Het Dolomiti Superski Topic

Veel sneeuw en veel mist geen regen.

Het was dinsdag niet geweldig, maar goed te doen.

null
Woensdag begon goed.
null
Alleen trok het rond twaalven helemaal dicht, ook boven. De afdaling van de Marmolada was daardoor lastig, maar wel spannend. Af en toe trok het even iets open.
null
Donderdag was top! En erg druk, ook bij de Cinque Torri.
null
null
null
Wel fantastische sneeuw!
null

Vrijdag was ook weer prachtig. Die dag ben ik naar de Col Raiser/Secada gegaan en de familie het Sella massief rond.
null
null

*bericht bewerkt door Bennie op 11 mrt 2018 09:10

Mooie afbeeldingen @Bennie !!

May the ski force be with you !!

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5ac2976e1775748781c9004d...

May the ski force be with you !!

Ja dat bord heb ik ook gezien, maar echt rijen bij de huidige lift niet eens…wel mooi, dat ze alles langzaamaan geel maken :). Mijn foto’s plus kort verslagje volgen nog, maar het was echt een topvakantie, wel wat drukker dan ik gewend ben, maar nergens storend. Dinsdag was eigenlijk de enige echt slechte dat qua weer, maar de poeder van woensdagochtend maakte heel veel goed!

Mooie foto’s btw @bennie!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De drukte verbaasde me afgelopen week wel; het was voller dan vier jaar geleden tijdens de carnavalsvakantie…
Infrastructuur is er idd dik voor elkaar. Of ik dat geel nou mooi vind, dat is een ander verhaal.

Het was zeker niet rustig, maar volgens mij hebben we nooit ergens langer dan 5 minuten gewacht (zelfs niet als we zo dom waren om de dalafdaling vlak voor 10:00 nog een keer te doen vanaf Piz Sorega maar San Cassiano. ‘s Ochtend merkte je wel dat bepaalde liften wat drukker waren (mn richting SR), maar na een uurtje of 10:00 ging dat beter en als wij midden op de dag nog even richting Edelweisstal gingen, konden we zo in de gondels stappen (terwijl dat volgens mij een lift is die cruciaal is in de SR).

Op sommige pistes merkte je het wel, of vrij druk (dalafdaling vanaf Pralongiá einde dag), of vanaf een uurtje of 15:00 echt wel kapot (vaak bij stukken waar maar één piste was). Al met al vond ik het eigenlijk niet storend en nog prima te doen.

Ik ben hiervoor 3 jaar op rij naar Cervinia geweest en daar zag je het ook wel steeds iets drukker worden.

En kijk, geel is misschien niet je kleur maar een beetje uniformiteit kan iedereen wel waarderen toch :)?

*bericht bewerkt door Roy83 op 11 mrt 2018 09:56

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klopt. En 's zomers ziet het er waarschijnlijk beter uit. Alleen lijkt het van een afstandje alsof de zitjes heel vies zijn… #pisgeel :o x(

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5ac2976e1775748781c9004d...

CJAHulskamp op 11 mrt 2018 09:29

Het vreemde vind ik dan wel, als ze nieuwe liften bouwen, waarom geen voetensteun en waarom geen kap erop? Is dat normaal in Italië?

Kappen heb ik in Alta Badia, Arabba en Seiseralm weinig gezien (ze zijn er wel), voetsteunen een stuk meer. Kappen zijn ook niet nodig. In Cervinia heb ik wel overal kappen gezien. Ik denk dat het meer een afweging per lift is of het nodig is. Voetensteunen mis ik zelf (redelijk lange benen) niet echt, dat past lang niet altijd goed :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En die Roby is ook een kort liftje dacht ik…

En die Roby is ook een kort liftje dacht ik…

GiGi op 11 mrt 2018 11:03

Klopt, en die kappen heb je in de Dolomieten niet nodig ;)

May the ski force be with you !!

Kappen heb ik in Alta Badia, Arabba en Seiseralm weinig gezien (ze zijn er wel), voetsteunen een stuk meer. Kappen zijn ook niet nodig. In Cervinia heb ik wel overal kappen gezien. Ik denk dat het meer een afweging per lift is of het nodig is. Voetensteunen mis ik zelf (redelijk lange benen) niet echt, dat past lang niet altijd goed :).

Roy83 op 11 mrt 2018 11:01

Dit is vooral om dit een windgevoelig gebied is wat vrij hoog ligt

May the ski force be with you !!

Kappen heb ik in Alta Badia, Arabba en Seiseralm weinig gezien (ze zijn er wel), voetsteunen een stuk meer. Kappen zijn ook niet nodig. In Cervinia heb ik wel overal kappen gezien. Ik denk dat het meer een afweging per lift is of het nodig is. Voetensteunen mis ik zelf (redelijk lange benen) niet echt, dat past lang niet altijd goed :).

Roy83 op 11 mrt 2018 11:01

Dit is vooral om dit een windgevoelig gebied is wat vrij hoog ligt

CJAHulskamp op 11 mrt 2018 11:21

Joh;). Ik wilde vooral aangeven dat het niet met het land te maken heeft, helaas heb ik wel wat ervaring met de wind in Cervinia…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5ac2976e1775748781c9004d...

CJAHulskamp op 11 mrt 2018 09:29

Het vreemde vind ik dan wel, als ze nieuwe liften bouwen, waarom geen voetensteun en waarom geen kap erop? Is dat normaal in Italië?

Erien op 11 mrt 2018 10:41

Er zijn liften waar ze verwijderd zijn omdat ze te vaak stil stonden vanwege de wind. Dus vandaar.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5ac2976e1775748781c9004d...

CJAHulskamp op 11 mrt 2018 09:29

Het vreemde vind ik dan wel, als ze nieuwe liften bouwen, waarom geen voetensteun en waarom geen kap erop? Is dat normaal in Italië?

Erien op 11 mrt 2018 10:41

Er zijn liften waar ze verwijderd zijn omdat ze te vaak stil stonden vanwege de wind. Dus vandaar.

DSvier op 11 mrt 2018 11:37

Ah op die manier. Het maakt mij ook niet zoveel uit. Het viel me gewoon op.

De Dolomieten en Aosta zijn compleet andere gebieden, dus ook andere keuzes. In de Dolomieten zijn de liften over het algemeen ook korter en speelt de wind een mindere rol ook omdat het daar vaak niet erg koud is. In Aosta wil de wind en de kou nog wel eens voorkomen en dat met de de langere liften is zo een kap wel erg lekker. Wat ik ook aantal weken geleden zelf mee gemaakt hebt.

May the ski force be with you !!

Geen kappen nodig wat een onzin.ik heb nog maar weinig meegemaakt om in de seceda lift zonder te koukleumen boven te komen en zo kan ik er afgelopen week nog wel een paar opnoemen.als je ziet hoe luxe de nieuwe pis seteur lift is uitgevoerd
Dan zouden ze het van mij wat eenvoudiger mogen uitvoeren en de oudere liften wat meer mogen uitvoeren met kappen.

Misschien op een aantal liften zou het fijn zijn voor die paar keer dat het koud is. Maar de afgelopen 6 jaar amper een kap dicht gehad in de Dolomieten.

May the ski force be with you !!

Zoals beloofd, een paar fotootjes :)

null
^^Marmolada denk ik?

null
^^Genoeg natuursneeuw dit jaar (dit is een schommel, maar nu dus even buiten dienst)

null
^^We hebben gelukkig wel wat strakblauwe luchten gehad :)

null
^^Volgens mij vanaf Piz La Illa, met helemaal links de rode afdaling vanaf Piz Sorega

null
^^^Vanuit ons appartement zagen we pistes die je neemt op weg naar Santa Croce

null
^^Geen idee meer wat het precies was (rode gevulde pasta, met iets van truffel geloof ik), maar 't was heerlijk (bij Las Vegas)!

null
^^De omstandigheden bij ons dagje Seiseralm. Iets minder zicht, zoals je kunt zien ;)

null
^^Woensdag poederdag :)

null
^^Rode dalafdaling richting San Cassiano

null
^^Een van de langere rijen (eind van de dag, Arabba gangers namen vooral deze lift op de terugweg

Zoals je ziet heb ik vooral op de mooie(re) dagen foto’s gemaakt. Met name dinsdag was heel slecht, woensdagmiddag ook, verder was het eigenlijk wel prima. Alta Badia was alles wat ervan verwacht had (dus iedereen ook nogmaals bedankt voor alle tips :)). De Dolomieten hebben er sowieso een verslaafde bij!

*bericht bewerkt door Roy83 op 11 mrt 2018 15:45

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kom de komende week dit topic weer even kapen. Na onze vakantie begin januari in Val di Fassa, waar wij meerdere kleine gebieden ten zuidoosten van de Sella hebben bezocht, zijn wij nu voor het eerst in Val Gardena om de tochten en pistes van de gebieden rond het Sellamassief te ontdekken. Deze week verblijven wij in Ortisei, vlakbij de lift naar Raschötz.

De rit hier naartoe was zaterdag vrij hectisch. Ondanks het feit dat de vakanties al geruime tijd voorbij zijn en het voor ons gevoel niet druk was, toch een keer of vier/vijf in de file gestaan. Niet erg lang maar toch ongeveer twee uur vertraging in totaal. Om 05:00 uur vertrokken en waren iets na 17:00 in Ortisei.

Vandaag de eerste skidag gehad. Meteen goed van onze Dolomiti Superski pas gebruik gemaakt en vandaag een (lange) tocht gemaakt van Ortisei naar Santa Croce boven Badia.

Het weer was alleszins matig te noemen. Bij vlagen mistig, erg bewolkt en soms ook erg slecht zicht. Ook wat betere periodes gehad gelukkig, maar hopen op wat beter weer de komende dagen. In de namiddag ging het flink regenen, sneeuwgrens op ongeveer 1600 meter. Drukte viel goed mee, door de dooi, regen en zware sneeuw waren een paar pistes wel erg kapot geskied. Vooral de Gran Risa en de rode piste onder de Dantercepies waren niet al te best meer.

Vanmorgen met de Raschötzbahn om 9u naar boven. Eerste piste naar het middenstation naar Seceda was leuk door de bossen en erg rustig (waren de enige skiërs in ons treintje). Nadeel was dat het vrij smal is en je het laatste stukje een stuk omhoog moet klunen.

Via Santa Cristina en Selva vervolgens naar Alta Badia gegaan. Was nogal puzzelen voor ons, vooral vanaf Col Alt was het echt een wirwar aan voornamelijk korte, blauwe pistes en liften. Uiteindelijk de Gran Risa naar beneden die er dus niet al te best meer bij lag rond 12:00 uur. Vervolgens via een soort ketting van traverserende pistes en liften naar Badia. Waren om 13:45 boven bij Santa Croce. Erg indrukwekkend en een hele mooie, rustige locatie. Na een korte maar steile klim het kerkje bewonderd en gelukkig liet de majestueuze rotswand die het decor vormt zich ook even zien! Daarna lekker, snel en simpel gegeten bij de naastgelegen, gelijknamige rifugio. Prima dus. Toen door het steeds slechter wordende weer weer terug naar Selva. Hadden ruime speling maar drie reisgenoten hadden helaas een verkeerde afslag genomen vlak boven Corvara waardoor we wat vertraging opliepen en uiteindelijk de bus terug hebben gepakt naar Ortisei vanaf Selva.

Al met al een mooie eerste dag. Van het uitzicht helaas maar weinig kunnen genieten. Een paar algemene ervaringen en dingen die ons opvielen. Over het algemeen staan er goede wegwijsborden bij elke splitsing en is verder alles vrij goed geregeld. Veelal snelle liften, brede pistes en vriendelijk personeel en mensen. Gemoedelijke sfeer. Eten Italiaans goed. Ook bevalt Ortisei ons best goed tot dusver: een wat grotere plaats met goede faciliteiten en een mooi, gezellig centrum maar toch rustig omdat wij wat hogerop verblijven.

Enig nadeel wat mijn reisgenoten en ik kunnen opnoemen was dat we voor ons gevoel erg weinig aan ‘lekker skiën’ toekomen. Misschien is het omdat we een redelijk verre tocht vanaf Ortisei deden of omdat we andere gebieden gewend zijn, maar hadden hier het gevoel dat een we wel erg veel in de lift zaten. En we hebben volgens mij nog nooit zoveel gelopen op een dag tijdens onze skivakantie. Ook waren er wat vlakke stukken, maar niet erg hinderlijk of langer dan wij in andere gebieden gewend zijn.

Wel denk ik dat als je ‘gewoon’ lekker wilt skiën (dat wil zeggen lekker veel km al skiënd maken) zonder te verdwalen of telkens het gevoel te willen hebben een kaart te moeten pakken (ik had het gebied traditiegetrouw goed bestudeerd, maar de rest had na drie keer uitleg nog steeds geen FLAUW idee waar we waren of wat we aan het doen waren). Maar misschien moet dat ook wel gewoon de insteek zijn voor een vakantie in deze regio: minder afhankelijk van het skiën per se en meer van het genieten van de randvoorwaarden daaromheen, dus het eten, drinken, omgeving en dergelijke.

Al met al was de gezamenlijke conclusie dat we een mooie dag hebben gehad! Hopelijk de komende dagen in elk geval nog twee dagen mooi weer, zodat we ook wat van de schitterende omgeving kunnen zien.

Programma voor morgen nog onduidelijk, dat laten we afhangen van het weer.

*bericht bewerkt door Quick op 11 mrt 2018 21:06

Mr. Slow

De korte afdalingen en vele liften kom je met name in de Badia hoek wel tegen ja. Terug vanuit Corvara naar Selva is ook geen pretje. De afdalingen van Piz La Ila, Piz Sorega en Piz Pralongia zijn wel voldoende lang als je richting de dorpen gaat, maar er zijn veel verbindingsstukken. Rondom Ortisei en Santa Christina kun je wel wat meer lengte pakken, maar je merkt al gauw dat er maar rond de 500m hoogteverschil is en op veel plekken zelfs minder. Secada/Col Raiser en de tochten richting Arabba en de afdaling Belvédère - Pecol bieden je wel de afstanden.
Als je een liftje extra voor lief neemt en er rekening mee houdt dat verbindingspistes vroeg in de middag al compleet verspoord zijn is het wel heel aangenaam vertoeven aldaar.

Ik ben de jaren hiervoor naar Cervinia geweest en heb afgelopen week in Alta Badia inderdaad in verhouding veel in de lift gezeten voor mijn gevoel. Bennie geeft de langere afdalingen al aan (al vind ik de rode vanaf Col Alta er ook nog wel bijpassen denk ik), maar het is over het algemeen in die hoek wat minder hoogteverschil. Ik heb dat uiteindelijk niet echt terug gezien in het aantal pistekilometers (dat was vergelijkbaar of meer dan andere jaren).

Nou heb je met een tochtje maar Santa Croce natuurlijk ook wel erg veel horizontale liften te pakken natuurlijk :).

Wij zijn met de auto naar de Seiseralm geweest (dat was wellicht net iets te ver op de ski’s voor ons), maar ik had het idee dat op die bergpas die je dan rijdt (tussen Colfosco en het eerste Val Gardena dorp) ook best lange pistes lagen (of is dat dan Seceda of Col Raiser?).

Ben benieuwd wat je er van vindt, de kans is heel groot dat wij nog eens teruggaan en dat hoeft dan niet per se Alta Badia te zijn. Ik duim met je mee voor goed weer! Veel plezier!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dantercepies is zeker de moeite waard. De andere kant op is nogal vlak, dus is voor de helft lekker bochten draaien en de 2e helft vaart houden.
De Col Alt afdaling vanaf bergstation naar dalstation ben ik idd vergeten. Erg leuk en goede variatie. Helaas vind ik de toegang tot deze piste vanaf de andere punten wat vlak, waardoor het leuke stuk eigenlijk net wat te kort is.
En als je eenmaal bij Santa Croce bent is het vanaf de top naar het dal ook fijn om in één ruk te doen. Jammer dat de weg naar boven bijna een half uur in beslag neemt. Hoewel het vanaf de koppelbare 4 zits het leukste is en eigenlijk ook heel prima qua afdalingslengte.

Dat is inderdaad ook een fijne afdaling, maar zelfs die koppelbare lift (met kap!) leek er wel een kwartier over te doen! Overigens was die afdaling voor mijn gevoel wel wat vlakker dan de overige rode afdalingen in Alta Badia.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Net terug van mijn tour door de Dolomieten van 10 dagen. Volgende dagen zal ik wat beelden plaatsen. Alle weersomstandigheden meegemaakt. Nu alle gebieden bezocht. Mijn favorieten (allen om een andere reden): Corvara, Kronplatz, Drei Zinnen, Cavalese en San Martino di Castrozza.

Net terug van mijn tour door de Dolomieten van 10 dagen. Volgende dagen zal ik wat beelden plaatsen. Alle weersomstandigheden meegemaakt. Nu alle gebieden bezocht. Mijn favorieten (allen om een andere reden): Corvara, Kronplatz, Drei Zinnen, Cavalese en San Martino di Castrozza.

Wudo op 12 mrt 2018 15:50

Kom maar op, ben benieuwd!

Dank nog voor je reactie @Bennie. Wellicht ligt het ook deels aan de condities (warm, verse sneeuw, zachte sneeuw en weinig zicht), maar blijf erbij dat we vandaag ook veel moesten lopen en prikken, althans meer dan in alle andere gebieden waar we geweest zijn. Niet per se een ramp, maar wel even wennen.

Dag twee begon voortvarend met een mooie afdaling vanaf Seceda naar Santa Cristina, waarbij het zicht nog vrij goed was en het zelfs even openbrak. Helaas was dat maar van korte duur, want de rest van de dag hebben we geskied in mist afgewisseld met hevige sneeuwval en beneden regen. Omdat dit ook voorspeld was, besloten we vandaag in Val Gardena te blijven en vooral de bossen tussen Plan de Gralba en Monte Pana op te zoeken.

Waren denk ik ergens rond 10:00 uur boven bij Ciampinoi en belandden daar in een enorme drukte van mensen die de groene Sella Ronda deden. Die rode afdaling was al helemaal kapot geskied en leek op een mierennest in hevige sneeuwval.

Daarna besloten de Sella Ronda zoveel mogelijk te mijden. Rode piste naar Monte Pana was erg fraai door het bos, rustig en leuk afwisselend wat steiler en vlakker. Ook La Longia was een hoogtepunt, hoewel het bovenste deel we geen hand voor ogen zagen en het onderste deel metershoge slushbuckels op smalle, steile stukken had. Maar dat lag gewoon aan de condities i.c.m. late tijdstip dus doet aan de afdaling zelf niks af. Daartussen nog de zwarte Saslong gedaan maar ook die was helemaal kapot door afwisselend regen, sneeuw, veel mensen en dooi.

Gegeten bij de Daniel Hütte op de Seceda. Eten was erg goed (veel huisgemaakte specialiteiten, de drie verschillende knödeln met parmezaan en gesmolten boter is een aanrader!), bediening vonden we wat minder aardig.

Al met al een prima dag gehad, ondanks het slechte weer. In de avonduren liet de Sassolungo zich eindelijk eens tussen de wolken door zien en voor morgen wordt beter weer voorspeld. Gaan dan naar de Seiseralm om deze van de lijst af te strepen en ons een dag minder bezig te houden met waar we skiën, welke lift we moeten nemen en of we het allemaal wel halen.

Nog even wat over Ortisei: inderdaad niet ideaal gelegen voor verre tochten. Wist ik al bij voorbaat, maar die lus die je moet maken voordat je aan de overkant van Santa Cristina bent kost stiekem toch best wel wat tijd. Wel een sfeervol dorp met genoeg faciliteiten.

Helaas wordt voor donderdag en vrijdag wederom slechter weer voorspeld, waardoor we wat geplande tochten waarschijnlijk naar een eventuele volgende vakantie in deze regio moeten verschuiven. Ik denk dat we woensdag de Skitour Panorama gaan doen en helaas de tochten naar Marmolada en Lagazuoi op de lange baan schuiven, maar wellicht valt het weer mee… duimen wordt op prijs gesteld @Roy83, dan kan ik ook een betere en positievere indruk krijgen van dit gebied.

Wat wel erg leuk is, is dat je zoveel verschillende mogelijkheden hebt. Je hoeft je hier absoluut niet te vervelen, en soms dus zelfs keuzestress.

Mr. Slow

Afgelopen week delen van de skitour panorama geskied.
@Quick Weet niet of je die 1 kant op doet, maar mijn favoriete pistes: Piste Thöni (naar Vigo) en Vulcano (naar Pozza) .En ach zo’n snelheidsmeter boven Alba (afgelopen vrijdag) is ook leuk:

null

En die lekkere racebaan terug van Ciampac naar Alba.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie