Hoe duur is Zwitserland nu echt

Ik ski 2 keer per jaar. 1 week oostenrijk en 1 week zwitersland en ik betaal het zelfde. Het verschil is dat ik in oostenrijk dichter bij de piste een appartment heb en dat ik daar meer uit eten ga.

Ik ski al 10 jaar in St.moritz. Dit is een van de grootste gebieden van de alpen (350 km).

  • Alle liften zijn moderne snelle stoeltjesliften of gondels dus geen sleepmeuk
  • Ik sta nooit te wachten in de rij je skied gewoon met vaart je stoeltje in.
  • De pistes worden perfect onderhouden.
  • sneewzekerheid (dal ligt op 1900 meter) de top is 3300 meter

Ja de skipas voor 1 week is 100 euro duurder dan de pas van bijvoorbeeld zillertal. Maar al met al is het skien veiliger, rustiger en veel relaxer.

Wij gaan thuis naar de hanos om 70% van ons voedsel in te kopen en we koken gewoon zelf in het appartement. Dan ben je dus maar 3 euro per maaltijd per persoon kwijt.

Het appartement is inderdaad 30 tot 50 procent duurder dan oostenrijk. Maar tegenwoordig is met AirBnB of een vakantiehuis veel te bereiken voor een zelfde prijs als in oostenrijk.

Conlusie: Pas je leefstijl aan als je naar zwitersland op vakantie gaat dan is het niet duurder. Je krijgt er betere ski condities voor. Je moet alleen niet elke dag 10 bier weghakken bij de apreski want die zijn 6 euro per halve liter :(

Cappuccino voor 6 euro, goulashsoep achtige substantie voor bijna 20 euro…, echt te gek. En als het dan van goede kwaliteit zou zijn, ok, maar op 1 restaurant na was het echt ondermaats.

Ik weet niet waar dat was, maar
1: Dat soort tarieven heb ik zelfs in SFR ( laat staan in EUR) nog nooit betaald
2: De blikvoer kwaliteit die ik regelmatig in Oostenrijk ben tegen gekomen, heb ik in Zwitseland nog niet meegemaakt.

RCGrootveld op 1 nov 2017 13:10

Melchsee-Frutt, en meer precies in Bergrestaurant Erzegg. Om het helemaal af te maken, het was ook nog buffet. Geen ramp hoor, maar dat is wel waar het helemaal uit de pas liep in vergelijk met bijv. Alta Badia. Villars-sur-Ollon soortgelijke prijzen tegengekomen. Zoals ik al zei, het houdt mij niet tegen om naar Zwitserland te gaan maar horeca is aanzienlijk duurder op de berg dan wat ik gewend ben in Italië, en aanzienlijke mindere kwaliteit. Hotel Post was dan weer prima moet ik er bij zeggen, ook bovengemiddeld duur maar prima kwaliteit.

*bericht bewerkt door HN65 op 01 nov 2017 16:09

Wij gaan nu voor het 2e jaar op rij naar een klein gebied in Zwitserland. Hotel incl. goed HP is betaalbaarder dan in veel Oostenrijkse en Italiaanse gebieden. We hebben een familiesuite met 2 slaapkamers en parkeren gratis bij het hotel. De gondel vertrekt bij de uitgang van het hotel. Vanaf de blauwe dalafdaling skiën we zo het hotel weer in. (mits vrouw Holle gunstig gestemd is). Wij hebben in Oostenrijk nergens een hotel kunnen vinden wat exact hetzelfde biedt voor dezelfde prijs. Deze waren allemaal duurder.
De skipassen zijn gratis voor kinderen t/m 6 jaar. Skipas volwassenen 257 euro. Daarvoor krijgen we veel moderne liften en 0-wachttijd.

De rust, beleefdheid van het volk terplekke, ontspannen authentieke sfeer en fantastische skilessen voor de kids zijn daarbij extra pluspunten.

Het eten op de piste is duurder maar niet extreme. 3,50 voor koffie, 10,00 voor een bord spaghetti.

We boeken wel via vrijuit, neckemann of tui

Welk gebied dan? Hoe klein is klein?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij skien al jaren in Zwitserland, na een tijd Oostenrijk en Frankrijk bezocht te hebben. Nu voor het 2e jaar naar Riederalp, gebied Aletsch Arena met Bettmeralp. Ik vind vooral het eten en uiteten erg duur. Nou zit de skischool 50 meter van ons appartement en eten wij thuis tussen de middag, ook wel zo relaxed voor onze kleuter van 4. Wat het bij ons ook duur maakt, is de gondel naar boven omdat je er niet kan komen met de auto. Dan nog de sneeuwscooter taxi, en het parkeren onder in het dal. Appartement kan je zelf zo duur maken als je wilt. Skihuur en skipas is zeker duurder. Maar geen rijen bij liften en het ydillische dorp en heerlijk skigebied maakt een hoop goed. We zijn ook in Belalp, Grachen, Saasfee en Zermatt geweest. Die laatste 2 waren het duurst maar ook weer prachtig skien. Dat is ons de hogere prijs wel waard. Verder vinden we de zwitsers gewoon heel aardig, al met al voorlopig nog wel ons favoriete ski land. Overigens vond ik Grindelwald ook geweldig, 3 dagen geweest in februari dit jaar

*bericht bewerkt door Michelle13 op 01 nov 2017 16:21

Ik ben één keer in St. Moritz geweest. Ik was daar met Club Med (over duur gesproken). Niet mijn gebied. En in mijn herinnering extreem duur. En toen stond de zw.fr. nog laag.

Welk gebied dan? Hoe klein is klein?

Roy83 op 1 nov 2017 16:16

Slechts 65 km. Hasliberg

Had in de gunstige reistijd al benoemd??? Vanuit Limburg 7.15 uur

*bericht bewerkt door Jst81 op 01 nov 2017 17:02

Dan heb je het nog langzaamaan gedaan. Toen ik daar 2 jaar geleden was reed ik Maastricht - Hasliberg in 6 uur. En in Zwitserland steeds netjes aan de snelheid gehouden. Dit was wel in de zomer trouwens!

Het was een trip die ik nooit zal vergeten. Na een loodzware cyclo (175 km / 5300 hm) + de nodige biertjes lekker gaan slapen rond 22:30. Werden we vervolgens rond 01:00 gewekt door de brandweer. De aanpalende beek was door hevige regenval overstroomd en het complete hotel moest ontruimd worden. Na 1,5 in een sporthal te hebben gezeten heb ik nog wat uurtjes kunnen slapen in de privé logeerkamer van de eigenaar. Wat een drama voor deze mensen! De schade was niet te overzien, het hotel (een klein familiebedrijf) moest maanden dicht om alles weer netjes te maken.

Ik wil dus graag nog eens terug, want ik gun deze uiterst vriendelijke mensen het beste…

Nog een fotootje van die trip, de Jungfrau-regio is het mooiste wat ik ooit in de bergen heb gezien…

null

*bericht bewerkt door havana op 01 nov 2017 17:14

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Cappuccino voor 6 euro, goulashsoep achtige substantie voor bijna 20 euro…, echt te gek. En als het dan van goede kwaliteit zou zijn, ok, maar op 1 restaurant na was het echt ondermaats.

Ik weet niet waar dat was, maar
1: Dat soort tarieven heb ik zelfs in SFR ( laat staan in EUR) nog nooit betaald
2: De blikvoer kwaliteit die ik regelmatig in Oostenrijk ben tegen gekomen, heb ik in Zwitseland nog niet meegemaakt.

RCGrootveld op 1 nov 2017 13:10

Melchsee-Frutt, en meer precies in Bergrestaurant Erzegg. Om het helemaal af te maken, het was ook nog buffet. Geen ramp hoor, maar dat is wel waar het helemaal uit de pas liep in vergelijk met bijv. Alta Badia. Villars-sur-Ollon soortgelijke prijzen tegengekomen. Zoals ik al zei, het houdt mij niet tegen om naar Zwitserland te gaan maar horeca is aanzienlijk duurder op de berg dan wat ik gewend ben in Italië, en aanzienlijke mindere kwaliteit. Hotel Post was dan weer prima moet ik er bij zeggen, ook bovengemiddeld duur maar prima kwaliteit.

HN65 op 1 nov 2017 16:07

In Les Crosets (PdS) betaalden wij in een eenvoudig pisterestaurant omgerekend 24 euro voor een bordje kaas met worst en wat brood. In Oostenrijk bekend onder de naam Käse/Wurstplatte en verkrijgbaar voor rond de 8 euro.

*bericht bewerkt door paolie op 01 nov 2017 17:26

Dan heb je het nog langzaamaan gedaan. Toen ik daar 2 jaar geleden was reed ik Maastricht - Hasliberg in 6 uur. En in Zwitserland steeds netjes aan de snelheid gehouden. Dit was wel in de zomer trouwens!

Het was een trip die ik nooit zal vergeten. Na een loodzware cyclo (175 km / 5300 hm) + de nodige biertjes lekker gaan slapen rond 22:30. Werden we vervolgens rond 01:00 gewekt door de brandweer. De aanpalende beek was door hevige regenval overstroomd en het complete hotel moest ontruimd worden. Na 1,5 in een sporthal te hebben gezeten heb ik nog wat uurtjes kunnen slapen in de privé logeerkamer van de eigenaar. Wat een drama voor deze mensen! De schade was niet te overzien, het hotel (een klein familiebedrijf) moest maanden dicht om alles weer netjes te maken.

Ik wil dus graag nog eens terug, want ik gun deze uiterst vriendelijke mensen het beste…

Nog een fotootje van die trip, de Jungfrau-regio is het mooiste wat ik ooit in de bergen heb gezien…

null

havana op 1 nov 2017 17:09

Idd regenachtige omstandigheden / mist in combinatie met de hyper drukke krokusweek, vond ik 7 uurtjes incl stop heel netjes. En ik kom uit noord Limburg 😉

*bericht bewerkt door Jst81 op 01 nov 2017 17:34

Dan heb je het nog langzaamaan gedaan. Toen ik daar 2 jaar geleden was reed ik Maastricht - Hasliberg in 6 uur. En in Zwitserland steeds netjes aan de snelheid gehouden. Dit was wel in de zomer trouwens!

Het was een trip die ik nooit zal vergeten. Na een loodzware cyclo (175 km / 5300 hm) + de nodige biertjes lekker gaan slapen rond 22:30. Werden we vervolgens rond 01:00 gewekt door de brandweer. De aanpalende beek was door hevige regenval overstroomd en het complete hotel moest ontruimd worden. Na 1,5 in een sporthal te hebben gezeten heb ik nog wat uurtjes kunnen slapen in de privé logeerkamer van de eigenaar. Wat een drama voor deze mensen! De schade was niet te overzien, het hotel (een klein familiebedrijf) moest maanden dicht om alles weer netjes te maken.

Ik wil dus graag nog eens terug, want ik gun deze uiterst vriendelijke mensen het beste…

Nog een fotootje van die trip, de Jungfrau-regio is het mooiste wat ik ooit in de bergen heb gezien…

null

havana op 1 nov 2017 17:09

Gave foto zeg! Hasliberg, dat ga ik onthouden!

Je moet alleen niet elke dag 10 bier weghakken bij de apreski want die zijn 6 euro per halve liter :(

MaartenLobregt op 1 nov 2017 15:37

6 euro per halve liter , dat is in NL tegenwoordig redelijk goedkoop !

Ik ben één keer in St. Moritz geweest. Ik was daar met Club Med (over duur gesproken). Niet mijn gebied. En in mijn herinnering extreem duur. En toen stond de zw.fr. nog laag.

DrPhil op 1 nov 2017 16:59

Wat kunnen smaken toch verschillen…! Geweldig gebied i.m.h.o… Zoals hierboven al aangegeven kan je een vakantie in Zwitserland zo duur maken als je zelf wil, maar het is wel zo dat het in St. Moritz Dorf over het algemeen wat makkelijker is om het (heel) duur te maken. Ik kan me de vele etalages met horloges waar geen prijzen bijstonden nog goed herinneren. Overigens is er in het Oberengadin ook voldoende accomodatie te vinden die veel beter betaalbaar is.

*bericht bewerkt door Forza op 01 nov 2017 19:17

@forza: gelukkig maar dat smaken verschillen. Ik heb een hekel aan een stuk lopen naar de lift, dat vond ik een groot minpunt. Toen ik er was, waren de pistes ijzig. Dat hielp ook niet echt. Club med is all-inclusive (ik kan het aanraden als je een mooie korting kunt krijgen) dus het kostte me verder niks. Ik zag wel wat de prijzen op de piste waren en daar schrok ik van. De skipas (we zijn een dag langer gebleven) vond ik ook erg prijzig. Ik zie dat een dagpas nu € 72 kost.
Van één gebied liep er alleen een zwarte afdaling terug naar het dorp. En dat was ook een heel stuk prikken (en onderaan weer lopen) . Dit kaartje zegt mi genoeg:

null

Maar ieder zijn smaak.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 nov 2017 19:49

Inderdaad, DrPhil, ieder zijn smaak. Die zwarte dalafdaling is waarschijnlijk de Hahnensee vanuit het deelgebied Corvatsch-Furchellas boven de dorpen Sils en Silvaplana. Die twee dorpen hebben elk een eigen dalafdaling maar er is dus ook een mogelijkheid om naar St. Moritz Bad te skien. Dan kom je volgens mij redelijk in de buurt van je Club Med uit ;-)

Overigens zou ik iedereen het Engadin alleen al aanraden voor de skiroute over de Morteratschgletscher bij Diavolezza. En Diavolezza zelf, fantastisch! Maar goed, jou ga ik daar dus niet meer tegenkomen.

En nu terug naar de rest van Zwitserland in dit topic!

Als ik over de 61 rijd en ik zie die Zwitserse plaatsnamen zo dichtbij staan denk ik er altijd aan @Havana. 6 uur is ideaal, alhoewel ik ook wel eens ruim binnen 8 uur in het Salzburgerland ben geweest vanuit Rotterdam 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op basis van het grote skigebied Laax-Flims-Falera, waar ik de afgelopen 2 jaar ben geweest (en begin 2018 ook weer naar toe ga) kom ik het volgende vergelijk met bijvoorbeeld het Oostenrijkse Serfaus:

  • skipas 2018: bijv. 6 dagen kost CHF 373, is tegen huidige koers ‘slechts’ 320 euro; skipas voor Serfaus Fiss Ladis is euro 241,50 (met guest card korting), ofwel ca. 33% duurder. Jaren ervoor was het verschil groter vanwege de ongunstigere CHF koers

  • accommodatie: is denk helemaal afhankelijk waar je zit, wij zitten in een RocksResort apartement aan de piste in Laax, en de weekprijzen (eind januari) p.p. zijn omgerekend ca. 480 euro (op basis van 4 personen), in Serfaus bijv. zit je omgerekend even duur als ik zo even snel check (Bizztravel)

Horeca is wel duur, maar is afhankelijk van locatie. Maar een zeer eenvoudige pizza margherita kostte naar ik mij herinner omgerekend 18 euro… een capuccino was ca. 6 tot 7 euro… is dus 1,5 tot 2 keer zo duur.

Kortom, wij besparen vooral in het uit eten gaan door onze avondmaaltijden zelf te koken (met boodschappen uit NL) en dan valt de rest wel mee.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik zit even te kijken naar Skiles voor kinderen in Saas Grund waar een kennis van ons al tig jaar heen gaat. CHF 368 voor 5 hele dagen.
Dat is toch ruim 50% meer dan wij er in Oostenrijk aan uitgeven.
Maar in het recente skiles topic zag ik dat er op andere plekken ook veel meer wordt betaald.

Op basis van het grote skigebied Laax-Flims-Falera, waar ik de afgelopen 2 jaar ben geweest (en begin 2018 ook weer naar toe ga) kom ik het volgende vergelijk met bijvoorbeeld het Oostenrijkse Serfaus:

  • skipas 2018: bijv. 6 dagen kost CHF 373, is tegen huidige koers ‘slechts’ 320 euro; skipas voor Serfaus Fiss Ladis is euro 241,50 (met guest card korting), ofwel ca. 33% duurder. Jaren ervoor was het verschil groter vanwege de ongunstigere CHF koers

  • accommodatie: is denk helemaal afhankelijk waar je zit, wij zitten in een RocksResort apartement aan de piste in Laax, en de weekprijzen (eind januari) p.p. zijn omgerekend ca. 480 euro (op basis van 4 personen), in Serfaus bijv. zit je omgerekend even duur als ik zo even snel check (Bizztravel)

Horeca is wel duur, maar is afhankelijk van locatie. Maar een zeer eenvoudige pizza margherita kostte naar ik mij herinner omgerekend 18 euro… een capuccino was ca. 6 tot 7 euro… is dus 1,5 tot 2 keer zo duur.

Kortom, wij besparen vooral in het uit eten gaan door onze avondmaaltijden zelf te koken (met boodschappen uit NL) en dan valt de rest wel mee.

Chonn op 3 nov 2017 12:30

Wij willen hier in 2019 naar toe. Helaas is Rockresorts niet te betalen met de krokus. We wijken zeer wss uit naar Flims, appartementje aan de piste. Alle persoonlijke ervaringen van het gebied zijn welkom😉. Er gaan ook volwassen beginners mee (zij nemen les) en veel (ervaren)kinderen. Kunnen ze daar uit de voeten?

*bericht bewerkt door Jst81 op 03 nov 2017 16:05

@Chonn Flims-Laax-Falera is ook niet bepaald de goedkoopste regio van Zwitserland inderdaad. Maar daar krijg je dus wel veel voor terug qua skigebied. Rocksresort prijzen vind ik wel vrij fors, maar dan zit je natuurlijk wel op een perfecte locatie.

Mr. Slow

@Quick inderdaad FLF gebied behoort tot de duurdere skigebieden in Zwitserland. Dit werd mij ook verteld door een Nederlands stel dat in Zwitserland werkt en woont. Maar wel een groot en gevarieerd gebied en zeker de Rocks Resort gebouwen liggen heel mooi aan de dal piste.
@Jst81 ook beginners kunnen daar prima uit de voeten. Zeker rond Crap Sogn Gion prima beginnerspistes en je kan prima tochtjes maken op blauwe pistes als je de beginselen onder de knie hebt. En in Flims ook een heel lange blauwe piste vanaf bergstation Naraus.
Kijk maar eens op de ski kaart https://live.laax.com/de/pistenbericht

*bericht bewerkt door Chonn op 03 nov 2017 17:22

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Overigens zijn er ook mooie wandelmogelijkheden, zowel naar beneden als de berg op. Vorig jaar heb ik daar met minder skiweer gebruik van mogen maken.
Een paar jaar geleden heeft hier iemand (die geblesseerd geraakt was) uitgebreid verslag van gedaan, met veel foto’s. Dat is vast nog ergens te vinden.

OT: dit jaar ga ik weer naar Val Thorens. Bij het boeken merkte ik dat de skipas (3V) aanzienlijk veel voordeliger is dan die in FLF.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik ben vooral erg benieuwd hoe het nou precies zit met de koers van de CHF ten opzichte van de EURO… 😜

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 04 nov 2017 03:05

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik ben vooral erg benieuwd hoe het nou precies zit met de koers van de CHF ten opzichte van de EURO… 😜

Jeffvdv op 4 nov 2017 03:05

Actuele wisselkoersen
1 € = CHF 1.16350 / 1 CHF = € 0.85948 3 Nov 17 23:01
Bron: ECB - Last update: 3 Nov 17 23:01

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 04 nov 2017 09:29

Rob

Een jaar pas voor 359 chf 25 gebieden. en boodschappen bij de Aldi/Lidl.
nooit wachten bij de liften, kortom altijd naar Zwitserland.
https://www.magicpass.ch/

@peterEM Een jaarpas kost 649 CHF zie ik op de website. Niet per se duur, maar dan moet je wel meer dan twee weken per seizoen richting Wallis kunnen afreizen.

Mr. Slow

Een jaar pas voor 359 chf 25 gebieden. en boodschappen bij de Aldi/Lidl.
nooit wachten bij de liften, kortom altijd naar Zwitserland.
https://www.magicpass.ch/

peterEM op 6 nov 2017 13:47

Altijd zal ik niet zeggen, maar voor een midweek om het nog even ‘af te leren’ alvorens de latten worden opgeborgen gaat voor ons altijd naar dat land.

Rob

Op basis van het grote skigebied Laax-Flims-Falera, waar ik de afgelopen 2 jaar ben geweest (en begin 2018 ook weer naar toe ga) kom ik het volgende vergelijk met bijvoorbeeld het Oostenrijkse Serfaus:

  • skipas 2018: bijv. 6 dagen kost CHF 373, is tegen huidige koers ‘slechts’ 320 euro; skipas voor Serfaus Fiss Ladis is euro 241,50 (met guest card korting), ofwel ca. 33% duurder. Jaren ervoor was het verschil groter vanwege de ongunstigere CHF koers

  • accommodatie: is denk helemaal afhankelijk waar je zit, wij zitten in een RocksResort apartement aan de piste in Laax, en de weekprijzen (eind januari) p.p. zijn omgerekend ca. 480 euro (op basis van 4 personen), in Serfaus bijv. zit je omgerekend even duur als ik zo even snel check (Bizztravel)

Horeca is wel duur, maar is afhankelijk van locatie. Maar een zeer eenvoudige pizza margherita kostte naar ik mij herinner omgerekend 18 euro… een capuccino was ca. 6 tot 7 euro… is dus 1,5 tot 2 keer zo duur.

Kortom, wij besparen vooral in het uit eten gaan door onze avondmaaltijden zelf te koken (met boodschappen uit NL) en dan valt de rest wel mee.

Chonn op 3 nov 2017 12:30

@Chonn Die RockResort ziet erg goed uit. Eens kijken voor een lang weekend of voor volgend jaar.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 06 nov 2017 18:24

May the ski force be with you !!

@peterEM Een jaarpas kost 649 CHF zie ik op de website. Niet per se duur, maar dan moet je wel meer dan twee weken per seizoen richting Wallis kunnen afreizen.

Quick op 6 nov 2017 13:50

Er is ook een gelimiteerd aantal goedkopere passen als ik het goed begrijp. I.i.g. interessant als je de mogelijkheid hebt daar een paar keer heen te gaan. Vrienden van mij zitten bijvoorbeeld een jaar in Lausanne en die zijn van plan hier heel erg van te gaan genieten!

*bericht bewerkt door Forza op 06 nov 2017 19:02

@peterEM Een jaarpas kost 649 CHF zie ik op de website. Niet per se duur, maar dan moet je wel meer dan twee weken per seizoen richting Wallis kunnen afreizen.

Quick op 6 nov 2017 13:50

klopt nu 649, begonnen met 359 chf.

Plaats een reactie