Winterbanden Val Thorens eind april 2016

Beste mensen,

Ik vraag me af of het nog noodzakelijk is om eind april nog met winterbanden naar Val Thorens te gaan.

Ik voel er niks voor om bij deze temperaturen de winterbanden ‘kapot’ te rijden. Deze heb ik pas één seizoen.

Sneeuwkettingen heb ik uiteraard standaard bij me.

Veiligheid boven alles natuurlijk, maar wellicht zijn winterbanden in deze tijd van het jaar overdreven?

Graag jullie reactie en ervaring!

Marc

Ja hangt er vanaf… Heb je winterbanden in hartje winter nodig als baan droog is? Nee op die moment ook niet meteen, als is het wel aan te raden. Nu als er nog een dump(je) valt en je staat daar met de zomerbanden ga je vloeken. En ik denk dat er op veel plaatsen het bord van winterbanden of sneeuwkettingplicht het hele jaar daar blijft staan dus in principe ben je dan verplicht.
Maar heb het vorig jaar ook gedaan eind April naar Val Tho(wel met winterbanden) en de dag dat we terug vertrokken was de asfalt zodanig opgewarmd dat de sneeuw niet bleef liggen. Maar nu op dit moment ook naar Tignes gereden met winterbanden. Mijn mening laat ze erop, indien je wat argwanend bent over de slijtage rij dan met je zomerbanden maar neem zeker de kettingen mee. Al ga je daar weinig mee kunnen doen als er 3cm valt.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ben wel eens op 6 mei naar beneden gereden met sneeuw en ijs op de weg, maar dat wel de eerste 3 km daarna lekker warm en was er niks meer aan de hand.
Maar dat is maar 1 keer geweest van alle keren tijdens de dutch week voor mij. Ik heb het eigenlijk altijd met gedaan, je weet maar nooit wat er kan gebeuren en je houdt natuurlijk de aansprakelijkheids qwestie.
Maar je winterbanden “kapot” rijden op een kleine 3000 km zal wel mee vallen, ze slijten iets harder maar ze zullen niet opeens versleten zijn na je rit.

Nog even en we mogen weer!

Laatste 3 jaar Tignes begin mei echt geen winterbanden nodig gehad. Ach en als de nood hoog is heb je toch sneeuwkettingen bij je. In Frankrijk zijn winterbanden sowieso niet verplicht

Ik laat ze zelf altijd liggen tot na de laatste wintersportvakantie, ook als die eind april is.
Ben al verschillende malen blij geweest dat ik de winterbanden in april op had liggen (Tignes en Val Tho).
Je kan ook afwachten tot kort voor je vertrek en het een beetje proberen in te schatten aan de hand van de weersvoorspellingen.
En het overmatig verslijten van je winterbanden… valt wel mee.
Ik heb eens een volledige zomer gereden met winterbanden (toen ze minder dan 4mm profiel hadden en toch niet meer als winterband konden dienen) en ze versleten in volle zomer niet zo erg veel sneller.
Dus ik zou ze op je wagen laten liggen tot na je laatste wintersportvakantie, daarvoor koop je trouwens ten dele je winterbanden voor.
De weersvooruitzichten (is nog erg ver en dus onzeker) laten trouwens uitschijnen dat het dit jaar de laatste week van april wel eens kouder dan normaal kan zijn met een sneeuwvalgrens onder de 2000m

Ik laat ze er gewoon op zitten. Je weet nooit wat het weer nog doet op hoogte. Trouwens, zo snel slijten winterbanden tegenwoordig niet meer hoor.

Dat winterbanden veel harder slijten in de zomer dan in de winter is echt niet meer zo. Ik heb regelmatig nog mijn winterbanden nodig tot half mei. Ik zou ze er om laten liggen. Waarschijnlijk heb je ze niet nodig maar als je ze wel nodig hebt ben je maar wat blij dat je ze mee hebt.

En trouwens wat is nodig hebben? Hoog in de bergen in een periode dat er nog makkelijk sneeuw kan vallen, dan spreekt het toch voor zich eigenlijk dat je ze eronder hebt liggen.

Click. Click. Peace

Ik zou zelf niet riskeren om zonder te gaan zeker naar hoger gelegen gebieden. Uiteindelijk zou ik me ook niet veilig voelen zonder.
mijn winterbanden staan er bij mij winter en zomer onder omdat ik af en toe op onverhard terein rijd en ik doe toch steeds 60 tot 70000km met 1 set wat toch niet slecht is. Qua verbruik zal het zeker geen halve liter schelen.

Ik zou zelf niet riskeren om zonder te gaan zeker naar hoger gelegen gebieden. Uiteindelijk zou ik me ook niet veilig voelen zonder.
mijn winterbanden staan er bij mij winter en zomer onder omdat ik af en toe op onverhard terein rijd en ik doe toch steeds 60 tot 70000km met 1 set wat toch niet slecht is. Qua verbruik zal het zeker geen halve liter schelen.

Coudron op 18 apr 2016 22:43

Niet veilig voelen zonder winterbanden maar daarop vervolgens wel ook in de zomer doorrijden? Apart

Gezien de voorspellingen zou ik het er niet op gokken en lekker de winterbandjes eronder houden!!

http://www.meteociel.fr/tendances/40005/val_thorens.htm…

Niet veilig voelen zonder winterbanden maar daarop vervolgens wel ook in de zomer doorrijden? Apart[post] Userd op 19 apr 2016 09:36[/post][/quote]

Ik bedoelde vooral het feit dat ik me niet zo veilig zou voelen tijdens de rit naar en van wintersport.

@Coudron: sorry maar mijn tip, lees nog eens even in het verschil tussen een zomer en winterband. Mensen die in de zomer op winterbanden rijden is sowieso not done.

De mens in algehele zin en zijn eigen opgelegde, ‘schijnveiligheid’…als voorbeeld: het veiligste kinderzitje kopen want…en dan met volle bepakking en je duurste bezit in de auto na net 700km te hebben gereden gaat de man even testen hoe hard de auto kan. Volle bepakking, vrouw en kind(eren) in de auto mogelijk vermoeid en dan gassen.

Schijnveiligheid.

Zo ook met winterbanden, ik rijd altijd op goede profielbanden maar slechts de laatste jaren met winterbanden. Deze winter heb ik het zonder gedaan. Val Thorens in april op winterbanden @marcbruyen ik zou ze lekker hebben gewisseld. Ik ben vorige maand naar Le Corbier gereden 1550meter en de weg was helemaal schoon, sneeuwkettingen wel meenemen mocht je worden overvallen door extreem weer de laatste meters de berg op maar ik acht die kans zeer klein. Ik ben jaren en jaren op goede zomerbanden prima de bergen ingekomen.

Mensen die sowieso bezuinigen op goed profiel is mij een raadsel maar dat er nu persé met winterbanden gereden dient te worden in april…nee ik zou ze lekker thuis laten.

Fijne en goede reis!

Laatste 3 jaar Tignes begin mei echt geen winterbanden nodig gehad. Ach en als de nood hoog is heb je toch sneeuwkettingen bij je. In Frankrijk zijn winterbanden sowieso niet verplicht

elisabeth101 op 17 apr 2016 19:25

Er bestaat inderdaad geen algehele winterbandenplicht, maar veroorzaak jij met gewone banden bij sneeuw(val) een ongeluk in de bergen dan bestaat er ook nog zoiets als “gedeelde aansprakelijkheid”.

Een Fransman zei mij ooit dat volgens de Franse wet de staat van een wagen moet stroken met de staat van de weg.

En zoals Laagvlieger hierboven terecht aangaf, winterbanden of zomerbanden, het belang van goed profiel is niet te onderschatten.

Als het om volgende week gaat lijkt mij de keuze heel makkelijk… Winterbanden om. Het wordt koud, en er gaat veel sneeuw vallen. In de sneeuwmaanden (oktober - begin-mei) naar de Alpen gaan: winterbanden!

Verder zijn er dagen zat dat ik in januari zonder winterbanden zou kunnen rijden. En zo zijn er ook dagen in juni dat winterbanden beter zouden zijn dan zomerbanden. Dus een argument van @laagvlieger die een maand geleden met zomerbanden naar Le Corbier heeft gereden zegt niets over een andere week. En een winterband behoort sowieso een goed profiel te hebben, net als een zomerband trouwens. Maar een goed profiel op een zomerband zegt niets over hoe goed die band houdt in de sneeuw.

Sneeuwverwachting volgende week:

null

Click. Click. Peace

Ik zou deze meenemen voor volgende week… :-P

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=493266377545467&…

🏂

@Martin9 Nee dat is voor een paar weken later als de liften dicht zijn en er nog genoeg sneeuw ligt ;-)

Click. Click. Peace

Dag iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Mooi om te zien dat de meningen uiteen lopen. Alle argumenten heb ik op een rij gezet en besloten om de winterbanden lekker onder de auto te houden.

Dank!

Zie het onderstaande filmpje en besef dus dat alle winterbandenrijders met temperaturen boven de 11 graden dus een significant langere remweg hebben t.o.v. een goede zomerband. Natuurlijk dient men te allen tijde te beschikken over genoeg profiel en is de ene band de andere niet.

http://www.nu.nl/auto/2793546/verontrustende-signalen-winter…

De voorspellingen zijn dat het koud gaat worden dus dan is een reis van ongeveer 2200km te rechtvaardigen op winterbanden. Als het boven de 10 graden is en je rijdt overdag…komt het erop neer dat je dus 2200km rijdt met een langere remweg op winterbanden… dan op zomerbanden.

Stof tot nadenken voor velen.

Na het zien van onderstaande tabel kan je je als NL-er afvragen waarom je überhaupt deze ‘winter’ in NL op winterbanden hebt gereden? De meeste mensen rijden ‘overdag’ van en naar hun werk, de echte vorst wordt meestal pas na middernacht bereikt en doorgaans in de noordelijke en oostelijke provincies.

null

Ik heb dit jaar de winterbanden in de opslag gelaten de vorstgrens in Le Corbier lag op 1550meter bij aankomst, geen vlokje sneeuw en regen onderweg gehad.

null

null

En voor de mensen die ook Duits kunnen lezen, rond de 7 graden presteren zomerbanden qua remweg ook vaak net nog beter:

http://www.t-online.de/auto/id_68547780/winterreifen-im-somm…

''Lange Bremswege bei Winterreifen im Sommer

Winterreifen sind auf tiefe Temperaturen und verschneite Straßen ausgelegt. Im Sommer ist der Bremsweg auf trockener und nasser Fahrbahn deutlich länger als mit Sommerreifen: Nicht nur der ADAC hat diesen Unterschied bereits vor Jahren einmal getestet, als er Sommer- und Winterreifen auf eine frühlingshafte Teststrecke ab zehn Grad schickte.

Gilt auch unter sieben Grad

Entgegen der landläufigen Meinung gilt das auch unter sieben Grad Celsius. Denn die Reifenmischungen der Sommerreifen verhärten bei diesen Temperaturen noch nicht so, dass sie schlechter bremsen. Auch aufgrund ihrer höheren Aufstandsfläche bremsen Sommerreifen besser als M+S-Reifen.‘’

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Ik heb vorige week net gewisseld naar mijn zomersetje (winterbanden zitten niet op een apart setje velgen) en omdat de condities nog best meevallen ben ik aan het kijken om eind volgende week nog eens aan te zetten richting de Alpen (±5mei). Zou het een probleem zijn om op zomerbanden te gaan met kettingen in de koffer?

Eindeloze discussie dit.
De 1 zegt winterband. De ander zegt zomerband. Maar zolang je niet weet wat de staat van de banden en merk/type is kun je er eigenlijk niks van zeggen.

Gebruik gewoon je verstand een beetje en doe waar je je prettig bij voelt.

Door omstandigheden ben ik nog niet in staat geweest de winterbanden er af te halen maar de laatste dagen heb ik daar ook geen moment spijt van gehad. Ze blijven er ook zeker nog een week of wat onder ook al blijf ik enkel in Nederland.
@Laagvlieger
En over die remweg. Hoeveel mensen denk je dat er een band uitkiezen op basis van de remweg?? Ik denk dat 99% van de automobilisten een band kopen die goedkoop is/lang meegaat. En of dat nu een honkiewonkie een habbiewabbie of een Michelinband is boeit ze echt totaal niet. Heb ook testen gelezen waarbij een goede zomerband in de sneeuw beter of net zo goed presteert dan een slechte winterband. Andersom zal dit ook zo zijn.
En wat als jij met de perfecte band onderweg bent en diegene achter jou niet?? Maatje van mij moest hard remmen en diegene achter hem knalt er bovenop. Ja jullie remmen zo hard met die nieuwe auto’s met abs enzo was het commentaar van die bestuurder. Dan heb je het zelf dus goed voor elkaar maar als een ander dat niet heeft heb je er nog weinig aan.

Het is hier met de beperkte info die gegeven word dus onmogelijk om te zeggen wat de “beste” keus is.

Ben zelf een aantal jaar geleden naar Oostenrijk gereden eind april en heb bewust de winterbanden eronder gedaan omdat de zomerbanden “op” waren en na de vakantie de auto verkocht zou worden. Als je gewoon normaal rijdt maakt het allemaal geen bal uit. Enkel in uiterste noodsituaties kan de ene of de andere band verschil gaan uitmaken. Maar als je daar al van uit moet gaan kun je beter thuis in bed gaan liggen en je tijd afwachten.

Übung macht den meister!!!

@Laagvlieger onder de 7 graden zal de remweg van een auto met winterband weer significant korter worden, vergeet ook niet dat als in de winter in Nederland overdag de temperatuur omhoog gaat, dit niet automatisch betekent dat de grond en dus ook het asfalt gelijk in temp omhoog mee gaat. Dus als jij 's ochtends in de auto stapt terwijl het kwik net boven de 7 graden begint te borrelen, zal het wegdek die temp nog lang niet bereikt hebben!

Zoals @RFKANGOO ook aangeeft, doe datgene waar jij je het meest prettig bij voelt, maar met verstand uiteraard

@RFKANGOO: ik heb menig minnetjes mogen ontvangen omdat ik fel tegenstander ben van ‘schijnveiligheid’.
Kinderen in het duurste kinderzitje willen doen maar je wel voort verplaatsen in, als voorbeeld…een Toyota Aygo op ‘fietsbanden’ <-- mijn mountainbike heeft bredere banden t.o.v. de Aygo, C1, 108…en dan mogelijk met te weinig profiel. ;-)

Op de wintersport met volle bepakking na 800km ineens de vrouw(partner) en kinderen laten zien hoe hard de auto kan gaan…het bijstellen of aanpassen van de navigatie tijdens het rijden. Wij herkennen allemaal wel gevaarlijk gedrag van een ander, veroordelen dat en blijken soms zelf geen haar beter te zijn.

Mooi voorbeeld is het ‘appen’ telefoon bekijken etc. op de weg. Als een ander het doet veroordeel je dat (veelal door echt onoplettendheid, zwabberen over de weg, geen richting aangeven etc.) maar zelf waant men zich veelal een soort ‘god’ dat gebeurt mij niet.

Vanuit mijn werkveld ben ik getraind om onder verschillende (weers)omstandigheden zo’n goed mogelijke voertuigbeheersing te behouden. Ik ben dus wel zo iemand die overweegt welke band te kopen en nee ik rijd ze verre van op. 1.6mm is echt belachelijk. Gelukkig is men steeds vaker bij de 2,5mm al van mening dat het vervangen noodzakelijk is.
@Marijnt: sorry maar je verhaal klopt echt niet voor wat betreft het asfalt. Asfalt warm juist erg snel op…

[mention=“130245”]Dus als jij 's ochtends in de auto stapt terwijl het kwik net boven de 7 graden begint te borrelen, zal het wegdek die temp nog lang niet bereikt hebben!

Marijnt op 26 apr 2016 09:17

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Asfalt

@Laagvlieger ik zeg ook niet dat asfalt niet snel opwarmt, maar in de vroege ochtend is die kouder dan de temperatuur van het lucht. De temperatuur wordt veelal op een hoogte van 1.5m gemeten, op grondniveau is die lager bij zonsopkomst: In de middag is het dichter bij de grond warmer, rond zonsopkomst kouder dan op 1,5m. Bron: http://www.keesfloor.nl/weerkunde/4straling/4straling.htm…
Zodra de dag begint zal het asfalt inderdaad snel opwarmen, maar als jij om 7 uur 's ochtends in de auto stapt waarbij het overdag boven de 7 graden uit gaat komen kan het asfalt nog steeds te koud zijn voor de zomerbanden en hebben de winterbanden een betere werking.

@Marijnt: dit klinkt een stuk aannemelijker. Maar hierbij zijn nog heel veel factoren uitgesloten.

Ieder mens weet wat zonlicht en lux al voor energie geeft in ‘warmte’. De omgevingstemperatuur alleen is echt niet een goede graadmeter voor het wegdek.

Er bestaat ook nog: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hitte-eilandeffect

Zie op dit moment Koningsdag. Er is gewaarschuwd of men op de Gletschers van La Plagne staat echter je ziet zat mensen met korte mouwen en dunne kleding aan. Oké zat mensen met thermo-ondergoed…maar men zegt…ach het gaat prima.

Een week zonnetje en het voelt warm, dat op asfalt in combinatie met licht werkt heel goed op asfalt. Daarnaast is asfalt zo gemaakt dat het een bepaalde stroefheid heeft.

Er was een hoop te doen om de stroefheid van het asfalt op de ‘A2 bij knooppunt Amstel. Vanaf de A2 naar de A10 draaiend richting de Rai…de sjoelbak’ van de A2. Zoveel mensen die daar de controle verloren en dat had deels te maken met de stroefheid van het asfalt.

Schaduw, zonzijde, type vorst, nat wegdek etc. hitte eiland effect…gestrooid etc.

Daarnaast hoef ik ook niet uit te leggen dat je banden na een ritje zelf al aardig in temperatuur zijn gestegen.
Formule 1 auto’s rijden in luttele ronden een hele baan droog.

De kern van het verhaal, let altijd op en een juiste type band en aangepast weggedrag kan een hoop schelen. Helaas zijn er legio mensen die denken, winterbanden dus GAS erop. Het gaat gelukkig nog heel vaak goed, helaas soms gaat het fout.

Mooi voorbeeld is dat veel mensen niet eens weten hoe en wat met banden en aandrijving, achterbanden naar voren wisselen etc. Nee, gewoon op goede banden rijden. Veelal heb je leuke aanbiedingen en op internet zijn vaak prima prijzen te vinden voor het stuk veiligheid. Je moet toch een knappe bolide hebben om per band meer dan €150,-- uit te geven. Vaak een actie 4=3 of iets anders.

Wordt alles een beetje veiliger maar zoals wij hier allemaal weten zijn er zat internet filmpjes te vinden waar het hartstikke fout gaat of…maar net goed en dan zegt men die had een engeltje op zijn schouder of moet een staatslot kopen.

Ik was niet van plan ooit dat geluk op de proef te stellen, gewoon veilig en vlot van A naar B met immer goede banden.

Mooi voorbeeld, slechte bandjes achter (lekker besparen met je Twingobandjes)…de Twingo rijdt niet te hard en netjes rechts…

Resultaat is ‘knap!’

http://www.dumpert.nl/mediabase/6731333/e089957e/aso_inhaler…

Dus bedankt voor je uitleg en dit klinkt echt een stuk beter dan je eerste bewering.

Ik zou gewoon de situatie eind april pas beoordelen (nu dus). Begin april gingen wij ook nog een week en de temperaturen waren toen zo hoog (maxima rond de 23 graden Celsius op zeeniveau) dat ik echt niet 1100km op winterbanden ga rijden. Het plan was om de laatste 30km in de bergen gewoon heel rustig aan te doen zodra de vorstgrens in zicht komt. Daarnaast heb ik natuurlijk wel altijd sneeuwkettingen bij me voor het geval dat. Maar zover is het allemaal niet gekomen, want de hele weg is het niet kouder geweest tot 10 graden. De weg terug was de temperatuur de eerste paar km rond de 0 graden en op zeeniveau zo’n 15 a 18 graden. Ook dan zijn zomerbanden gemiddeld veel veiliger (30 km op de “verkeerde” band, 1070km op de “juiste” band).

@Martin7182: dat schreef ik een aantal posts terug ook al.

Is het laatste stukje bergop met zomerbanden terwijl de omstandigheden eigenlijk winterbanden vragen ook geen verkeerde keuze? Je hebt tenslotte in Nederland bepaald dat het grootste deel van de reis veilig was op zomerbanden en de kans op slechte laatste kilometers was vrij klein. Precies met diezelfde afweging worden winterbanden gemonteerd, want een noodstop boven de 11 graden komt ook niet zoveel voor. Boven de 7 graden alweer wat vaker, maar ook verwaarloosbaar klein.
En voor de ellende na de klap maakt het volgens mij niet zoveel uit of je net te kort kwam bij je noodstop of uit de vangrail gevist wordt 3 kilometer voor je bestemming omdat winterbanden toch beter was geweest.

Maar ik neem je advies ter harte en zal volgend jaar een aanhangertje met zomer- en winterbanden meenemen en afhankelijk van de temperatuur zal ik ze onderweg ergens wisselen :D

@Zjanke http://www.autoblog.nl/met-winterbanden-evenveel-schadeposte…

en:
http://www.autoblog.nl/nieuws/zorgen-winterbanden-juist-voor…

Quote:

Meer, maar minder erg

In de winter ontstaan er dus meer schades dan in de winter. Maar de schadebedragen zijn in de winter gemiddeld wel lager dan in de zomer. Veel kleine glijpartijtjes dus, met minimale blik- of lakschade. Het type band maakt daarbij niet uit. De gemiddelde WA-schadekosten zijn in de winter 35% lager dan in de zomer.

De banden hebben overigens wel een ongewenst psychologisch effect, net als andere veiligheidsmaatregelen. Mensen wanen zich veiliger en vertonen vervolgens roekelozer gedrag. Hard of onvoorzichtig rijden is ook op winterbanden dus geen goed idee. Beter is het om bij winters weer alles in het verkeer ruimer te nemen: meer afstand houden, rustiger rijden, eerder richting aangeven en alleen inhalen als het echt niet anders kan.


Nu de eigen tekst:
Kort door de bocht: het is veelal die ene chauffeur die de boosdoener is en niet de weersomstandigheden.
Met goed schoeisel, zomerband of winterband kom je doorgaans erg ver. Waarom staat er vaak 1 iemand tegen de vangrail en de andere 99% niet is de vraag. Veelal ligt de schuld bij de bestuurder zelf.

Het antwoord op je vraag:

Nee, als het niet lukt op de zomerbanden dan kettingen monteren of een cursus beter leren rijden overwegen. Hoeveel Nederlanders zien jullie doorgaans alleen maar met remlichten aan…afdalen om een voorbeeld te noemen. Of de ‘local…de taxibestuurder’ die je tijdens de bergetappe immer met 1-5km per uur sneller omhoog wenst te rijden zo van…ik schiet lekker op.

Ik ga zeker niet een discussie voeren dat het raar is dat wanneer je totale reis, over asfalt, tolwegen etc. plaats gaat vinden boven de 7+ graden en alles daarboven dat je dat doet op winterbanden omdat je mogelijk de laatste 3km omhoog of omlaag een sneeuwvlok gaat aantreffen. Dit jaar naar Belle Plagne gereden, 99% had kettingen om vanaf Aime en wij reden met een 2 dagen oude BMW 320D omhoog op fonkelnieuwe winterbanden.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/sneeuw-zorgt-voor-…

Wij zijn nog staande gehouden voor de bandencontrole en wees de agent op de km-stand die toen 1400km bedroeg. Met de 8-trapsautomaat gewoon omhoog gereden terwijl er voor dat weekend code oranje was afgegeven. Dus ik weet echt inmiddels wel wat rijden onder ‘bizarre’ omstandigheden is. Niet door deze ene ervaring maar ik heb menig cursus voor mijn werk achter de rug…

Op verse sneeuw valt heel goed te rijden, vanaf Lyon oost sloten wij in de vroege ochtend (05:30uur) aan achter de sneeuwschuivers met 40km/u richting Aime.

Op ijs heb je voor de duidelijkheid ook met winterbanden geen grip, dat is de boosdoener…verse sneeuw is prima te doen maar pas gewoon de rijstijl goed aan en dan kom je heel ver.

In de winterperiode is het sowieso verstandiger om op winterschoeisel te staan maar NU…(deze laatste aprilweek is wel heel bizar koud in heel Europa). Doorgaans en onder normale omstandigheden zoals vorige week dan zijn temperaturen gemeten van rond de 20 graden overdag (hele reis NL-Blg-Lux-Fr). Dan ben je dus een tamelijke oen, in mijn ogen, om op winterbanden 2200km af te leggen.

Mijn schoonvader rijdt een automaat, die snapt serieus die terugschakel/bergstanden niet. (Ja dat heeft niemand van de garage hem ooit gezegd is dan zijn antwoord) Zo ook bergop, hoeveel mensen geven flink gas, kick down, veel te hoog in de toeren, verkeerde versnelling al dat soort zaken spelen mee met veilig de berg op en onder geraken.

Op zomerbanden kan je echter heel ver komen en als het niet gaat gooi je er kettingen onder. Met een juiste snelheid omhoog of omlaag rijden gaat je auto echt niet ineens heel erg raar doen. Hoeveel leaserijders denk je dat er vaak op de wintersport zich in de prak rijden (rijden veelal ALLEMAAL op winterbanden). Het is veelal de chauffeur die er een potje van maakt. Bedank dan ook dat 99% wel omhoog of omlaag rijdt maar dan die ene onfortuinlijke chauffeur staat met zijn auto tegen de berm, in de berm of erger…

Veelal, gelukkig!!! met slechts een gekrenkt ego en blikschade.

Het gaat om het misverstand van vele onwetende mensen.
Zomerbanden/Winterbanden en sinds 5-10 jaar lijk je wel een enorme waaghals als je geen winterbanden onder je auto monteert.

Veel mensen weten helemaal niet eens het verschil, een winterband spot je al als je voorganger voor je staat bij een stoplicht. Aan het profiel zie je direct of het een zomer, winter of all seasonband is zonder het logo te bekijken.

Maar goed, ik zal je niet hebben weten te overtuigen:

Vergeet ook niet een setje zomer- en winterbanden voor je aanhanger! ;-)

Je hebt me inderdaad niet overtuigd. Het ging namelijk over zomer- of winterbanden en vervolgens wijs je de echte oorzaak aan: de bestuurder ;)

Ik ben zo’n leaserijder, dus ook een oetlul, maar ik vermoed dat het af en toe op de motor een rondje over het circuit sturen mij een iets andere kijk geeft op bandenkeuze en grip. Ik kijk dus wel naar de omstandigheden en geloof een paar honderduizend schadevrije kilometers een indicatie is dat ik het niet helemaal verkeerd doe.

Een k*tchauffeur met goede banden is geen indicatie of een zomer- of winterband beter of slechter is. Ik ga echter wel een heel eind mee in je verhaal over schijnveiligheid, want zelfoverschatting is de gemiddelde chauffeur niet vreemd. Ik heb mezelf 15 jaar geleden een keer vergist en met een ingrijpende ABS net de achterkant van een voorganger geraakt die moest remmen voor een botsing voor hem, in een optrekkende file. Dat was voor mij een leermomentje en vooral een deuk in mijn ego. Daarvoor had ik ook al een paar honderduizend schadevrije kilometers, dus ik doe inderdaad maar wat ik altijd heb gedaan: Winterreiffen von Oktober bis Osten…

@Zjanke: ik noem je alles behalve een oet… en het gaat ook niet om gelijk krijgen/hebben in deze. Ik laat mijn visie los met enige onderbouwingen waarop mijn mening/ervaring is gebaseerd.

Maar dit nieuws, wat ik dus niet maak maar wel post: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/sinds-25-jaar-was-…

Geeft aan dat NU nog op winterbanden staan een vrij onlogische keuze is.

Het eerder geposte YouTube filmpje met de remtest op zomer- winterbanden geeft een bepaald inzicht die de gemiddelde NL-er echt niet weet misschien zelfs de gemiddelde winterforummer ;-)

Buiten kijf staat dat winterbanden beter presteren onder Winterse omstandigheden en dat begrip winterse omstandigheden is voor velen niet helemaal duidelijk. Zomerbanden dienen ook altijd over voldoende profiel te beschikken en ik vind persoonlijk het wettelijke minimum van 1.6mm volslagen idioot.

Uitzonderlijk voor eind april het huidige weer, vandaar ook ‘raar’ als jij dus een bestuurder bent die nog even een flinke maand doorrijdt op winterbanden terwijl dat, zo blijkt uit het nieuws niet mijn geheugen, slechts eens in de 25 jaar voorkomt.

Ik vond onderstaande quote een stofje tot nadenken:

“Ik blijf ook niet thuis als het sneeuwt, helaas.
Maar de keuze is de volgende: ga je 5 maanden minder veilig rijden (als er geen sneeuw ligt maar het wel winter/herfst/voorjaar is) óf ga je 5 dagen minder veilig rijden (als er wel sneeuw ligt).
Het gekke is dat mensen massaal voor die 5 dagen veiligheid (of 6 of 10, whatever) kiezen en niet voor die 5 maanden. Als dat geen invloed van de marketingjongens is weet ik het ook niet meer.
Reed jij 15 jaar geleden ook op winterbanden in de winter? Wedden van niet?”

Dit zijn doorgaans ook goede chauffeurs zou je verwachten, ik vind persoonlijk van niet…vandaar nu ook de Blackbox in de auto:
https://goo.gl/a2mtSD
https://goo.gl/nEPfqd
https://goo.gl/KXh3qh

Winterbanden hadden het wel gered in hagel?..ik zeg van niet:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/friesland/2016/hage…
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4289198/…
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4290898…

De afsluiter: Zorg voor goede banden met goed profiel, anticipeer op de weersomstandigheden en let vooral immer goed op in het verkeer. Niets zo dynamisch als het verkeer en een tamelijk groot ongeval risico…anders kan je nog altijd besluiten met het vliegtuig naar de wintersport te gaan en vanaf het vliegveld een arrenslee te nemen. :-)

Een plaatje als hierboven was de reden dat ik begin april de dag voor vertrek naar Frankrijk mijn winterbanden omgewisseld heb voor zomerbanden. Het klinkt erg tegenstrijdig maar de vooruitzichten voor de heenreis waren 100% boven de 7 graden en voor de terugreis was het nog onzeker. Uiteindelijk hebben we 20km van de 2200km op zomerbanden gereden waar winterbanden eigenlijk beter zouden zijn.

Plaats een reactie