Onder welke hoek geslepen door fabrikant?

Ik wil graag zelf de kanten van mijn ski’s gaan slijpen.
Hoe kom ik erachter onder welke hoek de kanten van mijn ski’s zijn geslepen door de fabrikant?

Vragen aan de fabrikant. Via Facebook werkt het beste bij dat soort dingen, is mijn ervaring.

De Amerikanen praten over 1’ en 2’. Mag ik hieruit opmaken dat dit dan respectievelijk 90-1 dus 89 graden en 90-2 dus 88 graden bedoeld wordt?

One life. Live it.

Ligt eraan. Ze kunnen ook bedoelen: de hangende hoek bedoelen, met een hoek van 1 graad aan de onderkant van de staalkant, en 2 graden (dus 88?) aan de zijkant? In dit topic legt @Rgoeir het uit: https://www.wintersport.nl/forum/topic/200591

@GiGi Rossignol sin7 kan ik niet vinden, enig idee waar te zoeken?

One life. Live it.

@Gazza om te kopen bedoel je? Of voor de kanthoeken?

In beide gevallen zou ik beginnen met Google. In het Engels wel te verstaan. ‘Edge angle’ en ‘bevel’ zijn termen die met die kanthoek samenhangen. ‘Factory tune’ wil ook nog wel eens wat opleveren.

Als je iets zoekt om te kopen: idealo.de of .at vind ik erg handig (naast google). In alle gevallen zo specifiek mogelijk zijn, dus bijvoorbeeld “2015 Rossignol Sin 7 188 site:.nl” (alleen resultaten op .nl websites). Daka.nl heeft ze geloof ik staan.

Kopen niet. Moet ze dit jaar voor het eerst slijpen. Vorig jaar aangeschaft. Google had ik al geprobeerd. Zal nu eens proberen met de termen die je aangeeft.

One life. Live it.

Wat @GiGi al aangeeft: probeer het via Facebook. Ik had eerder dit jaar dezelfde vraag en had binnen 15 minuten antwoord. Als voorbeeld voor anderen zo kreeg ik het antwoord gepresenteerd:

Side Angle: 87,5°
Base Angle: 89°

*bericht bewerkt door Alex op 08 nov 2016 14:24

When life gets too complicated.... SKI

Je kan zelf ook de hoek experimenteel achterhalen door een klein stukje van je kant met een markerstift te kleuren en dan heel voorzichtig met de hoek te varieren en licht te slijpen, als de markering egaal verdwijnt zit je goed, als de markering slechts aan 1 kant van het ijzer wegslijt moet je de hoek aanpassen.

Als je hoek groter is dan de hoek van je kanten zal je vooral aan de belagzijde van de kant de markering wegslijpen --> hoek scherper maken. Is je hoek scherper dan de hoek van je kanten zal je vooral de markering van de kanten wegslijpen aan de toplaagkant (sidewall) van je ski --> hoek minder scherp maken. Variëren met 0.5°.

Dit zelfde truukje kun je ook toepassen voor de base angle. Daarna de hoeken onthouden (ik schrijf het trouwens gewoon op de toplaag van de ski’s)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn Duidelijk. Dat trucje is eigenlijk altijd wel handig bij het slijpen zodat je altijd kan zien of er egaal geslepen wordt. We gaan voor 88*. Altijd goed voor de wat sportievere recreatieve skiër.

One life. Live it.

Je kan natuurlijk ook investeren in een angle gauge. Dan weet je meteen waar je aan toe bent…

En er is ook wel een en ander te vinden op het net:
http://thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-data/15-…

De meeste ski’s worden met 90 graden geslepen en geleverd.
Ik heb vorig jaar navraag gedaan bij Rossignol voor Radical 9 SL Worldcup FIS (dus echte wedstrijd ski’s). Maar ook deze waren op 90 graden. Argument: de hoek en tuning is een persoonlijk keuze en om onnodig materiaalverlies / staalkant verlies te voorkomen worden ze standaard op 90 graden geleverd. Terug slijpen van bijv. 87naar 90 kost je veel kantdikte.

Om ski’s goed onder een hoek te slijpen moet je best veel kopen (slijphoek, vijl, diamant plaatje en een apparaatje om de zijkant van de de kunstof side wall weg te snijden (anders komt je vijl vol met plastic te zitten). Al met al ben je zo 150 tot 200 euro kwijt. Als je niet heel vaak skiet kan beter je ski’s wegbrengen. In de wintersportplaatsen hebben ze vaak hypermoderne machines die die ski’s perfect slijpen.
Het is overigens wel leuk om zelf te slijpen en te waxen. Maar ga er van uit dat je zeker in het begin een paar uur zoet bent.

Marko, bedoel je 89 graden side, 1 graad base? Je hebt dan effectief een hoek van 90 graden. Of 90 graden side, 0 graden base? Effectief ook 90 graden.

Om ski’s goed onder een hoek te slijpen moet je best veel kopen (slijphoek, vijl, diamant plaatje en een apparaatje om de zijkant van de de kunstof side wall weg te snijden (anders komt je vijl vol met plastic te zitten). Al met al ben je zo 150 tot 200 euro kwijt. Als je niet heel vaak skiet kan beter je ski’s wegbrengen. In de wintersportplaatsen hebben ze vaak hypermoderne machines die die ski’s perfect slijpen.
Het is overigens wel leuk om zelf te slijpen en te waxen. Maar ga er van uit dat je zeker in het begin een paar uur zoet bent.

Marko2 op 9 nov 2016 22:05

Voor slijpen breng ik ze wel weg inderdaad. Waxen doe ik zelf. Vind ik eigenlijk ook wel leuk om te doen :)

@Marko2 wedstrijdski’s zijn een ander segment dan recreatieski’s.
Recreatieski’s zijn normaal gesproken wel geslepen in een hoek waarbij de basehoek 9 van de 10 keer 1 graad is.
Wedstrijdski’s worden ongeprepareerd geleverd omdat de hoek inderdaad afhankelijk is van persoonlijke voorkeur.
Dat verschilt wel per merk want Salomon/Atomic levert de slalomwedstrijdski’s met een hoek van 88/1. Verder slijpen naar 87 is dan geen probleem, slalommen doe je toch niet met een 89 dus terugslijpen hoeft ook niet.

Voor wie zijn ski’s in een andere hoek zou willen slijpen zou ik ook een machine aanraden. Het zelf bijhouden daarna kan dan weer prima.

*bericht bewerkt door Hessel op 10 nov 2016 07:21

@Martin7182 Die hoek aan de onderkant doe ik niet zoveel aan. Volgens mij is dat 0,5 tot 1 graad. Meestal 0,5 volgens mij. Aangezien je de ski’s eens in de zoveel tijd moet wegbrengen voor de onderkant (structuur in het belag) dan laat ik deze ook weer slijpen /tunen (Het belag kan je zelf erg weinig aan doen behalve waxen en kleine reparaties). Daarna is het een kwestie van afbramen met een diamantplaatje na het slijpen van de zijkanten.
Kijk maar eens naar dit filmpje:

Hierin zie je echt goed hoe een en ander moet.

Het belag kun je zelf ook prima slijpen hoor. En de kant ook natuurlijk. Bij dat laatste moet je wel oppassen voor het slijpen in een te grote hoek, want terugslijpen gaat niet zomaar. Structuur in het belag interesseert me niet zoveel; mijn ski’s waren ooit in een shop heel mooi in structuur geslepen, maar het belag zelf was zo convex als een hoepel. Ik houd liever zelf het belag goed vlak zonder mooie structuur. Met een harde borstel krijg je trouwens ook wel enige structuur erin.

Eerlijk gezegd vind ik het filmpje geen aanrader. Hij gaat vaak tegen de glijrichting in, maar bovenal: hij draagt geen beschermende handschoenen!

Voor de duidelijkheid van de diverse termen zoals “base edge angle” van de staalkanten en “side edge angle”
Zie :

null

(bron van het plaatje : http://www.alpinecarving.com/tuning.html)

Overigens hou ik zelf 0.5 graad base en 2 graad side (88 graden t.o.v. belag ). En ik gebruik ook een sidewall planer om het plastic van de sidewall vlak boven de kanten weg te snijden, om het vollopen van de vijlen te voorkomen.

*bericht bewerkt door Chonn op 11 nov 2016 08:36

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Martin7182 Die man zal heus wel weten wat hij doet (als professionele onderhoudsman van Fischer). Alleen met het waxen en schrapen moet je de glijrichting aanhouden. Ik houd zijn werkwijze aan, alleen doe ik het diamantvijltje voor de zijkanten in de houder.
Ja en handschoenen…dat doet niks af aan de kwaliteit. Als je je na duizenden ski nog snijdt. Het werkt gewoon fijner zonder handschoenen. Je moet trouwens wel heel gek doen om je echt te snijden.

Hoe slijp jij dan het belag? Ik heb het al diverse keren bij kenners nagevraagd maar iedereen zegt dat je dit niet zelf kan zonder een daarvoor geschikte slijp/schuur machine. Met een bandschuurmachine of zo?
Ik zou dit namelijk best wel ook wel zelf willen kunnen om kleine, ondiepe krassen weg te werken.

Ja, ik snap dat die man geen enkel probleem heeft en zijn werk uitstekend doet. Maar voor ons recreanten zijn handschoenen echt aan te raden en zeker ook het (diamant)vijlen met een houder i.p.v. uit de losse hand. Als je heel gek moet doen om je echt te snijden dan slijp je je kanten misschien niet scherp genoeg ;)

Wat betreft het belag slijpen, daar gebruik ik altijd een panzer vijl voor. Nadat de “kenners” mij probeerden te overtuigen dat je zoiets echt niet zelf kunt, was ik extra op mijn hoede. Maar het valt allemaal nogal mee. Ik zet vooraf altijd wat lijnen met een viltstift haaks op de glijrichting zodat ik kan zien waar het materiaal eraf komt. Tussen het vijlen door regelmatig de voortgang checken met een “true bar”. Na verloop van tijd begint de vijl de staalkanten te raken, als het goed is beide kanten ongeveer tegelijk. Meestal stop ik dan. Als de kanten ook gedaan moeten worden (incidenteel), dan vijl ik nog even door om de kanten vlakker te krijgen, waarna ik ze later in een hoek van 0.5 of 1.0 graad slijp.

Plaats een reactie