Frankrijk verlaagd maximum snelheid wegen buiten bebouwde kom

Op normale wegen buiten de bebouwde kom, zonder een verhoogde middenberm, was de maximale snelheid in Franrkijk 90 km/u deze wordt vanaf 1 juli 80 km/u. Deze verlaging wordt beargumenteerd met verkeersveiligheid (Teveel doden op deze wegen) en milieuvervuiling.
Dus overal buiten de bebouwde-kom+geen snelweg waar geen bord staat dat iets anders aangeeft is de snelheid vanaf volgende maand 80 km/u.

Verder geldt natuurlijk 130 op snelwegen (110 bij regen) en 50 in de bebouwde kom.

*bericht bewerkt door Rogier op 07 jun 2018 14:27

Click. Click. Peace

Net zoals in Nederland dus eigenlijk.

@GiGi Ja, makkelijk he ;-)

Click. Click. Peace

Inderdaad! Mijn ervaring is dat er streng op gecontroleerd wordt… een keer op een vervelende manier achter gekomen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ben twee jaar geleden met de motor ook een keer aan de kant gezet.
De Fransoos mocht doorrijden… wij mochten aftikken.
Toch enigszins vreemd.

It is an amazing world

@Rogier ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre die 110 bij regen gehandhaafd wordt? Laatste keer hadden we namelijk op de heenweg continue kleine buitjes. 2km regen dan weer een kilomter of 5 droog dan weer 5km regen dan weer een stuk droog en dan weer regen. Op de peage heb je dan echt geen zin om steeds snelheid te wisselen dus die cruise control bleef gewoon op 130 staan. Heb geen boete gehad, maar ik ben dus benieuwd of ze handhaven.

Born to Ride

@Matthias123 Die vraag heb ik een keer gehoord op de autoroute-radio en volgens de politie handhaven ze deze wel, zeker de flitsauto’s. Maar ik heb er ook nog nooit een boete van gehad, en rij net als jij ook met wisselende condities en niet al te harde regen gewoon op de cruise control 130. Het is soms ook lastig te zeggen wanneer het nou echt regent, ik heb wel eens gehoord, als je je ruitenwissers nodig hebt…

Maar als je in stromende regen rijdt is het wat mij betreft sowieso niet slim om 130 te blijven rijden. .

Click. Click. Peace

Handig, zo aan de start van het vakantieseizoen. Levert het ook nog wat op.

@Matthias123 Die vraag heb ik een keer gehoord op de autoroute-radio en volgens de politie handhaven ze deze wel, zeker de flitsauto’s. Maar ik heb er ook nog nooit een boete van gehad, en rij net als jij ook met wisselende condities en niet al te harde regen gewoon op de cruise control 130. Het is soms ook lastig te zeggen wanneer het nou echt regent, ik heb wel eens gehoord, als je je ruitenwissers nodig hebt…

Maar als je in stromende regen rijdt is het wat mij betreft sowieso niet slim om 130 te blijven rijden. .

Rogier op 7 jun 2018 15:16

Over die 130 met stromende regen is het maar net hoe het verder op de weg is. Op vrijdag op een bijna uitgestorven peage met goede banden heb ik er niet zo’n moeite mee om gewoon 130 te blijven rijden. Op een drukke weg met slecht asfalt is 110 soms al bijna te veel.

Born to Ride

@Henrike Ze moeten je wel officieel gemeten hebben (buiten heel veel te hard: gevaarlijk weggedrag) anders mogen ze je niet aanhouden. Dus als ze maar één flits-pistool hebben kunnen ze maar een iemand per keer aanhouden, als je dus te dicht op elkaar rijdt kunnen ze niet zomaar iedereen aanhouden.

Je kunt veel over Franse politie zeggen, maar ik geloof absoluut niet dat zij landgenoten eerder doorlaten dan buitenlanders.

Click. Click. Peace

@Matthias123 Volgens mij zijn wij het wel eens hierover…

Click. Click. Peace

@Henrike Ze moeten je wel officieel gemeten hebben (buiten heel veel te hard: gevaarlijk weggedrag) anders mogen ze je niet aanhouden. Dus als ze maar één flits-pistool hebben kunnen ze maar een iemand per keer aanhouden, als je dus te dicht op elkaar rijdt kunnen ze niet zomaar iedereen aanhouden.

Je kunt veel over Franse politie zeggen, maar ik geloof absoluut niet dat zij landgenoten eerder doorlaten dan buitenlanders.

Rogier op 7 jun 2018 15:20

@Rogier hoe zit dat dan met die half bezopen skileraars die onder het toeziend oog van de locale gendarme de auto in stappen en gewoon wegrijden. Ik denk dat de buitenlander dan toch wel eerder aan de beurt is…

Born to Ride

@Henrike Ze moeten je wel officieel gemeten hebben (buiten heel veel te hard: gevaarlijk weggedrag) anders mogen ze je niet aanhouden. Dus als ze maar één flits-pistool hebben kunnen ze maar een iemand per keer aanhouden, als je dus te dicht op elkaar rijdt kunnen ze niet zomaar iedereen aanhouden.

Je kunt veel over Franse politie zeggen, maar ik geloof absoluut niet dat zij landgenoten eerder doorlaten dan buitenlanders.

Rogier op 7 jun 2018 15:20

We reden denk ik net niet dicht genoeg op elkaar.
De Fransoos reed voor ons, en wij er achteraan.
Hij werd staande gehouden en wij ook.
Hij kon door toen wij stopten. We mochten 90,- euro de man aftikken.
Dus viel nog alleszins mee.
Maar het was wel raar… ik stond er zelf ook van te kijken dat hij door kon gaan.

*bericht bewerkt door Henrike op 07 jun 2018 15:28

It is an amazing world

@Matthias123 In kleine gemeentes zijn het andere teams die flitsers bedienen dan de locale agent, juist om dit tegen te gaan. Dus dat verklaart een groot deel van het verschil. Maar tegenwoordig worden bij alcoholcontroles fuiken gemaakt die echt iedereen aanhouden. (Bij mij in de buurt) Het is wel jammer dat ze die niet om 19:00 op weg naar beneden doen inderdaad…

Click. Click. Peace

@Henrike Weet je zeker dat ie geen boete heeft gehad, die hij later mocht betalen? Zeker als hij staande is gehouden, en door mocht rijden is het heel raar dat ie geen boete kreeg. (of was het een agent in burger?)
Buitenlanders moeten meteen aftikken als Franse inwoner mag je ook later betalen. Volgens mij is dat in NL gelijk. (toch?)

En het kan natuurlijk wat je zegt, maar ik heb die indruk in ieder geval niet. En op Franse motor en autofora zeggen ze het tegenovergestelde, dat de politie vriendelijker is met toeristen… ;-)

90 euro de man, dat is wel flink te hard, of bebouwde kom… (20-30 km per uur te hard, of 20 te hard in bebouwde kom)

*bericht bewerkt door Rogier op 07 jun 2018 15:34

Click. Click. Peace

Net zoals in Nederland dus eigenlijk.

GiGi op 7 jun 2018 14:25

Er zijn toch 2 snelheden 80 en 100km/h? In Zeeland toen ik er reed onlangs allesinds toch nog.

Net zoals in Nederland dus eigenlijk.

GiGi op 7 jun 2018 14:25

Er zijn toch 2 snelheden 80 en 100km/h? In Zeeland toen ik er reed onlangs allesinds toch nog.

Joy85 op 7 jun 2018 16:41

Autobaan 100
Provinciale weg 80
Het verschil is aan de weg zelf niet altijd te zien. Het bord autobaan aan het begin van de weg wel. Soms staat de max snelheid ook op de hectometerpaaltjes

Op provinciale wegen in fr met verhoogde binnenberm mag als bord dat aangeeft 110 gereden worden.

Click. Click. Peace

Net zoals in Nederland dus eigenlijk.

GiGi op 7 jun 2018 14:25

Er zijn toch 2 snelheden 80 en 100km/h? In Zeeland toen ik er reed onlangs allesinds toch nog.

Joy85 op 7 jun 2018 16:41

Autobaan 100
Provinciale weg 80
Het verschil is aan de weg zelf niet altijd te zien. Het bord autobaan aan het begin van de weg wel. Soms staat de max snelheid ook op de hectometerpaaltjes

Hessel op 7 jun 2018 17:03

Autobaan kent de Ned. wet niet, alleen Autosnelweg (ongelijkvloerse kruisingen, Vmax 130) en Autoweg (gelijkvloerse kruisingen mogelijk, Vmax 100).
Verder worden steeds meer Autowegen voorzien van een groene streep in het midden als herkenbaarheid.

Rob

@Henrike Weet je zeker dat ie geen boete heeft gehad, die hij later mocht betalen? Zeker als hij staande is gehouden, en door mocht rijden is het heel raar dat ie geen boete kreeg. (of was het een agent in burger?)
Buitenlanders moeten meteen aftikken als Franse inwoner mag je ook later betalen. Volgens mij is dat in NL gelijk. (toch?)

En het kan natuurlijk wat je zegt, maar ik heb die indruk in ieder geval niet. En op Franse motor en autofora zeggen ze het tegenovergestelde, dat de politie vriendelijker is met toeristen… ;-)

90 euro de man, dat is wel flink te hard, of bebouwde kom… (20-30 km per uur te hard, of 20 te hard in bebouwde kom)

Rogier op 7 jun 2018 15:32

@Rogier, het was een N-weg in de Jura.
Daar heb je van die ellenlange doorgaande stukken (bij Pontarlier in de buurt).
Het was richting einde van de dag en we hadden een afspraak staan in de Vogezen.
Kennissen met een motor hotel.

It is an amazing world

Ik begrijp het ook wel hoor, en op de motor voelt 20 km te hard helemaal niet zo hard… (IK haal ook expres mijn motorrijbewijs niet… ;-) )

Click. Click. Peace

In Z.Vlaanderen meestal een dubbele doorgetrokken streep in het midden met de tussenruimte groen gemarkeerd. Daar mag je dan 100, maar dat is dan ook nog met borden duidelijk aangegeven. Ontbreekt die kleur is 80 toegestaan. Kan me echter niet voorstellen dat Z.Vl. daarin uniek is.

Hen48

In Z.Vlaanderen meestal een dubbele doorgetrokken streep in het midden met de tussenruimte groen gemarkeerd. Daar mag je dan 100, maar dat is dan ook nog met borden duidelijk aangegeven. Ontbreekt die kleur is 80 toegestaan. Kan me echter niet voorstellen dat Z.Vl. daarin uniek is.

Hulst op 12 jun 2018 13:34

Nee, is wettelijke norm/richtlijn die voor heel NL geldt, wordt echter iha alleen aangebracht bij (groot) onderhoud.
Ben ze al op meerdere plekken tegengekomen.

Rob

Ik was vorige week in zuid frankrijk, dus je mocht nog op de meeste wegen buiten de bebouwde kom 90. Vind ik toch erg snel soms, zeker als er wat fietsers op diezelfde weg aan het fietsen zijn.

Juist als je fietsers tegenkomt zou je daarom wat langzamer moeten gaan. 90 is geen verplichte snelheid he.
In Frankrijk zijn genoeg wegen waar je 90 mag, maar waar je in bochten toch echt even terug naar z’n 2e versnelling moet. Dan ga je ook niet stug 90 blijven rijden…
Dus bij fietsers of wandelaars langs de weg gewoon van het gas af.

Neemt niet weg dat als er géén gevaar is, dat je dan soms wat over de max rijdt. Wat mij betreft geen probleem, oom agent zal er vast anders over denken…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Je kunt veel over Franse politie zeggen, maar ik geloof absoluut niet dat zij landgenoten eerder doorlaten dan buitenlanders.

Rogier op 7 jun 2018 15:20

Dat is natuurlijk alleen maar toetejuigen. Helaas kan je dit fenomeen in Oostenrijk wel eens tegenkomen. De Oostenrijkse politie mag snelheidsoverschrijdingen tot 30 km/h ook per “opgeleide ambtenarenoog” oftewel gewoon met het blote oog vaststellen, wat natuurlijk niet objectief is. Daarbij worden graag buitenlanders aan de kant gezet, omdat deze snel cash kunnen betalen. Zelf als bijrijder meegemaakt in het Stubaital, maar ook uit Vorarlberg de nodige verhalen van vrienden over gehoord. Zelfs locals hebben deze praktijken aan mij bevestigd en vinden het ook niet fair.

@frans klopt heb ik zelf meegemaakt met politie in Oostenrijk ik reed mee met een nl agent. Die kiet toen z n politiepas zien en mocht meteen doorrijden…

Click. Click. Peace

Plaatje om het wat te verduidelijken, in het Frans, maar de plaatjes preken voor zich:

null

Click. Click. Peace

Plaats een reactie