3 Routes richting Val Thorens.

Laatste week van dit jaar ga ik richting Val Thorens met de auto. Nu ben ik al een paar dagen aan het kijken wat nu de slimste route is om te pakken.

Omdat ik zag dat andere ook aan het dubben waren over de te kiezen route leek het me handig hier een topic aan te wagen met een aantal verschillende opties.

LET OP: Alle routes zijn vanuit Utrecht

Optie 1:

Dit is volgens de verschillende routeplanners de snelste route.

null

Tolkosten: €43,70 ( €87,40 voor heen-terug)

Optie 2:
Dit is het alternatief via duitsland/zwitserland.

null

Kosten voor een Vignet (1 jaar geldig): €35,50

Optie 3:

null

Tolkosten: €62,-

Welke route denken jullie dat het beste is in de laatste week van December?

Hier loopt al een draadje over:)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/33769

life is a beach, or a pile of snow

Hier loopt al een draadje over:)

https://www.wintersport.nl/forum/topic/33769

Pascal op 28 nov. 2011 18:01

Ja dat had ik gezien, maar ik dacht ik maak vast een overzichtje. Dan is het wat overzichtelijker.

Optie 1 het kortst lijkt me? maar wel 80 euro aan tol…

Ik zou alsnog over duitsland/zwitserland rijden… Goedkoopst… (als de wegen begaanbaar zijn ivm sneeuw).

Ivm files hebben wij (van een doorgewinterde :-) vrachtwagenchauffeur) de tip gekregen route 1 te pakken maar dan over maastricht en luik te rijden, dan vermijd je de drukte bij antwerpen en brussel. Dit is wat wij dus gaan proberen, maar dit wordt pas maart.
Ik vind zelf de snelheid/begaanbaarheid belangrijker dan het verschil in kosten trouwens.

Ivm files hebben wij (van een doorgewinterde :-) vrachtwagenchauffeur) de tip gekregen route 1 te pakken maar dan over maastricht en luik te rijden, dan vermijd je de drukte bij antwerpen en brussel. Dit is wat wij dus gaan proberen, maar dit wordt pas maart.
Ik vind zelf de snelheid/begaanbaarheid belangrijker dan het verschil in kosten trouwens.

Gerlineke op 28 nov. 2011 18:47

Ik kom zelf ongeveer 1 keer per maand in Luxemburg, en mijn ervaring is dat de route via Luik inderdaad wat rustiger is. Echter ga ik meestal om 5 uur s’ochtends rijden en rij ik dan alsnog over Brussel omdat ik die route een stuk fijner vind. Luik is zo grauw naar mijn mening :).

Overigens vind ik de snelheid/begaanbaarheid ook belangrijker dan de kosten.

Ik ook… maar als je toch uiteindelijk moet kiezen ;-)

Wij gaan volgende week ook die kant op (Méribel-Mottaret) en wij gaan over Duitsland. Het is iets meer kilometers, maar in tol een stuk goedkoper (vignet op de kop getikt voor € 10,00 op Marktplaats) En we vinden allebei Duitsland een stuk fijner rijden dan met name België.
De begaanbaarheid van de wegen lijkt me niet zo’n issue: je komt op dezelfde D-weg in Frankrijk aan, alleen via andere snelwegen. Ik zie het probleem niet echt. En wat de drukte betreft: wij rijden 's nachts, dus hoeven alleen rekening te houden met wegwerkzaamheden.

Bij optie 2 is vergeten dat ook daar nog een gedeelte tol betaald moet worden op Franse snelwegen. Je bent dus meer kwijt dan alleen de kosten voor het Zwitsers vignet.
Optie 3 zou ik snel vergeten. Totaal niet nodig om over Parijs te rijden. Via Reims en de A5 is veel logischer en sneller.

@Paul, wat je zegt klopt inderdaad. De route die wij willen gaan rijden kost ook nog eens ongeveer € 15,00 euro aan Franse tol (we komen bij Genéve Frankrijk binnen). Dus in totaal gaat het ons € 40,00 euro aan tol kosten (heen en terug). In Duitsland kan je lekker doorrijden, dus eventuele extra kilometers compenseren we daar vrij eenvoudig (ik spreek uit ervaring).

Heel mooi overzicht, Frank! Sommige mensen rijden steeds hetzelfde zonder opnieuw na te denken wat de beste optie is. Ook wij hadden dit jaar de afweging en hebben gekozen via Duitsland te gaan. Vorig jaar vertrokken we ergens anders vandaan in Nederland en toen was optie 1 het fijnst. Dus moet je gewoon elk jaar opnieuw bedenken wat handig is, en daar is dit overzicht (mits up to date) heel goed voor!

Serfaus

Als je over Zwitserland rijdt is de tol in Frankrijk 6 euro meen ik (tot aan annecy). Daarna langs het meer naar Albertville (is korter in afstand en tijd en je hoeft geen tol te betalen).

Bedenk wel dat de snelwegen in Frankrijk pas fijn worden als je bij de eerste tolpoort aankomt,net voorbij Nancy.

De wegen net over de grens Luxemburg/Frankrijk zijn een drama, rondom Metz mag je niet harder dan 90.

Vroeger waren de wegen daar veel beter onderhouden.

Dank je Karlijn!

Poeh, jullie maken het me nog niet makkelijker.

Mijn idee is dat je via optie 2 (via duitsland/zwitserland) een stuk meer door de bergen rijdt waardoor het bij sneeuwval wel eens meer kan vertragen dan bij optie 1. Klopt mijn idee?

dat wil ik ook wel weten…
we hebben gelukkig nog een paar dagen maar willen eigenlijk voor donkder is aankomen in val thorens en denken er aan om dan maar om 04.00 uur te vertrekken…we kunnen elkaar mooi afwisselen maar af en toe stoppen is toch wel fijn…

Wat Sjakie zegt. Doen wij al jaren en kost bijna niks aan franse tol. En het zwitserse vignet is voor ons altijd voor 2 wintersporten geldig dus extra voordeel :)
(Gaan altijd begin Januari skieen, vignet is dan geldig t/m eind Januari jaar erop.)

Winter is coming

Als je over Zwitserland rijdt is de tol in Frankrijk 6 euro meen ik (tot aan annecy). Daarna langs het meer naar Albertville (is korter in afstand en tijd en je hoeft geen tol te betalen).

Sjakie op 28 nov. 2011 19:48

Op zaterdagmiddag rond 15 uur vond ik altijd wel gezellig druk rond het meer van Annecy. Oftewel filerijden:(

life is a beach, or a pile of snow

Langs de westkant van het meer rijden, valt reuze mee. Is soieso sneller en goedkoper (geen tol, minder brandstof) dan via Chambery waar het ook aardig druk is altijd…

Heb wel es meegemaakt dat het druk is maar nooit file gereden (in de wintermaanden)… Ben benieuwd waar je dit argument vandaan haalt, was die ervaring toevallig niet in de zomer ;-)??

Lekker belangrijk die paar Euro verschil in Franse tol en een Zwiters vignet. Op een totale wintersport is dat peanuts. Ook zo mooi: via DLD en Zwitserland is wat dat betreft goedkoper en je kunt op sommigen delen harder (wat sommigen ook doen) – weg is je voordeel door een hoger benzineverbruik :)

@ Cheizz: begaanbaarheid niet zo’n issue? Reken maar van yes dat de kans dat je op de Duitse autobaan in de dikke sneeuw komt te zitten een heel stuk groter is dan op de Franse autobaan. Vorig jaar bv op de terugweg op de A61 boven Hockenheim stapvoets moeten rijden terwijl er in Frankrijk geen vuiltje aan de lucht was. Kwam vanuit Serfaus dus via Frankrijk was toen niet echt een optie.

Oftewel ik ga vanuit ZO-Brabant altijd via Frankrijk omdat de betrouwbaarheid van die route in mijn ogen een stuk groter is.

@ Cheizz: begaanbaarheid niet zo’n issue? Reken maar van yes dat de kans dat je op de Duitse autobaan in de dikke sneeuw komt te zitten een heel stuk groter is dan op de Franse autobaan. Vorig jaar bv op de terugweg op de A61 boven Hockenheim stapvoets moeten rijden terwijl er in Frankrijk geen vuiltje aan de lucht was. Kwam vanuit Serfaus dus via Frankrijk was toen niet echt een optie.

Paskal op 28 nov. 2011 20:59

Grote kans dat als er sneeuw valt in de Ardennen, Noord Frankrijk dat het ook valt op de route door Duitsland. Andersom ook. Grotendeels lopen deze route parallel aan elkaar. Hemelsbreed zitten er hooguit 200km tussen. Beide routes lopen (voor een deel) door het middelgebergte wat bijna 1 groot geheel vormt. Je rijdt dan of er dwars door of aan de oostkant langs.

Zwitserland is een ander verhaal. Hier kun je inderdaad wel eerder sneeuw verwachten dan op dezelfde breedtegraad in Frankrijk. Je rijdt hier gewoon wat hoger. Maar ik heb weinig te klagen over zowel de Duitse als Zwitserse verkeersdiensten als het sneeuwt.

T gaat mij ook niet om wat goedkoper is maar wat handiger is… moet zeggen dat de plasstops in de perfect zijn en dit vind ik in france toch wel tegen vallen (wel al vijf jaar geleden)…we wachten t weer rustig af en beslissen vrijdag wat we doen…

Eigenlijk klopt de openingspost niet, want er zijn met die routes die daar getoond zijn nog twee variaties en een daarvan is volgens mijn ervaring de snelste. Namelijk op de eerste kaart: daar niet op geneve rijden waardoor je door annecy moet maar gewoon op lyon en chambery
In annecy staan wij altijd veel te lang stil.

Maak je aardig wat extra km’s niels… Het ligt er ook totaal aan vanaf waar je vertrekt… Er is geen 1 beste route…

Ik rij bijvoorbeeld vanaf Groningen, dan is Duitsland/zwitserland/annecy/albertville de snelste route…(en ook het goedkoopst)…

@Niels

Ik heb gewoon 3 voor de hand liggende routes gepakt volgens de Routeplanner:).

Ik denk dat mijn persoonlijke voorkeur toch naar Optie 1 uitgaat.

Ik ben het helemaal eens met Sjakie. Het hangt van veel verschillende dingen af. Er is niet één beste route.

Straks maar weer even skiën…

Volg mij op Twitter @SkieurVT

De route via Chambery is ook verre van ideaal, is één grote fuik en je staat 200 km voor Val Thorens al in de file. Tenzij je erg vroeg aankomt.

Vorig jaar over de laatste 300 km zo’n 8 uur over gedaan. Als het weer goed is zou ik de route via Zwitserland proberen

Wij gaan 's nachts rijden, zodat we een dag extra kunnen skiën en niet in de file staan. Het is heerlijk rustig op de weg en we rijden om en om twee uur, zodat je best wat slaap kunt pakken. Alsnog ben je natuurlijk nog wat vermoeid, maar ik vind dit fijn reizen.

Serfaus

@ skieur,

‘‘straks maar weer even skien’’

Normaal zou je me heel jaloers maken gehehe ;-) gelukkig ben ik er ook weer over een paar dagen, hopelijk net na het dumpje van komend weekend.

@ skieur,

‘‘straks maar weer even skien’’

Normaal zou je me heel jaloers maken gehehe ;-) gelukkig ben ik er ook weer over een paar dagen, hopelijk net na het dumpje van komend weekend.

Sjakie op 29 nov. 2011 11:02

Welk dumpje? Die is helemaal weggecijferd helaas… :(

Ik rijd de laatste jaren altijd via Duitsland/Zwitserland naar de Franse Alpen (vanuit Veenendaal). Zowel in de laatste week van januari als midden maart is dat prima te doen. Op de terugweg heb ik nog wel eens te maken gehad met files in Zwitserland (rond Bern kan het erg druk zijn), maar al met al vind ik dit een prima route als je de hoogte van de tol in Frankrijk wilt omzeilen.

Blijstra, het is minder indd en opgeschoven naar waarschijnlijk maandag. Maak me er overigens totaal geen zorgen over, komt allemaal wel goed op die hoogte (ook al is dit een uitzonderlijke start van een skieseizoen).

Plaats een reactie