Skigebieden: wat is jouw flop-5?

De flop vijf was niet zo moeilijk voor mij ;)

  1. Kals-Matrei
    Dramatisch skigebied. Het zijn eigenlijk twee kleine skigebiedjes verbonden met een gondel en een heel gekunstelde blauwe verbinding die echt zéér vervelend is. De andere pistes onder de twee slome liften in Kals zijn bitter ijzig, omwille van de schaduw. De pistes in Matrei zijn iets beter, maar dan weer veel drukker. Eén keer, maar dan ook de laatste keer.

  2. Warth-Schröcken
    Zeer eentonig skigebied. Enkele liften die parallel aan elkaar gelijkaardige korte pistes ontsluiten. Beneden zie je kunstmatige nederzettingen met naar Oostenrijkse normen zeer ongezellige eetgelegenheden. Het skigebied adverteert ook met haar modern liftensysteem, maar ik kan talloze voorbeelden geven van modernere skigebieden. Industriële eenheidsworst is misschien wel de beste omschrijving voor dit gebied.

  3. Valmeinier/Valloire (Galibier Thabor)
    Een relatief groot skigebied tussen het kunstmatige Valmeinier en het wel gezellige Valloire. Wat mij hier (in het laagseizoen) stoorde waren de slechte liftverbindingen, de gebrekkige kunstmatige besneeuwing, gebrekkige preparatie van de pistes en de grote hoeveelheid aan paden. Positief is wel dat er toch een aantal leukere rode pistes zijn. Ik heb in mijn hele leven nog nooit op pistes van zodanig zwakke kwaliteit moeten skiën.

  4. Katschberg
    Twee woorden: te druk. Katschberg is iets te bekend voor nog een degelijke ski-ervaring. Dit uit zich in grote wachttijden beneden in Sankt Margarethen, maar ook op de Katschberg zelf aan de Aineckzijde. Tevens zorgde dit voor snel verbuckelde pistes. De A1-afdaling is werkelijk te vlak om het een geweldige afdaling te noemen.

  5. Skischaukel Zauchensee - Flachauwinkl - Kleinarl
    Eerst het positieve: in het gedeelte van Zauchensee en Flachauwinkl vind je best nog een aantal aardige pistes terug en landschappelijk is het ook heel mooi! Negatiever ben ik over de drukte. In Zauchensee staan er rijen van 's morgens tot 's avonds aan het centrale punt en ook in het gedeelte van Kleinarl durft het op het hoogtepunt oplopen tot 10 minuten voor een ritje. Deze drukte is nefast voor de kwaliteit van de pistes. Het stuk Flachauwinkl - Kleinarl vonden wij echt waardeloos: ongelooflijk druk & oninteressante pistes.

De flop vijf was niet zo moeilijk voor mij ;)

  1. Warth-Schröcken
    Zeer eentonig skigebied. Enkele liften die parallel aan elkaar gelijkaardige korte pistes ontsluiten. Beneden zie je kunstmatige nederzettingen met naar Oostenrijkse normen zeer ongezellige eetgelegenheden. Het skigebied adverteert ook met haar modern liftensysteem, maar ik kan talloze voorbeelden geven van modernere skigebieden. Industriële eenheidsworst is misschien wel de beste omschrijving voor dit gebied.
Mathijs! op 2 mei 2016 21:23

:'(

Gang is alles

Haha mooi hoor @joostw

Ik snap de mensen niet zo goed die last hebben van drukte… Een drukke lift neem je toch maar 1 keer? En daarna kom je daar toch gewoon niet meer, maar zorg je dat je andere liften neemt? Ik snap dat er verbindingsliften zijn die je ‘moet’ hebben, maar met een beetje goede planning is dat 1 a 2x per dag.

KarelJansma op 2 mei 2016 16:55

Als je tempo (veel) hoger ligt dan dat van de gemiddelde pistegebruiker dan is drukte zeer vervelend.

De overige pistegebruikers zijn dan namelijk obstakels die je met gepaste afstand en snelheid wilt passeren. Zijn er teveel, dan is het al snel niet meer leuk.

@Jesper: Haha, ik wist dat je ging reageren. Pak het niet persoonlijk op ;)

Haha mooi hoor @joostw

Ik snap de mensen niet zo goed die last hebben van drukte… Een drukke lift neem je toch maar 1 keer? En daarna kom je daar toch gewoon niet meer, maar zorg je dat je andere liften neemt? Ik snap dat er verbindingsliften zijn die je ‘moet’ hebben, maar met een beetje goede planning is dat 1 a 2x per dag.

KarelJansma op 2 mei 2016 16:55

Als je tempo (veel) hoger ligt dan dat van de gemiddelde pistegebruiker dan is drukte zeer vervelend.

De overige pistegebruikers zijn dan namelijk obstakels die je met gepaste afstand en snelheid wilt passeren. Zijn er teveel, dan is het al snel niet meer leuk.

RRski op 2 mei 2016 21:35

Slalommen met bewegende paaltjes… ;)

@RCGrootveld: Het is inderdaad persoonlijk. Ik denk dat als we die week beter weer hadden gehad, we al positiever waren geweest. Wat betreft skibussen: dat vond ik in Ortisei juist helemaal niet goed geregeld. De eerste dag namen we de skibus vanaf ons appartement aan de rand van Ortisei, maar die zette ons niet bij de lift af, maar ergens halverwege een soort roltrappentunnel. Moesten we alsnog hele stukken lopen en tal van roltrappen op voordat we bij de lift waren. Überhaupt mijl op zeven voordat je vanuit Ortisei eens in Selva was. Dus vanaf dag twee de auto genomen en iedere dag bij een ander dalstation geparkeerd.

paolie op 2 mei 2016 16:09

Tja, ook hier: Zo zie je maar weer. Van het hotel naar de lift was 10min … lopen … lekker in de buitenlucht, goede warming up.

Rob

Als ik naar een ski-gebied ga weet ik over het algemeen wat ik kan verwachten. Internet en reviews worden meestal uitgebreid bekeken. Als ik bv. naar Bonneval sur Arc ga weet ik dat er maar 2 liften en wat slepers zijn, maar ik heb me daar 2x een dag boven verwachting goed vermaakt.

En soms valt het dan tegen omdat de verwachtingen te hoog waren of omdat ze te mooi worden gepromoot.
Tegenvallers:

  1. St. Anton - ik begrijp werkelijk de positieve reviews niet. erg over-rated
  2. Zermatt - groot maar een groot deel daarvan niet interressant en druk. De Italiaanse kant was veel leuker.
  3. Kaltenbach - nog nooit zo lang in rijen gestaan. Hoch-Fugen ging nog maar te klein voor een week
  4. Val Frejus - 1 dag geweest maar zelfs dat was al te lang. 1 lift naar de top-pistes en die was altijd te druk
  5. Skiwelt - vooral erg korte pistes. Veel mensen erg enthousiast over maar ik zie niet waarom.

Interessant dat velen Cervinia/Valtournenche leuker vinden dan Zermatt. Kennelijk bij velen toch meer de behoefte aan lange brede pistes i.p.v. wat steilere en slingerende pistes?

Zermatt heeft toch meer variatie en de speelsere en meer uitdagende pistes dan het Italiaanse deel waar het (vooral in Cervinia) veel van hetzelfde is. Ik zou me in Cervinia sneller gaan vervelen (voor zover daar sprake van is op ski’s).

Kan me wel voorstellen dat in vakantieperiodes de smallere pistes in Zermatt voor veel mensen minder prettig zijn. Er zijn enkele veel gebruikte smallere vlakkere of juist erg steile verbindingspistes die dan vol lopen.

In italie zijn ook veel perfecte carve-racebanen , zeker als het rustig is, maar die zijn er in Zermatt ook. En de afdaling naar Valtournenche is enorm mooi en speels.

to ski or not to ski, thats no question

Interessant dat velen Cervinia/Valtournenche leuker vinden dan Zermatt. Kennelijk bij velen toch meer de behoefte aan lange brede pistes i.p.v. wat steilere en slingerende pistes?

Frans op 3 mei 2016 12:36

Ik vind de pistes bij de Gornergratbahn en Rothorn superleuk. Trockener Steg en Schwarzsee liggen me minder, maar Breuil-Cervinia en Valtournenche zijn geweldig op hun manier (meer rust, noooit buckels op het einde van de dag, afdaling richting Valtournenche…).

's Avonds is er gewoon veel meer te beleven in Zermatt, het is gewoon een superlevendig en internationaal dorp. Dineren met zicht op de Matterhorn is voor mij toch een van de mooiste dingen die je kan doen op Wintersport.

Voor mij is de combinatie van het skiën in deze drie gebieden de reden waarom ik ieder jaar (probeer te) ga(an). Zelf ken ik mensen die al 20jaar in Zermatt komen maar nog nooit in Breuil of Valtournenche zijn geweest, die heb ik gek verklaard :D

Nou, ook nog een flop-lijstje, hoewel het zelden echt beroerd is. Er is altijd wel wat naar je gading te vinden in een gebied. Tenzij we over één lift, één a twee pistencombinaties praten. Dan ben je daar om een verkeerde reden.

Kitzsteinhorn (O)
Niet erg bekend met gletschergebieden, maar dit was toch wel een tegenvaller. Landschappelijk niet super, wat onhandige overstappen om boven te komen, weinig variatie en druk. Ondanks die drukte heb je de bijna 1000 hoogtemeters in de winter akelig snel overbrugd, doordat er vrijwel geen varianten mogelijk zijn buiten de gletscher.

Damüls (O)
Begrijp me niet verkeerd, je kunt hier prima skiën. Echter moet je in het hoogseizoen behoorlijke rijen voor lief nemen en vanaf 13u buckels kunnen nemen om de relatief korte pistes te bedwingen. Landschappelijk erg mooi, maar de snelle afdalingen en soms lange trips naar boven wegen er niet tegenop. Een aantal punten zijn al aanmerkelijk verbeterd, en in het laagseizoen is het vast een stuk beter, maar voor mij was het gebied een beetje te gehyped. De Mellauzijde beviel me beter.

La Plagne (F)
Een uitgestrekt skigebied met veel variatie. Ik heb er meerdere keren een kijkje genomen dit seizoen, maar zonder al te veel geluk. Ongeacht het moment is het gewoon altijd druk in februari en maart. Daar hebben de pistes en het plezier veel onder te leiden, want het is enorm opletten geblazen. Heerlijk kunnen skiën in Les Arcs, maar La Plagne bleef veel last van ijzige pistes houden. Ook is de gletscher kort en nogal overdreven. La Plagne adverteert met 2000 hoogtemeters (1250-3250m), die in theorie in één afdaling gedaan kunnen worden. Echter kom je bovenaan de gletscher staat er doodleuk een bordje met 3170m hoog. Veel potentie, maar niet aan mij besteed.

Obertauern (O)
Hier is het niet zozeer een gebrek aan een fatsoenlijk gebied, als wel een gebrek aan fatsoenlijk management. Voor slechts 43 euro mocht ik een dag rondcrossen op ongeprepareerde pisten. Eerst dacht ik dat het de zachte sneeuw was, maar in andere gebieden kan daar de pistenbully gewoon overheen. Simpelweg een kwestie van besparen op personeel en materieel. Ook de Tauernrunde is wat overdreven als dagtocht. Alle 7 pieken gehad, met alle hoofdafdaling aan beide zijden van de lift, mits aanwezig en nog steeds in 3,5u rond. Er zijn dan nog wel wat variantjes, maar die zullen het in de kilometers niet echt aanzetten. Kortom, slechte value for money.

Seiseralm/Alpe di Suisi (I)
Natuurlijk staat overal geschreven dat het vooral een gebied is om rustig te touren, met veel paden en makkelijke hellingen. Onze gastvrouw raadde een bezoek daar ook niet aan. Waarom? We waren een groepje snowboarders. Van een redelijk niveau naar nederlandse begrippen. Dus wij daar toch heen. Mooi om te zien, maar rampzalig om doorheen te kruisen op alleen maar zwaartekracht. Toch doorgezet en best beloond toen we eenmaal achterin aangekomen waren bij de Goldknopf, maar wel vermoeid door al het lopen en steppen en in mijn geval wachten op mijn maatjes, daar ik net wel alle vlakke stukken redde.
Eigenlijk dus een valse flop, want wel degelijk een goed gebied. Alleen erg vlak, en daardoor beperkt geschikt voor snowboarders.

Het valt nogal mee, ik kom maar aan 2 floppen :

  1. Ischl : matige pistes en overdreven drukte in het dorp. Veel après en weinig ski.
  2. Winterberg : dan liever Gerardmer en La Bresse

Haha mooi hoor @joostw

Ik snap de mensen niet zo goed die last hebben van drukte… Een drukke lift neem je toch maar 1 keer? En daarna kom je daar toch gewoon niet meer, maar zorg je dat je andere liften neemt? Ik snap dat er verbindingsliften zijn die je ‘moet’ hebben, maar met een beetje goede planning is dat 1 a 2x per dag.

KarelJansma op 2 mei 2016 16:55

Als je tempo (veel) hoger ligt dan dat van de gemiddelde pistegebruiker dan is drukte zeer vervelend.

De overige pistegebruikers zijn dan namelijk obstakels die je met gepaste afstand en snelheid wilt passeren. Zijn er teveel, dan is het al snel niet meer leuk.

RRski op 2 mei 2016 21:35

maar voor drukke pistes geldt toch een beetje hetzelfde verhaal? Ik ga vaak in drukke periodes (zit soms vast aan vakanties) maar ook dan zijn er meestal wel rustige plekken te vinden. Of heb ik de echt drukke (Oostenrijkse?) gebieden dan gewoon gemist?

1 gebied waar ik liever niet meer terug kom : Espace San Bernardo (La Rosière) in het bijzonder.
In het algemeen ook het gros van de andere Franse gebieden, te duur en te weinig kwaliteit, wat een verschil met Oostenrijk en zelfs met Italië waar je doorgaans waar voor je geld krijgt.

Ik als boarder zoek altijd informatie op over gebieden waar klachten zijn over veel vlakke stukken en waar ze bekend om staan en deze vermijd ik dan ook als de pest :)
Tuurlijk ontkom je er nergens aan daarom heb ik ook flow bindingen gekocht maar verder dan gebieden vermijden die vlak zijn doe ik vooraf gewoon goed mijn huiswerk voordat ik een gebied uitkies.
Ik heb dan ook nog nooit een teleurstelling gehad behalve op 1 ding waar je geen zeggenschap over hebt en dat zijn de sneeuwcondities en het weer maar dat hoort bij de sport ;)

Op nr.1 Fiss . Wat een ellende, vreselijk slechte skilessen. Als de kooters beter skieen dan de zogenaamde leraar ( lees hollandse student) tja dan zakt mijn broek echt af … Ik zag het heel veel dus geen kwestie van pech hebben. Verder onbeschoft personeel die opmerkingen maakte waar Hitler nog van gaat blozen, verder ordinair ( apres ski ) volk. Voor mij nooooit meer Oostenrijk!

Op 2: La plagne… Ik had torenhoge verwachtingen en tja die werden niet waargemaakt.Enigste pluspunt was ski in ski out, maar dat kan overal in La douce France . Slecht geprepareerde pistes en overvolle pistes in het laagseizoen.Net als in Oostenrijk vol met kamikazes,dus relaxed skieen was er niet bij, wat een misere. Eens maar nooit meer.

Verder geen missers, leuk om te lezen al die tops en flops.

@Renee: Euhm… om na een enkele ervaring een heel land (in dit geval Oostenrijk) over één kam te scheren gaat nogal wat ver, vind je niet? Misschien eens een skigebied kiezen wat de massa Nederlanders niet zo trekt? Dat je persoonlijk SFL niks vond kan natuurlijk prima, maar er is meer in Oostenrijk dan SFL, Ischgl, St. Anton, Gerlos of Zillertal alleen…

@Frans Ach… voor één keer dat dat met Oostenrijk gebeurt… Normaal is deze eer (dat alle gebieden over een kam geschoren geworden) aan Frankrijk voorbehouden ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier en ik weet nog steeds niet waarom dit zo is!? ik vind Frankrijk fantastisch en de mensen bewezen ook in L3V weer eens behoorlijk vriendelijk te zijn, zelfs in de supermarkt waar ze niet eens Engels spreken…zal wellicht ook door mijn big smile komen die ik 9 dagen in het jaar heb en mijn voorliefde voor Frankrijk ;)
Maargoed ik hou niet van drukte en al helemaal niet op de piste dus laat ze ook maar :P

Mijn ervaringen met Frankrijk zijn ook totaal niet negatief. Wanneer jij gewoon echt je best doet om de mensen in het Frans te benaderen, en gewoon dat ook op een beleefde manier doet, doen ze ook gewoon aardig tegen jou. En zeker wanneer je uit eten gaat enzo en je laat echt merken dat je interesse hebt in de lokale specialiteiten, doen ze ook echt hun best voor jou om allerlei lekkere dingen voor te schotelen. En het maakt nogal een verschil als ze op het terras je bestelling op komt nemen en je zegt alleen maar “deux biere” of je zegt “Bonjour Madame, deux biere S’il vous plait” maakt al veel verschil in de reactie die je terug krijgt. En tja ik vind het gewoon heerlijk om ski- in ski- out te hebben. En wat kan mij het verrotten of ik nu wel of geen wifi in de lift heb, of dat ik wel of geen stoelverwarming heb…

Born to Ride

@mattias123 : de nagel op de kop. Het Frans is een ‘beleefdere’ taal dan het Nederlands. Wat wij heel gewoon vinden qua taalgebruik, is in het Frans onbeleefd kortaf. Mekaar uitgebreid bedanken is in het Frans heel gewoon en komt in het Nederlands dan wat overdreven over. Jouw ‘s’il vous plait’ zal zeker verschil maken ! Nu ja, vriendelijk zijn kan natuurlijk nergens kwaad ;-)

1 Zell am See: gewoonweg geen lekker skigebied
2 Les Deux Alpes: maar altijd nog beter dan thuis op kantoor
3 Sölden: niet slecht, maar erg overgewaardeerd
4 St. Jakob in Tirol: Saaier dan de Buchsteinwand krijg je het niet
5 Snowworld Landgraaf: wat een tragisch trage 6-zitter en meermaals een schandalig slechte liftuitstap en belabberde “sneeuw-”“kwaliteit” meegemaakt

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

1: Harrachov Tsjechië:
Klein, lange wachttijden, slecht materiaal, na 5 uur dood, niet gezellig.

2: Zell am See Schmittenhohe:
In de vakanties druk druk druk, had er meer van verwacht.

3: Winterberg:
Was al voorbereid dat het niet zoals in de Alpen, leuk voor een weekend meer niet.

4: Gerlos:
Werd schijtziek van die vele dronken Nederlanders, hoop lawaai. Ik kom er niet weer.

De mindere gebieden die ik heb mogen bezoeken zijn voor mij:

  1. Maribor - te klein, oude infra
  2. Les 2 Alpes - weinig inspiratie, is me weinig van bijgebleven
  3. Trysill - te klein voor mijn wensen op 1 bult, dorp niet boeiend
  4. La Plagne - niet echt mijn gebied met veel blauwe, flauwe pistes
  5. Saas Fee - oude infra, te veel sjouwen met je gear, te weinig sfeervolle restaurants op de berg, slechte prijs/prestatie verhouding. Vergane glorie gevoel. Omgeving is wel indrukwekkend.

Zijn het dan ‘flops’? Ach, er is gelukkig voor ieder wat wils te vinden op deze planeet :-)

Of Italianen vakantie hebben of niet is niet alleen bepalend voor de drukte. Sowieso heb ik het idee dat ze meer voor korte skitrips gaan.

DSvier op 2 mei 2016 18:37

Volgens mij is het vooral het feit dat ze italiaan zijn. Zet er vier bij elkaar en het lijkt alsof ze met een bus vol zijn. Klagen over drukte vind ik altijd wel amusant. Hebben die mensen wel door dat ze die drukte zelf mede-veroorzaken?

Ontopic, echte flops heb ik niet, wel gebieden die niet mijn eerste keus zijn. Zoals b.v. geen ski-in, ski-out. Laagvlieger geeft heel treffend aan:

Ik ben van mening dat de mensen die immer Oostenrijk zo fantastisch vinden nog nooit het fenomeen ski-in ski-out hebben meegemaakt. Ik trek het gewoon niet, met een skibus of iedere ochtend/namiddag de auto in en dat gehannes met je schoenen aantrekken etc.

Laagvlieger op 2 mei 2016 15:03

Ik zou het wel trekken overigens, maar het kost onnodig tijd. Gelukkig zaten we de laatste vakantie vanaf de appartementdeur op slechts vijf meter afstand van de piste :-D Een record.

Een flop zou zijn om 50 tot 70 euro te betalen om je auto een week te stallen. Zulke gebieden mijd ik bij voorkeur want er zijn zat gebieden waar je gewoon gratis kunt parkeren.

Ook in Oostenrijk kan je opzich prima ski-in, ski-out accomodaties vinden, indien je hier specifiek op zoekt. Het wordt echter naar verhouding wel enorm veel duurder dan in Frankrijk, waar dit inderdaad min of meer ‘standaard’ is (hoewel je in Frankrijk natuurlijk ook hoge prijsklasses kunt vinden). En ik vind die Franse gedachte zeker niet verkeerd, maar het is voor mij persoonlijk geen must. Ik rij 's ochtends vroeg ook rustig even met de auto naar de piste.
@Rogier: Klopt! ;) Het werd in dit topic echter nog niet eerder zo generaliserend beschreven.

Verder sluit ik me ook helemaal bij @Matthias123 aan. In Frankrijk zijn de mensen zeker niet verkeerd. Wie een beetje de moeite doet om de taal te spreken en verder vriendelijk is, wordt ook in 't Engels geholpen of anders met handen en voetenwerk. Verder kan je ook in Oostenrijk zeker onvriendelijke mensen tegenkomen. Uiteindelijk zijn het allemaal net mensen.

Hoewel de lokale taal proberen te spreken vaak erg positief gezien wordt, is dit met Zwitserduits in Zwitserland juist niét het geval. Men vindt dat (op z’n zachst gezegd) nogal maf. Heel treffend zeggen Zwitsers dan: “Als je in Beieren op vakantie bent, ga je toch ook niet Beiers proberen te praten?”. ;) Normaal Hoogduits spreken (zover je dat kan) is hier het devies. Een Nederlands accent wordt in Zwitserland verder wel als sympathiek gezien.

1 Skiwelt, ik snap de commotie in dit gebied echt niet! Veel hele korte pistes veel volk en vooral veel onervaren NL, ondanks dat kom ik er jaarlijks een dag of 2 a 3, weet enkele leuke hutjes en als je volledig buiten het seizoen in goede condities kan skiën (wat weinig gebeurd door de laag gelegen pistes) kan skiën is het leefbaar!

2-3-4-5 hier kan ik zovele gebieden schrijven de ene heeft wat meer nadelen dan voordelen maar over het algemeen valt alles nog mee zeker als je je periodes kiest, maar geen enkel gebied kan in de verste verte tippen aan de negatieve gevoelens die ik heb bij Skiwelt!

Als ik negatieve gevoelens heb bij een gebied ga ik er niet meer toe. Laat staan 2 à 3 dagen per jaar.

Mijn ervaringen met Frankrijk zijn ook totaal niet negatief. Wanneer jij gewoon echt je best doet om de mensen in het Frans te benaderen, en gewoon dat ook op een beleefde manier doet, doen ze ook gewoon aardig tegen jou. En zeker wanneer je uit eten gaat enzo en je laat echt merken dat je interesse hebt in de lokale specialiteiten, doen ze ook echt hun best voor jou om allerlei lekkere dingen voor te schotelen. En het maakt nogal een verschil als ze op het terras je bestelling op komt nemen en je zegt alleen maar “deux biere” of je zegt “Bonjour Madame, deux biere S’il vous plait” maakt al veel verschil in de reactie die je terug krijgt. …

Matthias123 op 4 mei 2016 15:47

Dus als je geen woord Frans spreekt ben je de pineut?? In andere landen wordt je ook vriendelijk behandeld als je de taal niet spreekt en het met handen en voeten moet doen.
Ik ben ooit 1 keer in Frankrijk op vakantie geweest (1998) en daar zo’n slechte ervaringen gehad dat ik heb gezegd: “Dat was de eerste en tevens laatste vakantie in Frankrijk”. Tot nu toe ben ik daar niet van afgeweken. Vandaar ook dat Frankrijk voor mij sowieso een flop is. De ander flop is voor mij de skihal in Bottrop. Leuk een keer voor een bedrijfsuitje maar om te oefenen niet fijn door de slechte sneeuwkwaliteit en de lopende banden naar boven.

@Hansvk je hoeft geen vloeiend Frans te spreken hoor. Maar gewoon wat basiswoorden. Maar ik vind dat sowieso niet meer dan normaal dat als je ergens te gast ben je probeert je aan te passen. Waar ik ook allemaal geweest ben op vakantie, ik zorgde er altijd voor dat ik de basiswoorden zoals alstublieft, dankjewel en goedendag uit m’n hoofd kende. En overal waar ik kwam merkte ik gewoon dat ze dan net wat beleefder en vriendelijker zijn, ook bijv in Oostenrijk… Ze helpen je daar wel als je in het Nederlands wat vraagt, maar als je het in het Duits vraagt zijn ze net wat vriendelijker en sneller.

Born to Ride

Plaats een reactie