Vroeger, toen werd er pas geskied

Zeer goede skiërs en zeer mooie beelden. En kijk vooral eens naar die landingen, daar kunnen de toppers van nu nog wat van leren ;-)

Alleen die kleren, als men toen in de spiegel keek, dacht ben toen echt ‘wauw, ik ben de bom met dit roze skipak’?

(Filmpje gejat van het forum van wepowder.nl ;-))

Click. Click. Peace

Pffff… best link met die lange ski’s.
Gelukkig droegen ze toen wel een muts.

vooral de laatste landing is mooi. :)

verder werd er nog niet echt gekeken naar gevaar. Geen helm, geen rugzakje, piepers bestonden nog niet en lawinegevaar werd op gelachen. Ze dachten waarschijnlijk, als ik zo’n skipak aantrek, dan durft “het gevaar” niet dicht bij mij in de buurt te komen.

Verder ook mooi om te zien dat het voor filmpjes uit die tijd ook gaaf was om alles in slowmotion te laten zien, terwijl het nu niet snel en flitsend genoeg kan zijn.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Jaren tachtig schat ik…ach ja, ik had ooit een mint-groene en roze ski-overal…en aan de voeten ‘acherinstappers’ (schoenen met schnallen waren toen helemaal passé). Ik zal ook nog wel een ‘stirnband’ gedragen hebben…anders ging je haar zo raar zitten hè?

Gaaf! en die pakken…als je maar lang genoeg wacht is het weer mode. Ik spot ieder jaar weer skipakken dat ik denk…WIJS!!! Of ze doen het erom om op te vallen of ze hebben iets geleend van iemand (weet je ook wel wat je meegeeft ;-) ) of men is gewoon zeer zuinig op zijn spullen.
Altijd genieten en Enorm respect voor bejaarden die nog in hun jaren '70 spullen van de piste glijden en stralend genieten. (Ik hoop ze ook dit jaar te spotten)

Retro is hip en trending.
Dat zie je alleen al in de populariteit m.b.t. die, in mijn ogen rare dames, autootjes Fiat 500, Mini, Beetle (waar je ook kerels in ziet rijden). :-) net als het roze skipak zullen die kerels ook denken…wijs ik in een Fiat 500?

Ach ja het leven en laten leven…

De tijd dat ski’s nog 40cm langer konden zijn dan jezelf groot was…het mutsen tijdperk hoe we ergens toch allemaal watjes zijn geworden ;-)

In die tijd een paar lange latten en een mooi fluoriserend ski(pak) met gesp voor de wespentaille, een lekker matje als haar en je was het helemaal. :-)

Niets geen carbon core en al dat marketing gebeuren wat er ieder jaar weer wordt verzonnen. Techniek, paar latten en gaan. Mooie beelden, dank!

Alleen die kleren, als men toen in de spiegel keek, dacht ben toen echt ‘wauw, ik ben de bom met dit roze skipak’?

(Filmpje gejat van het forum van wepowder.nl ;-))

Rogier op 3 mrt 2016 13:00

We zullen over 25 jaar dit berichtje bovenhalen met wat foto’s van nu…

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

@DavekeWax Oke! Doe ik graag aan mee, en waarschijnlijk heb je gelijk… Maar toch…

Click. Click. Peace

@SkiBeppie Foto? ;-)

Click. Click. Peace

Ik zag in Saalbach dit jaar aardig wat jaren 80 pakken, leuk om te zien.

@rogier: geen tijd, ik sta te pakken voor mijn tripje…naar de sneeuw. Ben ik een boffertje of niet met dat pak dat er vannacht gevallen is!
Gelukkig nu modieuzer, hoewel we over een jaar of tien wel zullen lachen om de outfit en de helm…

Net als voor @SkiBeppie is dit voor mij uit de tijd dat ik ook al bezig was op de ski’s.

Helm was nog niet uitgevonden, muts was wat mij betreft ook niet aan de orde. De fluorkleuren heb ik overigens niet gedragen. Ik begon in een strakke Rennhose met een donzen ski-jack, later had ik een heel ruim zittend brandweermanoranje pak. Wat ik mij daarvan vooral herinner is dat het materiaal goed isoleerde maar in het geheel niet ademde. En als thermokleding een gewone flanel pijamabroek.
Foto’s? Misschien wel ergens, maar zeker niet digitaal! Kun jij je vast niets bij voorstellen, @Rogier! En mijn grote spiegelreflex-met-rolletje met nog grotere telelens meenemen op de piste was onbegonnen werk. De vraag was welk merk rolletje nu het beste was, Kodak, Agfa of Fuji. Momenteel een volstrekt onbekende discussie. En telefoons met draaischijf had je niet in draagbare uitvoering. Je kon er overigens ook geen foto’s mee maken…

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Kijk dan moest je wel even weten wat je deed met die ski’s van 2 meter.
Ik heb met mijn 1.80 meter nog op Atomic arcs van 204 cm geskies. Heel hard rechtuit kon je daarmee! ;)

@frank Ik ben dan ouder dan jij denkt. Ik heb pas een heel pak Velvia dia-rolletjes weggegooid, ik was namelijk een Fuiji Velvia aanhanger ;-) En kodak voor zwart-wit negatieven. Ik heb nog een kast vol dia’s staan. En nam mijn dikke spiegelreflex met rolletje toen al mee hoog de bergen in. Ooit eentje laten vallen vanaf de top van courtes boven chamonix. Kunnen ze niet tegen kan ik je vertellen…

Click. Click. Peace

Godzijdank begonnen die skipakken langzaam uit de mode te raken toen ik half jaren negentig voor het eerst ging skien.
Naar het toilet lijkt me een drama met die pakken vooral op plaatsen waar het allemaal niet zo schoon en droog is zoals in veel apres-ski en piste hutten.
Waar laat je dat hele bovenstuk als je op de pot zit? (bah).
LAAT ZE ALSJEBLIEFT NOOIT MEER OPNIEUW MODE WORDEN

Wij hebben in januari op mijn werk nog een jaren 80 ski party gehad.
Het verbaasde me hoeveel mensen nog zo’n mooi pak hadden. Zelf bij mijn moeder in de kast nog een zeer fluorescerend ski-jack gevonden. Ergens in de jaren tachtig door mijn jongere broer gedragen.
Wie bewaard die heeft wat ;)

@gombol…ja de wc-gang dat was even een dingetje, en al helemaal voor dames…maar die overalls waren wel lekker warm en als je viel kwam er geen sneeuw op je lijf. Er is nu zelfs een verhuurbedrijf voor ‘foute’ skikleding. Spijtig genoeg is mijn overall niet meer in leven. En je weet maar nooit: mode is cyclisch, kan zó maar weer ‘in’ worden. Ski’s blijven gelukkig op de huidige lengte…

Qua skiën in het filmpje vind ik het maar zo-zo, lijkt meer op acrobatiek / stunten op lange latten en daarmee een steile met sneeuw bedekte rotswand afdalen / springen. Erg knap en atletisch, maar ik vind het weinig met mooi technisch skiën (vloeiende gecontroleerde bochten over lastig terrein) te maken hebben. Wel leuk om de mode uit die tijd te zien.
@Rogier leuk dat je Velvia noemt, toevallig gebruik ik heel vaak Velvia filters in Photoshop om de warme tonen van Fuiji Velvia film na te bootsen bij het bewerken van digitale foto’s :-)

Overigens heb ik zelf nooit met Fuji Velvia rolletjes geschoten in mijn herinnering, wel andere rolletjes van Kodak en Fuji gebruik.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@chonn kijk de echt steile lijnen van nu. Daar wordt ook met deze gesprongen bochten gewerkt. En de landingen in dit filmpje zijn wereldklasse.

Schoot je dia of foto?

Click. Click. Peace

@Rogier ook de steile lijnen van nu waar ze (noodgedwongen) springen: heel knap maar niet mijn ding. Mooi vloeiend door de poeder raggen of over lastige pistes: vind ik wel mooi om naar te kijken (of zelf te kunnen).

Ik heb uitsluitend foto’s geschoten in de ‘analoge periode’

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

We moeten de “kangaroo turn” herintroduceren

Maar brings back memories idd. Mijn ski startjaar is 1984 dus dit “kleurrijke” gebeuren heb ik helemaal meegemaakt ook al zat ook ik strak in de rennhosen.

Och jeetje, die rennhosen, met een pyamabroek er onder, en eruit zien als of, je reclame moest maken voor Michelin.
Gelukkig kwamen toen de skipakken, lekker warm, alleen naar het toilet, was het wat lastig. Toch zie ik, die pakken weer terug komen. Zelf dit jaar zag ik zelf weer van die fluoriserende pakken voorbij komen.

null

Even in het fotoalbum de meest kekke outfit te voorschijn gehaald 15 lagen eronder…maar ook ik ben voor Roze en Geel gevallen ;-)

Hihi ik herken mijn schoentjes …

ja, je kunt ze gewoon weer kopen op: http://www.fouteskipakken.nl/

Overigens waren ze met naar de WC gaan misschien lastig, een sneeuwvanger had je er niet in nodig. Dus als je eens een mooie buik- of rugschuiver maakte zat er geen sneeuw tot in je onderbroek. Ieder nadeel hep ze voordeel :).

haha, de 1 delige discopakken, ja mooi zicht en je ziet ze af en toe nog wel eens op de piste. Maar je zal ze binnenkort wel eens weer terug kunnen kopen in een modernere versie ofzo.

LAAT ZE ALSJEBLIEFT NOOIT MEER OPNIEUW MODE WORDEN

Gombol op 3 mrt 2016 15:35

Wie zegt dat als het in de mode is je het ook zou moeten dragen? Wordt alleen beetje lastig als je alleen nog maar dit soort dingen in de winkels hebt liggen… Tja, wat doe je dan :)

ik heb ook een skipak (rood/grijze gore-tex) en pas sinds vorig jaar een helm… En ja, ik kan gewoon naar de wc. :-)

Ik had een rode skioverall, en tyrolia ski,s met dito bindingen. Skiede als een gek, heerlijk. Alleen als je last van je darmen hebt en diarree waar een kurk nog niet tegen bestand is zijn die overalls het ergste wat je dan kan overkomen als je naar de plee moet

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Plaats een reactie