Skistokken te kort?

Ik ben 15 jaar en ongeveer 170, ik heb skistokken van 110. Als ik ze op zijn kop vastheb onder de teller is de hoek wel iets groter dan 90 graden. Zijn ze te klein en kan ik beter nieuwe kopen? Of kan ik er nog wel een weekje mee skien?

De meeste calculatoren houden aan: lichaamslengte x 0,69. In jouw geval is dat 170 x 0,69 = 117… tussen 115 en 120 dus (uitgaande van een proportionele lengte van de benen, wat voor iemand van 15 niet altijd zo zal zijn). Maar 110 is wel aan de korte kant, denk ik.

@GiGi Wat een rare berekening. Want lichaamslengte zegt weinig over armlengte…

Iets groter dan 90 klinkt prima. Moet niet heel veel groter zijn. Veel mensen skiën in mijn optiek met te lange stokken wat hun ski-techniek niet ten goede komt.

Click. Click. Peace

@GiGi Wat een rare berekening. Want lichaamslengte zegt weinig over armlengte…

Rogier op 27 jan 2018 15:48

Ik heb hem niet bedacht, maar zo wordt ie heel vaak gehanteerd. En ik denk dat beenlengte een belangrijkere factor is dan armlengte (al was het maar dat alleen de bovenarm een factor is en het hele been en torso). Maar goed. Gewoon even passen is altijd het beste.

Ik begrijp dat jij hem niet bedacht hebt ;-)

Maar het kan gewoon zelden altijd kloppen. Ik zou in dit geval met stokken van 130 moeten skiën, en dat is een goede 10 cm te lang voor mij.

Click. Click. Peace

We gaan het zien: https://www.wintersport.nl/forum/topic/397437
@Rogier misschien zijn door het ijsklimmen die armen van jou wel heel erg uitgerekt. Komen je ellebogen ook onder je taille uit? ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 27 jan 2018 16:18

Ik kan hem niet invullen… Klimmers armen zijn zeker lang. Ook wil deze sheet nog niet zoveel zeggen, omdat heel veel mensen met te lange stokken skiën… Dus het hebben van een bepaalde maat stok zegt niet dat het de goede maat is ;-)

Click. Click. Peace

Ik kan hem niet invullen… Klimmers armen zijn zeker lang. Ook wil deze sheet nog niet zoveel zeggen, omdat heel veel mensen met te lange stokken skiën… Dus het hebben van een bepaalde maat stok zegt niet dat het de goede maat is ;-)

Rogier op 27 jan 2018 16:22

Helemaal eens. Dan moet iedereen morgen tussen 8 en 11 uur 's morgens langs komen in Zoetermeer, dan proberen we het allemaal uit. ;)

Ik heb volgens de berekening iets te lange stokken, afwijking van 1.12 dacht ik uit mijn hoofd. Toch heb ik deze maat altijd in Frankrijk meegekregen na de armtest. 🙄 Vorig jaar nog nieuwe stokken gekocht en echt gevraagd of ik ze niet iets korter moest hebben, maar nee dus. (En die maat was ook voorradig…)

Winter is coming

@GiGi Er is hier net 40 cm poeder gevallen. Ik heb morgen net wat anders te doen…

Click. Click. Peace

@GiGi Er is hier net 40 cm poeder gevallen. Ik heb morgen net wat anders te doen…

Rogier op 27 jan 2018 16:38

Als je maar foto’s en video’s maakt is het goed. Maar verder vind ik het een slechte smoes. :)

Ik kreeg in het verleden 1.25 meter stokken mee met mijn 1.75 meter. Veel te lang. Daardoor werd ik gedwongen recht op te skiën. Inmiddels ben ik volgens mij bij 1.15 meter beland.

😃😃😃 Komkommertijd
Een meningsverschil hebben over een paar stokken 😃
Wel geestig hoor 👍

Ik ben 171 en meestal ski ik met stokken van 110, juist om wat meer voorover op mijn skies te staan i.p.v. achterover (had voorheen 115cm)
Dus je zou er nog zeker even mee vooruit kunnen

*bericht bewerkt door An32 op 28 jan 2018 08:55

1,78 meter ga ik de hoogte in, als ik op ski’s sta ben ik kleiner, want gebogen knietjes. De boarder-prikkers die ik heb zijn 1,10 meter, genoeg voor 3 boarders aan te prikken. Verder kan ik, als ik er lust voor heb, een stokinzet doen, m’n bindingen op een nette manier open doen en de kleine bengel ermee vooruit trekken op een vlak stuk. Maar afgelopen vakantie is het regelmatig voorgekomen dat ik die stokken gewoon beneden liet en daardoor was ik veel rechter, mooier en verder op de kant aan 't skiën.
Kortom: ik vind 't geneuzel over 5 cm meer of minder stokken niet de moeite waard ;)

Plaats een reactie