Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Wel leuk dat iedereen verschillende meningen heeft, gelukkig maar want anders zat iedereen in hetzelfde gebied te skien :)…

Tja wat is echt een flop qua skigebied. Ik snap dat sommigen geruïneerde natuur dit als aanknopingspunt hebben, of gigantische drukte, slechte infrastructuur etc. Maar natuurlijk is dat normaal dat je gebieden minder of slecht vind dan de ander. Al moet ik zeggen ik vind persoonlijk 1 ding het meest verschrikkelijke en als me dat overkomt moet ik eerst tot tien tellen voordat mijn humeur veranderd. De afgelopen jaren waren wij nog afhankelijk van de vakantieperiodes, maar ik vind het echt verschrikkelijk die tijd, overal in de krokus of met kerst is het verschrikkelijk druk overal en dan kan het zo zijn dat ik op dat moment zou zeggen wat een flop gebied het is, met wachtrijen 's morgens van een half uur en pistes waar je misschien wel 200 handen nodig bent om iedereen te tellen.

Heb dit jaar voor het eerst weer geskied in SFL in de krokusvakantie, nadat ik er een seizoen heb vertoefd maar het viel me echt zwaar tegen. Terwijl ik er zo enthousiast over was daarvoor. Massa’s en massa’s mensen hebben in mijn ogen negatieve invloed op het gebied. En ook andere gebieden, hebben hier last van.

Flop top 5:

  • GEEN echte flop.

Voor mij was Sölden een tegenvaller. Veel in de lift zitten voor je op de gletsjer bent, verder vond ik het niet heel uitdagend. Ik had er vooraf meer van verwacht.
Daarnaast vond ik Les Sybelles geen topgebied. Wel veel km, maar veel verbindingspistes en trage liften (en van die katapult-sleepliften).
Normaal gesproken zoek ik vooraf veel informatie over een skigebied dus weet ik vaak wel wat ik kan verwachten, maar deze twee gebieden vielen ondanks dat toch nog tegen.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Zoals @GIGI het al omschrijft in de header: wat is ‘jouw’ flop 5, dus voor ieder persoonlijk. Dus kan je iemand eigenlijk niet afrekenen op zijn of haar mening, alhoewel ik ook wel de neiging krijg om dat te doen. In mijn ogen valt iets tegen als het niet aan je verwachtingen voldoet en kan je iets niet bekritiseren om wat al bekend is of waar het gebied al om bekend staat. Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Ik ben in gebieden geweest met m’n gezin (dochters 8 en 4) wat volledig aan de omschrijving en m’n verwachtingen voldeed. Zou ik hier met m’n vriendenclub heen zijn gegaan was het zo tegengevallen…
Zo zie je maar dat het eigenlijk allemaal met verwachtingen te doen heeft. Ik verwacht niet veel van dit topic, maar vindt het dus niet minder leuk :-D

Way to go lads

michelv op 2 mei 2016 10:06

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook als je precies weet wat je kan verwachten kun je het een flop vinden.

Hoge verwachtingen zorgt voor teleurstelling, lage verwachtingen kunnen worden bevestigd.

Het zou ook niet goed zijn dat je je vooral laat leiden door jouw verwachting voorafgaand aan de reis.

Ik vond Skiwelt niet geweldig. Erg druk, veel pistes werden niet goed bijgehouden, veel schuin aflopende pistes en smalle pistes met diepe afgrond vaak niet goed omheind. Eindig je in een dorp wat niet het dorp is waar je in verblijft, dan moet je met de taxi terug naar je dorp, er rijden dus geen bussen aan het einde van de dag tussen de dorpen. Niet mijn skigebied dit. Misschien ook wel te groot voor mij, heb toch liever iets kleiner en knusser… Soll is ook niet echt een gezellig dorpje. Dit is mijn mening.

De afgelopen jaren waren wij nog afhankelijk van de vakantieperiodes, maar ik vind het echt verschrikkelijk die tijd, overal in de krokus of met kerst is het verschrikkelijk druk overal en dan kan het zo zijn dat ik op dat moment zou zeggen wat een flop gebied het is, met wachtrijen 's morgens van een half uur en pistes waar je misschien wel 200 handen nodig bent om iedereen te tellen.

Tim. op 2 mei 2016 10:36

Er zijn ook tijdens de kerst en krokusvakanties genoeg skigebieden te vinden die wel rustig zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat tamelijk veel skigebieden rustig kunnen zijn, zeker tijdens de krokusvakantie. Je moet alleen de skigebieden die onder de massa populair zijn links laten liggen. ;)

Desalniettemin was drukte bijv. ook voor mij geen criterea voor m’n flop 5, behalve als een skigebied buiten alle mogelijke vakanties in het voor of naseizoen ook al overvol zou zijn. Echter heb ik zo’n skigebied niet specifiek alleen op dit punt afgerekend.

Maar ik vind dit topic toch waardevol om (ja, soms kort-door-de-bocht) meningen te hoeren. Brengt ook een kritische noot in het landschap van skigebiedreviews en -beschrijvingen, die over het algemeen geschreven lijken te zijn om mensen er een vakantie te laten boeken.

GiGi op 2 mei 2016 09:53

Oh, dus @Gigi hier ben jij naar op zoek! Nou, overal zijn ze wel te vinden toch?

Op een serieuze noot: Leuk om de flops van de mede forumgebruikers te lezen, voor iedereen weer andere beweegredenen!
Er is maar 1 gebied waar ik zeker niet naar terug zal gaan, La Plagne, nog nooit zoveel verbindingspistes en liften in 1 gebied gehad, zeker op mijn snowboard had ik het idee dat ik vooral bezig was met traverseren… Verder ben ik in veel verschillende gebieden geweest, op verschillende momenten van het seizoen. En ja, soms is het ergens erg druk, of kun je geen dalafdaling maken, maar dat is voor mij echt niet bepalend of het flop of top is. De condities en het zonnetje zijn voor die specifieke week toch wel alles bepalend! Ben 7 seizoenen telkens enkele weken in Pas de la Casa in Andorra geweest en heb er topweken gehad, maar ook wel in de regen op de piste gestaan… Geen wachtrijen en dan weer topdrukte!

Natuurlijk niet zo gemakkelijk en gelukkig ook heel persoonlijk.

Gerardmer en La Bresse doe ik alleen nog maar als shortski, dwz elk 1 dag.
Verder heb ik geen flops qua skigebied. Ik heb meer stress van accomodaties. Een 4 persoons appartement, 2 in de gang en 2 op de bank. Toppie :-(

J

Natuurlijk niet zo gemakkelijk en gelukkig ook heel persoonlijk.

Gerardmer en La Bresse doe ik alleen nog maar als shortski, dwz elk 1 dag.
Verder heb ik geen flops qua skigebied. Ik heb meer stress van accomodaties. Een 4 persoons appartement (2 in de gang en 2 op de bank. Toppie :-(

J

Jabo op 2 mei 2016 12:49

Ook dat is een kwestie van vooraf een beetje researchen, toch? Ik heb ook wel eens in kleine hokken gezeten, maar dan betaalde ik daar praktisch niks voor en wist ik het van te voren - was een keuze dus en zal je mij ook niet over horen zeuren. Als je blind op een beschrijving of cijfertjes boekt, lijkt me dat niet zo handig en een teleurstelling is dan goed te voorkomen lijkt me. Op dit forum en op reviewsites als Trip Advisor etc. is zo veel te vinden, dat dit soort dingen geen verrassing meer hoeven te zijn. En als het geen verrassing is, is het een keuze - zo werkt mijn hoofd.

  1. Val Gardena. Ik had torenhoge verwachtingen van dit gebied, maar het viel me zwaar tegen. Rommelige ongezellige dorpen, veel slechte verbindingen met veel loop- en prikstukken, duur parkeren bij de liften en erg druk voor laagseizoenbegrippen. Disclaimer: we waren er in een week met ontzettend slecht weer (iedere dag regen dal, sneeuw en mist op de berg). Welicht ga ik er nog wel eens heen om het gebied een tweede kans te geven, maar dan sowieso niet meer naar Ortisei.
  2. Hochzillertal. Zowel boven als beneden de sfeer van een industrieterrein. Veel parallelle liften en dito pistes.
  3. Les2Alpes. Alle liften één kant uit omhoog, alle skiërs via een Kalverstraat weer naar beneden. Dodelijk saai gebied.
  4. Val Thorens. Zwaar overschat. Lelijk dorp, idioot hoge prijzen, ordinair volk.
  5. Zugspitzarena. Te kleine deelgebiedjes. Onhandig gebied.
  1. Valto. lelijk en druk
  2. SFL. Overal in Oostenrijk sneeuw, behalve daar.
  3. Kaltenbach, te druk en te veel liften op een klein oppervlak
  4. Solden. Apres-ski geniaal, qua skieen is het niet alles. Veel te druk bij de gigijoch
  5. Ischgl. prima gebied hoor, maar veel te druk.
  1. Portes du Soleil
    Extreme wachttijden, veel oude liften, rare verbindingsstukken.
  2. Les Deuzzzz Alpes
    Zzzzzzzaai, en dat is echt een prestatie voor een skigebied.
  3. Quatre Vallees
    Biedt echt niet genoeg voor die prijs. Logische verbindingen missen, relatief weinig investeringen in de liften.

Verder dan 3 gebieden kom ik hier niet, een skigebied moet echt teleurgesteld hebben om in dit lijstje te komen.

@Paolie, jouw typering van Val Gardena verrast mij wel in de zin van dat ik het altijd juist relatief rustig vind aldaar (in vergelijk met de andere grote gebieden). En ik ben er toch echt wel in zo’n beetje iedere mogelijke week geweest (zij het over meerdere jaren verdeeld).

Ortisei zou ik zelf ook niet snel naartoe gaan voor verblijf. Dat dan weer wel.
@OlafK, 1,2,4? ;)

@DSvier we waren er in 2011, de 2e week van maart. Op de belangrijkste verbindingsliften van de Sella Ronda liep de wachttijd toen regelmatig op tot ongeveer 15 minuten. Dat heb ik in een vergelijkbare week nog nooit ergens anders meegemaakt. Buiten de Sella om was het over het algemeen wel lekker rustig.

als ik de meningen lees dan komt Kaltenbach naar voren als een van de grootste flops. Dat klopt niet met de reviews op dit forum. Volgens de reviews vindt slechts 6% dit een slecht skigebied??

@DSvier we waren er in 2011, de 2e week van maart. Op de belangrijkste verbindingsliften van de Sella Ronda liep de wachttijd toen regelmatig op tot ongeveer 15 minuten. Dat heb ik in een vergelijkbare week nog nooit ergens anders meegemaakt. Buiten de Sella om was het over het algemeen wel lekker rustig.

paolie op 2 mei 2016 14:21

Ik kan mij (buiten een lift met defect) niet heugen ooit in Italië zo lang te hebben moeten wachten. Ook niet in het hoogseizoen. Kwestie van pech lijkt mij. Een wachtrij is eigenlijk al uitzonderlijk. Ik ben zo gewoon dat je geen wachtrij hebt, dat ik er ook altijd verbaasd over ben. ;)

@DSvier toevallig twee foto’s van die vakantie met daarop duidelijk de wachtrijen te zien (ik heb mijn vrouw (rechts) er in beide gevallen maar even afgeknipt ;-) ) Die derde foto laat goed zien hoe druk het op de piste kon zijn (gelukkig niet alle pistes uiteraard). Echte Sella Ronda-gangers herkennen de plekken vast.

null

null

null

@koen_s mij is gebleken dat er wel meer niet klopt. Ik vind persoonlijk Belle Plagne als startpunt en dan het hele paradiski echt SUPER. Altijd gigantisch veel sneeuw gehad, prachtige uitzichten/pistes/off-piste mogelijkheden. Leuk dorp, best prima après ski gewoon een keer proberen.

Ik ben van mening dat de mensen die immer Oostenrijk zo fantastisch vinden nog nooit het fenomeen ski-in ski-out hebben meegemaakt. Ik trek het gewoon niet, met een skibus of iedere ochtend/namiddag de auto in en dat gehannes met je schoenen aantrekken etc. Voor mij weinig tot geen Oostenrijk meer.

En die wachtrijen, wat een hel.

als ik de meningen lees dan komt Kaltenbach naar voren als een van de grootste flops. Dat klopt niet met de reviews op dit forum. Volgens de reviews vindt slechts 6% dit een slecht skigebied??

koen_s op 2 mei 2016 14:32

De meeste mensen voelen zich toch bezwaard om erg negatief te zijn.

Dit draadje brengt eea meer aan de oppervlakte.

@DSvier toevallig twee foto’s van die vakantie met daarop duidelijk de wachtrijen te zien (ik heb mijn vrouw (rechts) er in beide gevallen maar even afgeknipt ;-) ) Die derde foto laat goed zien hoe druk het op de piste kon zijn (gelukkig niet alle pistes uiteraard). Echte Sella Ronda-gangers herkennen de plekken vast.

null

null

null

paolie op 2 mei 2016 15:01

Ik zeg niet dat het niet klopt wat je schrijft, ik geef aan dat je waarschijnlijk pech hebt gehad.

Die tweede foto, dat was zeker op een di of do zo rond een uur of 3? Dan wil daar inderdaad nog wel eens een ophoping staan vanwege de halfnaakte dames op de bar bovenaan de lift. ;)

Val Gardena. Ik had torenhoge verwachtingen van dit gebied, maar het viel me zwaar tegen. Rommelige ongezellige dorpen, veel slechte verbindingen met veel loop- en prikstukken, duur parkeren bij de liften en erg druk voor laagseizoenbegrippen. Disclaimer: we waren er in een week met ontzettend slecht weer (iedere dag regen dal, sneeuw en mist op de berg). Welicht ga ik er nog wel eens heen om het gebied een tweede kans te geven, maar dan sowieso niet meer naar Ortisei.

Zo zie je maar, hoe persoonlijk het allemaal is.
Ik ben nu 3x in Selva geweest en vind het een top gebied; wij zitten altijd in het laagseizoen (eind jan) en echt druk vind ik het niet. Prettige sfeer, fraaie entourage, betaalbaar etc.
Wat die dure parkeertarieven betreft: Dat roep je over je zelf af; er rijden bussen zat.
Als we al met de auto gaan, komt die een week niet van z’n plek.

Rob

Grindelwald (is het net niet qua sfeer)

Ook hier: Zo zie je maar weer.
Wij vinden dit juist een van de topgebieden; het is maar wat je zoekt …
Maar ik geef toe, wij zijn niet op zoek naar “Anton aus Tirol”, want die sfeer zul je daar niet vinden.

Rob

@RCGrootveld: Het is inderdaad persoonlijk. Ik denk dat als we die week beter weer hadden gehad, we al positiever waren geweest. Wat betreft skibussen: dat vond ik in Ortisei juist helemaal niet goed geregeld. De eerste dag namen we de skibus vanaf ons appartement aan de rand van Ortisei, maar die zette ons niet bij de lift af, maar ergens halverwege een soort roltrappentunnel. Moesten we alsnog hele stukken lopen en tal van roltrappen op voordat we bij de lift waren. Überhaupt mijl op zeven voordat je vanuit Ortisei eens in Selva was. Dus vanaf dag twee de auto genomen en iedere dag bij een ander dalstation geparkeerd.

  1. Zillertal, Toen we er waren was de temperatuur veel te hoog. Slecht geregeld van het gebied.
  2. Mayrhofen, De Harakiri is te steil en dat is heel slecht aangegeven. Ik kom er nooit weer daardoor!
  3. Kirchberg, Ook ik was er met kerst. En jahoor er lag geen sneeuw! Wat een dom gebied dat ze niet eens sneeuw hebben met kerst…
  4. SFL, sinds 2 jaar ofzo hebben ze een nieuw restaurant. Maar wat een slecht voedsel zeg! Ik ga nooit meer naar dat gebied!
  5. Ischgl, Komen we in dat gebied hebben we maar 3 dagen kunnen skien omdat er teveel wind was… Echt een flop dus.
A winter without powder isn't a winter!

Haha mooi hoor @joostw

Ik snap de mensen niet zo goed die last hebben van drukte… Een drukke lift neem je toch maar 1 keer? En daarna kom je daar toch gewoon niet meer, maar zorg je dat je andere liften neemt? Ik snap dat er verbindingsliften zijn die je ‘moet’ hebben, maar met een beetje goede planning is dat 1 a 2x per dag.

En dan nog mijn ‘mindere’ gebieden. Zoals gezegd, het is maar waar je van houdt. Ik hou van lange tochten maken en het gevoel telkens ergens anders te zijn, en lange afdalingen die je in de benen voelt, vandaar mijn lijstje:

  1. Les Deux Alpes: Ik vond La Grave fantastisch, maar het skigebied van Les Deux Alpes saai. Weinig variatie, en weinig echt leuke pistes.

  2. Kitzsteinhorn: Voor 1 dag heel gaaf, op dag 2 ook nog wel leuk. Maar daarna is het toch vooral 1 stuk berg waar heel, heel, veel liften en pistes op gebouwd zijn. Die pistes liggen zo dicht bij elkaar dat ze allemaal erg veel op elkaar lijken, er is niets te ontdekken.

  3. Zell am See: Zelfde verhaal. 1 kom waar bijna alles in ligt. Ook nooit het gevoel echt in de bergen te zijn: Het is meer een grote heuvel met een boel pistes.

  4. Setriere / Montgenevre: Dan eentje die volgens mij wel op te lossen is: De verbinding tussen deze twee gebieden mag geen verbinding heten. Kost echt heel veel tijd om die vallei over te komen.

  5. Les Sybelles: Veel in de lift zitten, weinig skiën. Lijkt alsof er niet heel goed over dit skigebied nagedacht is…

@DSvier @paolie ik moet zeggen dat het er afgelopen voorjaarsvakantie op diezelfde plekken van de foto’s ook zo uit zag. Doordeweeks zonder dat de Italianen vakantie hadden… Ik heb me ook wel over de drukte verbaasd aangezien je bij veel liften toch al snel 5 tot 10 minuten stond te wachten. Het jaar daarvoor in Gerlos met de rest van Nederland en Duitsland was dat zelfs maar zelden het geval. In dat opzicht vielen de gebieden aan de Sella ronda me wel tegen. Ook bij Alta Badia moest je zelfs dieper het gebied in nog regelmatig wachten. Pozza en Vigo zijn daarentegen wel erg relaxt.

Verder had ik 2 dagen erg matig geprepareerde pistes die ook nog ijzig waren… :( Wel mooie brede racebanen en de uithoeken zijn eeeeeerrrrgggg rustig! Grotendeels moderne liften maar ook nog regelmatig langzame 2ers maar die storen niet enorm. Misschien komende kerst nog terug naar de witte banen door een groen landschap :D

#proudtobepartofleswintersporters

Les Sybelles en dan specifiek Le Corbier was toch een tegenvaller. Verouderde liften op Le Corbier, en de verbinding met de rest van het gebied gaat door middel van twee sleepliften over de bergkam. Die sleepliften gaan heel erg snel dicht wanneer er wat wind opsteekt waardoor je dus gevangen komt te zitten op le Corbier. Bovendien is het gewoon een reeks betonnen buildings met heel weinig charme en gezelligheid.

Van de Sextner dolomieten had ik ook wel wat meer verwacht. Vrij verouderde liften en niet zo’n uitdagende pistes. Al hebben ze wel recent geïnvesteerd in een aantal nieuwe verbindingen waardoor het gebied interessanter is. Had ook het weer niet echt mee… Het wordt omschreven als een skigebied met een geweldig uitzicht maar toen ik er was was het redelijk mistig.

Verder heb ik niet echt veel flops gehad tot nu toe.

@vic2000, in jullie week waren er veel oostblokkers die vakantie hadden. Dat was echt hoogseizoen. ;)

Of Italianen vakantie hebben of niet is niet alleen bepalend voor de drukte. Sowieso heb ik het idee dat ze meer voor korte skitrips gaan.

@DSvier die kwamen we dus juist amper tegen… 1 keer Russisch gehoord en een keer of 4 iets anders uit die richting. Wel regelmatig Schots gehoord want die hadden ook vakantie… en Nederlanders v.s. de rest was ongeveer 1 : 3.5

Idd denk ik ook ja. In de weekenden waren er ook extra veel dus dat kan goed kloppen idd.

#proudtobepartofleswintersporters

Het was iig hoogseizoen. ;)

@GiGi
Hahaha, dat was 15jaar geleden…in Les deux Alpes.
Sindsdien ben ik er 2x terug geweest. Met veel plezier in een andere accommodatie.
J

Plaats een reactie