Leaseauto en bijtelling

Al jaren hebben we het geluk dat we een auto kunnen lenen voor wintersport. We hebben 2 auto’s voor de deur staan, maar de ene is te klein om met het hele gezin mee op vakantie te gaan en de ander is een leaseauto die ik alleen zakelijk rijd. Met rittenadministratie en zonder bijtelling dus. Het is het me gewoon niet waard om ca. €4.000 netto per jaar te betalen voor een auto die ik nauwelijks privé nodig heb.
Maar het is wel frustrerend, want het is een perfecte vakantieauto.

Welke (legale!) mogelijkheden zijn er om toch gebruik te kunnen maken van de auto voor een vakantie?

ben jij Jay van de belastingdienst?

Volgens mij geen… je mag maar 500km privé per kalenderjaar. Ik heb hetzelfde.
Of je moet je week naar de sneeuw zakelijk kunnen verantwoorden maar denk niet dat de Belastingdienst daar in trapt ;-)

Work less || Board more

Er is een legale manier, maar die kost ongeveer 4000 euro…

Een minder legale, maar niet te controleren versie: wisselen met een collega die wel bijtelling betaalt. Die rijdt en registreert zijn zakelijke kilometers in jouw auto en jij gaat met de zijne op wintersport.
Ik heb ooit mijn stationcar voor een vakantie geruild met een collega die een kleinere auto had (we betalen overigens allebei de bijtelling) en toen werd ons deze “tip” als mogelijkheid uitgelegd door iemand van de leasemaatschappij waar we informeerden hoe het zat met verzekeringen en eventuele schade als we zouden ruilen. Dat was geen probleem…

*bericht bewerkt door Zjanke op 27 dec 2016 14:42

Auto achterop een autoambulance en die jou naar de Alpen laten rijden. Heerlijk op de auto-pilot dus. Moet vast voor minder dan 4000 euro heen en weer lukken.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Inderdaad geen, dan ben je voordeliger uit met een auto huren voor de vakantie ipv bijtelling gaan betalen.

Ik denk dat er geen legale manier is, ik denk dat ruilen al op het randje is (als er 1 wel privé rijdt en de ander niet); pakkans is denk ik erg laag.

Belasting betalen hoort er nou eenmaal bij; maar ik snap dat je geen 4000 euro wil betalen voor 1 weekje vakantie…is een auto huren geen optie? Kost je een fractie van dat bedrag, is comfortabel en helemaal volgens de regels.

Ik betaal gewoon bijtelling en zou er niet zoveel problemen mee hebben om te ruilen met iemand met een kleine auto die ik dan gewoon kan gebruiken (waarvoor dus bijtelling betaald wordt), maar als ik die dan alleen zakelijk kan gebruiken, rittenadministratie moet bijhouden en ergens eigenlijk wel weet dat dat niet helemaal legaal is, dan zou ik dat weer niet doen, denk ik

Ik zou, als je dat gaat doen, wel eens checken wat de leasemaatschappij en je werkgever daar van vinden. Bij ons mogen alleen gezinsleden rijden, en collega’s maar dan moet het zakelijk zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat ik persoonlijk niet snap is dat je zo’n kleine privé-auto neemt als je niet privé wilt rijden met je leasewagen.

Legale opties zijn er niet. Je kunt gaan vliegen maar dat loopt ook aardig in de papieren met een gezin…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Een minder legale, maar niet te controleren versie: wisselen met een collega…

Zjanke op 27 dec 2016 14:13

Volgens mij is dat 100% legaal (zolang die collega inderdaad de administratie bijhoudt).
Maar ja, dan rijd ik nog steeds niet in mijn eigen auto.
Je kan namelijk ook een auto die ‘over’ is van de werkgever meenemen, waar je dan een redelijke vergoeding voor betaalt (een soort huur). Maar dan weer is dat niet mijn auto.
Dan zou ik eerst op papier de bestuurder moeten zijn van de auto die over is, zodat mijn huidige auto 'de overgebleven auto wordt.
En dan na de vakantie weer terug wisselen. Als het al legaal is, is het erg omslachtig.

Wat in theorie zou kunnen is de auto naar het buitenland rijden (officieel) en vanaf daar net doen alsof je niet verder bent gegaan.

Dat is natuurlijk niet legaal, je moet de kilometerstand laten resetten en je moet niet naar een heel Nederlandse bestemming gaan en de Nederlandse routes vermijden.

En als je dat leest kom je denk ik snel genoeg tot het besef dat je aan iets begint waar je liever niet aan wil beginnen. ;)

Gewoon lekker een auto huren dan maar.

Je zou het moeten laten toetsen door een rechter om te weten of het niet tegen de geest van de wet ingaat en dan zou het zomaar eens meer dan 4000 euro kunnen kosten ;) Daarom dat ik ook al voorzichtig uitging van minder legaal.

Nou lijkt me duidelijk dus :)
Nogmaals, we lenen ieder jaar een auto en anders zou ik inderdaad huren. Het is alleen jammer dat het met bijtelling alles of niks is.
Snap ik anderzijds ook wel weer want anders zou er op grote schaal misbruik van gemaakt worden.
Ik wacht met smart op bijtelling per gereden privé kilometer! :)

Kom in België wonen :-)

Glij blij door die brei :-)

Ja dan is de bijtelling wel lager maar heb je die wegen wel eens gezien ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een minder legale, maar niet te controleren versie: wisselen met een collega…

Zjanke op 27 dec 2016 14:13

Volgens mij is dat 100% legaal (zolang die collega inderdaad de administratie bijhoudt).
Maar ja, dan rijd ik nog steeds niet in mijn eigen auto.
Je kan namelijk ook een auto die ‘over’ is van de werkgever meenemen, waar je dan een redelijke vergoeding voor betaalt (een soort huur). Maar dan weer is dat niet mijn auto.
Dan zou ik eerst op papier de bestuurder moeten zijn van de auto die over is, zodat mijn huidige auto 'de overgebleven auto wordt.
En dan na de vakantie weer terug wisselen. Als het al legaal is, is het erg omslachtig.

Jay op 27 dec 2016 14:34

Dat is best legaal, maar rij jij alsnog meer dan 500km prive met een auto die door de werkgever ter beschikking is gesteld en ben je dus bijtelling over het gehele jaar verschuldigd…

*bericht bewerkt door franksplinter op 27 dec 2016 15:33

Ik werk bij een leasemaatschappij en wij bieden mensen de mogelijkheid om een ‘vakantie auto’ te reserveren. Hiermee kun je je leaseauto tijdelijk even ruilen voor de gunstige vakantie auto.

Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen kun je altijd een bericht sturen, wil je best adviseren…

@pvdh dat zou ik heel interessant vinden…mijn werkgever en/of leasemaatschappij bieden dat niet aan helaas. Ik denk overigens dat je dan of voor beiden bijtelling betaalt, of voor beiden niet…toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83, wellicht is het wel een optie, vraag het eens na bij de verantwoordelijke voor het wagenpark!

Je bent pas bijtelling verschuldigd als je langer dan 2 weken in de betreffende auto rijdt. Als je na die tijd de auto weer inlevert is geen bijtelling meer verschuldigd. Je zit dus niet ineens een geheel jaar vast aan het bijtellingsverhaal…

De 4000 euro lekker in je binnenzak houden en met het vliegtuig gaan (evt. met kleine huurauto) lijkt mij de beste oplossing. Wil je wel met je lease-auto op vakantie dan zul je, net als heel veel landgenoten, gewoon de bijtelling moeten betalen.

Wat ik niet snap is dat je een kleine auto hebt maar niet de kosten van leaseauto wilt betalen. Je kan de 4.000 euro betalen en de kleine auto verkopen. Heb je twee vliegen in één klap mee op denk ik. De leaseauto wordt niet “slechts” voor wintersport gebruikt omdat de priveauto geen kilometers meer maakt die anders de leaseauto zou maken. Tegelijkertijd heb je geen kosten meer aan de priveauto ( afschrijving, mrb, verzekering). Zal netto waarsschijnlijk iets duurder zijn maar is een stuk minder stress en als je keer met het gezin een weekendje weg wil, heb je een comfortabelere auto.

Gewoon een Dacia Logan MCW leasen. Goedkoop en toch ruim? ok zou ik zelf ook niet willen maar als de centjes een rol spelen is het wel een optie.

Of de betere route BMW 530 X-Drive Touring privé voor max 10000 km per jaar en een Alfa Romeo Julia voor zakelijk. Maar goed dat was je vraag niet?

Een eerder advies om naar de grens te rijden en later je stand terug te laten zetten is strafbaar per 1-1-2014.

Wat ik niet snap is dat je een kleine auto hebt maar niet de kosten van leaseauto wilt betalen. Je kan de 4.000 euro betalen en de kleine auto verkopen. Heb je twee vliegen in één klap mee op denk ik. De leaseauto wordt niet “slechts” voor wintersport gebruikt omdat de priveauto geen kilometers meer maakt die anders de leaseauto zou maken. Tegelijkertijd heb je geen kosten meer aan de priveauto ( afschrijving, mrb, verzekering). Zal netto waarsschijnlijk iets duurder zijn maar is een stuk minder stress en als je keer met het gezin een weekendje weg wil, heb je een comfortabelere auto.

Tim91 op 27 dec 2016 21:18

En als de 2e auto nu juist nodig is voor de partner?

Je kunt ook een lichtere leaseauto nemen die je op privé zet. Volgens mij kostte mijn Clio netto 100 euro oid (Estate). Meestal krijg je ook nog iets extra’s als je onder je lease tarief zit.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 27 dec 2016 21:49

@roy83, wellicht is het wel een optie, vraag het eens na bij de verantwoordelijke voor het wagenpark!

Je bent pas bijtelling verschuldigd als je langer dan 2 weken in de betreffende auto rijdt. Als je na die tijd de auto weer inlevert is geen bijtelling meer verschuldigd. Je zit dus niet ineens een geheel jaar vast aan het bijtellingsverhaal…

Pvdh op 27 dec 2016 20:05

tnx, ga ik doen. Overigens vind ik bijtelling betalen niet erg, maar zou ik best wel iets kleiner willen rijden, als ik de vakanties dan maar iets groters kan hebben…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leaserijders worden al zo vreselijk voorgetrokken door onze overheid. Heel goed dat de bijtellingsregelingen eindelijk wat reëeler worden. Voor pak 'm beet 400 euro pm rijd je privé echt geen nieuwe auto…

*bericht bewerkt door havana op 28 dec 2016 08:57

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Leaserijders worden al zo vreselijk voorgetrokken door onze overheid. Heel goed dat de bijtellingsregelingen eindelijk wat reëeler worden. Voor pak 'm beet 300 euro pm rijd je privé echt geen nieuwe auto…

havana op 28 dec 2016 08:52

Je haalt 2 dingen door elkaar, leaserijders worden idd voorgetrokken door de overheid, maar dit gaat dan om hybride of elektrische voertuigen. Ts zou 400 euro pm betalen, dat lijkt mij geen belasting voordeel. In feite betaald ts 42/52% belasting over de waarde van de auto (21 of 25% van de aanslaf waarde per jaar). Het is de werkgever die dit faciliteert en de bruto kosten draagt naast de privé bijtelling. Ik kan bv kiezen 700 extra salaris of een leaseauto. Over beide zou ik belasting betalen.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 28 dec 2016 09:56

Leaserijders worden al zo vreselijk voorgetrokken door onze overheid. Heel goed dat de bijtellingsregelingen eindelijk wat reëeler worden. Voor pak 'm beet 400 euro pm rijd je privé echt geen nieuwe auto…

havana op 28 dec 2016 08:52

Typische reactie van een jaloerse niet leaserijder.

Übung macht den meister!!!

Klopt helemaal! Zou graag ruilen op dit vlak.

Andersom zouden velen weer met mij willen ruilen omdat ik zoveel vakantie heb (als docent).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Klopt helemaal! Zou graag ruilen op dit vlak.

Andersom zouden velen weer met mij willen ruilen omdat ik zoveel vakantie heb (als docent).

havana op 28 dec 2016 10:01

Dat laatste valt wel mee hoor. Mijn vrouw is ook docent en ik zou echt niet willen ruilen. En ik werk maar 4 dagen in de week dus ben meer thuis dan mijn vrouw als ik alle dagen bij elkaar optel. ;)

Übung macht den meister!!!

Een minder legale, maar niet te controleren versie: wisselen met een collega…

Zjanke op 27 dec 2016 14:13

Volgens mij is dat 100% legaal (zolang die collega inderdaad de administratie bijhoudt).
Maar ja, dan rijd ik nog steeds niet in mijn eigen auto.

Jay op 27 dec 2016 14:34

Nee hoor. Bijtelling gaat niet op auto, maar op persoon. Belasting betaal je immers ook als persoon. Dus als jij meer dan 500km privé rijdt in welke leaseauto dan ook, hoor je formeel bijtelling te betalen. Het is in deze constructie lastig te controleren, maar in feite is het nog steeds illegaal.

Klopt helemaal! Zou graag ruilen op dit vlak.

Andersom zouden velen weer met mij willen ruilen omdat ik zoveel vakantie heb (als docent).

havana op 28 dec 2016 10:01

De meeste leaserijders die ik ken rijden zakelijk >30k file km’s, denk dat ze liever ruilen met de afstand woon -werkverkeer van een docent. (doorgaans op de fiets?).

Vakantie dagen houd ik liever buiten de schoolvakanties om ;)

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 28 dec 2016 10:48

Plaats een reactie