Skihelm

Valt het jullie op dat er op al die websites/foto’s van wintersportlocaties iedereen een helm draagt? Is dit een stilzwijgende afspraak? Is er al wat bekend over komende regelgeving in de wintersportlanden voor seizoen 2011/2012 of zelfs verder??

One life. Live it.

Tegenwoordig vind ik een helm gewoon standaard bij de uitrusting horen, zeker bij kinderen.

Verplicht is het echter (nog) nergens voor volwassenen volgens mij. Wel kan ik mij herinneren dat er skigebieden in Italië zijn die het verplicht stellen voor kinderen.

Veel skischolen in wintersportlanden stellen het verplicht voor kinderen om mee te doen, maar dit verschilt natuurlijk ook weer per skischool. Zelf heb ik eens meegemaakt dat iemand niet in het funpark mocht met de skiles omdat hij/zij geen helm op had.

Go big or go home.

Als er verplichtingen zijn zou ik het inderdaad erg interessant vinden als hier een weblog over geschreven zou worden.

Bij mij zit de helm ook standaard bij uitrusting.

Don`t eat yellow snow

Ik zie nu dat Rogier in 2009 er een weblog over geschreven heeft;
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1101/Helmen_nog_st…

Maar ik weet niet in hoeverre deze info nog up-to-date is.

Go big or go home.

Een helm is gewoon standaard uitrusting.

Voor kinderen is het in Oostenrijk verplicht.

sluit me bij iedereen aan die zegt dat het tot de standaard uitrusting behoort. Als je kijkt hoe hard je af en toe naar beneden knalt. Dat gaat harder dan een brommer waar je wel een helm opzet.

Tegenwoordig zitten ze lekker (zelfs met audio,blue-tooth) enz. en je hebt gelijk een mooie plaats voor je sportscam :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ja helm behoort tot de standaarduitrusting.
Een beetje skiër gaat inderdaad al sneller dan hij/zij denkt…

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1295/Snelheid_op_d…

Mocht je dan vallen, zonder helm, en op je hoofd terecht komen…

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Vanzelfsprekend? Ja!

Verplicht? Gelukkig niet!

Ik zou het een goede zaak vinden als de skihelmen verplicht worden voor iedereen, het is gewoon veiliger! Ik las 2 jaar geleden iets van iemand die gewoon op een blauwe piste in Méribel een klein valletje maakte en een kwartiertje later dood was met een schedelbreuk. Met een helm had er niets aan de hand geweest. De snelheden met skiën zijn veel hoger dan bij fietsen bijvoorbeeld.

Ik moet toch even advocaat van de duivel spelen. Ik heb zelf een helm maar vind absolut niet dat deze verplicht moet worden. Op het moment dat dit verplicht wordt is het hek van de dam en kunnen we het jaar erop allemaal aan een backprotector en het jaar daarop aan de nekbrace.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik vind dat je een helm mag verplichten.Het is volgensmij gewoon een kwestie van gewenning.Bij mijn werk moet ik ook een helm op,de 1ste jaren was er volop ruzie over dat ding en nu een paar jaar later hoor je niemand er meer over.
Vaak zie ik ook de mensen die goed kunnen skien of boarden met een helm en mensen die het pas doen zonder helm!!Nog een mooi punt voor mijzelf vond ik mij kinderen.Ze vroegen om een uitleg waarom ze nu eigenlijk een helm op moesten,na enige punten te hebben opgenoemd zeiden ze waarom ik dan geen helm opdeed als het zo goed was.
Inmiddels hebben we allemaal een helm en kan niet meer zonder!!!

Silvretta Montafon Liefhebber

Ik heb zeker ook de helm aangeschaft! Vooral met snowboarden gaat ie altijd op: dit kan ik niet zo goed, en ik krijg het iets te vaak voor elkaar om telkens op mijn hoofd te vallen. Ik merk wel dat hij met skiën ook elk jaar wat vaker opgaat. Vooral bij wat zwaardere pistes, of off-piste, laat ik hem niet weg!

Voor volwassenen is het verder toch ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid en moet je het dus lekker zelf weten. Ik kan me wel voorstellen dat het misschien vanuit de verzekering verplicht wordt gesteld.

Procrastinating

Ik vind dat de persoonlijke veiligheid van iemand zijn of haar eigen verantwoordelijkheid is. Wat mij echter niet zou verbazen is als bijvoorbeeld wintersport verzekeringen het gaan verplichten. Dit zou mijns inziens wel terecht zijn aangezien, een helm hersenletsel helpt voorkomen en dus potentiele schade claims verminderd. Wettelijk gezien of vanuit de ski gebieden zelf zie ik hier echter geen enkele reden toe.

Kunnen we het trouwens eindelijk eens uit de wereld helpen, een helm verminderd de kans op hoofdletsel, maar geeft absolut geen garantie op bescherming.

[Vervelende modus aan]

En jeroen het spijt me hoor maar audio of bluetooth in een helm? Je hoort al een stuk minder van je omgeving met een helm op als je vervolgens ook nog muziek of een telefoon gesprek aan het luisteren bent kun je net zo goed een blinddoek opdoen en zo de piste af gaan.

[Vervelende modus uit]

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Dat een skihelm een eigen verantwoordelijkheid is, is wel wat kort door de bocht. Veel mensen moet je het verplichten om hun het belang er van te laten inzien. Als je mensen zegt dat hun snelheid met de auto eigen verantwoordelijkheid is dan krijg je pas vreemde taferelen.

Ik ski al sinds dat ik klein was met een helm en ik heb nog nooit een pijnlijke val gemaakt of een letsel gehad, ik ski al sinds mijn 4 jaar. Een helm heeft nog wel een voordeel: het is warm en dus heb je geen muts nodig, je hebt ook geen last van een muts waar de kou doorkomt.

Ik hoop dat mensen inzien wat het belang van skihelmen is en ze gaan dragen, maar misschien nog belangrijker, je kinderen of beginnende wintersporters aanzetten om een helm te drag vanaf het begin.

Ok, ik reageer nog 1 keer en dan trek ik mij terug uit dit topic.

Mathijs jij redeneerd dat iemand in Meribel geen schedel breuk opgelopen zou hebben als hij of zei een helm op gehad had, waar baseer je dit op?!? Het is een kansberekening en het verminderen van een kans is betekend nog niet dat hij niet meer bestaat. Iemand die niet rookt kan ook long kanker krijgen, terwijl iemand die wel rookt 90 kan worden en dood kan gaan aan een hartkwaal.

Vervolgens zeg je de snelheden zijn veel hoger dan bij het fietsen, je bent zeker nog nooit met een fiets van een heuveltje afgereden?!? Verder heb je bij het fietsen te maken met veel stationaire objecten, die kom je op de piste niet tegen, tenzij je serieus door het bos gaat raggen.

Verder zegt de initiele snelheid niet zo veel over de gevolgen van een val, wat veel belangrijker is is de snelheid van de vertraging die optreed. Als een fietser valt komt hij op de weg, als een skiier valt komt hij op de sneeuw terecht. De hoek van de piste ten opzichte van de G krachten die op je uitgeoefend worden zorgen ervoor dat je val als het ware gedempt wordt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een klif huggen of pro’s die in het park 20 of 30 meter airtime pakken en op het schuine deel van de landing neer komen. Dit werkt op een normale piste ook zo. En als je face first ergens tegenop knalt is de kans met een helm op nog steeds groot dat je nek gewoon gebroken is.

En die snelheid met een auto is natuurlijk pure onzin, met een te hoge snelheid breng je mede weggebruikers in gevaar. Als je geen helm op hebt breng je niemand in gevaar behalve jezelf. Nee dan moet je het toch echt vergelijken met een airbag, en die zijn nu eenmaal ook niet verplicht.

En dat voordeel van die warmte is ook meteen een groot nadeel, vorig jaar in Mayerhofen was het zo warm dat mijn oren er bijna af schroeiden dankzij mijn helm.

Zo, ik heb het bij deze helemaal gehad met alle helm topics, inclusief de topics waarin mensen gaan beweren dat compositiet helmen veel beter zijn.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus: Bedankt! helemaal mee eens, laten we weer verder gaan met de orde van de dag!
Als je een helm op wilt doen doe dat vooral als je dat niet wilt doe het dan niet.

@ Bartus en Wouter: Inderdaad elk jaar dezelfde discussies. Weinig nieuws onder de zon volgens mij. Ik heb zelf een helm en vind het zowel bij het warmere als het koudere weer veel minder prettig dan een muts of blote kop, en heb hem dus ook bijna nooit op. Laat iedereen het zelf lekker bepalen.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Naar mijn gevoel zijn veiligheid en draagcomfort 2 totaal verschillende argumenten!
Het is reeds jaren dat deze discussie aan de gang is. Ik denk aan het veelzeggend zinnetje:

Wer was im Kopf hat, schützt ihn auch.

Dit zegt veel over de reacties die nu zullen volgen!

http://www.br-online.de/ratgeber/freizeit/skihelm-helmpflich…

Dames, heren,
Het ging mij in de topic niet om de discussie welm of geen helm maar vooral over de regelgeving. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat met helm veiliger is. Maar wat mij opvalt is dat er hard gewerkt wordt in de marketing van de skigebieden dat de helm er gewoon bij hoort. Dit is op zich al een goede zaak voor de acceptatie van de helm op de piste. Vaak is degene die zonder helm skiet een Hollander. Maar zo te horen is dit ook voor de Hollanders geen item meer. En gezien de acceptatie van de helm zal naar mijn idee er geen regelgeving komen voor de helmplicht. Wel zal de verzekering hier iets in kunnen betekenen met een clausule in de polis. Gezien alle reacties is het nog steeds een hot item blijkbaar.

One life. Live it.

Skihelmen zijn in Oostenrijk en Italië verplicht voor kinderen/jeugd tot 15 resp. 16 jaar. Deze plicht geldt al minstens 2 seizoenen.

Met een helmplicht wil je, lijkt mij, ook een bepaalde minimale veiligheid/bescherming afdwingen. Een normering voor skihelmen is dan dus noodzakelijk. Die normering bestaat (nog) niet.

Andere discussie:
Hoeveel bescherming biedt een helm? Prijzen lopen vanaf EUR 15,-- tot boven de EUR 250,-- afhankelijk van gebruikte materialen en technologiën. De mate van bescherming zal dan ook wel verschillend zijn.
Er is geen normering voor skihelmen qua bescherming, dus het is onmogelijk om een goede vergelijking te maken tussen de diverse helmen.

Algemeen:
Een helm verkleint niet de kans(risico op) een val, maar kan wel de gevolgen ervan beperken.

@Gazza:
KfV is momenteel onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden om in Oostenrijk helmen via wetgeving verplicht te maken (lees: risico-analyse, juridisch kader, etc). Andere landen weet’k niet buiten de gebruikelijke leeftijdsverplichting.

Wat ik uit ervaring in andere vakgebieden wel weet is dat de kans groter zal zijn dat verzekeringen eerst reageren met risicoclausules voordat een sterk toeristisch getinte sector zich door wetgeving laat inperken.

hmmm ik heb hem wel maar moet eerlijk bekennen dat ik hem bij (hele) warme en zonnige dagen thuis laat.
Met koude dagen heb ik hem lekker op tegen de kou ;-)

Seriously snow addicted family!

Kwestie van gewenning… Eerst paar dagen was het lastig, maar nu eenmaal gewend en er zeer blij mee. Heb al 1 flinke smakker met zeer hoge snelheid gemaakt en was blij dat ik een helm ophad. Ben vol met zijkant van de helm op de sneeuw geklapt. Voor mij nooit meer zonder! Tevens zijn er nu ook genoeg leuke modellen te vinden die het ook nog hip maken.

Heerlijk met muts of pet!!!

Nadat ik enkele jaren geleden tijdens een wedstrijdje tegen een liftpaal ben aangeskiet heb ik maar besloten om een helm aan te schaffen! Maar ik vind het heerlijk skiën met helm! En als het even te warm is dan de ventilatie even open zetten en gaan met die banaan! Nog nooit last gehad van de warmte eigenlijk…

ik ski al 30 jaar zonder helm en ben niet van plan om er een aanteschaffen, ik ben echt wel voor veiligheid, over 10 jaar ski je met een soort motorpak aan hahahaha

hit and run

Zijn een helm gaan dragen, omdat we het moeilijk van de kinderen konden eisen, zonder zelf het goede voorbeeld te geven. Heb echter ook al een moment meegemaakt dat ik blij was dat ik hem op had. De opmerking dat het, eenmaal verplicht, van kwaad tot erger (of van goed tot beter) zal gaan qua regelgeving geloof ik niets van. Dit is toch ook niet gebeurd bij brommers en motoren. Ik heb er dan geen problemen mee zouden ze het verplichten.

Een opmerking die ik hier nog niet gelezen heb, maar die voor mij in ieder geval behoorlijk hout snijdt is, dat een ongelijk niet aan jezelf te wijten hoeft te zijn. Bij een ongelijk waar twee personen bij betrokken zijn is het er eentje die dit zo maar overkomt. Je kunt dan misschien nog zo goed kunnen skiën, dat voorkomt dan niet dat je een smak maakt en het staat ook lullig zo’n jaap van andermans ski op je hoofd.

Harrie

Het is nogal een hevige discussie hierover. Er zijn wel steeds meer plaatsen waar een skihelm verplicht is voor kinderen. Als kinderen hem bijvoorbeeld tot 16 moeten dragen en ze het dus al gewoon zijn dan vind ik dat je hem moet blijven dragen, dat ga ik ook doen.

Sommige mensen denken dan dat het hek van de dam is als het verplicht word, maar er zijn belachelijkere dingen: bv. snelheidslimieten die er in bepaalde gebieden zijn.

Volgens mij zijn alleen mensen die hun kinderen zeggen nadat ze over de verplichte leeftijd voor de skihelm zijn, hem niet meer moeten aandoen, fout bezig. Voor iemand die pas op zijn 25 begint te skiën kan ik begrijpen dat hij er geen behoefte aan heeft om er een te dragen.

Ben tijdens een skiweekendje in Willingen tegen een zeer hoge snelheid blijven steken in een hoop sneeuw die achter een sneeuwkanon lag en die ik niet kon zien doordat de sneeuwkanonnen stonden te spuiten.
De klap is dan wel enorm, muts en bril zijn gewoon weggevlogen, toen ik besefte wat er gebeurd was lag er rondom mij heel wat bloed van een bloedneus, ben rechtgestaan en zonder te weten wat ik deed naar beneden gegleden, beneden ingestort (al een geluk kwam men vader er juist aan) direkt met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en daar 3 dagen doorgebracht met een hersenschudding en een volledig geschaafd gezicht. Bij thuiskomst direct een helm gekocht en die zet ik nooit meer af bij het skiën vanaf nu…

Die laatste lift halen...

Ik draag een helm. Net een nieuwe helm gekocht. Zitten tegenwoordig echt een paar mooie helmen tussen! Nog niet gebruikt, maar hij zal vast heerlijk zitten!

ik heb me een paar jaar geleden expres heel erg anti-helm opgesteld in een helmtopic, puur om te provoceren. Want eigenlijk ben ik helemaal niet anti-helm, maar ook geen voorstander…

Een legitieme reden om geen helm te nemen is dat het gewicht van je hoofd door de helm zwaarder wordt, waarbij je nek een grotere klap moet opvangen bij een ongeval waarbij de vertragingstijd zorgt voor enorme krachten.

Nee, als Sinner weer met zo’n skihelm+bril-actie komt koop ik een setje, anders niet…
wat een geldklopperij bij sommige merken zeg :O

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie