)

10 MGD Breitspitzbahn komt in Galtur

Daffie op 18 apr 2016 22:35

Heb je ook een bron vermelding die bevestigen de bouw van deze liften ?

May the ski force be with you !!

Mooie animatie van hoe de nieuwe liften er uit gaan zien tussen lech en arlberg.

Ik moet me gelijk excuseren dat ik voor beide plannen geen concrete bronnen heb.
Maar het schijnt dat komende zomer Almbahn 1 vanuit Finkenberg wordt vervangen. Het tweede plan is het vervangen van de Larchwald express in het skigebied Penken (Mayrhofen) dit wordt dan wss een kombi-bahn. Dit heb ik afgelopen winter van enkele locals ter plaatse vernomen. Komende zomer kan je ook niet via Finkenberg de berg op, wss door de bouw. Maar verder kan ik nog geen informatie vinden. Weet niet of iemand er meer van weet?

bron: http://www.aloisloidl.at/de/referenzen-2016.html

Daffie op 19 apr 2016 11:14

Is die 12-er niet gewoon de nieuwe lift de Zwölferkogel op? Lijkt mij zo’n rare investering van dal bij Westgipfel naar de Xandl Stadl… Ik zie er geen enkele logica in.

@ Wessel: De Almbahn heb ik ook gehoord. In het Penkengebied, komt er komend jaar nog geen nieuwe lift volgens mij. Wel zijn de plannen vergevorderd om bij Gerent een nieuwe lift te bouwen. (uitbouw richting Kaltenbach).

@ Mijtje: In een stagondel zie ik ook geen logica; maar er schijnt toch echt een korte stagondel te komen.
Ze nemen wel vaker rare beslissingen. Zo had ik de U-Bahn ook graag als kombibaan gezien.
Zwolfkogel wordt in de komende jaren ook vervangen; maar dit jaar nog niet.

Is die 10 EUB 12er Express niet gewoon een 10 persoonsgondel met de naam 12er Express? Ik dacht dat die de zwolferkogelbahn gaat vervangen? Of dat klopt durf ik niet te zeggen.

Ze mogen van mij wel meteen een gondel bouwen aan de andere kant van Vorderglemm richting Schattberg. Pal naast waar de nieuw Schonleitenbahn gebouwd word.

Kunnen ze niet de Rastkogelbahn eens vervangen in Zillertal 3000, de enige verouderde verbinding, én een toegangslift!

❄️

Plaats een reactie