De andere kant van de medaille...

De andere kant van de medaille…

Wij als gepassioneerd wintersportliefhebbers delen ontzettend veel info op deze fijne site en verkneukelen ons aan de voorpret om straks weer op wintersport te kunnen gaan. De ijsbloempjes gaan door ons weer buiten gezet worden. Maar weten en beseffen wij wel dat er ook een keerzijde aan dit hele mooie verhaal zit? Daarom, de andere kant van de medaille. In 3 delen, vandaag het eerste deel:

  1. De extreem fanatieke wintersporter zelf:

Veelal niet begrepen door z’n omgeving. Een sneeuwvlok in een gloeiende Sahara. Wie kent niet de vreemde blikken van mensen als je in de zomer over webcams van gletsjerskigebieden begint? Wie heeft niet al eens in de zomer met het schaamrood op de kaken bij het stoplicht gestaan met de skibox nog op het dak? Welke bouwvakker onder ons is niet eens op de werkplaats verschenen met z’n skihandschoenen aan in plaats van z’n werkhandschoenen? Het zomerse vakantiegeld wordt het liefst aan de winter besteed en elk sprankje hoop op sneeuw wordt met een dansje gevierd. Deze passie is compleet vernederend als je uit het platte Nederland en Vlaanderen komt. Maar vandaag las ik dat het nog treuriger kon. Een interview in 1 of ander dagblad met Henk. Een extreem fanatieke wintersporter zonder budget. Hier een foto van het krantenartikel, kon het zo snel niet online vinden. Als je erop klikt kun je het lezen:

null

Binnenkort deel 2.

Haha leuk geschreven martijnski ;)
Datwordt een +1

jongens de medaille heeft ook nog een zijkant,
ik moet een poosje naar een afkick kliniek voor wintersportforum verslaafden, want ik heb enkele taken in het dagelijkse leven die mij toebedacht waren in de afgelopen tijd grof verzaakt en wil deze nu gaan inhalen, dus als jullie opmerken dat er een virtuele stilte rond mij opduikt betekend dat niet dat ik jullie stukjes niet meer waardeer of niet meer lees, maar elke keer dat ik dwangmatig reageer kost dat ook weer navenant veel tijd en aktie en reaktie blijven elkaar dan steeds opvolgen,
ik hoop dat jullie begrip voor mij kunnen opbrengen in deze zware tijd…
maar 1 december heb ik nog staan in de agenda,
dus tot dan, en mocht ik toch weer schrijven tussendoor, dat betekend dat dat het afkicken niet succesvol gaat…snik…

Ik vrees dat ik 4 dagen zonder cees niet ga volhouden :s

Ik denk Cees zelf ook nog geen 4 uur :)

Misschien gaat m’n stuk nu wel uit 4 delen bestaan. De andere kant van de medaille…en Cees.

Cees, het is een beetje ‘alles of niets’ lijkt het wel…

Kan je er niet een juiste balans in gaan vinden?
Een soort prioriteitenlijstje?

hoogste prioriteit: real life, dus je sociale omgeving
middel hoge prio: je huis, hond, auto, buurman, etc.
middel lage prio: het forum
laagste prio: de afwas :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Cees, als ik je dan toch een tip mag geven over een goede afkickkliniek dan volgt hier de foto:

null

Ze maken het alle wintersportverslaafden die er komen erg moeilijk. Maar des te beter kun je straks terug achter je Ipad de verlokkingen weerstaan. Het adres van deze rehab heb ik nog wel ergens. Het is in ieder geval Colorado, Amerika. Als je morgenavond vertrekt kun je nog net een kuurtje van 3 dagen doen. Dan wacht ik je donderdagmiddag op Schiphol op en kun je fris en opgelapt mee naar het Strudelfeest :)

Jongens, nog even vlak voor het slapen gaan,
Ik ben zeer geroerd door jullie medeleven en ik ben vanavond ook flink opgeschoten met het artikel wat ik volgende
week als deadline af moet hebben, de komende dagen dus nog even afzien en ja zo vlak voordat ik me naast Jane neervlij nog even met trillende vingers op de ipad, wat feedback,
Het artikel van PaulE nog even gelezen, zelfs me nog even afgevraagd of hij er nu echt geweest is of met het ongebruikte materiaal van de vorige keer, nu de 2e serie gemaakt heeft,
Sorry Paul als je meeleest, maar zo’ n twijfel knaagt dan aan me en dat in de toestand waarin ik mij bevind, voorwaar geen sinecure,
Heren ik wens jullie allen een goede nachtrust en ik hoop morgen de power te vinden om dat tintelende gevoel in mijn rechter wijsvinger te weerstaan en de bewijsvoeing van een pratende vietnamese vrouw in een lift na te gaan,
Voor de andere filmpjes kon ik nu de broodnodige rust nog niet vinden, maar mijn zelfvertrouwen groeit weer dat ik minstens 4 uur offline heb kunnen blijven,
Nee geen + 1 tjes graag, want zo heb ik ook bedacht binnen de stube zouden deze eigenlijk niet gegeven mogen worden,
Behulpzaam zijn kan dus eigenlijk alleen maar in de topics buiten de stube…
Pffff

@cees +2

:D

@ Sicco: :D

@ Cees: Goed om toch weer wat van je te horen. Die deadline ga je wel halen, anders bied ik m’n hulp aan. En Paul en z’n Vietnamese (???) vrouw zijn wel degelijk in het Stubaital. Dat heeft ze me vanuit de lift verteld. Donderdag de rest van de vertaling :)

En dan nu, deel 2.

  1. De lokale bevolking in de Alpenlanden:

Het lijkt allemaal een sprookje. Wonen in of vlakbij een wintersportbestemming. Maar ook hier een andere kant van de medaille.

De lokale bevolking ondervindt grote hinder van ons plezier en vermaak in de winter. Van vrienden in Zwitserland hoorde ik het verhaal over een tekort aan steentjes om de oprit mee te plaveien. Deze steentjes worden namelijk ook gebruikt om te strooien. Waar wij strooien met zout, strooien ze in de Alpenlanden soms ook met steentjes. Deze hechten zich vast in de ijsplaten op de weg en zorgen voor een beetje grip. Alle veiligheid voor ons toeristen. Maar huis- en tuinhobbyisten vissen dus naast het net als zij een paar zakken van dit gewilde materiaal willen aanschaffen. De steentjes worden via Marktplaats voor enorme bedragen aangeboden:

null

De overvolle wegen tijdens het winterseizoen met traag rijdende buitenlanders zijn ook een doorn in het oog van de lokale bevolking. Standaard moeten de locals in de winter 10 minuten eerder uit hun bedje om toch maar op tijd op de plaats van bestemming te komen. Een soort van 2e wintertijd dus.

Lunchen op of buiten het werk begint ook al lastig te worden. De skitoeristen komen zelfs tussen de middag de berg af om goedkoop een hap te kunnen scoren. Willen de Alpenbewoners zichzelf verwennen met een vers bereide maaltijd dan graaien ze in de supermarkt vaak naast de aanbiedingen en zijn zelfs de kiloverpakkingen gehakt allemaal uit het schap geroofd. Kiezen ze er dan uiteindelijk maar voor om uit te gaan eten, zijn ze genoodzaakt om de hoofdprijs te betalen omdat alle restaurants hoogseizoenprijzen hanteren.

Gratis parkeerplaatsen in de buurt van de skigebieden worden vaak al in oktober bezet verklaard door de wintersportende toeristen door middel van rode linten of door simpelweg keien op de plek te leggen:

null

null

De ergernissen zijn zeker nog niet allemaal opgenoemd hierboven, daarvoor is de lijst te lang. Echter worden er ook oplossingen aangedragen. Gemeentebesturen in diverse kantons in Zwitserland zijn van plan om dorpsfeesten in de winter ook een verplicht karakter te gaan geven. Het dorpsgevoel sterft in de winter in bijna alle gebieden tijdelijk uit. Iedereen is alleen maar bezig met business of blijft thuis in verband met de drukte op de berg. Door middel van feest- en speldagen proberen deze gemeentes oude tradities in ere te behouden en de bevolking wat lichtpuntjes te geven in de donkere wintermaanden.

Zoals we zien valt het niet mee om lokaal te zijn in en om een wintersportgebied. Een droom voor velen is een nachtmerrie aan het worden voor anderen. De voordelen van de lokale bevolking smelten net zo snel als de plaatselijke gletsjers.

Jongens even een berichtje uit de afkick kliniek.
Het is hier verschrikkelijk, om je af te laten kicken van de sneeuw laten ze je hier allemaal beelden zien van zonovergoten tropische stranden,
om nachtmerries van te krijgen, ik weet niet of ik het hier lang kan blijven uithouden,
ik ga het wagen een beeld van zo’n nachtmerrie hier neer te zetten, maar ik vrees alweer een modbreak, want dit zal elke echte rechtgeaarde sneeuwliefhebber met gekromde tenen in de skischoenen moeten ondergaan

Colorado Amerika, duim voor me dat ik het kan doorstaan

Wij zijn anders wel afgekickt. Wie ben jij?

Leren loslaten hebben ze me hier in de kliniek geleerd,afleiding zoeken in andere bezigheden, zonder natuurlijk opnieuw in een relationele afhankelijkheid te komen,
Afstand nemen van het onderwerp van affectie,

Ik ben blij dat jullie me zo meehelpen om afstand te nemen,immers daar ik al bijna vergeten ben wordt het proces van loslaten voor mij en mijn kwaal een te behappen grootheid,
Dank mannen!

Geen dank Cees, we wijden je donderdag gewoon weer in :)

…Veelal niet begrepen door z’n omgeving. Een sneeuwvlok in een gloeiende Sahara. Wie kent niet de vreemde blikken van mensen als je in de zomer over webcams van gletsjerskigebieden begint? Wie heeft niet al eens in de zomer met het schaamrood op de kaken bij het stoplicht gestaan met de skibox nog op het dak? Welke bouwvakker onder ons is niet eens op de werkplaats verschenen met z’n skihandschoenen aan in plaats van z’n werkhandschoenen? Het zomerse vakantiegeld wordt het liefst aan de winter besteed en elk sprankje hoop op sneeuw wordt met een dansje gevierd…

Martijnski op 26 nov. 2011 19:11

Hoe waar is dit:
-Zelfs hier op wintersporters.nl waar ik dacht onder gelijkgestemden te zijn begrijpt men mij veelal niet.
-De Sahara en skiën. Been there, done that:

null

Enkele minuten voor de afdaling (we sliepen in de oase):


Van de afdaling zelf heb ik geen video durven maken.
-Wij gebruiken onze lichtblauwe Fiat Panda als skibox en dekken de ski’s zorgvuldig met doeken af, zodat wij het schaamrood op onze kaken ons bespaad blijft.
-Het blijft uiteraard niet alleen bij kijken naar de webcams van zomerski-gebieden. We skiën er ook.
-Als tegenwicht spenderen we het winterse vakantiegeld aan een tropische bestemming dit jaar.

…Het artikel van PaulE nog even gelezen, zelfs me nog even afgevraagd of hij er nu echt geweest is of met het ongebruikte materiaal van de vorige keer, nu de 2e serie gemaakt heeft,
Sorry Paul als je meeleest, maar zo’ n twijfel knaagt dan aan me en dat in de toestand waarin ik mij bevind, voorwaar geen sinecure…
Pffff

Cees op 27 nov. 2011 01:40

Cees, ik vroeg mij al af waarom je niet reageerde?

Weet je, dat het mij gelukt is om vanaf gisteren 9:30 uur tot vanochtend 5:00 uur uitgelogd te blijven :) Nu denk je natuurlijk: "Hoe doet Paul E dat toch?" Het ging heel makkelijk: Lekker skiën in Stubai tot 16:20 uur de laatste zonnestralen meepikkend met een prachtig uitzicht richting de Dolemieten. Daarna een nachtelijk rit naar Nederland. En voila… 19:30 uur niet ingelogd. Voorwaar een prestatie ;)

"…"

Cees, ik vroeg mij al af waarom je niet reageerde?

Weet je, dat het mij gelukt is om vanaf gisteren 9:30 uur tot vanochtend 5:00 uur uitgelogd te blijven :) Nu denk je natuurlijk: "Hoe doet Paul E dat toch?" Het ging heel makkelijk: Lekker skiën in Stubai tot 16:20 uur de laatste zonnestralen meepikkend met een prachtig uitzicht richting de Dolemieten. Daarna een nachtelijk rit naar Nederland. En voila… 19:30 uur niet ingelogd. Voorwaar een prestatie ;)

Paul E op 28 nov. 2011 11:59

Paul goed dat we aan 1 tafeltje zitten tijdens de schnitzel,
Want ik begrijp dat ik nog heel veel van jou kan leren,maar dan moet Martijnski natuurlijk wel even gelegenheid geven voor een dergelijke uitwisseling

Geen probleem Cees. Je hebt de tijd. Je retourvlucht naar Colorado vertrekt pas weer om 21.35u :)

Andere opties: Als ik net een stuk schnitzel in m’n mond heb. Als ik even naar het toilet ben. Als ik m’n skischoen wat losser zet. Als ik Roel de maat aansla voor het liedje. Ach, duw me maar gewoon opzij. Ik val makkelijk om met die skischoenen aan m’n enkels.

Martijnski jou omduwen met een stuk schnitzel in de mond lijkt me niet zo’n goed idee, je zou je erin kunnen verslikken en als je daarna uitgeproest zou zijn moeten we de vloer eerst dweilen voordat we met de sneeuwdans kunnen beginnen,
het lijkt me beter dat op het moment dat het hardekern interview van jou afgenomen wordt (wie o wie gaat dat doen?), dat Paul en ik even bijpraten

oa hierover:

Binnenkort ook als boek verkrijgbaar: de fantastische skiavonturen van Paul E &

hello folks, here a message out of colorado,
within a few minutes i am going in a new therapy session, so i cannot judge the results of the elevatormountaun choices, but later this day i wil try to do so, what exact the time difference is with europe i donot know but please be patience,
the medical people here have forbidden me to use internet, but i donot understand why, but i was lucky since a young secretary girl heard that in a former life i was serge gainsbourg, i have the secret permission to use her laptop,
so good bye and perhaps till later this day

cheese

-De Sahara en skiën. Been there, done that:

Paul E op 28 nov. 2011 11:50

Jaja, been there done that. Ik kon me nog vaag iets herinneren van duintjes in Vietnam. Een foto van je vrouw in die duinen moet ons laten denken dat je in de Sahara bent geweest. Ik geloof het niet en hieronder het bewijs. Zelfs dat paard waar je vrouw op reed staat er nog:

null

Maar dan nu zoals beloofd het derde en helaas laatste deel.

3.De admins van Wintersporters.nl

Voor deze mannen ook een keerzijde aan de recentelijk gewonnen medaille. Belofte maakt schuld en winnaars hebben snel en veel vrienden. Een Strudelfeest zo organiseren dat iedereen tevreden moet zijn (inclusief zij zelf) is een hele lastige opgave. De zoveel andere meningen die opdoemen bij successupporters en toch met respect moeten worden benaderd. Het valt niet mee om niet naast de schoenen te gaan lopen.

Maar de ogen zijn dan vanaf nu ook extra op deze mannen gericht. Meer verantwoordelijkheid krijgen betekent ook strakkere regels opstellen en nu als beste vrije tijd/reissite van Nederland ook daadwerkelijk hanteren. De winstpremie is dan ook opgegaan aan nieuwe representatieve bedrijfskledij:

null

(vlnr: Rogier, Martijn, Yo-han, Wietse en Roel)

Door dit extra oogje in het zeil te houden, worden de werkweken drukker. Meer uren draaien en minder webcams loeren. Er zullen voor jullie als succesvolle ondernemers nu ook wel schnabbels in het verschiet gaan liggen. Leuk voor de portemonnee, maar wie is er niet ten onder gegaan aan de borreltjes en groupies achteraf.

null

Verder worden er nu ook meer live reports verwacht en zullen jullie ongeacht de condities af moeten reizen om verslag te doen. Zoiets als het live report van Martijn, in een groen bruin wit bruin groen knollen knollenland. Dat doe je toch niet voor je plezier.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2164/Live-vanuit-I…

Voor ons als sitebezoekers is het natuurlijk ontzettend leuk. Kijken en lezen wanneer je zin hebt en lekker je passie beleven. Op het moment dat jou het beste uitkomt. Maar deze mannen zitten 24/7 achter de schermen, zowel letterlijk als figuurlijk. Er werd laatst in een topic over prive tijd gesproken door 1 van de admins, maar of dat op waarheid berust vraag ik me af. We zullen zien of donderdag alle admins ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Of gaan ze lootjes trekken voor wie achterblijft en het forum in de gaten blijft houden?

Er rest ons eigenlijk nog maar 1 vraag. Is wintersport wel goed voor de mens?

Haha :D

Maar dan nu zoals beloofd het derde en helaas laatste deel.

Misschien gaat m’n stuk nu wel uit 4 delen bestaan

Donderdag de rest van de vertaling

[/post]

we want more!

Exclusief, voor Cees en andere harde-kern-Stube-leden. Deel vier:

  1. Niels

Sinds 39 weken lid maar al veel langer lezend hier op het forum. Nog maar 16 jaren jong en nu al opgescheept met een serieuze wintersportverslaving. Één meter vierennegentig lang en nog steeds onder vaders en moeders vleugels. Wonende en studerende tussen de voormalig mijnen van Genk in Belgisch Limburg.

Je zou zeggen dat hier niks mis mee is. Pas 16 jaar en toch al zoveel wintersportpassie, kennis en ervaring. Z’n lengte geeft hem voordeel bij het binnendringen van gondels en apres ski bars. Het nog thuiswonen brengt de jaarlijkse betaalde familiewintersport met zich mee en spekt z’n bankrekening. En de hellingen om tijdens een dump eens lekker off piste te knallen zijn op fietsafstand aanwezig. De andere kant van de medaille lijkt hier niet aanwezig.

Toch is het voor Niels niet allemaal even makkelijk om z’n passie te beleven zoals velen hier.

Studeren betekent meestal dat er tijd geinvesteerd moet worden. Tijd die anders besteed had kunnen worden aan het rondhangen hier op het forum. Aan het inwinnen van nog meer wintersport informatie. Maar z’n moeder houdt alles goed in de gaten. Zij is de stok achter de deur. Kijkt erop toe dat zijn studie niet verwaarloosd wordt. De hel op aarde:

null

Voor de meesten hier is de keuze van wonen een vrije keuze geweest. Je woont waar je graag wilt wonen. Niels heeft als thuiswonende jonge vent die keuze niet gehad. Z’n ouders wel. Maar Genk staat nou niet bekend om z’n gezonde leefomgeving. De heuvels die de mijnen hebben voortgebracht zijn door de luchtvervuiling bijna niet te zien:

null

null

Als er dan een goede laag sneeuw valt is die binnen 24 uur zo zwart als roet. Ook niet echt motiverend om je latten te waxen en in je achtertuin wat afdalingen te maken. Slechts 10 kilometer naar het zuiden ziet alles er al heel veel beter uit.

Dan z’n leeftijd. Ook in België mag je pas na je 18e verjaardag je rijbewijs afhalen op voorwaarde dat je de examens hebt behaald. Maar onze Niels is pas 16. Z’n fiets, het openbaar vervoer en z’n vader brengen hem dan ook overal naar toe. Helaas niet naar Rotterdam. Het is dan ook een lastige opgave om met je fiets of het openbaar vervoer vanuit Genk in Rotterdam te geraken. Z’n vader zou hem kunnen brengen en kunnen wachten in de auto op de parkeerplaats achter de Machinist. Als hij een konijnenpak aantrekt mag hij ook binnenkomen. Helaas lijkt z’n vader me niet het type hiervoor.

Maar ook hier op het forum zijn enige initiatieven ondernomen om Niels toch het Strudelfeest mee te laten maken. Liftjes vanuit Brussel, Wijnegem, Eindhoven en zelfs overnachtingen worden voorgesteld en aangeboden. Het kan eigenlijk niet mooier. Maar z’n ouders gooien roet in het eten (wonen ze daarom in Genk?) Niels mag niet, hij is pas 16. Gaan wij hiermee akkoord?

Het zit onze harde-kern-benjamin-Stube-lid ook niet mee in deze feestmaand. Maar deze andere kant van de medaille is nog om te keren. Niels moet mee! Laten we met z’n allen bedenken hoe we Niels’ ouders kunnen overtuigen. Als Niels niet mag komen is het misschien een idee om met z’n allen af te reizen naar Genk en op 5 december daar z’n verjaardag te vieren. Kijken wat z’n ouders hiervan vinden.

Haha martijnski, ik voel me te vereerd. :D
Hoe dan ook, er zit een grote kern van waarheid in. Leven in deze periode van een mensenleven valt niet mee, al helemaal niet als lid van wintersporters.nl waar mensen in de bres springen voor de community liefde en de andere leden.

Bedankt voor alle hulpacties om alsnog in de machinist te geraken. Maar de combinatie van kerstexamens, het ontbreken van een geldige smoes voor 2dagen school afwezigheid en de beperkte mogelijkheden om als 16 jarige af te reizen op een donkere donderdagavond naar een wildvreemde stad doen mij de das om.

Maar de volgende meeting zal ik er alles aan doen om erbij te zijn. En op 5 december allemaal welkom maar laat wel ff iets weten, zodoende dat ik weet hoe groot de voorraad weizen dient te zijn.;)

Mooi! Blijkbaar nog een centimeter gegroeid ondertussen :D
De keerzijde van Genk is wel de voetbalploeg: 7-0 verliezen in Valencia! Ik heb heel veel begrip voor dat oudersgedoe, ik heb het zelf ook.

@ Mathijs: Ja, dat oudergedoe heeft iedereen een keer gehad. Ik had het misschien ook over jou kunnen schrijven, maar ik had toevallig nog een foto van Niels en z’n ma liggen.

@ Iedereen: 5 December dus naar Niels in Genk. In verband met pakjesavond zal het rustig zijn op de wegen. We kunnen dan ook onbeperkt Weizen gaan drinken, controles zullen er ook niet veel zijn :)

Plaats een reactie